Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Qashqai neboli kaškaj: nedejte se odradit divným jménem

aktualizováno 
Až pro nový Nissan půjdete, pozor na uzel na jazyku, který vám při vyslovování jeho jména hrozí. Stejně se nazývá nomádský kmen íránských kočovníků. Vlka samotáře v něm ale nehledejte. Nissan Qashqai je všeuměl, kterému se moc líbí i v civilizaci. Město, dálnice, okreska, všechno zvládá s bravurou, motor 1,5 jede jak o život a moc dobře si spolu rozumějí. Na chuť mu přijde i zarytý odpůrce aut do přírody.

Nissan Qashqai | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

ZVENČÍ  |  ZEVNITŘ  |   MOTOR  |   JÍZDA CENA

Qashqai názorně vysvětluje, jak má vypadat crossover. Příkladně spojuje výhody různých druhů, poddruhů a čeledí aut. Nahradil klasicky střiženou almeru a zdůrazňuje, že Nissan vždycky uměl terénní auta. S Japoncem, který přikočoval do Evropy a podle startu prodejů se tamním obyvatelům trefil do noty, je to ale trochu složitější.

Ženám se líbí, protože vypadá jako SUVčko, mužům proto, že jezdí jako normální auto. Se zvýšeným podvozkem (světlá výška je 20 centimetrů) překoná lehčí nebo městský terén, ale zastane i práci pro rodinné auto – tedy pokud není moc urostlá a stěhovavá.

Nepřináší nic nového, ale uspokojí každého normálního řidiče. Je neskutečně příjemný. Po týdnu s ním jsme nepřišli na to proč, ale vysedat z něho se nechtělo nikomu. Co na něm tak přitahuje? Možná je to exotické, nevyslovitelné jméno, možná jeho k dokonalosti dotažená obyčejnost.

V Evropě se prodává tak dobře, že to možná ani samotný Nissan nečekal. A chce navýšit kapacity továrny v britském Sunderlandu, kde se qashqai vyrábí. Původně jich mělo každý rok přibýt 130 tisíc.

ZVENČÍ: kouzlo nenápadné elegance

Exteriér není líbivý, ale vypadá solidně, robustně a nadčasově. Moderním nissanům musíte přijít na chuť.  A qashqai patří k tomu nejumírněnějšímu, co v nabídce japonské značky najdeme. Neurazí nikoho a zaujme přesně tak, jak potřebuje.

Je na gram vyváženou směsicí oblin a ostrých hran. Tváří se jako SUVčko, ale chce patřit i mezi klasické hatchbacky.

Nissan auto prezentuje jako "městu odolné". Tomu odpovídají mohutné plastové – raději nelakované – spodní části dveří a nárazníků – bohužel však chybí jejich ochranné lišty, takže ze střetů s jinými dveřmi u supermarketu odjíždí kočovník se šrámy.

ZEVNITŘ: nic pro obry

Uvnitř 432 centimetrů dlouhého qashqaie sedíte o fous výš, než je v klasicky střižených golfech, focusech a astrách zvykem. Kolega řidič na semaforu na vás ale nemusí koukat kamsi vzhůru.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Nissan můžete koupit na www.automodul.cz

Jste výš přesně o tolik centimetrů, abyste měli lepší přehled o tom, co se kolem děje, ale nedostali závrať a "SUVilii" – neboli nebezpečný pocit neohroženosti a nadřazenosti nad ostatními.

Uvnitř je místa akorát tak na nižší střední třídu – ale spíš o něco míň, už i méně neurostlí cestující budou mít vzadu problém, kam složit hlavu, 176 centimetrů malý člověk už je střeše nadosah. Dvojice vepředu má životního prostoru akorát. Pochvalu zaslouží pohodlná sedadla, bočnice opěradel hezky obejmou i hubený trup řidiče, trochu delší, než bývá obvyklé, je sedák.

Kufr je výborně přístupný, dveře jsou hezky velké, bohužel se při konstruování počítalo tak s výškou průměrného Japonce, takže pokud máte přes metr pětasedmdesát, musíte před výklopnými dveřmi při nakládání maximálně 410 litrů bagáže sklonit hlavu.

Qashqai rozhodně není přeborník ve stěhování nákladu. Sklopné je pouze dělené opěradlo zadní lavice. Sedák se vyklopit ani spustit do podlahy nedá. S trochou fantazie se ale takto vytvořená stěhovací plocha dá prohlásit za rovnou.

Vycvičené oko odhalí horší kvalitu dílenského zpracování, spáry mají sem tam různou šířku, v autě ale ani na českých parodiích na silnice nic nedrncá ani neskřípe.

Řidiči padne dobře do ruky volant, ocení velká zrcátka. Jediné, co lze qashqaii vytknout, je možná méně vhodně rozvržená hromada čudlíků ovládajících rádio z volantu. Nissan už by taky mohl zainvestovat a dopřát dotyková okna (taková, která se spustí a vytáhnou po jednom zmáčknutí čudlíku) všem, nejen řidiči.

MOTOR: naftová patnáctka stačí 
 
Motoráři z Nissanu pro qashqai dokonale doladili patnástistovkový motor z produkce Renaultu. Snad ani v modelech s kosočtvercem na kapotě nejede tak jako v qashqaii. Ani dálniční zrychlování nepřináší pocit nedostatku síly.

