Ptejte se odborníka na benzin a naftu

Václav Loula
velikost textu:
vydáno 30.3.2011 13:00
Ptejte se jednoho z největších českých odborníků na benzin a naftu Václava Louly, ředitele pro jakost firmy Benzina.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. března 2011 do 14:00

OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat na palivo Verva 100 které nabízí benzina. Můžu ho bezestrachu natankovat do svého vozu když normalně do něho tankuji Natural 95. Poznam nějaký rozdil? nesníží se životnost motoru? Jaké oktanové číslo má vlastně toto palivo?100? Luděk
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane Lud´ku, automobilový benzin VERVA 100 je prémiový benzin s vysokým oktanovým číslem a vysoce aditivovaný. Moderní formulace aditiv zajištˇuje velmi účinné mazací schopnosti paliva atím velmi nízký koeficient tření a s dopadem do úspory paliva .Zároveň je zde kombinace detergentních přísad , které zajištˇují čistý palivový prostor , vstřikovače a zároveň vzniklé úsady rozpouští.Tento efekt přispívá rovněž ke snížení spotřeby a péči o palivovou soustavu. Moderní benzinové motory s elektronikou vyžadují kvalitní aditivovaná paliva. Motory pracují s určitou oktanovou rezervou ale platí zásada použijete li benzin ve vyšší oktanové hladině sníží se spotřeba a zvedne se výkon. Použije li se benzin v nižší oktanové třídě je tomu naopak klesne výkon a zvýší se spotřeba. U komerčních dodávek se oktanové číslo u VERVA 100 pohybuje od 99,3 do 101,6 jednotek. Používáním kvalitních aditivovaných benzinů se naopak životnost motoru zvýší. VERVa 100 byla vyvinuta pro automobily s vyšším kompresním poměrem, pro zákazníky ,kteří preferují sportovní styl jízdy. Nepíšete jaký máte vůz, na jaký druh je homologován a kdy byl uveden do provozu. 30.3.2011 20:37
OTÁZKA: Dobrý den, lze VERVA Diesel s ohledem na cetanové číslo a množství přidávaných aditiv používat dlouhodobě? Škodí nebo naopak je to lepší pro životnost motoru? Honza
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, prémiová nafta s cetanovým číslem 60 je svoji formulací aditiv a chemickým složením velmi kvalitní dieselové palivo. Dokazuje to i z rostoucí zájem motoristů , stoupající poptávka. Čím vyšší je cetanové číslo tím je nafta kvalitnější. Má vliv na vynikající vznětovou charakteristiku, snižuje spotřebu, snižuje hlučnost dieselového motoru. Čistící přísady a přísady zlepšující oxidační stabilitu adlouhodobé používání této prémiové nafty má jednoznačně pozitivní vliv na životnost motoru. VERVA diesel jela dlouhodobý test 90 tis. km a byla pozitvně hodnocena firmou Bosh . Odborné nezávislé testy motoristických časopisů staví v konkurenci naft VERVU Diesel na první místo. 30.3.2011 20:49
OTÁZKA: proc odpovidate rychlosti 3 otazky za hodinu? to je ponekud k nicemu.... :-/ bitkar
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, otázka paliv je velmi důležitá a snažím se v odpovědi vše řádně vysvětlit. Současně vám sděluji, že vedle odborných dotazů v rámci této akce musím reagovat na každodení dotazy i jiných medií.Zároveň jsem dnes odpoledne musel schválit výsledné protokoly paliva VERVA 100 , která bude nasazena na závody cestovních formulí na okruzích. Palivo se muselo podle pravidel analyzovat ve 22 parametrech. Mám dohodu ,že budu odpovídat ještě v dalších dnech .Zítra jedu na pohřeb v rodině to doufám pochopíte. Na všechny další dotazy rád odpovím. Děkuji za pochopení. Václav Loula 30.3.2011 20:59
OTÁZKA: Dobrý den, vyplatí se tankovat takzvaná premiová paliva například vervu a podobně? Díky Mirek
