auto.iDNES.cz

Ptejte se odborníka na paliva Václava Louly

Václav Loula
velikost textu:
vydáno 12.4.2010 10:00
Proč má smysl připlácet si za dražší "prémiová" paliva? Má takové palivo vliv na životnost a výkon motoru? Odpovídá jeden z největších českých odborníků na benzin a naftu Václav Loula.
OTÁZKA: V čem je vůbec ten "prémiový" benzin lepší. Kdo mi zaručí, že mje fakt lepší než obyčejný? PEPA
Václav Loula ODPOVĚĎ: U automobilových benzinů se hodnotí až 15 jakostních znaků, u prémiových benzinů se provádí nadstandardní aditivace, kterou se zlepšuje celá řada vlastností. Patří sem např. mazivosní přísady k redukci třecích ztrát a v kombinaci s vysokým oktabnovým číslem tak prémiové benziny přispívají ke zvýšení výkonu při nižší spotřebě. Pak jsou zde i jiné přísady, které dlouhodobě udržují v čistotě sací ventily, vstřikovače a spalovací prostor. To příspívá k delší životnosti motoru. Rostoucí poptávka po prémiových benzinech, ukazuje, že jsou s nimi zákazníci spokojeni. Benzina jejich špičkovou kvalitu garantuje. 12.4.2010 10:48
OTÁZKA: Může se stát, že starší auto - třeba ještě karburátorové - ten lepší benzin "nezkousne"??? Nemůže to motoru ublížit? děkuji za odpověď. anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: U automobilů je rozhodující doporučení výrobce jaký druh automobilového benzinu podle oktanového čísla je schválen pro provoz vozidla . Ale určitě benzin o vyšším oktanovém čísle motoru neublíží . Navíc prémiové benziny jsou vysoce aditivované a brání tvorbě úsad , rozpouštějí úsady a tak spalovací prostor i sací ventily jsou udržovány v čistotě . Motor pracuje v lepší kondici. 12.4.2010 10:55
OTÁZKA: vždyť ten benzin vozí stejná cisterna na víc míst? v čem je ta prémiovost? v tom, že zaplatím víc? Karel Brož
Václav Loula ODPOVĚĎ: Při přepravě na čerpací stanici se vozí každý produkt v samostatné komoře cisternového automobilu to platí i pro prémiové druhy. prémiovost je v užitných vlastnostech ,v jakostních parametrech . Tyto vlastnosti nesmí být v průběhu přepravy a skladování narušeny. O paliva se musí pečovat, od profesionální výroby v rafinerii , kontroly kvality na čerpací stanici-pravidelné rozbory , čištění nádrží,odkalování atd. 12.4.2010 12:24
OTÁZKA: Podle čeho si vybírají čerpací stanici Vaše děti (vnoučata)? Marie
Václav Loula ODPOVĚĎ: Dlouhodobě se věnuji palivům a jsem věrný značce BENZINA. Vím ,že palivům se ve společnosti věnuje maximální péče . Proto i svá vnoučata vychovávám k věrnosti ke značce Benzina . Má kvalitní paliva a hezké dárky pro děti . 12.4.2010 12:30
OTÁZKA: Co přesně znamená pro motor vyšši cetanové číslo u Verva diesel kadla
Václav Loula ODPOVĚĎ: Cetanové číslo,udává kvalitu nafty z hlediska vznětové charakteristiky. Čím vyšší je cetanové číslo, tím je nafty kvalitnější. Motor lépe startuje , má vyšší výkon, tišší spalování a hladší chod. Špičkové nafty na domácím i evropském trhu mají dnes cetanové číslo 59 až 62 jednotek . Takouvou naftu uvedela na trh společnost BENZINA pod názvem VERVA Diesel v září 2009. 12.4.2010 12:53
OTÁZKA: Dobrý deň, má význam tankovať prémiové palivo do staršieho vozidla ak sa xy rokov tankovalo obyčajné palivo ? Zlepší sa tým niečo ? Vyčistí sa postupne motor ? Tvoj tatko
Václav Loula ODPOVĚĎ: I pro starší vozidla je důležitá kvalita paliv . Proto doporučuji kupovat aditivovaná paliva . Přínos pro zákazníky je v čistotě palivového systému , ochrana proti korozi eliminuje kolísavý tah motoru . Určitě se to projeví v lepším výkonu, nižších nákladech na údržbu a nižší spotřebě . Společnost BENZINA prodává aditvovaná paliva a vedle toho i sortiment prémiových paliv. Dotaz k palivům by měla zodpovědět i obsluha čerpací stanice . 12.4.2010 12:58
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, zda došlo někdy k testování benzínu od společnosti LukOil, a když, tak s jakým výsledkem. Děkuji za odpověď. Pavel Pavel
