Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se odborníka na benzin a naftu

Václav Loula
velikost textu:
vydáno 30.3.2011 13:00
Ptejte se jednoho z největších českých odborníků na benzin a naftu Václava Louly, ředitele pro jakost firmy Benzina.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. března 2011 do 14:00

OTÁZKA: Dobrý den, zajímal by me Váš názor na paliva Carrera 95, popr V-power 95, o co jsou lepsi nez bezny natural 95, opravdu se projevi nejake zmeny vykonu ci spotreby auta? Pavel
Václav Loula Václav Loula: Vážený Pavle, pokud porovnáváte užitné vlastnosti a provoz nadstandardně aditivovaných paliv prodávaných pod různými názvy Carrera 95, V- Power 95 ,VERVA 95 tak při delším používání by měla být vidět nižší spotřeba a vyšší výkon ve srovnání se standardním neaditvovaným naturálem . Formulace aditiv především zajištˇuje velmi dobré čistící schopnosti, rozpouští dříve vzniklé úsady, chrání motor či palivovou soustavu proti korozi. Současné motory vybavené elektronickou regulací oktanového požadavku jsou na jakost paliva velmi náročné. Vedle doporučení základního paliva s určitým oktanovým číslem je možné použít benzin nadstandardně aditivovaný soktanovým číslem o třídu vyšším . Při vyšším oktanovém čísle se zvyšuje výkon a klesá spotřeba v kombinaci súčinnou aditvací se tento efekt ještě zlepšuje. Já preferuji pro dnešní vozový park jen kvalitní aditivovaná paliva.Zároveň je to vedle ekonomického faktoru -snížení spotřeby i vhodná péče a snížení nákladů na údržbu pro motor a palivovou soustavu. Děkuji. Václav Loula 3.4.2011 20:36
OTÁZKA: Dobry den, cerpam paliva u CS retezcu Globus, Tesco, Makro. Predpokladam, ze tyto spolecnosti kupuji paliva od Ceske rafinerske, kterou povazuji obecne za rozumnou kvalitu i bez specialnich aditiv. Pravda i globus jiz nabizi aditivovana paliva. Popravde se spise vyhybam nekterym "vyhlasenym" CS do Polska na Ukrajinu nejezdim...:-) Souhlasil byste s tim, ze v Globusu/Tescu/Makru snad nenarazim na spatne palivo...? RIchard
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, u obchodní řetězců se musí také prodávat paliva v souladu s normou jakosti, proto s vámi s souhlasím , že by zde měla být vždy kvalita podle předepsaných norem. Je pravdou , že rozhodující část prodávaných paliv u ČS těchto řetězců je vyrobena v České rafinerské. V posledním období jsem nezaznamenal, že by ČOI v rámci monitoringu označila u jmenovaných řetězců závažný problém s kvalitou. Václav Loula 3.4.2011 20:44
OTÁZKA: Dobrý den, doporučujete do naší obyčejné nafty přidávat aditiva do motorů TDI i v ledním odbobí celoročně. Dával jsem jen v zimě. Peter
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , myslím si ,že i v letním období je vhodné pečovat o segmenty v dieselovém motoru.Zejména bych zdůraznil udržování čistoty vstřikovacích trysek, ochranu palivového systému před korozí a i zvýšení cetanového čísla má svůj význam . Péče o motor by měla být celoroční. Samozřejmě v zimě z pohledu zlepšení nízkoteplotních vlastností a studených startů je to velmi důležité. Václav loula 4.4.2011 9:48
OTÁZKA: Dobrý den, ještě k aditivaci nafty. Mohu "přeaditivovat!? V roce 2009 pred vánocemi mi zmrzla Verva Diesel pri -18, letas jsem se rozhodl přidávat přes zimu VIF zimní - tankuji pouze Vervu. Má to smysl i u tzv premiových naft nebo mohu vlastnosti nafty dokonce zhoršit. Dekuji. martin
