Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Psycholožka: Žena už není jen „záložní řidičák“

aktualizováno 
České řidičky jezdí mnohem bezpečněji než muži, vyplývá to z policejních statistik, které zanalyzoval server zenaaauto.cz. Dopravní psycholožka dodává, že ženy-řidičky si na gentlemanství nepotrpí, očekávají uznání a povzbuzení. Řidičský průkaz už nemají jen "na okrasu" a pořizují si stále větší a bezpečnější auta.

Nová kamarádka Jamese Bonda Olga Kurylenko | foto: Ford

"Posměšky, že ženy neumí držet volant nebo zabrzdit, jsou v současné době nemístné. Žena už dávno nepůsobí jako 'záložní řidičák'. Na silnicích jsou samy za sebe, nikoli jako náhradní řidič," domnívá se dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Roztěkanost, nedostatek sebevědomí a pocit strachu podle odbornice mnohdy odlišuje způsob řízení žen od mužů.

"Ženy se trochu víc bojí. Méně se těší, že někam pojedou, že se dostanou do složitého provozu. Hůře snášejí výjimečnosti na silnici. Jízdu vnímají jako nutnost a jsou rády, když se v pořádku vrátí," vypočítává odbornice na psychologii dopravy specifika "ženského" řízení.

Strachu se řidička podle ní může zbavit díky povzbuzování nebo pochvale. "To žena hodně potřebuje. Musí se v provozu také 'otužovat'. Když ale zjistí, že to nezvládá, pak je lepší nejezdit," radí. Podle Rehnové ženám příliš nevadí, když jezdí pomaleji. "Úcta k životu je u žen vyšší. Nehraje tam takovou roli adrenalin. Víc prožívají pocit ohrožení. Jsou také velmi citlivé na svou první nehodu," tvrdí psycholožka.

Ženské nehody jsou méně závažné

Statistiky nehodovosti ženy v. muži

Na celkovém počtu nehod se ženy, které představují zhruba 41 procent držitelů řidičských průkazů, podílejí pouze 16 procenty. Nehody způsobené řidičkami jsou také v průměru méně závažné – ženy zavinily pouze devět procent nehod se smrtelným zraněním.

. statistika

Ženy mají vyšší podíl nehod zaviněných nedáním přednosti v jízdě než muži

Se stále rostoucí účastí žen na silničním provozu však stoupá i jejich podíl na nehodovosti. V prvním pololetí letošního roku zavinily ženy řidičky již celkem 11 872 nehod, při kterých zahynulo 35 osob. Z necelých 183 tisíc nehod, které policie evidovala v roce 2007, jich 27 907  připadá na vrub ženám.

"Příčinou nehod způsobených ženami za volantem je ve více než polovině případů nesprávný způsob jízdy. U autonehod se smrtelným zraněním mají ženy největší problém s nepřiměřenou rychlostí, a to v celé polovině případů," říká Josef Tesařík z Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR.

Statistiky nehodovosti ženy v. muži

Ženy také častěji než muži nedávají správně přednost v jízdě. Podle policejních statistik zaviní nejvíce nehod ženy ve věku od 25 do 34 let. Bodovou penalizací byl do dnešní doby postižen každý osmý řidič, ale jen každá osmadvacátá řidička. Kompletní ztráty bodů "dosáhlo" ke konci června 2008 celkem 9 938 řidičů, z toho jen pět procent tvořily ženy.

Roztěkanost a málo praxe

Z psychologického rozboru přístupu k řízení automobilu u obou pohlaví vyplývá, že nejslabší stránkou žen za volantem je nedostatek praxe a sklon ke zmatkování.

Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová vysvětluje: "Ženy-řidičky jsou mnohem roztěkanější než muži a často si nevěří. I když za volantem se riskovat nemá, někdy je nedostatek odvahy a schopnosti rychle řešit situaci v autě ženám spíše na škodu. Na druhé straně muži-řidiči jsou často příliš agresivní a mají sklon se předvádět. Tento rys je většině žen naprosto cizí."

Moderní ženy podle Rehnové už ani příliš nestojí o to, aby se jim muži na vozovce "dvořili". "Zbavují se iluzí, že muži jsou gentlemani. Nechtějí však ani, aby se k nim (muži) chovali jinak."

IDEÁL ČESKÉ ŘIDIČKY JE MALÝ A OKATÝ

U žen s přehledem vítězí malá auta. Nejoblíbenější jsou Toyota Yaris, Chevrolet Spark a Peugeot 206 - ČTĚTE VÍCE

"Fakt, že ženy více přihlíží k bezpečnosti jako jednomu z důležitých faktorů při koupi vozu, jasně plyne i ze statistik naší společnosti. Dalším důkazem větší opatrnosti žen-řidiček jsou také havarijní pojistky, které jsou pro ně, na rozdíl od stále většího množství mužů, samozřejmostí," uvádí Karolína Topolová z AAA AUTO. Ženy si podle statistik společnosti obchodující s ojetými auty kupují auta asi o čtvrtinu levnější než muži.

V ČR se podle Topolové zároveň v poslední době prosazuje tzv. americký model, kdy žena má k dispozici větší auto pro rozvoz dětí a nákupy, zatímco muž se spokojí i s menším vozem. Spíše než síla motoru pak ženu zajímá počet airbagů.

Topolová ještě upozorňuje na možné zkreslení statistiky: "První auto - zpravidla velké - se píše na muže, i když s ním jezdí žena."

Řidičské oprávnění vlastní nyní v České republice 6,32 milionu řidičů - 2,5 milionu žen a 3,56 milionu mužů. Nejvíce řidičů i řidiček je ve věku 28-37 let.

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Transit 2.2 L2H3 č.73.
Ford Transit 2.2 L2H3 č.73.

r.v. 2012, naj. 111 000 km, diesel
240 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.