auto.iDNES.cz

Ptejte se odborníka na benzin a naftu

Václav Loula
velikost textu:
vydáno 30.3.2011 13:00
Ptejte se jednoho z největších českých odborníků na benzin a naftu Václava Louly, ředitele pro jakost firmy Benzina.
OTÁZKA: Vážený pane Loulo, jaky mate prosim nazor na ruzna aditiva, ktera deklaruji zvyseni vykonu, snizeni spotreby emisi atd... ? Dekuji za odpoved Jakub
Václav Loula Václav Loula: V dnešní době jsou na paliva kladené vysoké požadavky ,které se řeší právě pomocí chemie a doplńkové aditvace. Za vhodnější považují kupovat především aditvovaná paliva od prodejců pohonných hmot , kde je větší technologická záruka provedené aditivace např. v rafinerii a kontrolní systémy jakosti včetně kontroly obsahu účinných složek aditivace. Aditivaci doporučuji i z ohledem na povinný přídavek biosložky. Vedle standardně aditivovaných paliv jsou v nabídce např u společnosti BENZINA ještě prémiová paliva s vysokou přidanou hodnotou nař. u prémiové nafty vysoké cetanové číslo. V přechodovém období léto- zima je vhodné ošetření k posílení nízkoteplotních vlastností také aditivem u motorové nafty . 30.3.2011 13:12
OTÁZKA: Dobrý den, pravděpodobně mám nesmyslnou otázku, ale je možné nějak na první pohled, když přijedu s autem na benzínovou pumpu poznat, že není něco v pořádku, s ohledem na kvalitu benzínu, či nafty? goalkeeper
Václav Loula Václav Loula: Pokud ještě při odjezdu z čerpací stanice nejde automobil nastartovat nebo vykazuje nízký výkon ,prakticky nulovou akceleraci pak je možné že palivo může být nekvalitní . Doporučuji nepokračovat v jízdě araději zajisti odtah do servisu ke zjištění příčiny poruchy. nahlasit i na konkrétní ČS a odebrat věrohodný vzorek za účasti prodejce z vozidla i čerpací stanice . Pokud je palivo nevyhovující je většinou upaltněno více stížnostáí v daný den. 30.3.2011 13:26
OTÁZKA: Dobrý den, Chtěl bych se zeptat, jak poznám, že jsem natankoval špatné palivo. Slyšel jsem, že se to projeví až po natankování náslecující nádrže Díky za odpověĎ PEtr
Václav Loula Václav Loula: Vážený Petře, u paliv se hodnotí podle technických norem až 22 jakostních parametrů a každý ukazatel má vliv na celou řadu vlastností působí na výkon , spotřebu , čistotu palivové soustavy , korozi , oxidačni stabiltu, emise .Některé parametry jsou pro motor či palivovou soustavu, výkon velmi důležité a po krátké době zjistíte pokles výkonu, zvýšenou spotřebu a použitím nekvalitních paliv po delší době může dojít k závažnějším poruchám (zadření vstřikovacích trysek ,palivového čerpadla atd.) Doporučuji skutečně používat kvalitní aditivovaná paliva. 30.3.2011 13:34
OTÁZKA: dobry den, je pravda ze verva je bez bioslozky? je obecne levnejsi prodavat paliva s bioslozkou (nizsi dan) nebo je levnejsi neprimichavat (technologicka narocnost a prace navic) bioslozky vubec? jaky je vas nazor na michani paliv? dekuji bitkar
Václav Loula Václav Loula: Kolekci prémiových paliv značky VERVA prodává společnost BENZINA . Tvoří ji vysokoktanový benzin VERVA 100 u tohoto prémiového benzinu není přidáván bioetanol. VERVA Diesel obsahuje do 6% biosložky. tato prémiová nafta je však nadstandardně aditivována, má jako jediná na tuzemském trhu vysoké cetanové číslo 60 , ve formulaci přísad jsou látky ke zvýšení mazivosti , ochrany proti korozi, snížené pěnivosti avyšší oxidační stability . Maloobjemové přídavky biosložek musí být povinně přidávány do paliv a nesjou daňově tato paliva zvýhodněna (benzin do 5% biosložky a nafty do 7% biosložky) . Seriozní petrolejářské společnosti vyrábějí paliva dle norem a schválená výrobci automobilů .Takže zákazník by si neměl nic míchat. Na různé směsi neplatí žádné normy -je to v rozporu s homologacemi ,zákazník se vzdává i práva potom reklamovat palivo . 30.3.2011 13:50
OTÁZKA: Mohu se zeptat, jak je to opravdu s oktany u "100" oktanovych paliv na nasich cerp. stanicich? Slysel jsem, ze snad jen Benzina musi deklarovat 99,9 oktanu. Je to pravda? Dekuji Michael
Václav Loula Václav Loula: Pro 100oktanové benziny , které mají ve svých obchodních názvech číslovku 100 a marketingové označení , které vystihuje nadstandardní vlastnosti paltí norma jaksoti ČSN EN 228 kategorie Super plus s oktanovým číslem výzkumnou metodou min.98 jednotek. Samostatná norma jen pro 100oktanové benziny neexistuje . Tato norma je potom uvedena na každém výdejním místě sproduktem VERVA 100. Komerční dodávky prémiového benzinu VERVA 100 mají oktanové číslo v rozmezí 99,3 až 101,6 jednotek . Pracujeme v dobrovolném systému Pečetˇ kvality a prodávaná paliva jsou pod stálou laboratorní kontrolou. 30.3.2011 14:04
OTÁZKA: ještě jedna otázka, existují nějaké studie, z kterých by byl výstup jaký dopad má nekvalitní benzín či nafta na životnost motorů? řekněme o kolik km se snima ujede méně, než se bude muset udělat nějaká "generální oprava"... goalkeeper
Václav Loula Václav Loula: Ano existují .Různé odborné ústavy,autmobilový průmysl i aditivářské firmy se touto problematikou zabývají. Je také odborná literature, která hodnotí parametry paliv, odchylky a dopady na výkon, spotřebu ,opotřebení . Jsou často i odborné články a nezávislé odborné testy paliv v různých motoristických časopisech s příslušným vysvětlením. 30.3.2011 14:11
OTÁZKA: Dobrý den chtěl bych se zeptat do jaké míry je tento rozhovor zaplacená PR akce (sponzorskou firmu jste již uvedl v první odpovědi) Děkuji za odpověď. Karel Vídeňský
