Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Radary stojí tam, kde se vybere nejvíc

  10:37aktualizováno  10:37
Když na konci září řidička na pražské křižovatce V Olšinách srazila žáka páté třídy, ptali se jeho spolužáci: Proč na nebezpečné silnici nehlídkují dopravní policisté? A mnozí řidiči si odpovídali sami: Protože stojí na přehledných místech schovaní "za bukem" a vybírají pokuty za překročení povolené rychlosti. Tragická nehoda, při níž zemřel školák, opět rozproudila debatu, zda dopravní policie opravdu hlídá bezpečnost na silnicích, anebo jen znepříjemňuje řidičům život.

Mnohé úseky, kde lze obvykle dopravní hlídku potkat, jsou mezi řidiči notoricky známy. A přesto se na ně policisté neustále vracejí. Proč? Opravdu si vybírají k rychlostním kontrolám výhradně přehledná a méně riziková místa, kde nasbírají co nejvíce pokut? Když si nedávno dopravní policisté stěžovali na malé pravomoci, odbyl je místopředseda Nejvyššího soudu Pavel Kučera krátce: "Na zvyšování své prestiže mohou sami dbát i bez výrazných legislativních změn. Jde například o to, aby radary nestály tam, kde se vybere nejvíc pokut, ale aby stály v místech skutečně nebezpečných."

Odborníci přiznávají vedení dopravní policie, že na podřízené tlačí, aby hlídali především na rizikových úsecích. "Opravdu se snaží, aby se zaměřovali na nejnebezpečnější přestupky v provozu," říká Václav Špička z Autoklubu, který bezpečnost na silnicích dlouhodobě sleduje. "Ale ne vždy se ta snaha v praxi odráží. Buď mohou někde měřit rychlost, anebo raději sledovat hromadné návraty z víkendů. Jenomže chytit pacholka, který v koloně aut udělá myšku a případně zaviní řetězovou nehodu, je obtížnější než stát někde za bukem - přesně za rychlostní tabulí - a vybírat pokuty."

Kam s radary?
Tak tedy: Podle čeho policisté vybírají místa, kde postaví radar? "Pochopitelně rozhodujícím faktorem je nebezpečnost toho místa. Na druhou stranu nemůžeme zastavovat řidiče na křižovatce nebo v nebezpečné zatáčce," říká Josef Tesařík z ředitelství dopravní policie. Jenže zkušenosti řidičů ukazují, že kontroly stojí i v místech, kde se nikdy žádná havárie nestala. I na to mají policejní šéfové argument. "Na takovém místě se nemusí nutně často odehrávat nehody. Díky tomu, že lidé vědí, že tam často měříme, jedou opatrně, a kolizím se tak předchází," ohrazuje se Tesařík. Jeho slova potvrzují i řadoví příslušníci. "Chodí nám kupy stížností a my se podle nich opravdu snažíme hlídkovat na problémových místech," říká jeden z pražských dopravních policistů.

Musíme vykázat činnost
Vše ale není bezchybné: Příslušníci sice u svých nadřízených nejsou hodnoceni podle toho, kolik pokut udělí, přesto jsou nuceni "zjednodušovat si život". Odhalování nebezpečných přestupků si totiž žádá čas a ne pokaždé se podaří nadřízeným přinést odpovídající výsledek. "A nějakou činnost vykázat musíme," poznamenává policista. To, že by měření rychlosti na skutečně nebezpečných místech mohlo zlepšit bezpečnost v dopravě, dokazují i policejní statistiky. Za prvních sedm měsíců letošního roku zemřelo na silnicích 677 lidí, 269 z nich, tedy pětačtyřicet procent, přišlo o život kvůli nepřiměřené rychlosti.

Kde policie s oblibou měří rychlost
Umístění policejních radarů je řidičům "notoricky" známé. Přesto je policie stále staví do stejných míst. Ne vždy jde o skutečně nebezpečné úseky.

Praha * v Průmyslové ulici v Praze 10
* v Radlické a Jeremiášově ulici v Praze 5
* v Novodvorské ulici v Praze 4
Moravskoslezský kraj * na silnici z Opavy do Ostravy v obci Komárov, ve směru na Ostravu v Petřvaldu na Karvinsku
* na výpadovce z Ostravy na Vratimov při vjezdu do Ostravy-Poruby
* od Hlučína a Děhylova
Plzeňský kraj * na přivaděči k dálnici mezi Plzní a Ejpovicemi směrem na Prahu
* v obci Losiná v okrese Plzeň-jih
Olomoucký kraj * na sjezdu z dálnice od Lipníka nad Bečvou do Olomouce
* při výjezdu z Olomouce směrem na Prostějov za světelnou křižovatkou
* na výjezdu z Olomouce na Ostravu vedle benzinky JET
Jihočeský kraj * na silnici Třeboň - Jindřichův Hradec v obci Lasenice
* na výjezdu z Českých Budějovic do Písku a Strakonic
* na silnici České Budějovice - Třeboň u obce Lišov
Kraj Vysočina * na dálnici Praha - Brno mezi 75. a 81. kilometrem
* na silnici Jihlava - Velký Beranov v obci Nové Domky
* na silnici Bystřice nad Pernštejnem - Kunštát v obci Lesoňovice
Pardubický kraj * v centru Pardubic za mostem u zimního stadionu
* výpadovka z Pardubic na Chlumec nad Cidlinou u vesnice Bukovka
* na hlavním tahu z Pardubic na Hradec Králové u vesnice Srch
Jihomoravský kraj * v Brně ve Sportovní ulici směrem do centra
* v obci Lechovice na Znojemsku, v obou směrech
* na dálnici D2 v Modřicích u Brna směrem na Bratislavu
Ústecký kraj * na dálnici D8 za Lovosicemi směrem na Prahu u výjezdu na Doksany
* na výpadovce z Mostu na Teplice u obce Obrnice
Liberecký kraj * na silnici Liberec - Praha mezi Hodkovicemi nad Mohelkou a odbočkou na Jablonec nad Nisou
* výjezd z Turnova na Jičín u benzinové pumpy
* na vjezdu do Jablonce nad Nisou směrem od Liberce ("severní" trasa)
Karlovarský kraj * na výpadovce z Chebu (čtvrť Zlatý vrch) do Františkových Lázní
* na silnici mezi Karlovými Vary a Chebem u osady Arnoltov u Březové na Sokolovsku
* v obci Velká Hleďsebe u Mariánských Lázní
Středočeský kraj * na dálnici Praha - Brno u Mirošovic
* na silnici Praha - Karlovy Vary u odbočky na Nové Strašecí
Zlínský kraj * na silnici mezi Kunovicemi s Uherským Hradištěm
* silnice mezi obcemi Babice a Huštěnovice
* na výjezdu z Hluku ve směru na Uherské Hradiště
Královéhradecký kraj * na výjezdu z Hradce Králové na Jičín (před kruhovým objezdem u ČKD)
* na vjezdu do Náchodu směrem od České Skalice
* na výjezdu z Hradce Králové směrem na Týniště


