Hyundai Qarmaq

Hyundai Qarmaq | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Qarmaq: ekologický hyundai obléklo 900 PET lahví

  • 40
Plechu zdá se odzvonilo, plasty se na jeho úkor uplatňují čím dál víc. Automobilky ho používají nejen na karoserii, ale třeba i na podvozku. Nejnovější koncept Hyundaie si na své "plastovosti" dokonce zakládá.

Hyundai si na svůj ženevský stánek kromě konvenčního hatchbacku i30, který bude od příštího roku vyjíždět také z severomoravských Nošovic, přivezl studii agresivního čtyřmístného terénního kupé (na každé straně má 1,5 dveří) s nevyslovitelným jménem Qarmaq.

Nebýt hodně divokého prosklení dveří, patřil by vesmírný hyundai nejpohlednějším studiím na autosalonu. Zběsilé tvary dnes už nikoho nepřekvapí, výrobci tedy musí šokovat jinak. Namísto konvenčních plechů a skla proto inženýři Hyundaie v Rüsselheimu, kde auto vzniklo, použili speciální plasty.

Snížila se tak hmotnost a auto potřebuje méně paliva. Oproti srovnatelnému vozidlu, vyrobenému z konvenčních materiálů je o 60 kilo lehčí. Za rok tedy při průměrném ježdění spotřebuje o 80 litrů nafty méně, a ušetří ovzduší dvou stovek kilogramů emisí.

Qarmaq má mnohem víc recyklovatelných dílů než normální auto. Méně energie se také spotřebuje při jejich výrobě a zpracování.

Recyklované plasty pochází z oblíbených PET lahví, na oblečení qarmaqu jich bylo použito přibližně 900, namísto lakování potáhl podkladový plast tenký film speciálního materiálu.

Každý díl karoserie váží přibližně polovinu toho, co ten samý, udělaný z oceli. Na plastových obalech kabeláže se ušetřilo 25 procent hmotnosti

Použití plastů není jediný příspěvek k ekologičnosti qarmaqu. Na autě najdeme ještě dalších 29 příkladů přívětivého přístupu automobilismu k životnímu prostředí v podání Hyundaie.

Korejský výrobce je chce uvést do sériového života svých modelů v letech 2008-14. Zajímavá je například konstrukce přídě, která chrání chodce v případě střetu.

Automobilka tvrdí, že podle průzkumů je každý pátý při dopravní nehodě pěší.

Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. V oblibě je také lehký hliník, Audi z něj v roce 1999 udělalo celý model A2. V interiérech se stále více uplatňují recyklované materiály. Porsche, Audi nebo BMW dělají keramické brzdy.

VÍCE ZDE...


K životnímu prostředí je přívětivý také dvoulitrový turbodiesel s výkonem 170 koní, který plní emisní normu Euro V. Pohání všechna čtyři kola silou 360 newtonmetrů.

A mimochodem, koncept se jmenuje po inuitském obydlí z hlíny, velrybích kostí a zvířecích kůží. Uvidíme tedy, z čeho bude vyrobena příští studie korejské automobilky.

Hyundai Qarmaq v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4484 x 1980 x 1622 x 2680
pneumatiky 285/35 ZR22
motor řadový vznětový čtyřválec, common-rail, Euro V
objem (l) 2,0
max. výkon (kW/k) 125/170
kroutící moment (Nm) 360
převodovka 4stupňová automatická

Hyundai QarmaqHyundai QarmaqHyundai Qarmaq 



Hyundai QarmaqHyundai QarmaqHyundai Qarmaq



Hyundai QarmaqHyundai QarmaqHyundai Qarmaq