PSA Peugeot Citroën sehnal peníze na záchranu v Číně

Peugeot s Citroënem volají už několik let o záchranu. Koncern PSA sice prohlašuje, že se situace zlepšuje, ale je veřejným tajemstvím, že urgentně shání peníze. Podle zatím nepotvrzených zpráv uspěli Francouzi v Číně. Třicetiprocentní podíl koncernu PSA Peugeot Citroën koupí automobilka Dongfeng.

Peugeot 301 a jeho dvojče Citroën C-Elysée jsou důležité modely značky. Pohodlné, ne moc velké sedany jsou auta, která žádají zákazníci na mimoevropských trzích. | foto: autoblog.it

Jinde než v Číně teď automobilky peníze nazbyt nemají. Krok PSA je tedy logický. S Dongfengem navíc už od roku 1992 spolupracuje na čínském trhu. Vyrábí tam ve třech fabrikách své modely, mimo jiné Citroëny C5 a Peugeoty 3008. Koncem září začal Citroën v jiném joint venture partnerství s čínskou značkou Changan vyrábět luxusně zaměřený Citroën DS5.

Jednání s čínskou automobilkou už PSA potvrdilo, ale nejmenovalo přímo Dongfeng. Ten se zatím omezuje na prohlášení, podle kterého hledá příležitosti pro investování. Peugeot prý s vedením čínského státního koncernu zaměstnávajícího na 160 tisíc lidí jednal několik měsíců. Mluvčí Dongfengu se ke zprávám odmítl blíže vyjádřit.

Státní podnik Dongfeng Motor Group se podle neoficiálních zpráv chystá do ztrátové francouzské automobilky investovat 1,5 miliardy eur a za to získat 30procentní podíl ve firmě. Stejnou sumou má podle Reuters na stabilizaci firmy přispět francouzská vláda. Injekce z Paříže by v dalších letech mohla pomoci financovat některé projekty v oblasti vývoje, i když automobilka prý formálně o peníze nepožádala.

PSA patří mezi podniky, na které měl největší dopad kolaps evropského automobilového trhu. Podle Wall Street Journalu PSA hledá finanční prostředky, aby si zajistila přežití do druhé poloviny této dekády.

PSA Peugeot Citroën v prvním pololetí kvůli slabé poptávce v Evropě, která se potýká s výrazným kontinuálním poklesem prodejů, prodělal 426 milionů eur (11 miliard korun). Ve srovnání se stejným obdobím loni však ztráta klesla téměř o polovinu, z 818 milionů eur.

Italský magazín Quattroruote ještě upozorňuje na těžká vyjednávání s odbory, která u takové transakce vedení PSA čekají. Odbory mají ve francouzských automobilkách tradičně silnou pozici.

Ohrožena je tedy vedoucí pozice rodiny Peugeotů, která s 25,5procentním podílem automobilku ovládá. Philippe Varin, šéf PSA rozhodl zavřít do roku 2015 továrnu ve Francouzském Aulnay, kde příjde o práci 11 200 lidí. Naopak čínský trh je pro značky PSA na vzestupu, do poloviny dekády tam má produkce PSA narůst na 750 tisíc aut.

Směřování obou značek na mimoevropské trhy v čele s Čínou je u PSA zřetelné už několik let. Podle šéfa značky Peugeot Maxime Picata bude v roce 2015 víc než polovina aut, které značka vyrobí, prodána mimo Evropu.

Už dnes dělají mimoevropské prodeje značky 45 procent, v roce 2010 to bylo 25 procent. Peugeot dohaduje, že už příští rok prodá na čínském trhu nejvíc aut, poprvé více než na francouzském. Picat pro italský magazín Quattroruote prozradil, že například letos v Číně uvedený Peugeot 3008 o polovinu překonal původní odhady prodejů.

Propojení s čínskou značku bude podle všeho mít ještě dohru na druhé straně Atlantiku. Vlastníkem sedmiprocentního podílu PSA je totiž americký koncern General Motors, který měl plány na další sbližování. PSA mimo jiné hraje roli v plánu záchranných prací na ztrátovém Opelu.

PSA a GM už 1. října oficiálně oznámily, že malá MPV budou vyvíjet a vyrábět společně. Vozy se však budou zřetelně lišit. O konstrukci se postará vývojové centrum Opelu v Rüsselsheimu, PSA dodá motory a výrobu obstará závod GM ve španělské Zaragoze. První vozy by se na trhu měly objevit koncem roku 2016.

Dongfeng má navíc u GM vroubek kvůli okopírování jeho Cadillacu SRX. Čínský klon se chystají prodávat pod značkou Dongfeng V20.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...