"Opileckou" stezku zná v Pardubicích každý, jen policie ne

Pardubice - Dopil šesté pivo, posadil se za volant svého auta a vydal se z hostince na zpáteční cestu domů. Policejních kontrol se třiatřicetiletý řidič nebál. Tady, na okresních silnicích jižně od Pardubic ještě nikdy o víkendu na žádnou policejní hlídku nenarazil. Ne nadarmo se té síti silnic říká opilecká stezka. "Když se potřebuju bez

Kudy vede "opilecká" stezka
Chvaletice - Zdechovice - Spytovice - Jankovice - Brloh - Choltice - Barchov - Starý Mateřov - Pardubice
problémů dostat třeba z Chvaletic domů do Pardubic s alkoholem v krvi, volím pokaždé takzvanou opileckou stezku. Nikdy se nestalo, že bych měl jakékoli problémy s dopravní policií," usmívá se řidič, který si pochopitelně nepřeje zveřejnit jméno. "Stezku budu určitě ještě několikrát potřebovat, tak proč si dopředu zadělávat na nějaké problémy."

Opilecká stezka je mezi řidiči na Pardubicku a Přeloučsku známý pojem. Jízdou po hlavní silnici mezi oběma městy riskuje policejní kontroly jen ten, kdo nezná síť cest a silnic na jih od této hlavní spojky. "Cesta mi sice trvá o dost déle než po hlavní, hlavně proto, že asfalt tu je často v dezolátním stavu, ale o rychlost přece nejde," vysvětluje výhody zajížďky muž, který stezku sám několikrát využil. Nejvíce opilců se na stezku vydává zpravidla v sobotu večer, kdy ve vesnicích u Pardubic zavírají první hostince. Pak není nic výjimečného, když za volant usedne řidič, který má v krvi několik promile alkoholu.

Na začátku září například sjel v sobotu okolo desáté hodiny večer nedaleko Svojšic, které jsou přibližně v polovině opilecké stezky mezi Chvaleticemi a Pardubicemi, do potoka řidič Škody Forman, který měl v krvi přes tři promile alkoholu. Výjimečné nejsou na této trase ani smrtelné nehody. Když dvacetiletý řidič nezvládl mezi Morašicemi a Litošicemi zatáčku a při nárazu do stromu zabil o dva roky mladšího spolujezdce, naměřili mu policisté v krvi jeden a půl promile. Na opilé řidiče je třeba dát na stezce pozor také o Velikonocích. "To se tu jezdí s alkoholem v hlavě opravdu hodně. Ale ještě jsem od nikoho neslyšel, že by mu koledu zkomplikovala policejní hlídka," dodává muž, který má na trase rekreační chalupu.

Přestože je trasa mezi pardubickými řidiči proslulá, zmínka o ní se k policii prý ještě nedonesla. "Kdyby někdo z policistů zjistil, že se tamtudy jezdí s alkoholem v krvi, nedovolil by si to nechat bez odezvy," tvrdí zástupce šéfa pardubické dopravní policie Václav Bašta. Zároveň nevylučuje, že se lze jeho mužům vyhnout. "Zaleží to na místní znalosti. Osobně znám okres Pardubice natolik dobře, že bych dokázal po účelových komunikacích projet celý region, aniž bych potkal policistu. Takové cesty jsou v každém kraji, v každém okrese."

ANKETA: "Co si myslíte o dopravní policii?"

Miroslav Holub (40), Praha: "Stále mě překvapuje, že naprosto závažné přestupky se netrestají. Pro policisty je daleko jednodušší vybrat jen pokutu."

Zdeněk Pliska (33), Kopřivnice: "Nelíbí se mi, když se policisté postaví tam, kde lehce vyberou pokuty a nebezpečné úseky silnic nekontrolují."

Zdeňka Pekárková (28), Zlín: "Když mě manžel po operaci vyzvedával z nemocnice a zaparkoval auto vedle parkoviště, které bylo úplně plné, dostal pokutu. Nemám ráda právě takový typ jejich důslednosti."

Petr März (40), Karlovy Vary: "Pokud nedělám při silniční kontrole zbytečného frajera, bývá vše bez problémů. Myslím si, že chrání mé zdraví a především moji kapsu. "

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.