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , prémiová nafta VERVA diesel je svojí formulací aditiv komplexně ošetřena celoročně . Pouze nízkoteplotní vlastnost prémiové nafty tady povinný parametr filtrovatelnosti je standardně od 1. prosince na minus 20st.C.Při nejistotě měření je jako vyhovující ještě hodnota filtrovatelnosti minus 17stupňů C. Pokud nastanou zhoršené zimní podmínky tak VERVA diesel je dodatečně ošetřována zimním balíčkem aditiv na hodnotu filtrovatelnosti minus 26 stupňů C. Ale ne po celé zimní období . V zimě 2009/2010 byla tato zimní aditvace zahájena od ledna 2010. V zimě 2010/2011 byla zahájena od 15 prosince 2010 a ukončena 10. února 2011. Obsluha u ČS by měla podat správné informace o hodnotě filtrovatelnosti. Pokud používate celoročně prémiovou naftu VERVA diesel není nutná další doplňková aditivace .Pouze v přechodovém období od poloviny řína do konce listopadu můžete v nádrži vozidla mít letní nebo přechodovou naftu s filtrovatelnstí minus 5 stupňů C nebo dokonce i horší (kolem 0st.C) . Tady doporučuji ošetření zimním aditvem SDA (Super Diesel Aditiv-zimní) od firmy VIF k posílení filtrovatelnosti a natankovat co nejdříve zimní kvalitu do prázdné nádrže vašeho automobilu ihned po 1. prosinci kdy je povinnost prodávat zimní naftu s filtrovatelností minus 20 st.C. Když dáte více aditiva již to nezabírá na zlepšení vybraných užitných vlastností . Děkuji. Václav Loula 4.4.2011 10:06
OTÁZKA: Mám motor, který má jezdit na Natural 98. Umí jezdit i na N95 ale údajně (samozřejmě logicky) s nižším výkonem. Slyšel jsem ale, že kvalita N98 je v naší republice mnohem horší než v cizině. Co je na tom pravdy? Je opravdu v cizině větší rozdíl v kvalitě mezi N95 a N98 než u nás? Přitom se mi zdá, že rozdíl v ceně je u nás naopak vyšší, typicky kolem 10%. Děkuji. bob
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , benziny kategorie SUPER Plus tj s oktanovým číslem minimálně 98 se v ČR vůbec nevyrábí aimortují se především z rafinerií v Rakousku a SRN tedy ze stejnou technologií výroby a ze stejných nádrží jako dodávají tento druh na trhy ačerpací stanice v Rakousku a Německu . Navíc některé profesionální firmy v ČR ještě nadstandardně aditivují tyto benziny a staví je do kategorie prémiových paliv pod různým označením (Verva 100, Carrere 100 V Power Racing ) a jsou velmi kvalitní konkurence schopné a srovatelné s kvalitou v zahraničí. Samozřejmě použitím aditivovaných benzinů s vyšším oktanovým číslem vedle nárůstu výkonu doje i ke snížení spotřeby . Děkuji. Václav Loula 4.4.2011 10:40
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký máte názor na tankování u čerpacích stanic u supermarketů/hypermarketů, např. Tesco, Globus atd.? Mohou u nich řidiči očekávat benzín běžné kvality, jako u jiných řetězců čerpacích stanic? Jsou podle Vás na stejné úrovni, nebo byste řidičům doporučil, aby se jim vyhýbali? Děkuji za odpověď a přeji pěkný den. Prokop
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, podle platné legislativy při podnikání a prodeji v komoditě paliv je povinnost dodržovat technické normy jakosti /až 22 parametrů budˇv úrovni minimum např. oktanové číslo min.95 nebo v úrovni maximum např. obsah síry 10 mg/kg atd. ) ,které při výstupu z rafinerie nebo při prodeji na čerpací stanici musí palivo splnit.To platí i pro supermarkety . Nejsou to ovšem profesionální firmy v petrolejářském oboru jejich hlavní obchodní činností je prodej široké škály zboží na velké prodejní ploše . Marketingově lákají nízkými cenami i na prodej paliv vesměs v základním sortimentu .Kdežto profesionální petrolejářské společnosti nabízejí nadstandardní aditivovaná paliva i prémiová paliva jako výsledek spolupráce s automobilovým průmyslem . Určitě je rozdíl v kvalitě standardní nafty a prémiové nafty VERVA diesel. Rozhoduje se i zákazník co preferuje dokonalou péči o motor a palivovou soustavu maximální využití energie , vyšší výkon a nižší spotřebu a nižší náklady na údržbu a opravy nebo naopak pouze rozhoduje cena a malá starost o motor či segmenty palivových soustav . Upozorňuji, že opravy vstřikovacích čerpadel ,trysek a další nejsou levnou záležitostí . Preferuji aditivovaná paliva . Jak se mění park vozidel směrem ke kvalitním , vysoce náročným motorům s elektronickými systémy tak se mě jeví vyšší zájem motoristů , a já s nimi souhlasím, o kvalitní prémiová paliva . Mladá generace s motocyklovým zájmem preferuje i 100oktanový vysoce aditivovaný benzin a ten např. supermarkety neprodávají. V nabídce nemají ani dva druhy dieselových paliv . V poslední době v naší síti BENZINA stoupá poptávka po naftě s cetanovým číslem 60.Tyto prémiové druhy také nejsou v nabídkové kolekci u supermarketů. Rozdíl je ve vysoké náročnosti na kvalitu ,užitné parametry a bohatším výběru sortimetu u profesionálních sítí ČS. Děkuji a také přeji pěkný den. Václav Loula, 5.4.2011 14:49
OTÁZKA: Zdravím Vás, mám dotaz ohledně aditivace paliv... Je rozdíl mezi prémiovým a "normálním" palivem v aditivaci, případně doporučujete palivo z našich "průměrných" pump aditivovat? Děkuji, s pozdravem Shear Shear
Václav Loula Václav Loula: Ano , hlavní rozdíl je ve formulaci aditiv a použité koncentraci účinných složek aditivačního balíčku. Především bych zdůraznil ,detergentní přísady, přísady proti korozi , mazivostní přísady , proti pěnivostní, depresanty ke zlepšení nízkoteplotních vlastností. Některé přísady zlepšují právě povinné parametry a je to tudíš i kontrolovatelné . Např, cetanové číslo mazivost nebo filtrovatelnost Taková to paliva lze po právu označit jako prémiová- mají lepší hodnoty než předepisuje norma. Mnohem spolehlivější je aditivace v blendingu při mísení v rafinerii.Samozřejmě pokud se zákazník rozhodne sám individuelně aditivovat je to možné ale musí používat správné aditivy a hlavně kompatibilní již s určitou aditivací výrobku ,paliva.Aditiva jsou poměrně drahá a je proto ekonomicky nutné si spočítat co je cenově příznivější .Já doporučujijiž kupovat hotová aditivovaná paliva . Václav Loula 5.4.2011 15:21
OTÁZKA: Dobry den, je pravda ze cim je benzim kvalitnejsi tym je nizsia spotreba? napr. ze vraj po natankovani V-Power sa spotreba znizi a vykon zvysi. co si o tom myslite? dakujem za odpoved. Dusan
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, Současné motory vybavené elektronickou regulací oktanového požadavku, nepřetržitě přizpůsobují svůj oktanový požadavek oktanovému číslu použitého benzinu.tím ,že průběžně regulují předstih zážehu.Při vyšším oktanovém čísle paltí vyšší výkon a nižší spotřeba. K tomu je nutné připočíta specielní formulace aditiv, které zlepšují výkon a snižují spotřebu. Např. speciální mazací přísady výrazně snižují třecí ztráty paliva. Tento mazací efekt zvyšuje výkon motoru.Kombinace čistících přísad má několik efektů : jedním je "keep clean" dlouhodobě udržuje v čistotě sací ventily, vstřikovače aspalovací prostor. Druhý vliv je "clean up" odstraňuje ,rozpouští dříve vzniklé usazeniny to vede ve všech souvislostech k vyššímu výkonu . Pokles třecích zrát, vyšší oktanové číslo, výrazný čistící efekt vedou ke snížení spotřeby . Viděl jsem různá hodnocení a závěry jízdních zkoušek ,které to potvrzují. Např. srovnáme li v jízdní zkoušce 100 tis.km klasický Naturál 95 oktanů s vysoce aditivovanou VERVA 100 oktanů je vliv oktanového rozdílu ve zvýšení výkonu o 10% a vliv snížené spotřeby o 15%. Děkuji. Václav Loula 5.4.2011 17:18
OTÁZKA: Pane Loulo, tankuji vždy a pouze naftu Verva od Benziny. Jsem spokojený. Nicméně, auto i přes filtr pevných částic na volnoběh poměrně dost zapáchá. Mohou mít na tuto skutečnost vliv přídavné složky? Pro info vw passat 2.0 PD 125KW DPF. U Fordu Focus 1.6 TDCi DPF a taknování nafty Top Q od Benziny je zápach na volnoběh mnohem měnší. Uvažuji o přechod právě na Top Q právě z výše uvedeného důvodu. Děkuji za odpověď. František