Václav Loula ODPOVĚĎ: Podle české legislativy je prováděn ze strany České obchodní inspekce pravidelný monitoring jakosti prodávaných paliv u všech veřejných čerpacích stanic tedy i společnosti LUKOil. LUK Oil je členem České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ročně je firmám v této asociaci odbráno až 1000 vzorků chybovost je minimální Např. za r.2009 bylo za ČAPPO 98,5% všech odebraných vzorků v pořádku -vyhovělo technickým normám jakosti. 12.4.2010 13:06
OTÁZKA: Proč se nedozvíme, u kterých čerpacích stanic jsou benziny špatné? Janina
Václav Loula ODPOVĚĎ: Je nutné upravit legislativu a to do takové podoby aby v případě ,že ČOI nalezne špatný benzin u veřejné stanice aby akreditovaná osoba provádějící rozbor (palivářská laboratoř s certifikací) označila tento benzin za nevyhovující , který poškozuje motor, životní prostředí a zdraví. Za této situace musí ČOI zveřejnit tuto stanici. Já osobně i ČAPPO, děláme maximum zakotvit tento stav do legislativy. 12.4.2010 13:17
OTÁZKA: Jak se pozná nekvalitní benzín a co se může stát s motorem? Roman
Václav Loula ODPOVĚĎ: Nekvalitní benzin se spolehlivě pozná laboratorním rozborem. Podle technické normy musí splnit cca 17 jakostních znaků. Mezi nejdůležitější považuji destilační zkoušku ukazuje na těkavost ,ovlivňuje start a chod motoru,odhalí kontaminace jinými uhlovodíky má vliv na výkon a jízdní vlastnosti. Oktanové číslo -ovlivńuje hoření směsi,klepání .Nežádoucí kontaminace mohou poškodit motor, katalyzátor. Nekvalitní benzin má pochopitelně vliv na zhoršení výkonu, zvýšenou spotřebu .Nebezpečné jsou i projevy koroze vlivem vody či přidávaného bioetanolu a jeho některých vlastností 12.4.2010 13:43
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat je rozdíl mezi naftou diesel verva od benziny a vpower diesel ? V ceně vychází drážší vpower. Popřípadě doporučtě prosím co tankovat. Děkuji za odpověd David Brynda
Václav Loula ODPOVĚĎ: Jsem spoluautorem nové formulace prémiové nafty VERVA diesel s cetanovým číslem 60 jako novinkou českého trhu v dieselových palivech. Toto palivo bylo vyvinuto pomocí nové formulace aditivace s použitím nejmodernějších přísad. Především byl kladen důraz na vysoké cetanové číslo pro docílení rychlého nástupu maximálního výkonu a dokonalého hoření a využití energie paliva . Vyšší mazivost dokonale ochrání vstřikovací zařízení, trysky a tím snižujete náklady na údržbu. Mohu Vám tuto prémiovou naftu vřele doporučit. Cenový rozdíl mezi oběma soutěžiteli nemohu komentovat neboť existují pravidla hospodářské soutěže a cenové komentáře přes veřejná media patří do zakázaných dohod . 12.4.2010 14:04
OTÁZKA: Proč mám ten pocit, že v zahraničí prodávají lepší palivo benzinky jstejné značky než v česku? Když natankuju plnou ve švýcarsku, najedu na ni o sto kilometrů víc než v doma? Josef Kulíšek
Václav Loula ODPOVĚĎ: Na spotřebu paliva mávliv celá řada faktorů vedle jakosti mezi velmi důležité patří charakter provozu , stav vozovek , charakter jízdy a to může být rozdílné mezi mobilitou ve Švýcarsku a ČR. Důležitou roli hrají právě aditivovaná paliva, která mohou zlepšit výkon a snížit spotřebu. Např přísada v naftě na snížení pěnivosti umožní načerpat do nádrže více paliva apak počet ujetých km je i vyšší. Pokud budete v ČR jezdit na kvalitní aditivovaná paliva určitě budete spokojen a váš pocit rozdílu zmizí . Pokud máte automobil se vznětovým motorem opravdu zkustě VERVA diesel. 12.4.2010 14:17
OTÁZKA: Proč ČOI nezveřejní čerpací sranice s nekvalitním benzínem a jaký je benzín na stanicích ONO? Roman
Václav Loula ODPOVĚĎ: Již jsem se k této problematice vyjádřil -je to legislativní problém. Je nutné stanovit jasná pravidla kdy je ČOI povinna zveřejnit prodejní místa s nekvalitními palivy , která poškozují motor nebo životní prostředí. Doporučuji sledovat firmy zda mají vylepenou "Pečetˇkvality" na výdejním stojanu - u těchto firem je záruka že palivo je kvalitní a je kontrolováno . Naše společnost BENZINA tuto Pečet získala. 12.4.2010 14:40