Václav Loula Václav Loula: Modernizace vozového parku klade vysoké nároky na užitné vlastnosti paliv .V podstatě dnešní sortiment paliv nabízený společností BENZINA je v souladu s požadvky výrobců automobilů, zkušeností servisů a výrobců dalších palivových segmnetů. Proto doporučuji i já používat kvalitní aditivovaná i prémiová paliva. Vyšší přidaná hodnota se v delším časovém horizontu projeví nižší spotřebou nižšími náklady na údržbu.Energie paliva je maximálně využita. 30.3.2011 21:06
OTÁZKA: Tankuju vždy u OMV palivo Carrera 100. Je to kvalitní benzin? Robin
Václav Loula Václav Loula: Carrera 100 je kvalitní aditivovaný vysokoktanový benzin importovaný z rafinerie OMV Rakousko. Patří do kategorii benzinů Super plus . Společnost OMV je členem České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a nezaznamenal jsem žádné problémy s jakostí jejich paliv . Na trhu jsou i další vysokooktanová paliva v hladině 100 oktanů s různou úrovní aditivace např. VERVA 100 nebo Shell V-Power Racing. 30.3.2011 21:13
OTÁZKA: Dobrý den, je možné do motoru 1,9 SDI tankovat bionaftu? Honza
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , pro použití paliva je rozhodující doporučení výrobce motoru, resp. na jaké palivo je motor homologován pro běžný provoz . Případně vyjádření značkového servisu Ja osobně bych volil raději aditivovné dieselové palivo s povoleným přídavkem biosložky do max.7% FAME. FAME je zkratka pro biosložku tedy estery mastných kyselin např. řepkového nebo palmového oleje. Pokud preferuje maximální výkon a dokonalou péči o palivovou soustavu mohu doporučit prémiovou naftu VERVA Diesel. 30.3.2011 21:22
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych věděl zda krom kontrol ČOI probíhá ve firmě BENZINA nějaká vnitřní namátková kontrola kvality paliv ve vlastní síti čs?? Bral jsem většinou jen Verva 100, ale minulý rok jsem nabral u čs BENZINA nekvalitní N95. Naštěstí jen cca 15l - problémy byly jen při startování a 15l jsem poměrně rychle "vyjel". Jelikož čs byla stovky km od mého bydliště a naštěstí jsem nemusel jsem do servisu, nijak dál jsem to neřešil. Předtím jsem k čs BENZINA jezdil tankovat pravidelně téměř 9 let, ale od té doby už se čs BENZINA vyhýbám. Dnes bych situaci řešil zcela odlišně a velmi důrazně. Petr
Václav Loula Václav Loula: Společnost BENZINA pracuje v dobrovolném systému Pečetˇkvality to znamená , že paliva nakupujeme z proveřených zdrojů profesionálních rafinerií. Celá naše sitˇje kontrolována nezávislou laboratoří (ročně až 1850 vzorků) 99,5% je bez závad.ČOI nám odebírá 200 až 230 vzorků a její výsledky naše společnost zveřejňuje na našich webových stránkách ,v r.2010 byla pouze jedna neshoda v tlaku par ,jedná se o drobnou odchylku.Naše společnost registruje v převládajícím množství pozitivní ohlasy na kvalitu našich prodávaných paliv . Zejména prémiová paliva vykazují nárůst poptávky. Samozřejmě a to s vámi souhlasím ,že je nutné reklamovat a to jste měl také udělat. K uzavření reklamace je velmi důležitý vzorek paliva z nádrže a jeho chemická analýza , současně pokud s tím souvisí odebere se i vzorek z konkrétní čerpací stanice. Samozřejmě důležitý je i doklad o nákupu. Naši VERVU 100 si spolehlivě poznáme. Často největším zklamáním je ovšem fakt ,že vzorky vyhovují normě jakosti a navíc v rozhodný den nákupu bylo prodáno např. 7 tis. litrů paliva a nebyla uplatněna žádná další stížnost. Společnost BENZINA je seriozní firma a snaží se zodpovědně řešit nebo vysvětlit všechny stížnosti a dotazy. Chci vás ještě upozornit , že rozdíl je v oktanech 5 jednotek u VERVA 100 je dost a navíc v BA 95 je bioetanol . Také rozsah formulace aditiv je rozdílný. Děkuji. Václav Loula 31.3.2011 20:36
