Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Puristická Mazda MX-5 Superlight: Všechno nepotřebné ven!

  15:30aktualizováno  15:30
Jedno z řidičsky nejzábavnějších aut současnosti zhublo. Řezání zatáček bude ještě zábavnější, a protože Mazda MX-5 přišla o čelní sklo, bude i zážitek z jízdy intenzivnější. Bohužel je to jen koncept; abyste ho viděli, musíte do Frankfurtu.

Mazda MX-5 Superlight | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"O takto radikálním pojetí Mazdy MX-5 jsem snil už dlouho," přiznává šéfdesignér Mazda Motor Europe Peter Birtwhistle. "Dnes, kdy se snižování hmotnosti stává dominantním faktorem při vývoji nových automobilů, nastal čas pustit se do toho. Ukážeme, jak lehký může i dnes automobil být."

Snižování hmotnosti je hlavním úkolem konstruktérů Mazdy napříč celou modelovou řadou. K letošním dvacátým narozeninám nasadili dietu i kultovnímu roadsteru MX-5.

Hlavním cílem designérů ve vývojovém středisku Mazdy v německém Oberurselu bylo: "Rozvinout koncepci MX-5, dovedenou za posledních 20 let k dokonalosti, na vyšší, extrémní úroveň," popisuje vedoucí designér projektu Hasip Girgin.

Jeho tým redukoval MX-5 na základní atributy. Vůz postrádá čelní okno i střechu včetně jejího rámu. Designéři navrhli pro superlight speciální ochranné oblouky, které přispívají k optimálním aerodynamickým vlastnostem. Pomáhají předcházet turbulencím v oblasti hlav cestujících, kteří jsou v autě bez čelního okna ze zákona povinni používat ochranné helmy.

Zcela otevřená konstrukce nevyžaduje ani dveřní kliky nebo boční okna. Přehled o situaci za vozem zprostředkovává jediné zpětné zrcátko se širokoúhlou optikou, umístěné na nožce. Přední světlomety i zadní svítilny jsou shodné se sériovým modelem, vpředu je přídavné osvětlení z LED diod a brzdová světla našla své místo na ochranných obloucích.

Absence čelního okna si vyžádala prodloužení původní hliníkové kapoty až k prostoru pro cestující. Přidaný díl je vyrobený z uhlíkových vláken a slouží zároveň jako kryt rámu palubní desky.

Na cestující čekají závodní anatomická sedadla, vyrobená z lehkých uhlíkových vláken, nechybí čtyřbodové pásy. MX-5 Superlight má jako správný závoďák startovací tlačítko pro spouštění motoru a nouzové vypínače pro rychlé odpojení přívodu paliva a elektřiny. V interiéru chybějí také jakékoli výplně, zvuková izolace nebo čalounění podlahy, ven šla také klimatizace.

S 995 kilogramy superlightu si pohrává čtyřválec 1,8 l, spolupracující se sériovou pětistupňovou převodovkou. Motor vyvine nejvyšší výkon 93 kW (126 k) v 6 500 ot./min.

Vylepšovaly se i brzdy, puristická MX-5 dostala čtyřpístkové brzdové třmeny a vrtané kotouče brzd. Kvůli jejich velikosti bylo nutné rozšířit rozchod kol o 50 mm. Speciálně naladěný podvozek snižuje světlou výšku vozu oproti sériovému provedení MX-5 o 30 mm. Ze sériové MX-5 pocházejí pneumatiky o rozměru 205/45 R17 a kola z lehkých slitin, která při hmotnosti pod 8 kg patří podle prohlášení Mazdy k nejlehčím na trhu.

Superlight ale bohužel nekoupíte. Je to jen studie, o její cestě do sériové produkce se bohužel neuvažuje. Aspoň ušetříte za helmu...

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.