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, pracuji jako expert na paliva v České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) a samozřejmě mám na starosti i paliva a jejich kvalitu ve společnosti BENZINA. Za dlouhá léta působení v oboru se snažím motoristům vysvětlovat kvalitu a užitné vlastnosti paliv . Jsem přesvědčen , že společnost BENZINA má velmi kvalitní paliva a je seriozní společností.Své výsledky zveřejńuje na webových stránkách včetně kontroly ČOI. Také nezávislé odborné testy hodnotí velmi dobře prémiové produkty od společnosti BENZINA. Děkuji. Václav Loula 30.3.2011 14:26
OTÁZKA: zdravim vas a predem dekuji za odpoved. vazim si vas , jako odbornika. otazka: mohu do paliva diesel verva pridavat dalsí znackova aditiva, napr. castrol! nemohu tim uskodit motoru? pokoj jiri
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , prémiová nafta VERVA diesel je již nadstandardně ošetřená směsí aditiv a není nutné přidávat další aditiva. Pouze v přechodovém období podzim -zima je nutné sledovat a dotázat se jaká je hodnota filtrovatelnosti . V případě posílení této nízkoteplotní vlastnosti je dobré použít aditiv např. SDA od firmy VIF nebo i Castrol TDA. Vyšší koncentarce aditiv motoru neublíží. Doporučuji pouze značková aditva , která jsou kompatibilní s aditvací ve výrobě a jsou i odborně testována. Děkuji. Václav Loula Děkuji. Václav Loula 30.3.2011 14:36
OTÁZKA: Proč u nás nejsou pohonné hmoty kvalitou srovnatelné jako třeba např. v sousedním Německu. Anonym
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , kvalita paliv je ve všech zemích EU dána evropskou normou jakosti pro automobilové benziny i dieselová paliva.Jsem přesvědčen, že značkové společnosti mají kvalitní pohonné látky srovnatelné i s Německem. Upozorňuji, že paliva z České rafinerské se dokonce exportují do Rakouska a Německa. Pravidelná kontrola jakosti, péče o skladovací kapacity a technologie na čerpacích stanicich u značkových firem je dokladem péče a prodeje kvalitních aditivovaných paliv. Pokud tankujete u méně známých firem levné palivo jsou jeho vlastnosti pouze nahranici normy nebo ji i nevyhovují. Viz závažné odchylky nalezené ČOI. 30.3.2011 14:50
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je Váš názor na používání různých "alternativních" paliv typu použitý fritovací , hydraulický nebo transformátorový olej ve starších autech, kde už se životnost tolik neřeší? Děkuji. Pepa
Václav Loula Václav Loula: Každé vozidlo i staršího data výroby má výrobcem schválené- homologované palivo. Použitím takových to nestanadrdních směsí se zákazník zbavuje práva na rekalmaci. Navíc Petrolejářský obor musí prodávat paliva schválená vyrobcem automobilů včetně kvality dle norem .Není možné vytvářet v ČR prostředí aby v provozu na pozemních komunikacích si motoristé v používání paliv sami volili různé směsi , které nejsou schváleny. Navíc může jít o správní , daňový delikt - palivo pro pohonmusí být zdaněno ,pokud právním předpisem není stanoveno jinak. S používámí uvedených olejů i technologického i ekologického hlediska používání v motorech nesouhlasím. Děkuji. Václav Loula 30.3.2011 15:03
OTÁZKA: Dobrý den. Měl jsem poruchu na vstikovačích - naftový motor - oprava cca 50 000,-Kč a bylo mi řečeno, že to je způsobeno nekvalitní naftou. Mohu někoho žádat o náhradu škody? Tomáš
Václav Loula Václav Loula: Vážený Tomáši, samozřejmě na reklamaci máte právo. Je zapotřebí předložit společnosti kde jste tankoval doklady o nákupu. Věrohodný vzorek nafty z nádrže vozidla odebraný za účasti prodejce paliva Vás i servisu. A provést analýzu v akreditované laboratoři . další postup podle závěrů analýzy . Pokud bude vzorek v pořádku -vyhověl normě jakosti pro naftu -nemáte šanci uspět. Proces zadření je většinou po delší době používání nekvalitní nafty (nečistoty, voda, nevyhovující parametr mazivost, přítomnost benzinových frakcí v naftě .) Prokázat by se muselo konkrétními vzorky z čerpání nekvalitní nafty . Pokud by se konkrétních vzorcích prokázala špatná mazivost , nevyhovující destilační zkouška apřítomnost benzinových frakcí je určitá pravděpodobnost uspět při náhradě škody . Někdy se stává ,že i servis svůj problém raději svede na palivo a bez chemické analýzy označí viníkem palivo. Václav Loula 30.3.2011 17:23
OTÁZKA: Dobrý den, kolega lije do své staré octavie "směsnou naftu". Můžete napsat, co je to zač, Neuškodí to motoru? do jakého auta byste se odvážil ji tankovat? děkuji za odpovědi Anonym
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, o správném použití paliva rozhoduje výrobce motoru-a doporučí provoz automobilu na jím schválené -homologované palivo. Každé palivo má svoji jakostní normu )až 22parametrů které musí splnit . Také tyto normy schvaluje tzv. ACEA (sdružení výrobců automobilů). Pro některé staré typy OCTAVIE TDI výrobce schválil i použití směsné motorové nafty s 30% biosložky. Je potřeba respektovat některá doporučení např .častější výměna filtrů . Neskladovat dlouhodbě přes zimní období. Ja osobně nepreferuji toto palivo pouze se souhlasem výrobce nebo značkového servisu . Děkuji. Václav Loula 30.3.2011 17:33
OTÁZKA: Dorý den Může zimní aditivum přidávané do nafty od společnosti benzina způsobit problémy v letním provozu? Jindřich
Václav Loula Václav Loula: Zimní aditivum pokud je kvalitní tak zajištˇuje zlepšení nízkoteplotních vlastností , zlepšuje cetanové číslo a ochranu proti korozi a zlepší mazivost. Uvedený komplex vlastností nezpůsobí problémy s motorovou naftou TOP Q od společnosti BENZINA v letním provozu . Nevyužijí se v praxi nízkoteplotní vlastnosti. Také u prémiové nafty VERVA Diesel ,která je komplexně aditvovaná včetně vysokého cetanového čísla ani zde to nezpůsobí žádný problém v létě ale je to již zbytečné ,nedojde již k dalšímu zlepšení . 30.3.2011 17:42
