Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

R8: nejlepší audi ze všech v akci

aktualizováno 
Na pár chvil jsme zkusili tu NEJposlednější, ale také NEJlepší položku ceníku Audi. R8 vtrhla mezi zavedenou konkurenci před dvěma roky a stále je vyprodáno. Užijte si těch pár kilometrů s námi.

Audi R8 | foto: Ladislav ČermákiDNES.cz

"ER-osmu" viděla poprvé autosalonová Paříž před dvěma roky. A byla to velká sláva. Tahle povětšinou stříbrná placka je totiž první supersportovní model značky, má také jako první produkční audi motor uprostřed. Denně jich v německém Neckarsulmu vyrobí maximálně pětadvacet, velký podíl má ruční práce.

Sice nemá v rodokmenu Audi žádného přímého předchůdce, ale stejně se dokázalo propracovat mezi elitu. "ER-osmička" je objektem stejně divokých snů jako zavedená konkurence.

Hliníková socha

Při osobním setkání je tenhle supersport pro "kravaťáky" menší, než jsme při studování katalogu čekali. O zákazníky se pere s Lamborghini Gallardo a legendární "devětsetjedenáctkou" od Porsche. Ironií osudu patří teď všechny tři značky jedinému majiteli - automobilce Porsche.

Jako první audi má R8 také znak čtyř kruhů na kapotě. Na své příjmení je patřičně hrdé. Kruhy, kam se podíváš, jsou i vzadu. Kolik je kruhů v logu, je i koncovek výfuku. Čtyři jsou také zavináče koncových světel a na každé straně čtyři lamely, zpoza kterých burácí hliníkové srdce. A pod proskleným víkem za hlavami posádky je schováno 2 x 4 válců.

Audi R8

Divadýlko pro ty, které budete předlétávat, zahraje zadní výsuvné křídlo, které se aktivuje nad stokilometrovou rychlostí. Když chcete zafrajeřit při ploužení se městem, stačí zmáčknout knoflík na středovém tunelu. Křidélko není jen pro parádu, vylepšuje aerodynamiku a hlavně zvyšuje přítlak na zadní nápravě, na kterou putuje většina z 430 newtonmetrů krouticího momentu.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých automobilů Audi R8 na www.automodul.cz

R8 je celá z hliníku, jak se na audi sluší. Osmnáctipalcové ráfky se nezdají na papíře nic extra, ale naživo vyplňují blatníky dokonale, a kdyby to bylo málo, stačí si vyžádat (a připlatit) za větší.

Obývák pro pilota

Kabina je akorát tak stísněná, abyste se do ní vešli a zároveň měli pocit, že auto končí tam, kde vaše tělo. Usedáte skoro na silnici do sportovně tvarovaných tvrdých kožených sedaček. Před vámi je hezky tlustý volant, na jehož tvar jsou v celém koncernu VW hrdí. Je totiž dole zploštělý. Prý to působí sportovně, ale moc praktické pro řízení to není - hlavně při manévrování ve městě. Nejvíc to ocení pupkáči při nastupování.

Audi R8

Pod volantem je klasická, ale precizně tvarovaná kaplička. Nezvykle hodně se na poměry Audi designéři odvázali při vymýšlení středového panelu.

Uprostřed trůní velký LCD displej. Po pár metrech jízdy ale zjistíte, že je tady spíše na okrasu. Bylo by hloupé sledovat cokoliv jiného než dění před uzounkým čelním sklem.

Pokud vás zajímá kufr, asi pro vás R8 není. Jinak se věci odkládají pod přední kapotu, do schránky, která má objem 100 litrů. Když už opravdu potřebujete něco odvézt, vejde se to za sedadla posádky. Podle údajů výrobce tam má být místo na dvě sady golfových holí.

Berte manuál

Srdcem všeho je podélně umístěný osmiválec, který si hoví za vašimi zády. Přimovstřikový vidlicový atmosférický motor ze sebe dává to nejlepší při 7 800 otáčkách. 420 koní za vašimi zády o sobě dává vědět přesně tak, jak chcete, při pojíždění po městě si jen tak brblá, při sprintech hlasitě vyje. Když se necháte unášet ohromujícím zvukem, v rozletu vás zabrzdí až omezovač, nastavený na 8 250 otáček.

Nejvyšší točivý moment 430 Nm je k dispozici v rozmezí 4 500 a 6 000 otáček za minutu, v pásmu 3 500 až 7 600 otáček neklesá pod 90 procent této hodnoty.

Audi R8

Přeloženo do emocí: není pro něj nic lehčího, než vás zatlačit do sedačky a udělat všechno kolem rozmazané v jakékoliv rychlosti.

Na výběr je z automatické a manuální převodovky. Po zkušenosti s automatem radíme: Berte manuál. Ušetříte skoro dvě stě tisíc a prospějete i plynulosti jízdy.

Řazení šestirychlostní sekvenční převodovky, které u Audi říkají R-Tronic, bylo velmi rozpačité. Každé přeřazení doprovodí velké rázy a zhoupnutí celého auta, rozhodně ho nelze označit jako rychlé a plynulé. Když se elektronika domluví s mechanikou a přeřadí, pokračuje skvělá - ovšem nepatřičně přerušovaná - forsáž.

Kulisa, ve které je páka automatiku R-Tronic, je jiná, než jsme zvyklí. Jinak než u čistokrevných sporťáků také řadíte: dopředu stupně nahoru, dozadu dolů. Zvyknete si ale rychle. Převodovka překvapivě postrádá automatický sportovní režim.