OTÁZKA: Dobrý den, je pravda, že se v ČR prodávají méně kvalitní paliva než v zahraničí (na západ od nás)? Nebo je to jen taková místní pověra? Děkuji. Marek
Václav Loula Václav Loula: V České republice platí stejné povinné normy jakosti jako v ostaních zemích EU.Navíc zdroje plaiv pro ČR se kombinují 60 až 70 % z tuzemských rafinerií a 30 až 40% z okolních rafinerií tedy také SRN , Rakousko. Podle těchto norem pod označením ČSN EN (česká a evropská norma ) se kvalita a to až 20 paramterů kontroluje Českou obchodní inspekcí. Jsem přesvědčen ,že kvalita paliv u seriozních profesionálních petrolářských společností v ČR je v naprostém pořádku- je srovnatelná. Firmy kde je symbol Pečetě kvality je prakticky 100%ní záruka kvality. Moderní vozový park klade vysoké nároky na palivo a tady doporučuji raději použít aditivovaná a prémiová paliva . Firmy které jsou členem ČAPPO jsou profesionální , čestné a mají kvalitní paliva a služby. S pozdravem Václav Loula 31.3.2011 20:50
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký je rozdíl mezi palivem které natankuji v nějakém obchodním centru a které natankuji dráže u jakékoli pumpy ? Zatím jsem v tomto nepoznal rozdíl jak ve spotřebě, tak výkonu, je toto palivo opravdu z jedné nádrže a cena je jen tak na oko? Alexandr
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, kvalita prodávaných paliv je předepsána normami jakosti (až 20 jakostních znaků) ,který má za povinnost každý prodejce splnit. Podle platné legislativy musí na každém výdejním místě být štítek sčíslem normy pro dané palivo.To platí pro všechny prodejce tedy i v obchodním centru. Kontroluje to Česká obchodní inspekce . Na trhu jsou výsledky 5 až 9% závadných vzorků u veřejných stanic-to je poměrně dost . Předpokládám ,že preferujete nízkou cenu bez významných přidaných hodnot aditivací paliv nebo špičková prémiová paliva. Podotýkám ,že park se modernizuje a na paliva jsou kladené vysoké nároky .Proto v souladu s automobilovým průmyslem modernizujeme i paliva ,aditivací řešíme i některé negativní vlivy biosložek . Prodej paliv u obchodních řetězců je marketingově veden snahou nízkých cen ale není to jejich hlavní předmět podnikání.Hlavním zdrojem ekonomických výsledků je vlastní obchodní činnost v supermarketech na rozsáhlém spotřebním koši výrobků. Jsem přesvědčen , pokud by jste objektivně porovnal delší jízdní režim ,včetně kontroly důležitých částí při srovnání standardní neaditivované nafty a prémiové nafty VERVA diesel měl by být patrný nárůst výkonu , nižší spotřeba a lepší kondice palivové soustavy. Děkuji. Václav Loula 1.4.2011 9:38
OTÁZKA: Dobrý den, tankuji do svého vozu směsnou motorovou naftu SMN 30. Proč Benzina prodává tento produkt pod označením "Biodiesel", když se pod tímto označením rozumí 100% FAME, nikoliv směsná motorová nafta, která obsahuje 30% MEŘO. Je váš "Biodiesel" stejně kvalitní jako SMN 30 na jiných čerpacích stanicích? Pepa