OTÁZKA: Dobrý den, tankuji 100oktanový benzín. Jaké jsou kvalititivní rozdíly mezi těmito vysokooktanovými benzíny u Shell a OMW či jiných prodejců (pokud další existují)? Děkuji. Ivan
Václav Loula Václav Loula: 100oktanové benziny jsou vyráběny v rafineriích mimo území ČR a importovány na tuzemský trh. Jejich kvalita je dána evropskou normou ČSN EN 228 kategorie SUPER plus kde je předepsáno oktanové číslo výzkumnou metodou min.98. Převládá nákup z rakouské rafinerie OMV. Vedle uvedených druhů má 100oktanový benzin v nabídce ještě BENZINA pod názvem VERVA 100. Z pohledu složení jde o stejný uhlovodíkový základ paliva a rozdílná může být úroveň aditivace . Jinak jsem přesvědčen ,že prémiové vysokooktanové benziny od všech tří společností jsou špičkové,konkurence schopné. Závisí na cenovém srovnání . Pozor je potřeba rozlišovat atumobilové benziny např. Super 98 neaditivované. Václav Loula 30.3.2011 18:12
OTÁZKA: pisete, ze verva 100 je bez bioetanolu, ale dale pisete, ze je povinne primichavani 5%. Tak jak to tedy je?? nebo tam pridavate jine biosvinstvo nez bioetanol? co tam tedy davate nebo nedavate?? dokonale jste me zmatl. Ptam se pouze na benzin ted. bitkar
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , česká legislativa uložila petrolejářům povinně do celého ročního prodej benzinů -dodaného na český trh přimíchat 4,1% bioetanolu za kalendářní rok.Technická norma jakosti u benzinů povoluje maximálně 5%bioteanolu. To umožňuje určitou část dodat bez biosložky (bioetanolu) a tou je právě vysokooktanový benzin ,kde nositelem vysokých oktanů je chemická látka ETBE (ethery ).Podíl vysokooktanových benzinů z celkového prodeje benzinů je 3% . Povinná osoba může podíl biosložky klidně splnit i benzinem E 85 , který obsahuje až 85 % bioetanolu . 30.3.2011 18:23
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat na palivo Verva 100 které nabízí benzina. Můžu ho bezestrachu natankovat do svého vozu když normalně do něho tankuji Natural 95. Poznam nějaký rozdil? nesníží se životnost motoru? Jaké oktanové číslo má vlastně toto palivo?100? Luděk
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane Lud´ku, automobilový benzin VERVA 100 je prémiový benzin s vysokým oktanovým číslem a vysoce aditivovaný. Moderní formulace aditiv zajištˇuje velmi účinné mazací schopnosti paliva atím velmi nízký koeficient tření a s dopadem do úspory paliva .Zároveň je zde kombinace detergentních přísad , které zajištˇují čistý palivový prostor , vstřikovače a zároveň vzniklé úsady rozpouští.Tento efekt přispívá rovněž ke snížení spotřeby a péči o palivovou soustavu. Moderní benzinové motory s elektronikou vyžadují kvalitní aditivovaná paliva. Motory pracují s určitou oktanovou rezervou ale platí zásada použijete li benzin ve vyšší oktanové hladině sníží se spotřeba a zvedne se výkon. Použije li se benzin v nižší oktanové třídě je tomu naopak klesne výkon a zvýší se spotřeba. U komerčních dodávek se oktanové číslo u VERVA 100 pohybuje od 99,3 do 101,6 jednotek. Používáním kvalitních aditivovaných benzinů se naopak životnost motoru zvýší. VERVa 100 byla vyvinuta pro automobily s vyšším kompresním poměrem, pro zákazníky ,kteří preferují sportovní styl jízdy. Nepíšete jaký máte vůz, na jaký druh je homologován a kdy byl uveden do provozu. 30.3.2011 20:37
OTÁZKA: Dobrý den, lze VERVA Diesel s ohledem na cetanové číslo a množství přidávaných aditiv používat dlouhodobě? Škodí nebo naopak je to lepší pro životnost motoru? Honza
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, prémiová nafta s cetanovým číslem 60 je svoji formulací aditiv a chemickým složením velmi kvalitní dieselové palivo. Dokazuje to i z rostoucí zájem motoristů , stoupající poptávka. Čím vyšší je cetanové číslo tím je nafta kvalitnější. Má vliv na vynikající vznětovou charakteristiku, snižuje spotřebu, snižuje hlučnost dieselového motoru. Čistící přísady a přísady zlepšující oxidační stabilitu adlouhodobé používání této prémiové nafty má jednoznačně pozitivní vliv na životnost motoru. VERVA diesel jela dlouhodobý test 90 tis. km a byla pozitvně hodnocena firmou Bosh . Odborné nezávislé testy motoristických časopisů staví v konkurenci naft VERVU Diesel na první místo. 30.3.2011 20:49
OTÁZKA: proc odpovidate rychlosti 3 otazky za hodinu? to je ponekud k nicemu.... :-/ bitkar
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, otázka paliv je velmi důležitá a snažím se v odpovědi vše řádně vysvětlit. Současně vám sděluji, že vedle odborných dotazů v rámci této akce musím reagovat na každodení dotazy i jiných medií.Zároveň jsem dnes odpoledne musel schválit výsledné protokoly paliva VERVA 100 , která bude nasazena na závody cestovních formulí na okruzích. Palivo se muselo podle pravidel analyzovat ve 22 parametrech. Mám dohodu ,že budu odpovídat ještě v dalších dnech .Zítra jedu na pohřeb v rodině to doufám pochopíte. Na všechny další dotazy rád odpovím. Děkuji za pochopení. Václav Loula 30.3.2011 20:59
OTÁZKA: Dobrý den, vyplatí se tankovat takzvaná premiová paliva například vervu a podobně? Díky Mirek
Václav Loula Václav Loula: Modernizace vozového parku klade vysoké nároky na užitné vlastnosti paliv .V podstatě dnešní sortiment paliv nabízený společností BENZINA je v souladu s požadvky výrobců automobilů, zkušeností servisů a výrobců dalších palivových segmnetů. Proto doporučuji i já používat kvalitní aditivovaná i prémiová paliva. Vyšší přidaná hodnota se v delším časovém horizontu projeví nižší spotřebou nižšími náklady na údržbu.Energie paliva je maximálně využita. 30.3.2011 21:06
OTÁZKA: Tankuju vždy u OMV palivo Carrera 100. Je to kvalitní benzin? Robin
