Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rady pro koupi staršího auta: technika

aktualizováno  19. února 17:29
Koupě ojetého vozu je většinou značná investice, při níž není na místě zbrklost či oslnění slavnou značkou.

SPÁRY NAPOVĚDĺ

Orientační prohlídka karoserie by měla začínat zkouškou, jak se dají otevřít všechny dveře a kapoty. Mezery mezi dveřmi, kapotami a blatníky musí být stejné, zhruba čtyř- až pětimilimetrové.

Odlišnosti, nerovnosti, či dokonce doteky kapoty s blatníky jsou výmluvným důkazem o nekvalitní karosářské opravě. Dál je třeba sledovat, zda plech podlahy, kufru či nadkolí není zvlněný.

O nedobré klempířské práci nebo o tom, že vůz prezentovaný jako nehavarovaný je po větší opravě, svědčí i chybějící či odlišná hmota (pečeť) kolem svárů dílů karoserie, například předního čela a blatníků.


STOP PRO VRAKY

S automobily původně vyřazenými z provozu po těžkých haváriích v západní Evropě a poté v Česku opravenými mohou být při cestách do zahraničí nesnáze. Například v Německu při zjištění takového exempláře policisté zadržují doklady k vozidlu a zakazují mu další jízdu.

Proto je u ojetých aut původem ze zahraničí dobré vědět nejen to, zda nejsou v některé zemi hledána jako kradená, ale také znát okolnosti, za nichž byla v cizině vyřazena z provozu. I tuto prověrku dělají specializované firmy (viz. doklady).

POJIŠŤOVNA VŠE NEBERE

U automobilů dovezených jako ojetá nebo havarovaná ze zahraničí existuje riziko, že je některé pojišťovny havarijně nepojistí.

SKLA, PÁSY I PLASTY MAJĺ ČĺSLA

Důkazem o větší opravě vozu po havárii mohou být rovněž některé nové díly, třeba skla, hadice, plastové součásti nebo bezpečnostní pásy.

Na všech zmíněných kusech bývá v kódu vyznačen rok výroby, který by měl korespondovat s rokem výroby auta, případně být starší. Naopak mladší díly jsou důkazem jejich výměny až v průběhu provozu automobilu.

O KILOMETRECH NESVĚDČĺ JEN TACHOMETR

Víc než údaj na tachometru vypovídá stav a vzhled interiéru, hlavně sedadel, která bývají roztrhaná nejdřív po 150 000 až 200 000 kilometrech, a koberců. Výmluvný je oblýskaný volant a řadicí páka podobně jako ošlapané či naopak vyměněné gumové kryty pedálů.

Podezřelý bývá nový lak, leccos lze vyčíst z pneumatik, které by měl mít málo jetý vůz v původní sestavě. Na větší počty kilometrů upozorňují rovněž sjeté či nerovné brzdové kotouče. Z odvětrání motoru nemá jít kouř.

Průvodním znakem opotřebovaného motoru bývá zaolejovaný vzduchový filtr. Turbodmychadlo nemá hvízdat, předzvěstí nutné opravy - často velmi závažné a nákladné - je kouř z výfuku.

POZORNOST ZASLOUŽĺ I VÝBAVA

Výbava se v ceně obvykle zohledňuje hlavně u mladších vozidel, ovšem když už v nabídce je a prodávající na ni upozorňuje, tak by měla fungovat. Zkoušku zaslouží klimatizace, radiopřehrávač, elektrické ovládání oken či otvírání střechy, vyhřívání sedadel a podobně.

K častým podvodům při prodeji ojetin patří chybějící airbagy a nefunkční katalyzátor. Správnou práci prvního u většiny současných automobilů signalizuje kontrolka, ale katalyzátor jednoznačně prověří jen kontrola emisí.

Tu některé bazary zajišťují podobně jako technickou kontrolu před prodejem vozidla a doklady o tom dávají kupci k dispozici. Kontrolku funkce airbagu lze za jistých okolností oklamat, takže je při kontrole výbavy na místě alespoň jednoduchá vizuální kontrola krytu airbagu (jeho usazení).

Nabourané auto z vrakoviště může poskytnout mnoho použitelných součástek.

Autor:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.