Václav Loula Václav Loula: Směsnou motorovou naftu s 30% biosložky prodáváme pod obchodním názvem Bio Diesel jako nejlépe vnímaný motoristickou veřejností ,že jde o kombinaci vyššího obsahu biosložky (Bio) a dieselu . Jinak z pohledu normy jakosti u každého výdejního místa je umístěn normotvorný štítek pro tento druh s označením a textem "Toto palivo odpovídá ČSN 65 65 08 Směsná motrová nafta SMN 30,obsahuje 30% biosložky (FAME)." Kvalitu pravidelně kontrolujeme prostřednictvím nezávislé akreditované laboratoře a 99,5% vzorků je bez závad. Kvalitu nám kontroluje i ČOI a za r.2010 a za období leden -březen 2011 nám ČOI u bionafty nezjistila žádnou kvalitativní závadu.Mimochodem výsledky státního monitoringu kavlity zveřejňuje naše společnost na webových stránkách. Zdrojově ji pro naši sít vyrábí moderní rafinerie Paramo Pardubice. Nezaznamenal jsem žádnou výhradu zákazníků na tento druh a její užitné vlastnosti . Pokud jste s tímto směsným palivem spokojen a je pro váš vůz doporučen výrobcem nebo servisem je to v naprostém pořádku. Čisté FAME v naší síti neprodáváme u jeho značení bych volil B 100 1.4.2011 10:25
OTÁZKA: Dobrý den, zopakuji předešlou otázku: má tedy smysl kupovat aditiva a pokud ano, jaká zejména se zohledněním naftových motorů? Informace o aditivech v pohonných hmotách nejsou zcela běžně k nalezení a rovněž výsledky testů čerpacích stanic nejsou důvodem k optimismu očekávat, že co výrobce vyexpeduje, zákazník benzínové pumpy koupí. komentator-1
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , doby kdy naftový motor jezdil na cokoliv jsou opravdu pryč. Dnešní moderní dieselové motory a elektronické vstřikovací systémy Common Rail, systémy Delphi, rotační čerpadla Bosch atd. Náročné teplotní a tlakové podmínky vyžadují velice kvalitní aditivované nafty. Nejlepší je kupovat již nafty aditivované a prémiové kde je skutečně záruka kontroly ,odzkoušení aditiv a spolehlivé výdejní technologie v rafinerii asprávná koncentace účinných složek.Pokud chce zákazník individuelně aditivovat pak by měl používat odzkoušená aditi , která jsou kompatibilní s používanou aditivací- tomu by měla odpovídat nabídka aditiv v drobném balení na ČS. Komplexní aditivaci volí profesionální petrolejářské společnosti podle požadavku výrobců automobilů kvality a složení nafty z dodavatelské rafinerie a formulace zajištuje zlepšené užitné vlastnosti. Za zmínku v individuelní aditivaci stojí přídavek depresantů ke zlepšení nízkoteplotních vlastností v přechodovém období podzim ,zima, ochrana proti korozi , zvýšení cetanového čísla. Děkuji. Václav Loula 1.4.2011 10:54
OTÁZKA: dá se jezdit na čistý oktan ? AW
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, automobilové benziny není jedna látka ale je to směs různých uhlovodíků od počtu uhlíku C 4 až po C 10 ale také i vyšší do C13 ale ty jsou ve stopovém množství. U automobilových benzinů se hodnotí řada parametrů pro jejich správnou kvalitu. Každá hodnota destilační zkoušky má svůj význam pro startování , akceleraci a výkon. jedním se znaků kvalitního benzinu je ,že má poměrně stejné rozložení oktanového čísla podél celé destilační křivky . Vysoké okatnové číslo mají např aromatické uhlovodíky, izomeráty (uhlovodíky s rozvětveným řetezcem). Dnes se používají i kyslíkaté látky -ethery jako nostitelé vysokých oktanových čísel např. označované MTBE nebo ETBE. Uhlovodík oktan nemá vysoké oktanové číslo obecně platí , že n- alkány (uhlovodíky s rovným řetězcem mají nižší oktanová čísla). Naopak rozvětvený 2,2,4, trimetyl pentán má oktanové číslo 100. Samotný oktán by nebyl vůbec vhodným palivem . Aby se mohly vyrábět kvalitní benziny v dostatečném množství musely být realizován moderní technologie krakování , alkylace ,izomerace, reformování . Z dnešního pohledu v benzinu je přítomno více než 140 různých uhlovodíků. Uhlovodíku n-oktan je přítomno do 0,6% z celkového množství n-alkánů 5%. Naopak uhlovodíků s rozvětvenými řetezci (izoalakánů ) je asi 45%. Aromátů kolem 30% . MTBE (eteherů) kolem 10%. Upozorňuji , že automobilový benzin je používán v daňové režimu a je zatížen sazbou spotřební daně 12,84 Kč za litr. Používání jiné nezdaněné složky jako paliva neschváleném pro provoz automobilů je daňovým deliktem . Děkjui. Václav Loula 3.4.2011 18:17