Václav Loula Václav Loula: Carrera 100 je kvalitní aditivovaný vysokoktanový benzin importovaný z rafinerie OMV Rakousko. Patří do kategorii benzinů Super plus . Společnost OMV je členem České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a nezaznamenal jsem žádné problémy s jakostí jejich paliv . Na trhu jsou i další vysokooktanová paliva v hladině 100 oktanů s různou úrovní aditivace např. VERVA 100 nebo Shell V-Power Racing. 30.3.2011 21:13
OTÁZKA: Dobrý den, je možné do motoru 1,9 SDI tankovat bionaftu? Honza
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , pro použití paliva je rozhodující doporučení výrobce motoru, resp. na jaké palivo je motor homologován pro běžný provoz . Případně vyjádření značkového servisu Ja osobně bych volil raději aditivovné dieselové palivo s povoleným přídavkem biosložky do max.7% FAME. FAME je zkratka pro biosložku tedy estery mastných kyselin např. řepkového nebo palmového oleje. Pokud preferuje maximální výkon a dokonalou péči o palivovou soustavu mohu doporučit prémiovou naftu VERVA Diesel. 30.3.2011 21:22
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych věděl zda krom kontrol ČOI probíhá ve firmě BENZINA nějaká vnitřní namátková kontrola kvality paliv ve vlastní síti čs?? Bral jsem většinou jen Verva 100, ale minulý rok jsem nabral u čs BENZINA nekvalitní N95. Naštěstí jen cca 15l - problémy byly jen při startování a 15l jsem poměrně rychle "vyjel". Jelikož čs byla stovky km od mého bydliště a naštěstí jsem nemusel jsem do servisu, nijak dál jsem to neřešil. Předtím jsem k čs BENZINA jezdil tankovat pravidelně téměř 9 let, ale od té doby už se čs BENZINA vyhýbám. Dnes bych situaci řešil zcela odlišně a velmi důrazně. Petr
Václav Loula Václav Loula: Společnost BENZINA pracuje v dobrovolném systému Pečetˇkvality to znamená , že paliva nakupujeme z proveřených zdrojů profesionálních rafinerií. Celá naše sitˇje kontrolována nezávislou laboratoří (ročně až 1850 vzorků) 99,5% je bez závad.ČOI nám odebírá 200 až 230 vzorků a její výsledky naše společnost zveřejňuje na našich webových stránkách ,v r.2010 byla pouze jedna neshoda v tlaku par ,jedná se o drobnou odchylku.Naše společnost registruje v převládajícím množství pozitivní ohlasy na kvalitu našich prodávaných paliv . Zejména prémiová paliva vykazují nárůst poptávky. Samozřejmě a to s vámi souhlasím ,že je nutné reklamovat a to jste měl také udělat. K uzavření reklamace je velmi důležitý vzorek paliva z nádrže a jeho chemická analýza , současně pokud s tím souvisí odebere se i vzorek z konkrétní čerpací stanice. Samozřejmě důležitý je i doklad o nákupu. Naši VERVU 100 si spolehlivě poznáme. Často největším zklamáním je ovšem fakt ,že vzorky vyhovují normě jakosti a navíc v rozhodný den nákupu bylo prodáno např. 7 tis. litrů paliva a nebyla uplatněna žádná další stížnost. Společnost BENZINA je seriozní firma a snaží se zodpovědně řešit nebo vysvětlit všechny stížnosti a dotazy. Chci vás ještě upozornit , že rozdíl je v oktanech 5 jednotek u VERVA 100 je dost a navíc v BA 95 je bioetanol . Také rozsah formulace aditiv je rozdílný. Děkuji. Václav Loula 31.3.2011 20:36
OTÁZKA: Dobrý den, je pravda, že se v ČR prodávají méně kvalitní paliva než v zahraničí (na západ od nás)? Nebo je to jen taková místní pověra? Děkuji. Marek
Václav Loula Václav Loula: V České republice platí stejné povinné normy jakosti jako v ostaních zemích EU.Navíc zdroje plaiv pro ČR se kombinují 60 až 70 % z tuzemských rafinerií a 30 až 40% z okolních rafinerií tedy také SRN , Rakousko. Podle těchto norem pod označením ČSN EN (česká a evropská norma ) se kvalita a to až 20 paramterů kontroluje Českou obchodní inspekcí. Jsem přesvědčen ,že kvalita paliv u seriozních profesionálních petrolářských společností v ČR je v naprostém pořádku- je srovnatelná. Firmy kde je symbol Pečetě kvality je prakticky 100%ní záruka kvality. Moderní vozový park klade vysoké nároky na palivo a tady doporučuji raději použít aditivovaná a prémiová paliva . Firmy které jsou členem ČAPPO jsou profesionální , čestné a mají kvalitní paliva a služby. S pozdravem Václav Loula 31.3.2011 20:50
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký je rozdíl mezi palivem které natankuji v nějakém obchodním centru a které natankuji dráže u jakékoli pumpy ? Zatím jsem v tomto nepoznal rozdíl jak ve spotřebě, tak výkonu, je toto palivo opravdu z jedné nádrže a cena je jen tak na oko? Alexandr
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, kvalita prodávaných paliv je předepsána normami jakosti (až 20 jakostních znaků) ,který má za povinnost každý prodejce splnit. Podle platné legislativy musí na každém výdejním místě být štítek sčíslem normy pro dané palivo.To platí pro všechny prodejce tedy i v obchodním centru. Kontroluje to Česká obchodní inspekce . Na trhu jsou výsledky 5 až 9% závadných vzorků u veřejných stanic-to je poměrně dost . Předpokládám ,že preferujete nízkou cenu bez významných přidaných hodnot aditivací paliv nebo špičková prémiová paliva. Podotýkám ,že park se modernizuje a na paliva jsou kladené vysoké nároky .Proto v souladu s automobilovým průmyslem modernizujeme i paliva ,aditivací řešíme i některé negativní vlivy biosložek . Prodej paliv u obchodních řetězců je marketingově veden snahou nízkých cen ale není to jejich hlavní předmět podnikání.Hlavním zdrojem ekonomických výsledků je vlastní obchodní činnost v supermarketech na rozsáhlém spotřebním koši výrobků. Jsem přesvědčen , pokud by jste objektivně porovnal delší jízdní režim ,včetně kontroly důležitých částí při srovnání standardní neaditivované nafty a prémiové nafty VERVA diesel měl by být patrný nárůst výkonu , nižší spotřeba a lepší kondice palivové soustavy. Děkuji. Václav Loula 1.4.2011 9:38
