Mazda MX-5 Superlight

Mazda MX-5 Superlight | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Puristická Mazda MX-5 Superlight: Všechno nepotřebné ven!

  • 10
Jedno z řidičsky nejzábavnějších aut současnosti zhublo. Řezání zatáček bude ještě zábavnější, a protože Mazda MX-5 přišla o čelní sklo, bude i zážitek z jízdy intenzivnější. Bohužel je to jen koncept; abyste ho viděli, musíte do Frankfurtu.

"O takto radikálním pojetí Mazdy MX-5 jsem snil už dlouho," přiznává šéfdesignér Mazda Motor Europe Peter Birtwhistle. "Dnes, kdy se snižování hmotnosti stává dominantním faktorem při vývoji nových automobilů, nastal čas pustit se do toho. Ukážeme, jak lehký může i dnes automobil být."

Snižování hmotnosti je hlavním úkolem konstruktérů Mazdy napříč celou modelovou řadou. K letošním dvacátým narozeninám nasadili dietu i kultovnímu roadsteru MX-5.

Hlavním cílem designérů ve vývojovém středisku Mazdy v německém Oberurselu bylo: "Rozvinout koncepci MX-5, dovedenou za posledních 20 let k dokonalosti, na vyšší, extrémní úroveň," popisuje vedoucí designér projektu Hasip Girgin.

Jeho tým redukoval MX-5 na základní atributy. Vůz postrádá čelní okno i střechu včetně jejího rámu. Designéři navrhli pro superlight speciální ochranné oblouky, které přispívají k optimálním aerodynamickým vlastnostem. Pomáhají předcházet turbulencím v oblasti hlav cestujících, kteří jsou v autě bez čelního okna ze zákona povinni používat ochranné helmy.

Zcela otevřená konstrukce nevyžaduje ani dveřní kliky nebo boční okna. Přehled o situaci za vozem zprostředkovává jediné zpětné zrcátko se širokoúhlou optikou, umístěné na nožce. Přední světlomety i zadní svítilny jsou shodné se sériovým modelem, vpředu je přídavné osvětlení z LED diod a brzdová světla našla své místo na ochranných obloucích.

Absence čelního okna si vyžádala prodloužení původní hliníkové kapoty až k prostoru pro cestující. Přidaný díl je vyrobený z uhlíkových vláken a slouží zároveň jako kryt rámu palubní desky.

Na cestující čekají závodní anatomická sedadla, vyrobená z lehkých uhlíkových vláken, nechybí čtyřbodové pásy. MX-5 Superlight má jako správný závoďák startovací tlačítko pro spouštění motoru a nouzové vypínače pro rychlé odpojení přívodu paliva a elektřiny. V interiéru chybějí také jakékoli výplně, zvuková izolace nebo čalounění podlahy, ven šla také klimatizace.

S 995 kilogramy superlightu si pohrává čtyřválec 1,8 l, spolupracující se sériovou pětistupňovou převodovkou. Motor vyvine nejvyšší výkon 93 kW (126 k) v 6 500 ot./min.

Vylepšovaly se i brzdy, puristická MX-5 dostala čtyřpístkové brzdové třmeny a vrtané kotouče brzd. Kvůli jejich velikosti bylo nutné rozšířit rozchod kol o 50 mm. Speciálně naladěný podvozek snižuje světlou výšku vozu oproti sériovému provedení MX-5 o 30 mm. Ze sériové MX-5 pocházejí pneumatiky o rozměru 205/45 R17 a kola z lehkých slitin, která při hmotnosti pod 8 kg patří podle prohlášení Mazdy k nejlehčím na trhu.

Superlight ale bohužel nekoupíte. Je to jen studie, o její cestě do sériové produkce se bohužel neuvažuje. Aspoň ušetříte za helmu...