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, jsem názoru, že je to způsobeno vlivem oxidačního katyzátoru a emisního systému u některých typů vozidel. Projevuje se tou těchto katalytických systémů určitým kyselým zápachem. Nesouvisí to z palivem. Měsíčně prodáme kolem 4,5 mil. litrů VERVA diesel a stížnost na zápach je opravdu jediná. Těší mě , že z pohledu užitných parametrů jste s VERVA diesel spokojen . Cetanové číslo v hodnotě kolem 60jednotek skutečně ovlivňuje vznětovou charakteristiku nafty a k tomu formulace aditiv přispívá ke zvýšení výkonu a chrání vstřikovače a palivovou soustavu .Přispívá i ke snížení hluku . Děkuji. Václav Loula 6.4.2011 11:11
OTÁZKA: Dobrý den, vzhledem k přidávaným "biopřísadám" do benzínu a nafty se doporučuje "vyjet" jednu celou nádrž za měsíc (jak ekologické). Jakým způsobem můžu zabránit znehodnocení paliva v nádrži veteránu, u kterého vyjedu jednu nádrž klidně třeba až dva roky? BOP B 3AKOHE
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, petrolejáři jako povinné osoby dodávající na trh pasliva mají za povinnost přidávat biosložku ato do benzinů do max.5% biolihu a u nafty do 7 % biosložky (tzv. estery mastných kyselin z olejnatých plodin) Z pohledu paliva do automobilů tento podíl byl schválen i výrobci automobilů. Biosložky ale nejsou vhodné pro dlouhodobé skladování.Já doporučuji před zimním obdobím pokud veteránem nejezdíte ponechat v nádrži minimum aby byla možnost najaře doplnit novým palivem. Druhou možností je použí palivao benzin kategorie Super plus (např. VERVA 100) který neobsahuje bioteanol. U nafty použít arktickou naftu třídy 2 ,která také neobsahuje biosložku. Jinak z diskuse na i dnes a nepochopení odpovědí právě varuji před případy přimísení nafty s biosložkou do benzinu a použití v benzinovém motoru může vést k poškození . Proto v těchto případech doporučuji nepokračovat v jízdě ale nestandardní směs vypusti v servisu. děkuji. Václav Loula 6.4.2011 11:35
OTÁZKA: Vážený pane Loulo dobrý den, mám několik dotazů: 1. Jaké množství benzínu v naftě je schopné způsobit zadření palivové do čerpadla například 0,5 l benzínu ve 40 litrech nafty? 2. Existuje přípravek, který by eliminoval účinky smíchání benzínu a nafty bez nutnosti vyčerpat nádrž? 3. Jaké parametry lze při vaí kontrole čerpacích stanic vyhodnotit ihned na místě? 4. Mají čerpací stanice povinnost provádět odkalování nádrží? Děkuji za odpověď Jindřich
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane Jindřichu, Vývojem ve snižování obsahu síry v naftě bylo nutné posilovat mazací schopnost nafty hlavně přísadmi. Dnešní moderní segmenty a podmínky v dieselových motorech skutečně vyžadují velmi kvalitní nafty i z pohledu ošetření mazivostní přísadou.Proto i já doporučuji kupovat aditivované nafty. Pokud dojde k nepatrné příměsi benzinu např. jak uvádite 0,5litru na 50 litrů a to krátkodobě nedojde k zadření ale doporučuji pokud není nafta ošetřena aditvací raději doplnit přísady ke zlepšení mazivosti. Určitě nedoporučuji dlouhodobý provoz na směs nafty a benzinu. Také i z důvodu rozdílných druhů biosložek v benzinech a naftě. Pokud dojde ke smísení nafty a benzinu v poměru 1:1 určitě vypustit z nádrže ,nepokračovat v jízdě. Univerzální přípravek neexistuje. V malém množství přimísení je nutné ošetřit aditivivem SDA od firmy VIF a průběžně doplňovat kvalitní aditivovanou nebo prémiovou naftou . Na čerpacích stanicích společnosti BENZINA se provádí pravidelné odkalování nádrží. V procesu skladování je elektronický kontrolní systém ,který vedle měření hladin sleduje i obsah vody a při tomto zjištění-voda v kalníku a nádrži se provádí se odkalování. Děkuji. václav Loula 6.4.2011 12:57