OTÁZKA: Dobrý den, tankuji do svého vozu směsnou motorovou naftu SMN 30. Proč Benzina prodává tento produkt pod označením "Biodiesel", když se pod tímto označením rozumí 100% FAME, nikoliv směsná motorová nafta, která obsahuje 30% MEŘO. Je váš "Biodiesel" stejně kvalitní jako SMN 30 na jiných čerpacích stanicích? Pepa
Václav Loula Václav Loula: Směsnou motorovou naftu s 30% biosložky prodáváme pod obchodním názvem Bio Diesel jako nejlépe vnímaný motoristickou veřejností ,že jde o kombinaci vyššího obsahu biosložky (Bio) a dieselu . Jinak z pohledu normy jakosti u každého výdejního místa je umístěn normotvorný štítek pro tento druh s označením a textem "Toto palivo odpovídá ČSN 65 65 08 Směsná motrová nafta SMN 30,obsahuje 30% biosložky (FAME)." Kvalitu pravidelně kontrolujeme prostřednictvím nezávislé akreditované laboratoře a 99,5% vzorků je bez závad. Kvalitu nám kontroluje i ČOI a za r.2010 a za období leden -březen 2011 nám ČOI u bionafty nezjistila žádnou kvalitativní závadu.Mimochodem výsledky státního monitoringu kavlity zveřejňuje naše společnost na webových stránkách. Zdrojově ji pro naši sít vyrábí moderní rafinerie Paramo Pardubice. Nezaznamenal jsem žádnou výhradu zákazníků na tento druh a její užitné vlastnosti . Pokud jste s tímto směsným palivem spokojen a je pro váš vůz doporučen výrobcem nebo servisem je to v naprostém pořádku. Čisté FAME v naší síti neprodáváme u jeho značení bych volil B 100 1.4.2011 10:25
OTÁZKA: Dobrý den, zopakuji předešlou otázku: má tedy smysl kupovat aditiva a pokud ano, jaká zejména se zohledněním naftových motorů? Informace o aditivech v pohonných hmotách nejsou zcela běžně k nalezení a rovněž výsledky testů čerpacích stanic nejsou důvodem k optimismu očekávat, že co výrobce vyexpeduje, zákazník benzínové pumpy koupí. komentator-1
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , doby kdy naftový motor jezdil na cokoliv jsou opravdu pryč. Dnešní moderní dieselové motory a elektronické vstřikovací systémy Common Rail, systémy Delphi, rotační čerpadla Bosch atd. Náročné teplotní a tlakové podmínky vyžadují velice kvalitní aditivované nafty. Nejlepší je kupovat již nafty aditivované a prémiové kde je skutečně záruka kontroly ,odzkoušení aditiv a spolehlivé výdejní technologie v rafinerii asprávná koncentace účinných složek.Pokud chce zákazník individuelně aditivovat pak by měl používat odzkoušená aditi , která jsou kompatibilní s používanou aditivací- tomu by měla odpovídat nabídka aditiv v drobném balení na ČS. Komplexní aditivaci volí profesionální petrolejářské společnosti podle požadavku výrobců automobilů kvality a složení nafty z dodavatelské rafinerie a formulace zajištuje zlepšené užitné vlastnosti. Za zmínku v individuelní aditivaci stojí přídavek depresantů ke zlepšení nízkoteplotních vlastností v přechodovém období podzim ,zima, ochrana proti korozi , zvýšení cetanového čísla. Děkuji. Václav Loula 1.4.2011 10:54
OTÁZKA: dá se jezdit na čistý oktan ? AW
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, automobilové benziny není jedna látka ale je to směs různých uhlovodíků od počtu uhlíku C 4 až po C 10 ale také i vyšší do C13 ale ty jsou ve stopovém množství. U automobilových benzinů se hodnotí řada parametrů pro jejich správnou kvalitu. Každá hodnota destilační zkoušky má svůj význam pro startování , akceleraci a výkon. jedním se znaků kvalitního benzinu je ,že má poměrně stejné rozložení oktanového čísla podél celé destilační křivky . Vysoké okatnové číslo mají např aromatické uhlovodíky, izomeráty (uhlovodíky s rozvětveným řetezcem). Dnes se používají i kyslíkaté látky -ethery jako nostitelé vysokých oktanových čísel např. označované MTBE nebo ETBE. Uhlovodík oktan nemá vysoké oktanové číslo obecně platí , že n- alkány (uhlovodíky s rovným řetězcem mají nižší oktanová čísla). Naopak rozvětvený 2,2,4, trimetyl pentán má oktanové číslo 100. Samotný oktán by nebyl vůbec vhodným palivem . Aby se mohly vyrábět kvalitní benziny v dostatečném množství musely být realizován moderní technologie krakování , alkylace ,izomerace, reformování . Z dnešního pohledu v benzinu je přítomno více než 140 různých uhlovodíků. Uhlovodíku n-oktan je přítomno do 0,6% z celkového množství n-alkánů 5%. Naopak uhlovodíků s rozvětvenými řetezci (izoalakánů ) je asi 45%. Aromátů kolem 30% . MTBE (eteherů) kolem 10%. Upozorňuji , že automobilový benzin je používán v daňové režimu a je zatížen sazbou spotřební daně 12,84 Kč za litr. Používání jiné nezdaněné složky jako paliva neschváleném pro provoz automobilů je daňovým deliktem . Děkjui. Václav Loula 3.4.2011 18:17
OTÁZKA: Dobrý den , proč se na čerpacích stanicích neuvádí u motorové nafty cetanové číslo? ivan
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, význam cetanového čísla se dostává do popředí zájmu výrobců automobilů teprve až po roce 2000 a to rozvojem moderních dieselových motorů s novými vstřikovacími systémy a náročnými podmínkami. Standardní kvalita motorových naft je předepsána evropskou normou ČSN EN 590 s cetanovým číslem min.51 , komerční dodávky se pohybují 51 až 54 jednotek . Vedle toho na na základě vývoje a požadavku motorářů byla na české trhu společností BENZINA vyvinuta prémiová nafta s cetanovým číslem 60. je to prémiový paramet- měřitelný. Benzina jej také na výdejních stojanech uvádí . Zatím z pohledu EU norem jakosti je zvyklost uvádět oktanové číslo u benzinů (od 90 do 100 jednotek). Ve značení nafty je zatím shoda ve slově Diesel a číslo normy EN 590. Marketingově některé společnosti v zahraničí a na domácím trhu BENZINA uvádí hodnotu cetanového čísla na stojanu i ve svých prospektech k palivům. Jsou i určité obavy aby motoristé z mnoha číslovek nebyli překvapenianedocházelo při čerpání k omylům . Navíc se plánuje ještě číslovkami řešit i vyšší obsahy biosložek. E 10 benzin s 10% lihu,B 30 nafta s 30% biosložky. Souhlasím s Vámi význam cetanového čísla je velký a čím je vyšší tím je nafta kvalitnější. Špičkové a aditivované nafty mají cetanové číslo od 57 do 62 jednotek . Děkuji. Václav Loula 3.4.2011 18:39
