Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PSA Peugeot Citroën sehnal peníze na záchranu v Číně

aktualizováno 
Peugeot s Citroënem volají už několik let o záchranu. Koncern PSA sice prohlašuje, že se situace zlepšuje, ale je veřejným tajemstvím, že urgentně shání peníze. Podle zatím nepotvrzených zpráv uspěli Francouzi v Číně. Třicetiprocentní podíl koncernu PSA Peugeot Citroën koupí automobilka Dongfeng.

Peugeot 301 a jeho dvojče Citroën C-Elysée jsou důležité modely značky. Pohodlné, ne moc velké sedany jsou auta, která žádají zákazníci na mimoevropských trzích. | foto: autoblog.it

Jinde než v Číně teď automobilky peníze nazbyt nemají. Krok PSA je tedy logický. S Dongfengem navíc už od roku 1992 spolupracuje na čínském trhu. Vyrábí tam ve třech fabrikách své modely, mimo jiné Citroëny C5 a Peugeoty 3008. Koncem září začal Citroën v jiném joint venture partnerství s čínskou značkou Changan vyrábět luxusně zaměřený Citroën DS5.

Může se hodit

Líbí se vám francouzské automobily? Na Automodul.cz si můžete vybrat jak z nabídky vozů Citroën, tak i Peugeotů.

Jednání s čínskou automobilkou už PSA potvrdilo, ale nejmenovalo přímo Dongfeng. Ten se zatím omezuje na prohlášení, podle kterého hledá příležitosti pro investování. Peugeot prý s vedením čínského státního koncernu zaměstnávajícího na 160 tisíc lidí jednal několik měsíců. Mluvčí Dongfengu se ke zprávám odmítl blíže vyjádřit.

Státní podnik Dongfeng Motor Group se podle neoficiálních zpráv chystá do ztrátové francouzské automobilky investovat 1,5 miliardy eur a za to získat 30procentní podíl ve firmě. Stejnou sumou má podle Reuters na stabilizaci firmy přispět francouzská vláda. Injekce z Paříže by v dalších letech mohla pomoci financovat některé projekty v oblasti vývoje, i když automobilka prý formálně o peníze nepožádala.

PSA patří mezi podniky, na které měl největší dopad kolaps evropského automobilového trhu. Podle Wall Street Journalu PSA hledá finanční prostředky, aby si zajistila přežití do druhé poloviny této dekády.

PSA Peugeot Citroën v prvním pololetí kvůli slabé poptávce v Evropě, která se potýká s výrazným kontinuálním poklesem prodejů, prodělal 426 milionů eur (11 miliard korun). Ve srovnání se stejným obdobím loni však ztráta klesla téměř o polovinu, z 818 milionů eur.

Italský magazín Quattroruote ještě upozorňuje na těžká vyjednávání s odbory, která u takové transakce vedení PSA čekají. Odbory mají ve francouzských automobilkách tradičně silnou pozici.

Ohrožena je tedy vedoucí pozice rodiny Peugeotů, která s 25,5procentním podílem automobilku ovládá. Philippe Varin, šéf PSA rozhodl zavřít do roku 2015 továrnu ve Francouzském Aulnay, kde příjde o práci 11 200 lidí. Naopak čínský trh je pro značky PSA na vzestupu, do poloviny dekády tam má produkce PSA narůst na 750 tisíc aut.

Směřování obou značek na mimoevropské trhy v čele s Čínou je u PSA zřetelné už několik let. Podle šéfa značky Peugeot Maxime Picata bude v roce 2015 víc než polovina aut, které značka vyrobí, prodána mimo Evropu.

Už dnes dělají mimoevropské prodeje značky 45 procent, v roce 2010 to bylo 25 procent. Peugeot dohaduje, že už příští rok prodá na čínském trhu nejvíc aut, poprvé více než na francouzském. Picat pro italský magazín Quattroruote prozradil, že například letos v Číně uvedený Peugeot 3008 o polovinu překonal původní odhady prodejů.

Propojení s čínskou značku bude podle všeho mít ještě dohru na druhé straně Atlantiku. Vlastníkem sedmiprocentního podílu PSA je totiž americký koncern General Motors, který měl plány na další sbližování. PSA mimo jiné hraje roli v plánu záchranných prací na ztrátovém Opelu.

PSA a GM už 1. října oficiálně oznámily, že malá MPV budou vyvíjet a vyrábět společně. Vozy se však budou zřetelně lišit. O konstrukci se postará vývojové centrum Opelu v Rüsselsheimu, PSA dodá motory a výrobu obstará závod GM ve španělské Zaragoze. První vozy by se na trhu měly objevit koncem roku 2016.

Dongfeng má navíc u GM vroubek kvůli okopírování jeho Cadillacu SRX. Čínský klon se chystají prodávat pod značkou Dongfeng V20.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.