Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rady pro koupi staršího auta

aktualizováno 
-
Koupě jetého vozu je většinou značná investice, při níž není na místě zbrklost či oslnění slavnou značkou.

ROZHODUJĺCĺ JE ODBORNĺK. Má-li být prohlídka kvalitní, tak se snadno může protáhnout až na dvě hodiny. Zkušební jízda v jejím rámci by měla být dlouhá nejméně 20 kilometrů, aby se vůz stačil zahřát a mohl předvést svůj výkon. Až po delší jízdě lze odhalit na umytém motoru, převodovce či další části auta úniky oleje či jiných kapalin. Účast odborníka je vždy ku prospěchu, ničím nenahraditelná je však prohlídka ve značkovém servisu.

POZOR NA DOKLADY. Důkladnější prohlídce nabízeného auta má předcházet kontrola jeho dokladů. Věrohodnější než duplikáty jsou originály, gumování či přepisování značí nepravost. Každá změna v dokladech musí být stvrzena kulatým policejním razítkem. I zdánlivě malá nesrovnalost je důvodem ke ztrátě zájmu o vůz.

PRYČ OD NESPLACENÝCH LEASINGŮ. V každém případě je nutné hned v začátcích jednání o prodeji a koupi zjistit, zda nabízený automobil není zatížen nesplaceným leasingem a s tím souvisejícím rizikem zabavení. Leasing v zemi poskytuje kolem tří set firem na vozy již z osmdesátých let, což naznačuje šíři problému. Velké a frekventované bazary či značkoví prodejci - a zvláště ti, kdo auta před dalším prodejem vykupují - sami důkladně prověřují, zda vozidlo není poznamenáno leasingovým podvodem. Kupec-individualista si ovšem s rizikem poradí jen těžko.

ČĺSLA MUSĺ SOUHLASIT. V rámci první prohlídky je nutné zkontrolovat také čísla motoru a karoserie. Každá odlišnost, vychýlení nebo jiná neoriginalita je opět jednoznačnou příčinou ztráty zájmu. Základní kontrola je ale jen na začátku nesnadné prověrky, zda vůz není kradený či jiným podvodem poznamenaný. Podrobnější posudek dá zase až odborník, nejlépe ve značkovém servisu, kde lze s využitím firemních databází zjistit mnohé z historie automobilu.

AUTO PROVĚŘĺ FIRMY. U vozidel, která nebyla poprvé uvedena do provozu v Česku, je dobré zjistit, zda nejsou hledána jako kradená kdesi v zahraničí nebo zda tam nebyla vyřazena z provozu po totálních haváriích. Tím se za honorář zabývají specializované firmy, z nichž nejznámější je pražská Cebia. Některé velké bazary - zejména ty, kde auta před dalším prodejem vykupují či pracují s leasingem - zajišťují takovou prověrku už před přijetím vozu k prodeji.

SKLA, PÁSY I PLASTY MAJĺ ČĺSLA. Důkazem o větší opravě vozu po havárii mohou být rovněž některé nové díly, třeba skla, hadice, plastové součásti nebo bezpečnostní pásy. Na všech zmíněných kusech bývá v kódu vyznačen rok výroby, který by měl korespondovat s rokem výroby auta, případně být starší. Naopak mladší díly jsou důkazem jejich výměny až v průběhu provozu automobilu.

POJIŠŤOVNA VŠE NEBERE. U automobilů dovezených jako jetá nebo havarovaná ze zahraničí existuje riziko, že je některé pojišťovny havarijně nepojistí.

HROZBA HRANICĺ. Při zájmu o jetý vůz původem z ciziny napoví mnohé žádost, aby dosavadní majitel s autem a kupcem jel na hranici s některou ze západoevropských zemí a tam požádal celníky či pohraniční policisty o prověrku, zda vůz není v databázi kradených. Pokud prodávající na návrh nechce přistoupit, tak snad něco ví z temné minulosti prodávaného auta. I tak ale prověrka na hranici není všespasitelná. Jednak ji mohou zahraniční úředníci odmítnout a jednak jsou v tamních databázích k okamžité dispozici jen údaje o vozidlech postrádaných jako kradená v posledním roce a půl.