OTÁZKA: Zaslechl jsem, že se špatné palivo, které jsem natankoval, projeví až když vyjedu další jednu až dvě nádrže. Jak pak bud dokoazovat, že byl špatný ten benzin od čerpačky xy, když pak natankuju ještě jinde? Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Samozřejmě nekvalitní palivo se nemusí ihned projevit v poruchách motoru ,palivového systému nebo některých důležitých segmentů jako vstřikovače, trysky , zanesení filtrů, zničení katyzátoru. Doporučuji tankovat u firem důvěryhodných , které mají kvalitní aditivovaná paliva a při reklamačních řízeních prokáží rozborem i doklady ,že kvalita odpovídá min. normovaným požadavkům ,že prodávají jakostně prověřené zdroje z profesionálních rafinerií . Např. Pečetˇ kvality vylepená na stojanu je toho důkazem. Doporučuji delší dobu si uschovat i doklady o nákupu paliva. 12.4.2010 14:58
OTÁZKA: Jak se vůbec může dostat do paliva voda? To je snad vždycky důkaz toho, že je něco špatně.... Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Voda do paliva se může dostat mnoha způsoby: Hodně závisí na provozních podmínkách vozidla , v podzimních , zimních či hodně deštivých dnech netěsností víčka v nádrži . Také mohou nastat případy při skladování a přepravě. Proto máme na čerpacích staicích speciální zařízení sondy ke zjištˇování vody - v případě zjištění se provede odkalení . Také proto se např. u nafty obsah vody měří je to také jeden z jakostních parametrů.Souhlasím s Vámi pokud je volná voda v palivu je to pro motor zcela nevhodné z pohledu ztáty výkonu, nebezpečí koroze . 12.4.2010 15:10
OTÁZKA: Palivo, které se prodává unás je většinou z ruské ropy. Prý je sirnatější a to škodí motorům. Je to pravda? Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: V ČR od ledna 2009 platí nové přísné normy z pohledu obsahu síry v pohonných hmotách . Všechny druhy pohonných hmot (automobilové benziny i motorové nafty) jsou deklarována jako čistá-bezsirná. Maximální přípustný obsah síry je 10 mg na kg paliva. I přes nákup sirných rop se technologickými hydrogenačními -odsiřovacími procesy v rafineriích paliva vyrábějí nyní jako bezsirná . Z výsledků studie Auto Oil programu vyplynulo, že snížení obsahu síry významě přispělo,ke snížení SO2 ve výfukových emisích ale také i významné snížení pevných částic ve výfukových plynech. Do ČR se ropa dováží jednak ropovodem Družba (směs ruských rop ale i ropovodem IKL . Nezpracovává se u nás jenom ruská ropa ale také ropy z Azerbajdžánu, Kazachstánu ,Alžírska ,Nigerie atd. 12.4.2010 16:04
OTÁZKA: Pokud natankuji Verva Diesel v Praze, bude např. Příbrami Verva Diesel stejný, přestože v Praze je nalepena pečeť kvality a v Příbrami není ? mi_golem
Václav Loula ODPOVĚĎ: Společnost BENZINA je držitelem Pečetě kvality v celé síti 337 stanic . Proto potvrzuji , že kvalita prémiové nafty VERVA Diesel pokud je v sortimentí nabídce stanic je na všech stanicích v deklarované vysoké kvalitě . Pokud nám ČOI kontrolovala parametry této prémiové nafty vždy byly v pořádku a cetanové číslo bylo v rozmezí 59 až 61 jednotek . Pečetˇ kvality bude vylepena i na ČS v Příbrami. 12.4.2010 16:09
OTÁZKA: Dobrý den, musím do paliva přidávat aditivum, jinak by si s tím můj veterán neporadil. Má vůbec takové "lepší" palivo pro mě smysl? Nepohádají se náhodou ty vaše aditiva, která přidáváte s tím mým? Děkuji za odpověď. Veteránista
Václav Loula ODPOVĚĎ: Hezký den Naše společnost prodává zásadně aditivovaná paliva ,to se týká jak BA 95 Naturál tak Diesel TOP Q. Vedle tohoto základního sortimentu máme v nabídce u vybraného portfolia stanic prémiová paliva -vysoce aditivovaná např. vysokooktanový benzin VERVA 100 a prémiovou naftu VERVA diesel. Vedle toho máme v nabídce aditiva k individuálnímu ošetření zákazníkem . Tato aditiva jsou kompatibilní s aditivy v našich hotových palivech . Dále máme v nabídce specielní přísadu BENADIT BA (draselná sůl kys. jantarové) k ošetření ventilových sedel s netvrzených materiálů . Je určeno pro staré automobily bez katalyzátorů . Po zrušení Speciálu právě tento aditiv zůstane v nabídce k ošetření. 12.4.2010 16:20
