Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Punto je prostorné, ale felicii nepřekoná

aktualizováno 
- Nový Fiat Punto sází stejně jako jeho předchůdce na prostornou karoserii, ovšem v Česku nejprodávanější felicii v tomto ohledu nepřekoná. Z redakčního testu dál vyplynulo, že se malý fiat polepšil v jízdních vlastnostech, základní motor 1,2 litru vozu dává solidní hbitost a v neposlední řadě zaslouží ocenění i jeho tichý projev.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily značky Fiat Punto  můžete koupit na www.automodul.cz

V čem je nový Fiat Punto auto z třídy malých vozů, tudíž z nejprodávanější kategorie v Česku - lepší a kde zaostává za konkurencí v čele s mladoboleslavským duem felicia - fabia? Ve srovnání velikosti kabin sice punto nabízí o něco víc než průměr, ale podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) má fiat o pět a půl centimetrů méně prostoru pro kolena cestujících na zadním sedadle než Škoda Felicia. I po příjezdu italské novinky na zdejší silnice se potvrzuje staré známé: kdo shání auto v ceně do tří set tisíc korun a potřebuje na zadních sedadlech vozit dospělé lidi, nenajde lepší auto než felicii. Hodně místa vzadu nabídne asi i fabia, kterou však automobilka zatím neuvolnila k testování. Největší prostorový trumf tak punto skrývá v kufru. Jeho téměř tři sta litrů pro zavazadla představuje o pětadvacet litrů více, než má felicia, a o celých devětačtyřicet litrů více, než nabídne fabia. Ostatní konkurenti mají kufr s objemem okolo dvou set padesáti litrů. Výborný je u nového Fiatu Punto také široký přístup k zavazadlům, naopak záporem je výše umístěná spodní hrana kufru. Krok za solidností je i plechový zvuk, který šíří víko zavazadlového prostoru při zaklapnutí. Testovaný Fiat Punto 1,2 s šedesátikoňovým (44 kilowattů) benzinovým motorem je nejlevnější a podle očekávání výrobce asi bude nejčastější volbou zákazníků. Hlavně při jízdě ve městě uspokojí svou mrštností. Ta však končí po přeřazení na čtyřku a pětku, poté už se vůz vydává k vyšším rychlostem rozvážněji. Na dálnici to znamená, že pětka jede na rovinkách, kopeček žádá čtyřku a při akceleracích z rychlostí pod sto kilometrů v hodině je nejlepší zařadit trojku a punto rozjet. To vše při následujících spotřebách benzinu: ve městě osm až deset litrů na sto kilometrů, na dálnici sedm a mimo město v průměru okolo pěti a půl litru na sto kilometrů. Předchůdce nového punta se díky výšce v prudkých zatáčkách nakláněl a řidiči nedodával v těchto situacích nejlepší pocit z ovládání vozu. Nové punto se prodloužilo do délky v pětidveřové verzi o sedm a půl centimetru (třídveřová verze je nyní o tři a půl centimetrů kratší než pětidveřová) a také na výšce přibyly další čtyři centimetry. Přesto je novinka poslušnější, méně se naklání a lépe drží na silnici. Podvozek patří mezi tvrdší, což se asi nebude líbit řidičům, kteří se nevyhnou špatným silnicím. Jak plyne ze srovnávací tabulky, nemá Fiat Punto zrovna širokou základní výbavu. V nejlevnější verzi není ani výškově stavitelný volant a stejným směrem posuvné sedadlo řidiče. Za příplatek je i posilovač řízení s lahůdkou, kterou ocení především ženy při parkování a jiném manévrování s malým fiatem: běžný posilovač lze u automobilu dále zjemnit stisknutím tlačítka »CITY«. Poté se točení s volantem i u stojícícho auta promění doslova v hračku.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  17,1
Zrychlení 0-400 m (s)  20,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  13,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  30,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  32,1
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Takový milý střapatý puntík! Proti svému předchůdci jaksi zdivočel a omládl. Vysoká a štíhlá zadní světla s téměř romanticky vytvarovanou linií zadního víka nechávají Fiata Punto věrného jeho tradiční vzhledové mimořádnosti. Jinak ale je na autě všechno nové. Výrazné linie probíhají všelijak šikmo, křivě, zahnutě či zalomeně a vytvářejí tak nezvyklé tvary ploch a výkrojů pro světla či nárazníkovou lištu spojenou s maskou. A přece to vše citlivě vytváří jeden přitažlivý celek. V krátké době, kdy jsem s vozem jezdil a parkoval, se zastavilo mnoho kolemjdoucích. Ptali se a prohlíželi - byli to kupodivu více starší lidé se zkušenostmi se značkou. Jeden pán řekl: »Konečně se fiat zbavil toho hloupého loga pěti šikmých čárek!«
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Dnes už starému Fiatu Punto patřilo čtrnáct procent evropského trhu v segmentu malých aut, v Česku byl za prvních devět letošních měsíců hned za Škodou Felicií nejprodávanějším malým autem. Poměr hodnoty a ceny u malého Itala je ve shodě. Tradiční bolístku fiatu - spolehlivost - prověří až čas. Přesto již nyní lze říci, že ztrátou hodnoty v závislosti na stáří se nebude lišit od svého předchůdce a výsledná prodejní cena po pěti letech klesne zhruba na 140 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Fiat Punto

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.