SPÁRY NAPOVĚDĺ. Orientační prohlídka karoserie by měla začínat zkouškou, jak se dají otevřít všechny dveře a kapoty. Mezery mezi dveřmi, kapotami a blatníky musí být stejné, zhruba čtyř- až pětimilimetrové. Odlišnosti, nerovnosti, či dokonce doteky kapoty s blatníky jsou výmluvným důkazem o nekvalitní karosářské opravě. Dál je třeba sledovat, zda plech podlahy, kufru či nadkolí není zvlněný. O nedobré klempířské práci nebo o tom, že vůz prezentovaný jako nehavarovaný je po větší opravě, svědčí i chybějící či odlišná hmota (pečeť) kolem svárů dílů karoserie, například předního čela a blatníků.

STOP PRO VRAKY. S automobily původně vyřazeným i z provozu po těžkých haváriích v západní Evropě a poté v Česku opravenými mohou být při cestách sdo zahraničí nesnáze. Například v Německu při zjištění takového exempláře policisté zadržují doklady k vozidlu a zakazují mu další jízdu. Proto je u jetých aut původem ze zahraničí dobré vědět nejen to, zda nejsou v některé zemi hledána jako kradená, ale také znát okolnosti, za nichž byla v cizině vyřazena z provozu. I tuto prověrku dělají už zmíněné specializované firmy.

O KILOMETRECH NESVĚDČĺ JEN TACHOMETR. Víc než údaj na tachometru vypovídá stav a vzhled interiéru, hlavně sedadel, která bývají roztrhaná nejdřív po 150 000 až 200 000 kilometrech, a koberců. Výmluvný je oblýskaný volant a řadicí páka podobně jako ošlapané či naopak vyměněné gumové kryty pedálů. Podezřelý bývá nový lak, leccos lze vyčíst z pneumatik, které by měl mít málo jetý vůz v původní sestavě. Na větší počty kilometrů upozorňují rovněž sjeté či nerovné brzdové kotouče. Z odvětrání motoru nemá jít kouř. Průvodním znakem opotřebovaného motoru bývá zaolejovaný vzduchový filtr. Turbodmychadlo nemá hvízdat, předzvěstí nutné opravy - často velmi závažné a nákladné - je kouř z výfuku.

RŮZNÁ MĺRA RIZIKA. Byť žádná ojetina není bez rizika, že je kradená, z kradených dílů sestavená, těžce havarovaná či z několika rozbitých aut slepená a podobně, hrozí nejmenší míra zmíněných zlých okolností při koupi vozu u značkového prodejce či v bazaru, který před dalším prodejem ojetiny za svoje peníze vykupuje a smluvně zcela jednoznačně při problémech garantuje vrácení peněz. Dál se riziko zvětšuje v následujícím pořadí: příbuzný - přítel, klasický autobazar, který bere ojetiny jen do komisního prodeje, inzerát a konečně neznámý člověk na ulici.

POZORNOST ZASLOUŽĺ I VÝBAVA. Výbava se v ceně obvykle zohledňuje hlavně u mladších vozidel, ovšem když už v nabídce je a prodávající na ni upozorňuje, tak by měla fungovat. Zkoušku zaslouží klimatizace, radiopřehrávač, elektrické ovládání oken či otvírání střechy, vyhřívání sedadel a podobně. K častým podvodům při prodeji ojetin patří chybějící airbagy a nefunkční katalyzátor. Správnou práci prvního u většiny současných automobilů signalizuje kontrolka, ale katalyzátor jednoznačně prověří jen kontrola emisí. Tu některé bazary zajišťují podobně jako technickou kontrolu před prodejem vozidla a doklady o tom dávají kupci k dispozici. Kontrolku funkce airbagu lze za jistých okolností oklamat, takže je při kontrole výbavy na místě alespoň jednoduchá manuální zkouška, zda je místo pro airbag skutečně plné: pod krytem na volantu musí po citlivém stlačení "něco" být.