OTÁZKA: Proč nikdo neodpovídá??????????? Roman
Václav Loula ODPOVĚĎ: Vážený Romane, omlouvám se ale postupně na otázky odpovídám. Mile mě překvapil tak velký zájem o paliva a jejich kvalitu. Jsem rád , že naši motoristé věnují takovou pozornost palivům . Časově mě to zaskočilo. 12.4.2010 16:23
OTÁZKA: Dobrý den,myslíte si,že když si zákazník připlatí např za Vervu oproti Top Q ,tak to bude mít pro něj ekonomický efekt na spotřebě? MAREK
Václav Loula ODPOVĚĎ: Prémiovou naftu jsme formulovali s cílem dosáhnou špičkových parametrů stejně jako někeré nafty v zahraničí. Benfity , které tato prémiová nafta nabízí mají i ekonomický efekt ve snížení spotřeby. Zákazníci , kteří jezdí na naši VERVA diesel hodnotí její vlastnosti velmi kladně jak z pohledu jízdních vlastností tak i snížené spotřeby . Jejich vyjádření uvádíme i na našich webových stránkách. Trvale rostoucí poptávka také hodně ukazuje . Odborné prameny jednoznačně potvrzují , čím vyšší je cetanové číslo tím je nafta kvalitnější . Má zkušenosti to potvrzují. 12.4.2010 16:34
OTÁZKA: Dobrý den, Chtěl bych se zeptat, zda Verva Diesel má krom vyššího cetanového čísla i větší mazací schopnost (vliv na delší životnost vstřikovacího čerpadla)? Děkuji za odpověď. Dave
Václav Loula ODPOVĚĎ: VERVA Diesel má zlepšené i další užitné vlastnosti. Patří sem mazivost zatímco norma připouští hodnotu 460 tak VERVA diesel se pohybuje s mazivostí kolem 180 (čím je hodnota nižší tím je mazivost lepší) . Vyšší mazivostí je zajištěno kromě ochrany vstřikovacích čerpadel a trysek i snížení třecích ztrát a provoz motoru je úspornější.Další součástí formulace jsou i detergentní složky ,tím se uchovává v čistotě palivový systém ,trysky . tato prémiová nafty má i sníženou pěnivost a je zde i stabilizační přísad při povinné aplikaci biosložky (větší stabilita). 12.4.2010 16:50
OTÁZKA: Dobrý den, má Verva 100 opravdu 100 oktanů? Jakto, že vídám paliva, která mají ještě víc? Měl jsem pocit, že 100 je maximum... Děkuji za odpověď. Verva
Václav Loula ODPOVĚĎ: Vysokoktanové benziny patří do kategorie benzinů SUPER plus ,kde je předepsáno okatnové číslo výzkumnou metodou min.98 jednotek . Náš vysokoktanový prémiový benzin s názvem VERVA 100 se tento parametr pohybuje v běžných komerčních dodávkách od hodnoty 99,3 až 101,6 jednotek . Pokud nás ČOI kontroluje tak u tohoto parametru naměřila nejnižší hodnotu 99,5 a nejvyšší 101. V souladu s metodikou zkoušky a povolené tolerance je to v pořádku. Samozřejmě na sportovní závody je možné vyrobit na zákazku i benzin s ještě vyšším oktanovým číslem. Podle výrobců automobilů a homologací je nosným druhem BA 95 ale v současné době se zvyšuje poptávka po automobilech s vyšším kompresním poměrem a homologovaných na vysokooktanové benziny nad 98. 12.4.2010 17:10
OTÁZKA: Dobrý den, je filtrovatelnost u zimních verzích prémiových naft zaručena do nižších teplot než u běžné zimní nafty , kde je -20°C? Má smysl přidávat do zimních prémiových naft další aditiva pro snížení teploty filtrovatelnosti a nebo si přidáním aditiv už nepomůžu? Děkuji. Martin
Václav Loula ODPOVĚĎ: U prémiové nafty v době arktických mrazů deklarujeme zlepšenou filtrovatelnost do teploty minus 26 stupňů C.Naše prémiová nafta je formulaci aditiv komlexní pro deklarované parametry a splňuje nejnáročnější požadavky zákazníků. Individuální aditiva prodávané v naší síti k ošetření naft jsou kompatibilní s naší aditivací. Individuální funkční aditivace dieselovému motoru neuškodí.- musí se provádět včas a to těmi přípravky, která jsou v odborných testech dobře hodnocena a plní svoji funkci . 12.4.2010 17:23
OTÁZKA: Dobrý den, moc to nesouvisí s tématem, ale chtěl bych se zeptat na hořlavost paliv. Prý benzin a nafta hoří jenom při určitých koncentracích. Jak to je? Díky benzin hoří