OTÁZKA: Dobrý den, Stále se prodává u některých pump "bionafta" (sučasná cena cca 29 Kč). Natankoval jsem ji na zkoušku do Fordu 1,8 TDDi, nepoznal jsem téměř žádný rozdíl. Jaký je váš názor na toto palivo? Díky za odpověď. Tom
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , směsná motorová nafta s 30% biosložky a její jakost je předepsána normo jakosti .Pokud je vše v pořádku z pohledu uhlovodíkového složení naftové části a biosložka ester řepkového oleje(MEŘO) v množství kolem 30% odpovídá také normě ,včetně oxidační zkoušky a toto palivo schválil i výrobce či servis Ford tak jej můžete bez problémů použít. Volil bych častější výměnu filtrů a není vhodné dlouhodobé skladování delší jak 2 měsíce. Společnost BENZINA směsnou naftu prodává a nemáme žádné reklamace. Václav Loula 3.4.2011 18:59
OTÁZKA: Dobrý den,jaky máte nazor na používání paliva B100 a B30 nebo-li Meřo pro použití v osobních automobileh např. Škoda Fabia Dušan
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, kvalitu vhodného paliva musí schválit vždy výrobce motoru či automobilu.Parametry paliva jsou pak stanovena v příslušné normě .Jiná norma je pro B100 neboli čistý ester mastných kyselin FAME nebo směs 70% nafty a 30% MEŘO . Klasická nafta s max. 7% biosložky (FAME) má také svoji normu. Výrobce vozidla před uvedením na trh a do provozu schválí homologované palivo , resp. uvede druh podle normy. To by mělo být pro spotřebitele, servisy závazné. Podle těchto norem pak rafinerie vyrábějí ana ČS prodávají paliva. Tuto zásadu i já uznávám . Pokud používáte osobní automobil , kde je schváleno výrobcem B 100 nebo B30 tak v souladu s předepsanou kvalitou je vše v pořádku. ŠKODA Fabia provoz na B 100 a B 30 není homologován tedy schválen. Zastávám názor , že by si zákazníci neměli sami volit různé směsi .Pro daný vozový park by měla být používána kvalitní schválená paliva. Václav Loula 3.4.2011 20:07
OTÁZKA: Dobrý den, zajímal by me Váš názor na paliva Carrera 95, popr V-power 95, o co jsou lepsi nez bezny natural 95, opravdu se projevi nejake zmeny vykonu ci spotreby auta? Pavel
Václav Loula Václav Loula: Vážený Pavle, pokud porovnáváte užitné vlastnosti a provoz nadstandardně aditivovaných paliv prodávaných pod různými názvy Carrera 95, V- Power 95 ,VERVA 95 tak při delším používání by měla být vidět nižší spotřeba a vyšší výkon ve srovnání se standardním neaditvovaným naturálem . Formulace aditiv především zajištˇuje velmi dobré čistící schopnosti, rozpouští dříve vzniklé úsady, chrání motor či palivovou soustavu proti korozi. Současné motory vybavené elektronickou regulací oktanového požadavku jsou na jakost paliva velmi náročné. Vedle doporučení základního paliva s určitým oktanovým číslem je možné použít benzin nadstandardně aditivovaný soktanovým číslem o třídu vyšším . Při vyšším oktanovém čísle se zvyšuje výkon a klesá spotřeba v kombinaci súčinnou aditvací se tento efekt ještě zlepšuje. Já preferuji pro dnešní vozový park jen kvalitní aditivovaná paliva.Zároveň je to vedle ekonomického faktoru -snížení spotřeby i vhodná péče a snížení nákladů na údržbu pro motor a palivovou soustavu. Děkuji. Václav Loula 3.4.2011 20:36
OTÁZKA: Dobry den, cerpam paliva u CS retezcu Globus, Tesco, Makro. Predpokladam, ze tyto spolecnosti kupuji paliva od Ceske rafinerske, kterou povazuji obecne za rozumnou kvalitu i bez specialnich aditiv. Pravda i globus jiz nabizi aditivovana paliva. Popravde se spise vyhybam nekterym "vyhlasenym" CS do Polska na Ukrajinu nejezdim...:-) Souhlasil byste s tim, ze v Globusu/Tescu/Makru snad nenarazim na spatne palivo...? RIchard
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, u obchodní řetězců se musí také prodávat paliva v souladu s normou jakosti, proto s vámi s souhlasím , že by zde měla být vždy kvalita podle předepsaných norem. Je pravdou , že rozhodující část prodávaných paliv u ČS těchto řetězců je vyrobena v České rafinerské. V posledním období jsem nezaznamenal, že by ČOI v rámci monitoringu označila u jmenovaných řetězců závažný problém s kvalitou. Václav Loula 3.4.2011 20:44
OTÁZKA: Dobrý den, doporučujete do naší obyčejné nafty přidávat aditiva do motorů TDI i v ledním odbobí celoročně. Dával jsem jen v zimě. Peter
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , myslím si ,že i v letním období je vhodné pečovat o segmenty v dieselovém motoru.Zejména bych zdůraznil udržování čistoty vstřikovacích trysek, ochranu palivového systému před korozí a i zvýšení cetanového čísla má svůj význam . Péče o motor by měla být celoroční. Samozřejmě v zimě z pohledu zlepšení nízkoteplotních vlastností a studených startů je to velmi důležité. Václav loula 4.4.2011 9:48
OTÁZKA: Dobrý den, ještě k aditivaci nafty. Mohu "přeaditivovat!? V roce 2009 pred vánocemi mi zmrzla Verva Diesel pri -18, letas jsem se rozhodl přidávat přes zimu VIF zimní - tankuji pouze Vervu. Má to smysl i u tzv premiových naft nebo mohu vlastnosti nafty dokonce zhoršit. Dekuji. martin
