Předváděcí auto

Předváděcí auto stojí sice méně korun, ale nelze si vybírat ani barvu, ani výbavu vozu. | foto: MAFA - Dan Materna

Rady pro koupi staršího auta: koupě vozu

Koupě ojetého vozu je většinou značná investice, při níž není na místě zbrklost či oslnění slavnou značkou.

CENY JSOU RŮZNÉ

V autobazarech se ceny ojetin často i významně liší, proto je dobré prozkoumat minimálně nejbližší okolí. V ceně mohou být zohledněny také služby, které firma s prodejem staršího auta nabízí: někdy je vůz k prodeji speciálně připravený a má za sebou třeba i technické a emisní kontroly, jinde stojí v kryté hale či alespoň pod střechou...

Naopak nejméně důvěryhodné jsou plácky na krajích měst, bez zdviže, rampy či jiného vybavení k alespoň nejzákladnější prohlídce nabízených vozidel. Cenná při rozhodování může být i případná zkušenost kolegů či známých se službami konkrétního prodejce ojetin.

ZNAČKOVÝ PRODEJCE JE DRAŽŠĺ

Kvalitní jetý automobil od značkového prodejce může být až o dvacet procent dražší než podobný kus v autobazaru. Musí se ovšem jednat o vůz, který dealer původně prodal jako nový, pak ho v provozu udržoval a nakonec vykoupil dejme tomu na protiúčet při prodeji jiného nového auta.

Taková ojetina je zpravidla před dalším prodejem důkladně prohlédnuta a opravena, vzácností nebývá ani nejméně půlroční záruka.

PŘIPRAVEN NA INZERENTA

Zajímá-li se motorista o auto na inzerát, měl by k jednání přijít s jistou znalostí nabízeného modelu a cen, za které se obvykle v okolí prodává. K tomu poslouží pár návštěv okolních bazarů, čtení inzertních rubrik a konečně diskuse s dalšími řidiči. Představu o ceně nabízeného exempláře má jako první vyslovit prodávající.

AUTO PROVĚŘĺ FIRMY

U vozidel, která nebyla poprvé uvedena do provozu v Česku, je dobré zjistit, zda nejsou hledána jako kradená kdesi v zahraničí nebo zda tam nebyla vyřazena z provozu po totálních haváriích.

Tím se za honorář zabývají specializované firmy, z nichž nejznámější je pražská Cebia. Některé velké bazary - zejména ty, kde auta před dalším prodejem vykupují či pracují s leasingem - zajišťují takovou prověrku už před přijetím vozu k prodeji.


RŮZNÁ MĺRA RIZIKA

Byť žádná ojetina není bez rizika, že je kradená, z kradených dílů sestavená, těžce havarovaná či z několika rozbitých aut slepená a podobně, hrozí nejmenší míra zmíněných zlých okolností při koupi vozu u značkového prodejce či v bazaru, který před dalším prodejem ojetiny za svoje peníze vykupuje a smluvně zcela jednoznačně při problémech garantuje vrácení peněz.

Dál se riziko zvětšuje v následujícím pořadí: příbuzný - přítel, klasický autobazar, který bere ojetiny jen do komisního prodeje, inzerát a konečně neznámý člověk na ulici.

KLĺČKY NAPOVĚDĺ

K vozidlu by měly být originální klíčky, nejlépe dvoje. V případě duplikátů může obavy či nepříjemná podezření rozptýlit doklad o tom, proč byly původní zámky s klíčky měněny.

Mohlo se tak stát z logických důvodů - po ztrátách klíčků, po havárii, po poruše zámků a podobně. Klíčky často zajímají také policisty na hraničních přechodech do západoevropských zemí.

Nechají si je ukázat a v případě duplikátů obvykle přistupují k důkladnější prověrce, zda vůz není v jejich zemi hledaný jako kradený.

ČĺSLA MUSĺ SOUHLASIT

V rámci první prohlídky je nutné zkontrolovat také čísla motoru a karoserie. Každá odlišnost, vychýlení nebo jiná neoriginalita je opět jednoznačnou příčinou ztráty zájmu.

Základní kontrola je ale jen na začátku nesnadné prověrky, zda vůz není kradený či jiným podvodem poznamenaný. Podrobnější posudek dá zase až odborník, nejlépe ve značkovém servisu, kde lze s využitím firemních databází zjistit mnohé z historie automobilu.

ROZHODUJĺCĺ JE ODBORNĺK

Má-li být prohlídka kvalitní, tak se snadno může protáhnout až na dvě hodiny. Zkušební jízda v jejím rámci by měla být dlouhá nejméně 20 kilometrů, aby se vůz stačil zahřát a mohl předvést svůj výkon.

Až po delší jízdě lze odhalit na umytém motoru, převodovce či další části auta úniky oleje či jiných kapalin. Účast odborníka je vždy ku prospěchu, ničím nenahraditelná je však prohlídka ve značkovém servisu.


KDE JE SERVIS?

V úvahách o výběru vozidla má důležitou roli hrát také dostupnost a ceny náhradních dílů a vzdálenost i kvalita servisu. V tomto ohledu obvykle bývají bezproblémové vozy do republiky oficiálně dovážené. Čím víc jsou rozšířeny, tím lépe.


SMLOUVA MUSĺ BÝT

Prodej každého jetého auta - novějšího i staršího, drahého i laciného - musí provázet smlouva o koupi a záznam o technickém stavu, nezbytný je i převod na magistrátu.

Smlouva nesmí postrádat údaje o jménu, příjmení, adrese, čísle občanského průkazu nebo rodném čísle prodávajícího i kupujícího ani základní údaje o konkrétním vozidle, tedy jeho značku, typ, registrační značku, čísla motoru a karoserie, rok výroby, počet najetých kilometrů, závady, havárie a případně i další důležité okolnosti.

Pozor, aby nechyběly podpisy obou zainteresovaných stran a datum uzavření smlouvy.