Václav Loula ODPOVĚĎ: Hořlavost paliv je především bezpečnostní ukazatel a tato vlastnost je předepsána v technických normách a požárně bezpečnostních předpisech (Meze hořlavosti) . Paliva charakterizuje: bod vzpalnutí u nafty min.55 stupňů C je to hořlavina 3. třídy, u benzinů je bod vzpalnutí pod minus 20 stupňů C je to hořlavina 1. třídy . Páry benzinů jsou velmi nebezpečné a mohou vzplanout i při munusových teplotách. Za svoji praxi jsem řešil i tento případ: traktorista si zapálil cigaretu a otevřel víčko nádrže s naftou a chtěl zkontrolovat množství nafty -došlo k zažehu !!! Rozborem zjištěno , že v naftě bylo 10% benzinu -bod vzpalnutí 25 stupňů C. Vznítili se páry benzinu. Proto je nutné tyto parametry sledovat - při práci s palivy platí přísný zákaz kouření a manipulace s otevřeným ohněm. 12.4.2010 17:54
OTÁZKA: Nemá tam pan Loula nějakou písařku aby to šlo rychleji? Roman
Václav Loula ODPOVĚĎ: Pane Romane, snažím se ke každé otázce přistoupit zodpovědně a sdělit v mé odpovědi vše důležité. Budu pokračovat i zítra . Paliva to je i o důvěře. Nechci ji zklamat. Děkuji za pochopení . Václav Loula 12.4.2010 17:58
OTÁZKA: Nevyplatilo by se vám prodávat jeden dobrý benzin, než dva (jeden horší a druhý lepší)? Cena obecně dnes už nebývá měřítkem kvality. A duchaření, kdy inspekce není ochotná řict, kde palivo pančují, a já jako laik mám poznat, kde natankovat, abych vůbec dojel, je prostě sposťárna. Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Pohonné hmoty prodávané na tuzemském trhu a jejich užitné parametry se řídí požadavky autmobilového průmyslu , technickými normami a v neposlední řadě rozhodují i ekologické trendy a postupná náhrada ropy resp. fosilních paliv jinými alternativními palivy . Podle současné skladby vozového parku je důležité na jaký druh paliva je motor homologován a to např benziny s různým oktanovým číslem 91 ,95 nebo vysokooktanové benziny nad 98. Při vývoji paliv úzce spolupracujeme s automobilovým průmyslem a řešíme z pohledu paliva některé vysoké nároky u moderních motorů z toho se etablují špičková prémiová paliva . V seriozních a profesionálních firmách platí ,že cena je měřítkem kvality !Benzina se řadí k těmto firmám . Souhlasím s Vámi v tom ,že firmy ,které prodávají paliva ,která poškodí motor, životní prostředí mají být zveřejěny . Naše společnost kontroly České obchodní inspekce zveřejňuje na našich webových stránkách . Nově se paliva mohou lišit i obsahem biosložky . 13.4.2010 9:59
OTÁZKA: Dobrý den.Mám nové MondeoTDCi.Jaké palivo mám používat ? Pepik
Václav Loula ODPOVĚĎ: Vážený pane, pro nové moderní dieselové motory je vhodnější používat aditivovanou motorovou naftu. Ze sortimentu dieselových paliv Vám mohu vřele doporučit naši prémiovou naftu VERVA Diesel. Tento druh nafty ma vysoké cetanové číslo (je tím určena vznětová charakteristika produktu).Tím se zrychluje vznícení při jízdě naplný plyn,nafta dokonale prohoří. Motor i lépe startuje má vyšší výkon ,hladký chod a nižší spotřebu. Další formulace aditiv (mazivostní přísady) v této naftě snižují opotřebení vstřikovačů a čerpadel ,zabraňují tvorbě úsad a to v dlouhodobém provozním horizontu.V současné době je prémiová nafta v nabídce na 131 stanicích BENZINA a bude se pro velký zájem dále rozšiřovat. 13.4.2010 10:30
OTÁZKA: je pravda že při čerpání premiového paliva je menší spotřeba než při běžném palivu? Pavel
Václav Loula ODPOVĚĎ: Prémiová paliva svými parametry a složením nabízejí hlavní benfity pro zákazníky a to vyšší výkon a nižší spotřeba. Pokud porovnáme standardní 95 ti oktanový benzin se 100 oktanovým benzinem VERVA dochází ke zvýšení výkonu o 10% , maximálnímu využití energie a ke snížení spotřeby až o 15%.Dalším pozitivní faktorem na spotřebu je aditivace . U prémiové nafty pak vysoké cetanové číslo v kombinaci s formulací aditiv zajištúje také vyšší výkon, hladký chod a nižší spotřebu . Samozřejmě závisí na na konkrétní provozní situaci , charaketru jízdy . Mohu potvrdit z paxe a z názorů motoristů, kteří používají na prémiová paliva kladné hodnocení spotřeby a vyšší výkon. Převládají i pozitvní hodnocení značkových servisů na stav jednotlivých segmentů při používání kvalitních aditivovaných pohonných hmot. 13.4.2010 11:11
