Elektromobil, který není třeba nabíjet, získal evropskou homologaci

  14:26
Možná to je opravdová revoluce v automobilovém průmyslu. Nebo také další slepá ulička. Quant e-Sportlimousine získal evropskou homologaci, a tak se možná s touto pojízdnou elektrárnou potkáme na silnici. Bez ohledu na neobvyklý pohon půjde poznat na první pohled. Obří limuzína má velmi sportovní křivky.
Quant e-Sportlimousine

Quant e-Sportlimousine | foto: Quant

Quant e-Sportlimousine vzbudil velkou pozornost na jarním autosalonu v Ženevě. Od pohledu výrazné auto má totiž velmi neobvyklý pohon, respektive je to elektromobil, který nemá klasické baterie, ale speciální články, které vyrábějí elektřinu přeléváním speciálního elektrolytu přes membránu.

Za autem stojí společnost NanoFlowcell AG z Lichtenštejnska, která se primárně zabývá vývojem flow akumulátorů a samotné auto je zatím spíš jen reklamním nosičem technologie výroby energie. Firma uvádí, že speciální flow akumulátory se mohou uplatnit v mnohem širším spektru strojů.

Nyní firma potvrdila, že získala homologaci auta pro provoz na veřejných komunikacích a pracuje na přípravě sériové produkce. Ale k té povede pravděpodobně ještě poměrně dlouhá cesta. Auto je opravdu revoluční a k běžnému provozu potřebuje i příslušnou infrastrukturu.

Jak to funguje? V autě jsou dvě nádrže na elektrolyt. Ten je přečerpáván z jedné nádrže do druhé přes speciální membrány, kde se reakcí získává elektrická energie. Druhá nádrž pak uchovává spotřebovaný elektrolyt. Systém tak připomíná spíš palivové články než klasické baterie. I ty však na palubě jsou, akumulují rekuperovanou energii a pohánějí palubní systémy.

Flow akumulátory se již v praxi používají, takže technologie to je ověřená a funkční. Dosud se ovšem vůbec nehodila pro pohon automobilů, energie se uvolňuje pomalu a systémy jsou příliš velké. Řešení firmy NanoFlowcell AG ve spolupráci s firmou Bosch se však už pro pohon auta hodí. Podařilo se totiž zvýšit hustotu nábojů v elektrolytu a revoluční je i ona membrána.

Quant e-Sportlimousine

A teď to nejdůležitější. Výrobce uvádí, že auto by mělo na jednu nádrž elektrolytu (nikoliv nabití) ujet okolo 600 kilometrů. To je výborná hodnota v kontextu obřích rozměrů auta a jeho neskromné hmotnosti. Konkurenční Tesla model S (nejrozšířenější a komerčně nejúspěšnější, velikostně obdobné auto) ujede na jedno nabití baterií zhruba o třetinu kratší vzdálenost.

Dalším problémem elektromobilů je dobíjení baterií. Zmíněné Tesle to trvá zhruba hodinu na speciální rychlonabíječce, doma pak řádově hodiny. Quant e-Sportlimousine nabíjení nepotřebuje, ono to ani není možné. Tedy v principu lze flow akumulátory nabíjet, ale jen v průmyslovém použití, nikoliv takto v automobilu. Na to je systém příliš velký a komplikovaný.

Princip použití je tak jiný a vlastně se podobá klasickému autu na benzin či naftu. Elektrolyt se jednoduše vypustí k recyklaci a natankuje se nový. To by dávalo v praxi smysl, samozřejmě v případě rozšíření systému a vybudování potřebné infrastruktury. Nákladově by to mohlo být docela zajímavé, ale do praxe má celý systém ještě hodně daleko.

Quant e-Sportlimousine

Na druhou stranu, pokud by se podařilo systém zabudovat do běžného auta nižší střední třídy, může být výsledný dojezdu fantastický. Quant e-Sportlimousine je totiž vlastně supersport s extrémním výkonem elektromotorů, přesto je dojezd velmi zajímavý. U běžného auta by snadno překonal tisíc kilometrů.

Téměř 5,3 metru dlouhý a 2,3 tuny těžký Quant pohání čtveřice elektromotorů na kolech s maximálním (špičkovým) výkonem 680 kW, respektive provozním výkonem 480 kW a obřím točivým momentem 2 900 Nm na každém elektromotoru. Sprint na stovku za 2,8 sekundy je údaj z říše snů a maximální rychlost 380 kilometrů za hodinu posouvá Quant mezi nejrychlejší auta planety.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...