KDE JE SERVIS? V úvahách o výběru vozidla má důležitou roli hrát také dostupnost a ceny náhradních dílů a vzdálenost i kvalita servisu. V tomto ohledu obvykle bývají bezproblémové vozy do republiky oficiálně dovážené. Čím víc jsou rozšířeny, tím lépe.

ZNAČKOVÝ PRODEJCE JE DRAŽŠĺ. Kvalitní jetý automobil od značkového prodejce může být až o dvacet procent dražší než podobný kus v autobazaru. Musí se ovšem jednat o vůz, který dealer původně prodal jako nový, pak ho v provozu udržoval a nakonec vykoupil dejme tomu na protiúčet při prodeji jiného nového auta. Taková ojetina je zpravidla před dalším prodejem důkladně prohlédnuta a opravena, vzácností nebývá ani nejméně půlroční záruka.

CENY JSOU RŮZNÉ. V autobazarech se ceny ojetin často i významně liší, proto je dobré prozkoumat minimálně nejbližší okolí. V ceně mohou být zohledněny také služby, které firma s prodejem staršího auta nabízí: někdy je vůz k prodeji speciálně připravený a má za sebou třeba i technické a emisní kontroly, jinde stojí v kryté hale či alespoň pod střechou... Naopak nejméně důvěryhodné jsou plácky na krajích měst, bez zdviže, rampy či jiného vybavení k alespoň nejzákladnější prohlídce nabízených vozidel. Cenná při rozhodování může být i případná zkušenost kolegů či známých se službami konkrétního prodejce ojetin.

PŘIPRAVEN NA INZERENTA. Zajímá-li se motorista o auto na inzerát, měl by k jednání přijít s jistou znalostí nabízeného modelu a cen, za které se obvykle v okolí prodává. K tomu poslouží pár návštěv okolních bazarů, čtení inzertních rubrik a konečně diskuse s dalšími řidiči. Představu o ceně nabízeného exempláře má jako první vyslovit prodávající.

NEPŘECENIT SERVISNĺ KNĺŽKU. Jak si lidé zvykli při koupi jetých vozů stále víc žádat servisní knížky, tak přibylo jejich padělatelů. Servisní knížku tedy samozřejmě ano, ale při zájmu o vůz je dobré konfrontovat údaje v ní s fakty v databázi servisu, který podle razítek v dokumentu o vůz pečoval. V případě, že není servis dostupný, tak postačí alespoň porovnání údajů v servisní knížce s účty za opravy či s doklady ze stanic technické kontroly a podobně. Pozornost zaslouží pochopitelně jen doklady a účty, z nichž je nepochybné, že patří k vozidlu, o němž se jedná.

KLĺČKY NAPOVĚDĺ. K vozidlu by měly být originální klíčky, nejlépe dvoje. V případě duplikátů může obavy či nepříjemná podezření rozptýlit doklad o tom, proč byly původní zámky s klíčky měněny. Mohlo se tak stát z logických důvodů - po ztrátách klíčků, po havárii, po poruše zámků a podobně. Klíčky často zajímají také policisty na hraničních přechodech do západoevropských zemí. Nechají si je ukázat a v případě duplikátů obvykle přistupují k důkladnější prověrce, zda vůz není v jejich zemi hledaný jako kradený.

SMLOUVA MUSĺ BÝT. Prodej každého jetého auta - novějšího i staršího, drahého i laciného - musí provázet smlouva o koupi a záznam o technickém stavu, nezbytný je i převod na policejním dopravním inspektorátu. Smlouva nesmí postrádat údaje o jménu, příjmení, adrese, čísle občanského průkazu a rodném čísle prodávajícího i kupujícího ani základní údaje o konkrétním vozidle, tedy jeho značku, typ, státní poznávací značku, čísla motoru a karoserie, rok výroby, počet najetých kilometrů, závady, havárie a případně i další důležité okolnosti. Pozor, aby nechyběly podpisy obou zainteresovaných stran a datum uzavření smlouvy.


Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

BMW i8
Automobilky nestíhají snižovat emise. Budou platit miliardové pokuty

Do roku 2021 by mělo na každé vyrobené auto připadat průměrně jen 95 gramů emisí oxidu uhličitého na jeden kilometr. Tak pravila Evropská unie. Kdo tento limit...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.