OTÁZKA: Dobry den, jak je to s beznym palivem (ne premiovym)? Pridavaji tam spolecnosti jako Benzina, Shell a pod. nejake aditiva nebo je to vsude temer to same z hlediska aditiv. Dekuji jirka h111
Václav Loula ODPOVĚĎ: Naše společnost BENZINA má ve své obchodní a sortimentní strategii prodej aditivovaných pohonných hmot . Sem patří např. BA 95 Naturál nebo Diesel TOP Q . (např. detergentní přísady, mazivostní přísady, proti korozi atd.)Koncentrace těchto aditiv je v nižší dozaci o proti kolekci prémiových produktů . Vedle toho máme v nabídce prémiová vysoce aditivovaná paliva pod obchodním názvem VERVA. Do této kategorie patří vysokoktanový benzin VERVA 100 a VERVA 95. U dieselového sortimentu je to VERVA Diesel . Používaná aditiva na zlepšení vlastností je marketingovou a obchodní záležitostí jednotlivých firem. Základní jakostní parametry jsou dány technickými normami pro paliva - ty schvalují i výrobci automobilů . Štítek podle jaké normy je palivo dodáváno musí být umístěn i na každém výdejním stojanu. Aditiva jsou testována v rámci vývoje nových paliv a zlepšují celou řadu užitných vlastností . 13.4.2010 12:45
OTÁZKA: Domnívám se, že paliva prodávaná u čerpacích stanic různých prodejců pocházejí maximálně ze tří zdrojů tj. Litvínov, Kralupy popř Slovnaft Bratislava Jak se pak může stát že kvalita těchto paliv je na benzínkách různá ? Dochází tedy k pančování paliv přímo na benzínkách ?? petrd1
Václav Loula ODPOVĚĎ: Kvalita paliv je hodnocena podle jakostních norem ,kde je předepsáno 15 až 17 jakostních parametrů. tak jsou definovaná paliva přípustná pro provoz vozidel . Je povinnost všech výrobců ,dovozců obchodníků prodávat paliva podle těchto evropských norem. Ze zdrojového pohledu je 70% tuzemských potřeb zajištˇováno z tuzemských rafinerií (Česká rafinerská a.s.Kralupy a Litvínov a Paramo) a 30% zdrojů pohonných látek je z dovozu (Slovensko-Slovnaft, Rakousko -OMV, Polsko- PKN Orlen a také z německých rafienrií ). Vysokoktanové benziny se vozí pouze ze zahraničních rafinerií. Všechny musí splnit normy jakosti ,odchylky v rámci norem jsou dány technologiemi zpracování a aditivací.Přímo na stanicích může dojít ke zhoršení kvality vlivem smíchání a vytvoření nestandardních směsí ,zbytky v komorách cisterny , špatnou péčí jako nedostatečné odkalování nečistění nádrží atd. Pokud někdo podvádí tak využívá jiný skladovací prostor kde mísí a používá nezdaněné komponenty např ředidla, technické benziny ,aromatické uhlovodíky nebo plynové oleje u nafty a krátí stát na daních . Vedle toho dochází k daňovým únikům při dovozu a nezaplacení daňových náležitostí .Firmy ,které se kvalitě věnují mají chybovost kontrolovaných vzorků minimální . Např. naše společnost v 1. čtvrtletí -všechny vzorky kontrolované ČOI vyhověly normám jakosti. 13.4.2010 15:29
OTÁZKA: Když tedy náhodou odhalím, že jsem natankoval špatné palivo ještě předtím, než se motor odebere do věčných lovišť, co mám dělat? Nejlepší by samozřejmě bylo lynčování pumpaře, ale bohužel je to společensky hůře omluvitelné... Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Samozřejmě máte právo reklamovat špatnou kvalitu . Reklamace se řídí reklamačním řádem. Je nutné předložit nebo odebrat vzorek paliva z vozidla a je také vhodné i z konkrétní čerpací stanice ,která se váže k nákupu. Zároveň doporučuji dodat i odborné stanovisko servisu k závadě . Velmi důležitý je doklad o nákupu paliva a také základní informace k vozidlu (typ, počet km). Rozhodující jsou laboratorní výsledky předložených věrohodných vzorků.Posouzení některých dílů i znalcem hraje také nezanedbatelnou roli. Seriozní firma by měla také správně a poctivě reklamaci zvládnout a obhájit svoji kvalitu. Máte i právo podat stížnost i České obchodní inspekci.Také lynčování nedoporučuji,pokud jste v právu doporučuji i podání žaloby a firmu ,která prodává nekvalitní paliva-podvádí je nejúčinější zveřejnit . 13.4.2010 15:45