Audi R8

Spotřeba je to poslední, co vás zajímá, podle tabulek to má být 14,6 litru naturalu na sto (s R-Tronicem 13,6), ale kdo by jezdil proti přirozenosti.

Každodenní sport

Šlápnete na plyn a letíte, výfuky odfrkávají a podvozek je absolutně klidný. Rázy od osmnáctipalcových kol, nazutých v pneumatikách 285/35 vzadu a 235/40 vpředu, tlumí speciální tlumiče pérování, naplněné kapalinou obsahující částice, které mění pod vlivem elektromagnetického pole svoji viskozitu a upravují tak charakteristiku tlumení. Téhle specialitě říkají u Audi Magnetic ride a do R8 se za ni připlácí 48 tisíc.

Audi, to znamená hlavně pohon všech kol Quattro. Na přední kola putuje minimálně 10 a maximálně pětatřicet procent síly motoru. Opravdové sportovní ambice tedy nejsou porušeny: směr tohle audi mění na povel volantu velmi nadšeně, protože nemá práci s přenosem velké síly, a zadní náprava může dovádivě tančit pod vaším pozadím.

Stabilní je při jízdě v přímce, s bravurou vykružuje oblouky i díky nízko položenému těžišti a skvělé aerodynamice. Malé rozměry vám dávají sebevědomí ke skopičinám. Není nic snazšího než okořenit výjezd ze zatáčky lehkým vybočením zádě, i takovou lumpárničku vám stabilizační systém dovolí, než zasáhne. Když jeho knoflík zmáčkněte, cítíte, že chce jezdit zatáčku bokem, pomoci vám k tomu chce elektronická uzávěrka diferenciálu. ESP ale nejde úplně vypnout, k driftování vás tedy elektronika nepustí, ale možná je to tak lepší...

Audi R8

Tohle auto je postavené hlavně pro jízdu čistou stopou. Řízení je hodně tuhé a přesné, bezchybnou přesnost chirurga, kterou oplývá zavedená konkurence, ale ještě postrádá.

Širokánské pneumatiky znesnadňují manévrování třeba při parkování, ale na to jsou piloti supersportovních aut zvyklí. Stejně jim je nejlépe na okruhu a tam se přece neparkuje...

O bezpečnost se starají také ostré brzdy. Než si zvyknete je dávkovat, naučí vás R8 se poutat. Stejně si musíte zvykat na chod plynového pedálu, nejdřív se nic neděje a pak, tak ve třetině jeho dráhy, už vás neviditelná, ale dobře slyšitelná síla špendlí do sedačky. Když to rozpálíte na okruhu nebo německé dálnici, ukáže ručka rychloměru na třístovku (přesně 301 km/h).

"Obyčejné" kovové brzdy lze zaměnit za keramické, jsou ještě ostřejší, na okruhu k neutahání, ušetří dvacet kilo hmotnosti a prý vydrží až 300 tisíc kilometrů.

Zajímavou položkou příplatkové výbavy je devadesátilitrová nádrž namísto pětasedmdesátilitrové. Za příplatek jsou třeba i řetízky LED diod, které zdobí spodní víčka očí předních světel. Jsou to denní světla.

Supersport pro kravaťáky

Po mejdanu vás v něm odveze i vaše babička. Ovládá se stejně jako jakékoliv jiné audi, jen se do něj hůř nastupuje a sedíte skoro na silnici, takže máte skvělý výhled na disky kol náklaďáků.

Audi R8

Je to sporťák se vším všudy, jen do vás netlačí emoce pod takovým tlakem jako ostatní. Všechno funguje skvěle, rychleji už jezdí jen máloco na českých silnicích. Ale ždímat z vás emoce se ještě musí chvíli učit.

Problematické to je s cenou. V autosalonu vás nalákají na 2,7 milionu korun včetně daně. Což rozhodně není špatná nabídka. Jenže to má háček: auto si objednáte podle ceny platné pro ten měsíc, to vám ale dorazí v ideálním případě za půl roku. A vy platíte cenu, která je platná v okamžiku dodání. Takže nejen, že musíte peníze mít, musíte mít k tomu i nervy a čich burziána.

Audi R8 v číslech
délka x šířka x výška x rozvor  4431 mm x 1904mm x
1249 mm x  2650 mm
objem kufru/nádrže (l) 100/75
hmotnost pohotovostní/ celková (kg) 1560/1860
motor zážehový vidlicový atmosférický
osmiválec s přímým vstřikováním paliva
objem (ccm) 4 163
max. výkon (kW/k) 3O9/420 při 7 800 ot./min
max. krouticí moment (Nm) 430 při 4 500 ot./min
maximální rychlost (km/h) 301
zrychlení 0-100 km/h (s) 4,6
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 14,6
cena 2 690 700 Kč
(2 880 000 s R tronic)

Redakce Auto.iDNES.cz děkuje společnosti AUTO Heller za zapůjčení testovaného Audi R8.



Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Projeli jsme nový kabriolet Škody, je jediný na světě

Škoda Sunroq

Ostře červený Sunroq zdobí hned několik výjimečností: je to jediný kabriolet, který vznikl ve Škodě z modelu Karoq. A...

Dobito za hodinu. Najeli jsme tisíc kilometrů v novém elektrickém nissanu

Nissan Leaf

Vyzkoušeli jsme nový elektromobil Nissan Leaf. Podívejte se na naši stručnou videoreportáž po ujetí bezmála tisícovky...

Jízda v novém Audi A6 je jako festival splašených koní

Audi A6

Uvnitř i zvenčí vypadá nové Audi A6 jako vlajková loď A8, jen je o něco menší a má trochu jiná světla. Ale to není na...

Najdete na iDNES.cz