Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Raketa od Kaddáfího. Libyjský vládce představil futuristický prototyp

  13:00aktualizováno  13:00
Muammar Kaddáfí slaví 40. výročí převzetí moci. Autoritářského vládce Libye nebaví jen terorismus, občas zabrousí i do konstrukce aut. Jeho nový výtvor má příznačné jméno Raketa.

Koncept The Rocket | foto: Il Sole 24 Ore

Kromě velkolepých oslav čtyřicátého výročí ukořistění moci nad zemí na severu Afriky představil Kaddáfí prototyp auta, které by se podle všeho mohlo dočkat výroby.

Libyjský vůdce trpící slabostí pro teroristy a nukleární zbraně se hlavám spřátelených afrických, arabských a jihoamerických států pochlubil "raketou" (anglicky "rocket") na čtyřech kolech, která vznikla jako vzor "budoucnosti libyjského autoprůmyslu".

the rocket

Další fotky konceptu ZDE

Stavbu futuristické limuzíny dlouhou 5,5 metru a 1,8 metru širokou si vzala na starost turínská konstrukční kancelář Tesco Ts.

Na její tvorbě se podílel i sám Kaddáfí. Měl deset základních požadavků, mimo jiné: inovativní design, vysokou úroveň komfortu a bezpečnosti a také využití lokálních surovin.

Domenico Morali, šéf italské vývojové kanceláře Tesco Ts pro italský deník Il sole 24 ore prozradil, že základní požadavky na svůj prototyp přednesl Kaddáfí na schůzce s konstruktéry loni v září v Tripolisu. "Rocket není hračka. Je za ní velmi vážný plán," dodal Morali. "Během dvou až tří měsíců libyjská vláda podle doporučení, která jim dodáme, rozhodne, zda projekt odstartovat, nebo ne."

O pohon prototypů rakety, jejichž stavba prý vyšla na dva miliony eur, se stará třílitrový šestiválec s výkonem 230 koní neznámého původu. Z nuly na stovku rozjede 1 860 kilogramů těžkou čtyřmístnou limuzínu za 7 sekund.

Kaddáfí je o kvalitách své rakety přesvědčen, momentálně se však řeší, která automobilka poskytne potřebnou konstrukční platformu.

Saroukh el-Jamahiriya

LibyeNení to poprvé, co Kaddáfí radí konstruktérům aut. Před deseti lety, když slavil třicet let u moci, představil v Tripolisu odvážnou studii Saroukh el-Jamahiriya (Libyjská raketa).

Tvůrci o raketě prohlašovali, že má být nejbezpečnějším autem všech dob. "Vytvoření nejbezpečnějšího auta na světě dokazuje, že libyjská revoluce je postavena na štěstí člověka," zdůrazňovali v září 1999. Provokativní jméno vozu měl vyzdvihnout fakt, že zatímco ostatní rakety mají za úkol zabíjet, ta libyjská byla postavena z lidských a mírových důvodů.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
8 750 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.