OTÁZKA: Jakto, že některé automobilky vyrobí motor, kterému nevadí jakýkoliv benzin. U BMW je například napsáno přímo u víčka, že můžu natankovat jakýkoliv od 91 až po nevím co. A u některých je to přesně dané. Typicky první motory FSI od volkswagenu, kde byla předepsaná minimálně 98? Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Současné moderní motory vybavené elektronickou regulací oktanového požadavku,které zabraňuje klepání,nepřetržitě přizpůsobují svůj oktanový požadavek,který by se měnil podle okamžitých provozních podmínek,oktanovému číslu právě používaného paliva a to tím ,že průběžně regulují předstih zážehu a udržují ho na hranici klepání. U těchto motorů se pak uvádí,že motor může pracovatve více oktanových třídách resp.že si poradí s benzinem,kterémá oktanové číslo od 91 do 98 jednotek.Častější jsou případy doporučení základního paliva s min.hodnotou např Naturál 95.Hovoříme o homologaci na konkrétní oktanový nárok ale jako minimální. současně může být doporučováno ,že motro může bez problémů pracovat i s palivem,které má oktanové číslo o třídu nižší (91) i o třídu vyšší (98).Při vyšším oktanovém čísle je to za cenu vyššího výkonu a poklesu spotřeby apři nižším oktanovém čísle klesá výkon a zvyšuje se spotřeba. U automobilů s vyšším kompresním poměrem 11 nebo 12 jsou tyto motory homologovány na benzin s oktanovým číslem min 98.Proto máme v sortimentu i vysokooktanové benziny.Jsou zákazníci,kteří mají automobily vyšší až luxusní třídy a preferují sportovní charakter jízdy. Vysokooktanové benziny tvoří na domácím trhu podíl přes 2% ,poptávka dál mírně stoupá .Oktanový požadavek se také mění různými vlivy např.kompresní poměr,předstih,vlhkost vzduchu ,nadmořská výška,teplota chladící kapaliny i tvar spalovacího prostoru. 13.4.2010 22:15
OTÁZKA: Jak mám já laik poznat, že s palivem není něco vpořádku, Poslouchat motor, očichávat nádrž, sledovat co vychází z výfuku? Jak se to typicky projevuje? Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Pokud motor ztrácí výkon, je nepravidelný chod, špatné startování , vysoká kouřivost, špatná akcelerace, motor nejde do otáček doporučuji prohlídku ve značkovém servisu vyčkat jejich odborného stanoviska -určitě odebrat vzorek paliva z vozidla a provést laboratorní rozbor. Naše společnost Vám umí zajistit potřebnou analýzu.U seriozních petrolejářských společností by neměl být problém s kvalitou prodávaných paliv. Navíc např. u Benziny si můžete vybrat ze základního sortimentu aditivovaných paliv a prémiových druhů.Pracujem v systému Pečetě kvality pravidlená kontrola jakosti prodávaných paliv ,to reprezentuje ročně až 1800 vzorků , které jsou v laboratoři kontrolovány. 13.4.2010 22:33
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, zda má smysl i občasné, resp. nepravidelné používání prémiových paliv. Tato paliva přeci nejsou na každé pumpě, a proto je nelze tankovat úplně vždy. A ještě jedna otázka, dalo by se nějak vyčíslit, stovnat přínos těchto paliv versus jejich vyšší cena? Díky za odpověď. teenka
Václav Loula ODPOVĚĎ: V prémiových palivech jsou formulace aditiv ,které zlepšují parametry těchto paliv , které se projevují v celé řadě pro provoz ,ekonomiku provozu i peněženku zákazníků důležitých hodnot. Např. čistící efekty brání tvorbě úsad a rozpouští již vzniklé úsady ,ochrana proti korozi ,mazací efekty , snížený odpor paliva ,čistící efekty a další jakostní hodnoty jsou lepší než stanovuje norma . Tato vyšší úroveň se jednoznačně promítá do nižších nákladů na údržbu, nižší spotřebě a vyšším využití energie paliva s pozitivním dopadem do výkonu a splnění náročných požadavků zákazníků na moderní jízdu.Např. u prémiové nafty je pokles spotřeby 3 až 5% . Raději Vám doporučuji pravidelné používání kvalitních aditivovaných paliv. Mohu Vás ujistit , že dnes máme prémiovou naftu již na 132 stanicích a plánujeme další rozšíření. Prémiový benzin VERVA o 100 oktanech máme na 100 stanicích a připravujeme rozšíření i prémiového benzinu VERVA 95 . Rostoucí poptávka ukazuje ,že se to ekonomicky zákazníkům vyplatí. 14.4.2010 10:04