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , prémiová nafta VERVA diesel je svojí formulací aditiv komplexně ošetřena celoročně . Pouze nízkoteplotní vlastnost prémiové nafty tady povinný parametr filtrovatelnosti je standardně od 1. prosince na minus 20st.C.Při nejistotě měření je jako vyhovující ještě hodnota filtrovatelnosti minus 17stupňů C. Pokud nastanou zhoršené zimní podmínky tak VERVA diesel je dodatečně ošetřována zimním balíčkem aditiv na hodnotu filtrovatelnosti minus 26 stupňů C. Ale ne po celé zimní období . V zimě 2009/2010 byla tato zimní aditvace zahájena od ledna 2010. V zimě 2010/2011 byla zahájena od 15 prosince 2010 a ukončena 10. února 2011. Obsluha u ČS by měla podat správné informace o hodnotě filtrovatelnosti. Pokud používate celoročně prémiovou naftu VERVA diesel není nutná další doplňková aditivace .Pouze v přechodovém období od poloviny řína do konce listopadu můžete v nádrži vozidla mít letní nebo přechodovou naftu s filtrovatelnstí minus 5 stupňů C nebo dokonce i horší (kolem 0st.C) . Tady doporučuji ošetření zimním aditvem SDA (Super Diesel Aditiv-zimní) od firmy VIF k posílení filtrovatelnosti a natankovat co nejdříve zimní kvalitu do prázdné nádrže vašeho automobilu ihned po 1. prosinci kdy je povinnost prodávat zimní naftu s filtrovatelností minus 20 st.C. Když dáte více aditiva již to nezabírá na zlepšení vybraných užitných vlastností . Děkuji. Václav Loula 4.4.2011 10:06
OTÁZKA: Mám motor, který má jezdit na Natural 98. Umí jezdit i na N95 ale údajně (samozřejmě logicky) s nižším výkonem. Slyšel jsem ale, že kvalita N98 je v naší republice mnohem horší než v cizině. Co je na tom pravdy? Je opravdu v cizině větší rozdíl v kvalitě mezi N95 a N98 než u nás? Přitom se mi zdá, že rozdíl v ceně je u nás naopak vyšší, typicky kolem 10%. Děkuji. bob
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane , benziny kategorie SUPER Plus tj s oktanovým číslem minimálně 98 se v ČR vůbec nevyrábí aimortují se především z rafinerií v Rakousku a SRN tedy ze stejnou technologií výroby a ze stejných nádrží jako dodávají tento druh na trhy ačerpací stanice v Rakousku a Německu . Navíc některé profesionální firmy v ČR ještě nadstandardně aditivují tyto benziny a staví je do kategorie prémiových paliv pod různým označením (Verva 100, Carrere 100 V Power Racing ) a jsou velmi kvalitní konkurence schopné a srovatelné s kvalitou v zahraničí. Samozřejmě použitím aditivovaných benzinů s vyšším oktanovým číslem vedle nárůstu výkonu doje i ke snížení spotřeby . Děkuji. Václav Loula 4.4.2011 10:40
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký máte názor na tankování u čerpacích stanic u supermarketů/hypermarketů, např. Tesco, Globus atd.? Mohou u nich řidiči očekávat benzín běžné kvality, jako u jiných řetězců čerpacích stanic? Jsou podle Vás na stejné úrovni, nebo byste řidičům doporučil, aby se jim vyhýbali? Děkuji za odpověď a přeji pěkný den. Prokop
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, podle platné legislativy při podnikání a prodeji v komoditě paliv je povinnost dodržovat technické normy jakosti /až 22 parametrů budˇv úrovni minimum např. oktanové číslo min.95 nebo v úrovni maximum např. obsah síry 10 mg/kg atd. ) ,které při výstupu z rafinerie nebo při prodeji na čerpací stanici musí palivo splnit.To platí i pro supermarkety . Nejsou to ovšem profesionální firmy v petrolejářském oboru jejich hlavní obchodní činností je prodej široké škály zboží na velké prodejní ploše . Marketingově lákají nízkými cenami i na prodej paliv vesměs v základním sortimentu .Kdežto profesionální petrolejářské společnosti nabízejí nadstandardní aditivovaná paliva i prémiová paliva jako výsledek spolupráce s automobilovým průmyslem . Určitě je rozdíl v kvalitě standardní nafty a prémiové nafty VERVA diesel. Rozhoduje se i zákazník co preferuje dokonalou péči o motor a palivovou soustavu maximální využití energie , vyšší výkon a nižší spotřebu a nižší náklady na údržbu a opravy nebo naopak pouze rozhoduje cena a malá starost o motor či segmenty palivových soustav . Upozorňuji, že opravy vstřikovacích čerpadel ,trysek a další nejsou levnou záležitostí . Preferuji aditivovaná paliva . Jak se mění park vozidel směrem ke kvalitním , vysoce náročným motorům s elektronickými systémy tak se mě jeví vyšší zájem motoristů , a já s nimi souhlasím, o kvalitní prémiová paliva . Mladá generace s motocyklovým zájmem preferuje i 100oktanový vysoce aditivovaný benzin a ten např. supermarkety neprodávají. V nabídce nemají ani dva druhy dieselových paliv . V poslední době v naší síti BENZINA stoupá poptávka po naftě s cetanovým číslem 60.Tyto prémiové druhy také nejsou v nabídkové kolekci u supermarketů. Rozdíl je ve vysoké náročnosti na kvalitu ,užitné parametry a bohatším výběru sortimetu u profesionálních sítí ČS. Děkuji a také přeji pěkný den. Václav Loula, 5.4.2011 14:49
OTÁZKA: Zdravím Vás, mám dotaz ohledně aditivace paliv... Je rozdíl mezi prémiovým a "normálním" palivem v aditivaci, případně doporučujete palivo z našich "průměrných" pump aditivovat? Děkuji, s pozdravem Shear Shear
Václav Loula Václav Loula: Ano , hlavní rozdíl je ve formulaci aditiv a použité koncentraci účinných složek aditivačního balíčku. Především bych zdůraznil ,detergentní přísady, přísady proti korozi , mazivostní přísady , proti pěnivostní, depresanty ke zlepšení nízkoteplotních vlastností. Některé přísady zlepšují právě povinné parametry a je to tudíš i kontrolovatelné . Např, cetanové číslo mazivost nebo filtrovatelnost Taková to paliva lze po právu označit jako prémiová- mají lepší hodnoty než předepisuje norma. Mnohem spolehlivější je aditivace v blendingu při mísení v rafinerii.Samozřejmě pokud se zákazník rozhodne sám individuelně aditivovat je to možné ale musí používat správné aditivy a hlavně kompatibilní již s určitou aditivací výrobku ,paliva.Aditiva jsou poměrně drahá a je proto ekonomicky nutné si spočítat co je cenově příznivější .Já doporučujijiž kupovat hotová aditivovaná paliva . Václav Loula 5.4.2011 15:21
