Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Qarmaq: ekologický hyundai obléklo 900 PET lahví

aktualizováno 
Plechu zdá se odzvonilo, plasty se na jeho úkor uplatňují čím dál víc. Automobilky ho používají nejen na karoserii, ale třeba i na podvozku. Nejnovější koncept Hyundaie si na své "plastovosti" dokonce zakládá.

Hyundai Qarmaq | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Hyundai si na svůj ženevský stánek kromě konvenčního hatchbacku i30, který bude od příštího roku vyjíždět také z severomoravských Nošovic, přivezl studii agresivního čtyřmístného terénního kupé (na každé straně má 1,5 dveří) s nevyslovitelným jménem Qarmaq.

Nebýt hodně divokého prosklení dveří, patřil by vesmírný hyundai nejpohlednějším studiím na autosalonu. Zběsilé tvary dnes už nikoho nepřekvapí, výrobci tedy musí šokovat jinak. Namísto konvenčních plechů a skla proto inženýři Hyundaie v Rüsselheimu, kde auto vzniklo, použili speciální plasty.

Snížila se tak hmotnost a auto potřebuje méně paliva. Oproti srovnatelnému vozidlu, vyrobenému z konvenčních materiálů je o 60 kilo lehčí. Za rok tedy při průměrném ježdění spotřebuje o 80 litrů nafty méně, a ušetří ovzduší dvou stovek kilogramů emisí.

Qarmaq má mnohem víc recyklovatelných dílů než normální auto. Méně energie se také spotřebuje při jejich výrobě a zpracování.

Recyklované plasty pochází z oblíbených PET lahví, na oblečení qarmaqu jich bylo použito přibližně 900, namísto lakování potáhl podkladový plast tenký film speciálního materiálu.

Každý díl karoserie váží přibližně polovinu toho, co ten samý, udělaný z oceli. Na plastových obalech kabeláže se ušetřilo 25 procent hmotnosti

Použití plastů není jediný příspěvek k ekologičnosti qarmaqu. Na autě najdeme ještě dalších 29 příkladů přívětivého přístupu automobilismu k životnímu prostředí v podání Hyundaie.

Korejský výrobce je chce uvést do sériového života svých modelů v letech 2008-14. Zajímavá je například konstrukce přídě, která chrání chodce v případě střetu.

Automobilka tvrdí, že podle průzkumů je každý pátý při dopravní nehodě pěší.

Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. V oblibě je také lehký hliník, Audi z něj v roce 1999 udělalo celý model A2. V interiérech se stále více uplatňují recyklované materiály. Porsche, Audi nebo BMW dělají keramické brzdy.

VÍCE ZDE...


K životnímu prostředí je přívětivý také dvoulitrový turbodiesel s výkonem 170 koní, který plní emisní normu Euro V. Pohání všechna čtyři kola silou 360 newtonmetrů.

A mimochodem, koncept se jmenuje po inuitském obydlí z hlíny, velrybích kostí a zvířecích kůží. Uvidíme tedy, z čeho bude vyrobena příští studie korejské automobilky.

Hyundai Qarmaq v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4484 x 1980 x 1622 x 2680
pneumatiky 285/35 ZR22
motor řadový vznětový čtyřválec, common-rail, Euro V
objem (l) 2,0
max. výkon (kW/k) 125/170
kroutící moment (Nm) 360
převodovka 4stupňová automatická

Hyundai QarmaqHyundai QarmaqHyundai Qarmaq 



Hyundai QarmaqHyundai QarmaqHyundai Qarmaq



Hyundai QarmaqHyundai QarmaqHyundai Qarmaq



 


Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.