OTÁZKA: Zdravím, má zmysel raz za čas natankovať 100-oktánový benzín? Neuškodí to motoru? Aký to má vplyv? Dakujem. stanno
Václav Loula ODPOVĚĎ: Použití automobilového benzinu je stanoveno výrobcem. Příslušný benzinový motor je homologován a doporučen výrobcem benzin s určitým oktanovým číslem. Nosným druhem ze skladby vozového parku je 95 ti oktanový Naturál.Pro automobily s vyšším kompresním poměrem je homologován a doporučován automobilový benzin s oktanovou hladinou min. 98 jednotek .Takovým to motorům 100oktanový benzin vůbec nevadí.Navíc tento benzin nadstandardně aditvovaný se speciální formulací přísad mazacích (snížení třecích ztrát =zvýšený výkon, detergentní přísady = udržuje v čistotě sací ventily, vstřikovače, spalovací prostor) . Ve finálním hodnocení je provoz úspornější a s vyšším výkonem. Současné motory vybavené elektronickou regulací nepřetržitě přizpůsobují svůj oktanový požadavek a poradí si s palivem o oktanovém rozmezí 90 až 100 jednotek. 14.4.2010 10:39
OTÁZKA: Tato paliva prý mají hlavně čistit motor. Kolik nádrží/litrů/kilometrů musím takové palivo používat,aby se to projevilo. Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Prémiová paliva jsou nadstandardně aditivovaná paliva,kde formulace přísad vylepšuje celou řadu užitných vlastností. Samozřejmě jsou zde detergentní (čistící přísady ) které fungují na pricipu "keep clean" dlouhodobě udržují v čistotě sací ventily ,vstřikovače a spalovací systém. Dalším efektem je "clean up" odstranění dříve vzniklých usazenin. V aditivaci je garantována řada dalších efektů jako ochrana proti korozi, u prémiové nafty vysoké cetanové číslo , které má vliv na spotřebu ,výkon a další parametry. Významný efekt je docílen při pravidelném užívání těchto aditivovaných paliv . 14.4.2010 12:41
OTÁZKA: Dobrý den, váhám , zda si ještě kupovat naftové auto. Moderní diesely už rozhodně nejsou tak úsporné jako bývaly a hlavě jsou příšerně choulostivé na kvalitu nafty. Což je v našich končinách velký problém. Staré diesely "sežraly" snad všechno, teď aby měl člověk strach natankovat i značkovou naftu. Chápu to tak, že verva D má být ideálním palivem pro moderní common-rai, ale proč sakra není stejně bezpečná i obyčejná nafta. Ta snad musí předpisy splňovat také. Nebo si prostě vyrábíte paliva, aby taktak prošla, a ty ať si lejeme do starých aut. A kdo má auto a chce, aby mu vydrželo aspoň rok po záruce, ať si koupí "prémiové"??? Není to nefér? Připlácet za to, abych dostal to co mám? Jinak dostanu to, co jakžtakž splní předpis. Už to začíná být jako s potravinami. Abych dostal obyčejný jogurt, musím si připlatit, jinak dostanu zase ropu... Řidič
Václav Loula ODPOVĚĎ: Naše společnost nabízí zásadně aditivované pohonné hmoty, paliva jsou pravidelně na čerpacích stanicích kontrolována (ročně 1800 vzorků). Nakupujeme z profesionálních rafinerií .Ve svém sortimentu dieselových paliv máme dva druhy motorové nafty .Standardně aditvovanou naftu Diesel TOP Q, která je velmi kvalitní a v odborných testech je velmi dobře hodnocena .Vývoj paliv je vždy podřízen požadavkům automobilového průmyslu a proto pro moderní park byla vyvinuta nová formulace prémiová nafta VERVA diesel. Takto je to i v některých zemích EU rozděleno ,prémiová paliva a standard .U prémiové nafty jsou některé parametry unikátní . Kritika z řad odborníků i novinářů zněla ,že nemáme prémiová paliva . Souhlasím s Vámi ,že na kvalitu nafty jsou dnes kladeny mimořádné požadavky a to musí petrolejáři splnit např. mazivost, čistota , přídavek biosložky ,vyšší cetanové číslo, oxidační stabilita ,nízká pěnivost atd. Diesel TOP Q odpovídá evropské technické legislativě ČSN EN 590 a je toto palivo schváleno mezinárodním sdružením výrobců motorů tzv .ACEA . Také zimní vlastnosti je třeba rozlišovat , normální nafta má filtrovatelnost minus 20 stupňů C a prémiová nafta minus 26 stupňů C . 14.4.2010 15:52
zpět na osobnost