OTÁZKA: Dobry den, je pravda ze cim je benzim kvalitnejsi tym je nizsia spotreba? napr. ze vraj po natankovani V-Power sa spotreba znizi a vykon zvysi. co si o tom myslite? dakujem za odpoved. Dusan
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, Současné motory vybavené elektronickou regulací oktanového požadavku, nepřetržitě přizpůsobují svůj oktanový požadavek oktanovému číslu použitého benzinu.tím ,že průběžně regulují předstih zážehu.Při vyšším oktanovém čísle paltí vyšší výkon a nižší spotřeba. K tomu je nutné připočíta specielní formulace aditiv, které zlepšují výkon a snižují spotřebu. Např. speciální mazací přísady výrazně snižují třecí ztráty paliva. Tento mazací efekt zvyšuje výkon motoru.Kombinace čistících přísad má několik efektů : jedním je "keep clean" dlouhodobě udržuje v čistotě sací ventily, vstřikovače aspalovací prostor. Druhý vliv je "clean up" odstraňuje ,rozpouští dříve vzniklé usazeniny to vede ve všech souvislostech k vyššímu výkonu . Pokles třecích zrát, vyšší oktanové číslo, výrazný čistící efekt vedou ke snížení spotřeby . Viděl jsem různá hodnocení a závěry jízdních zkoušek ,které to potvrzují. Např. srovnáme li v jízdní zkoušce 100 tis.km klasický Naturál 95 oktanů s vysoce aditivovanou VERVA 100 oktanů je vliv oktanového rozdílu ve zvýšení výkonu o 10% a vliv snížené spotřeby o 15%. Děkuji. Václav Loula 5.4.2011 17:18
OTÁZKA: Pane Loulo, tankuji vždy a pouze naftu Verva od Benziny. Jsem spokojený. Nicméně, auto i přes filtr pevných částic na volnoběh poměrně dost zapáchá. Mohou mít na tuto skutečnost vliv přídavné složky? Pro info vw passat 2.0 PD 125KW DPF. U Fordu Focus 1.6 TDCi DPF a taknování nafty Top Q od Benziny je zápach na volnoběh mnohem měnší. Uvažuji o přechod právě na Top Q právě z výše uvedeného důvodu. Děkuji za odpověď. František
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, jsem názoru, že je to způsobeno vlivem oxidačního katyzátoru a emisního systému u některých typů vozidel. Projevuje se tou těchto katalytických systémů určitým kyselým zápachem. Nesouvisí to z palivem. Měsíčně prodáme kolem 4,5 mil. litrů VERVA diesel a stížnost na zápach je opravdu jediná. Těší mě , že z pohledu užitných parametrů jste s VERVA diesel spokojen . Cetanové číslo v hodnotě kolem 60jednotek skutečně ovlivňuje vznětovou charakteristiku nafty a k tomu formulace aditiv přispívá ke zvýšení výkonu a chrání vstřikovače a palivovou soustavu .Přispívá i ke snížení hluku . Děkuji. Václav Loula 6.4.2011 11:11
OTÁZKA: Dobrý den, vzhledem k přidávaným "biopřísadám" do benzínu a nafty se doporučuje "vyjet" jednu celou nádrž za měsíc (jak ekologické). Jakým způsobem můžu zabránit znehodnocení paliva v nádrži veteránu, u kterého vyjedu jednu nádrž klidně třeba až dva roky? BOP B 3AKOHE
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane, petrolejáři jako povinné osoby dodávající na trh pasliva mají za povinnost přidávat biosložku ato do benzinů do max.5% biolihu a u nafty do 7 % biosložky (tzv. estery mastných kyselin z olejnatých plodin) Z pohledu paliva do automobilů tento podíl byl schválen i výrobci automobilů. Biosložky ale nejsou vhodné pro dlouhodobé skladování.Já doporučuji před zimním obdobím pokud veteránem nejezdíte ponechat v nádrži minimum aby byla možnost najaře doplnit novým palivem. Druhou možností je použí palivao benzin kategorie Super plus (např. VERVA 100) který neobsahuje bioteanol. U nafty použít arktickou naftu třídy 2 ,která také neobsahuje biosložku. Jinak z diskuse na i dnes a nepochopení odpovědí právě varuji před případy přimísení nafty s biosložkou do benzinu a použití v benzinovém motoru může vést k poškození . Proto v těchto případech doporučuji nepokračovat v jízdě ale nestandardní směs vypusti v servisu. děkuji. Václav Loula 6.4.2011 11:35
OTÁZKA: Vážený pane Loulo dobrý den, mám několik dotazů: 1. Jaké množství benzínu v naftě je schopné způsobit zadření palivové do čerpadla například 0,5 l benzínu ve 40 litrech nafty? 2. Existuje přípravek, který by eliminoval účinky smíchání benzínu a nafty bez nutnosti vyčerpat nádrž? 3. Jaké parametry lze při vaí kontrole čerpacích stanic vyhodnotit ihned na místě? 4. Mají čerpací stanice povinnost provádět odkalování nádrží? Děkuji za odpověď Jindřich
Václav Loula Václav Loula: Vážený pane Jindřichu, Vývojem ve snižování obsahu síry v naftě bylo nutné posilovat mazací schopnost nafty hlavně přísadmi. Dnešní moderní segmenty a podmínky v dieselových motorech skutečně vyžadují velmi kvalitní nafty i z pohledu ošetření mazivostní přísadou.Proto i já doporučuji kupovat aditivované nafty. Pokud dojde k nepatrné příměsi benzinu např. jak uvádite 0,5litru na 50 litrů a to krátkodobě nedojde k zadření ale doporučuji pokud není nafta ošetřena aditvací raději doplnit přísady ke zlepšení mazivosti. Určitě nedoporučuji dlouhodobý provoz na směs nafty a benzinu. Také i z důvodu rozdílných druhů biosložek v benzinech a naftě. Pokud dojde ke smísení nafty a benzinu v poměru 1:1 určitě vypustit z nádrže ,nepokračovat v jízdě. Univerzální přípravek neexistuje. V malém množství přimísení je nutné ošetřit aditivivem SDA od firmy VIF a průběžně doplňovat kvalitní aditivovanou nebo prémiovou naftou . Na čerpacích stanicích společnosti BENZINA se provádí pravidelné odkalování nádrží. V procesu skladování je elektronický kontrolní systém ,který vedle měření hladin sleduje i obsah vody a při tomto zjištění-voda v kalníku a nádrži se provádí se odkalování. Děkuji. václav Loula 6.4.2011 12:57
zpět na osobnost