OTÁZKA: Dobrý den , proč se na čerpacích stanicích neuvádí u motorové nafty cetanové číslo? ivan
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, význam cetanového čísla se dostává do popředí zájmu výrobců automobilů teprve až po roce 2000 a to rozvojem moderních dieselových motorů s novými vstřikovacími systémy a náročnými podmínkami. Standardní kvalita motorových naft je předepsána evropskou normou ČSN EN 590 s cetanovým číslem min.51 , komerční dodávky se pohybují 51 až 54 jednotek . Vedle toho na na základě vývoje a požadavku motorářů byla na české trhu společností BENZINA vyvinuta prémiová nafta s cetanovým číslem 60. je to prémiový paramet- měřitelný. Benzina jej také na výdejních stojanech uvádí . Zatím z pohledu EU norem jakosti je zvyklost uvádět oktanové číslo u benzinů (od 90 do 100 jednotek). Ve značení nafty je zatím shoda ve slově Diesel a číslo normy EN 590. Marketingově některé společnosti v zahraničí a na domácím trhu BENZINA uvádí hodnotu cetanového čísla na stojanu i ve svých prospektech k palivům. Jsou i určité obavy aby motoristé z mnoha číslovek nebyli překvapenianedocházelo při čerpání k omylům . Navíc se plánuje ještě číslovkami řešit i vyšší obsahy biosložek. E 10 benzin s 10% lihu,B 30 nafta s 30% biosložky. Souhlasím s Vámi význam cetanového čísla je velký a čím je vyšší tím je nafta kvalitnější. Špičkové a aditivované nafty mají cetanové číslo od 57 do 62 jednotek . Děkuji. Václav Loula 3.4.2011 18:39
OTÁZKA: Dobrý den, Stále se prodává u některých pump "bionafta" (sučasná cena cca 29 Kč). Natankoval jsem ji na zkoušku do Fordu 1,8 TDDi, nepoznal jsem téměř žádný rozdíl. Jaký je váš názor na toto palivo? Díky za odpověď. Tom
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , směsná motorová nafta s 30% biosložky a její jakost je předepsána normo jakosti .Pokud je vše v pořádku z pohledu uhlovodíkového složení naftové části a biosložka ester řepkového oleje(MEŘO) v množství kolem 30% odpovídá také normě ,včetně oxidační zkoušky a toto palivo schválil i výrobce či servis Ford tak jej můžete bez problémů použít. Volil bych častější výměnu filtrů a není vhodné dlouhodobé skladování delší jak 2 měsíce. Společnost BENZINA směsnou naftu prodává a nemáme žádné reklamace. Václav Loula 3.4.2011 18:59
OTÁZKA: Dobrý den,jaky máte nazor na používání paliva B100 a B30 nebo-li Meřo pro použití v osobních automobileh např. Škoda Fabia Dušan
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, kvalitu vhodného paliva musí schválit vždy výrobce motoru či automobilu.Parametry paliva jsou pak stanovena v příslušné normě .Jiná norma je pro B100 neboli čistý ester mastných kyselin FAME nebo směs 70% nafty a 30% MEŘO . Klasická nafta s max. 7% biosložky (FAME) má také svoji normu. Výrobce vozidla před uvedením na trh a do provozu schválí homologované palivo , resp. uvede druh podle normy. To by mělo být pro spotřebitele, servisy závazné. Podle těchto norem pak rafinerie vyrábějí ana ČS prodávají paliva. Tuto zásadu i já uznávám . Pokud používáte osobní automobil , kde je schváleno výrobcem B 100 nebo B30 tak v souladu s předepsanou kvalitou je vše v pořádku. ŠKODA Fabia provoz na B 100 a B 30 není homologován tedy schválen. Zastávám názor , že by si zákazníci neměli sami volit různé směsi .Pro daný vozový park by měla být používána kvalitní schválená paliva. Václav Loula 3.4.2011 20:07