Při plném zatížení je samozřejmě třeba počítat s tím, že 106 koní táhne kromě 415 kilogramů posádky a nákupu také 1,4 tuny auta. Qashqai se dá pořídit i jako čtyřkolka, v případě našeho exempláře roztáčelo malé dCičko 240 kroutícími newtonmetry ale pouze kola přední nápravy.

Při převážně městském provozu jezdil mezi 5,5 a šesti litry nafty na 100 kilometrů. Na dálnici si řidiči s nelehkou nohou řekne ještě o přibližně litr navíc. Když je studený, má lehce drnčivý zvuk, pak se ale uklidní a je hezky tichý.

Motoráři dokonale potlačili turboefekt, dmychadlo se probouzí někdy kolem 1600 otáček.

S motorem si dobře rozumí převodovka, jednotlivé stupně jsou naskládány povedeně. Její přesnost je nadprůměrná, líbily se krátké dráhy šestistupňové skříně.

JÍZDA: jednička s hvězdičkou

Konečně je tu auto s geny SUV, které jezdí jako opravdu normální osobák. V zatáčce se možná o chlup víc nakloní, ale to je všechno. Náklony mají na svědomí spíš než podvozek vysokoprofilové balony pneumatik (profilové číslo 65). Na rozbité silnici je díky nim auto hezky pohodlné, s obrubníky a retardéry si hlavu neláme.

Má tuhý podvozek, když si sem tam dáte terénní vložku po rozbité okresce nebo zvlněných dlažebních kostkách uliček staré Prahy, máte pocit festovnosti. Řidiče těší příjemný pocit, že všechno tak nějak hezky sedí pohromadě, drží, jak má, a zůstane to tam i v příštích tisícovkách kilometrů.

Na okreskách qashqai zkresluje rychlost, kterou uháníte. Hezky přesné, komunikativní a tuhé řízení dává pocit dokonalé kontroly nad vozem.

Svůj díl práce také dobře odvádí víceprvková zadní náprava. Občas qashqai na dálnici trochu rozhodí poryv větru – pár centimetrů výšky navíc je v tu chvíli přece jen trochu znát.

V městském teréňáku si dovolíte hodně. "Ještě se tam vejdu, ještě se protáhnu," říkáte si každý den při popojíždění provozem. Dobře se odhaduje, kde auto končí a kde začíná, ale jak už to tak u moderních aut bývá, s výhledem šikmo dozadu je to horší.

Je obratný, má velký rejd a tím i malý poloměr otáčení, do městského provozu je to ideální a dobře se díky tomu qashqai parkuje.

Když si připlatíte za parkovacího asistenta, budete si muset při parkování tlumit rádio, pípá hodně potichu.

CENÍK: pro pečlivé čtenáře 
 
Nejobyčejnější qashqai se 115koňovým benziňákem 1,6 vyjde na 532 tisíc. Za nafťák, kterým bylo naše dcičko, zájemce zaplatí 576 900 korun.

Ceny základních verzí jsou zajímavé a lákavé, s tím roste chuť po dalších prvcích výbavy a to už letí konečná částka  za qashqai na vcelku vysokých příplatcích raketově vzhůru.

Dalšími dvěma motory v nabídce jsou dvoulitry. V benzinové verzi má 140 a v naftové 150 koní. Nejsilnější varianta se zážehovým agregátem vyjde minimálně na 616 900, vznětová jednotka je o 50 tisíc dražší. Benzinový motor lze pořídit s bezestupňovým automatem CVT, nafťák dostává klasický automat s měničem.

Dvoulitr se dá se pořídit i ve verzi 4x4, za tu se už ale připlácí za 65 tisíc. Ostatní motory v kombinaci s pohonem všech kol v ceníku nenajdete.

Vůbec nejdražší qashqai šplhá přes 900 tisíc korun – to když k nejvyšší výbavě připočtete automatickou převodovku, navigaci a parkovací kameru.

Povinností za pětadvacet tisíc je prosklená střecha, ke které ještě navrch dostanete měnič na 6 CD, a sluší mu mlhovky za pět a půl tisíce. Hodit se bude stabilizační systém ESP, tempomat a zadní parkovací senzory "v balíčku" za 35 tisíc korun. Je třeba upozornit na to, že některé příplatkové položky nejde kombinovat s nižšími výbavami a naopak ne všechny motory lze pořídit ve všech výbavách.

A lekce výslovnosti na závěr: jméno tohoto auta se nečte "kvakvak", "kiš kiš", "kašička" ani "ten nissan s tím divným jménem", ale  KAŠKAJ...

Nissan Qashqai v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4315 x 1783 x 1606 x 2630
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1407/1930
objem kufru/nádrže (l) 410/65
MOTOR vznětový přeplňovaný čtyřválec common-rail
objem (ccm) 1461
max. výkon (kW/k) 78/106
max. kroutící moment (Nm) 240
max. rychlost (km/h) 174
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,2
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 6,2/5/5,4
převodovka/pohon 6stupňový manuál/předních kol
pneumatiky 215/65 R16
Pozn: údaje uváděné automobilkou

Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai



Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai



Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai



Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai



Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai



Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai



Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai



Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai



Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai



Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai





Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.