Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakeťák má 450koňový osmiválec: superkombík Audi RS 4 Avant

  11:33aktualizováno  17:38
Audi RS 4 Avant, to je raketa na kolech, která povyšuje kombík na sportovní náčiní už ve třetí generaci. Nový superkombík pohání 450koňový osmiválec. Stále ale umí odvézt přes 1 400 litrů nákladu.

Audi RS4 Avant | foto: Audi

První RS 4 se ve své době stala kultem, ta nejnovější doburácí na začátku března na premiéru na ženevský autosalon. Vidlicový osmiválec s červeně lakovaným krytem hlavy válců rozjede tenhle superkombík na stovku za 4,7 sekundy.

Audi RS4 Avant

"První zákazníci dostanou své vozy Audi RS 4 na podzim 2012. Cena pro český trh nebyla dosud stanovena," uvádí Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení Audi.

Audi RS 4

První generaci RS 4 představilo Audi v roce 1999 jako nástupce jednoho z kultovních kombíků devadesátých let Audi RS 2 Avant vycházejícího z vajíčkovitého Audi 80. První RS 4 byla k mání výhradně v kombiverzi a poháněl ji dvěma turby přeplňovaný šestiválec 2,7 litru vyráběný v Anglii. Vzniklo jich jen něco málo přes šest tisíc.

Druhá generace představená v roce 2006 už dostala osmiválec 4,2 litru a byla k mání kromě kombíku i jako sedan a kabriolet.

Audi RS 4 Avant je o 20 mm delší a o 24 mm širší než obyčejný kombík A4. Samozřejmostí jsou úpravy vzhledu karoserie i interiéru, to nejdůležitější je ale pod kapotou.

Audi RS 4 Avant totiž dostává stejný osmiválec, který pohání také model RS 5 Coupé. Ze zdvihového objemu 4 163 cm³ dosahuje atmosféricky plněná jednotka nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) při 8 250 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 430 Nm je dostupný v rozpětí od 4 000 do 6 000 otáček. Sílu 450koňové kavalerie přenáší na všechna kola sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, na přání lze limit posunout na 280 km/h. Tabulky slibují jedenáctilitrovou spotřebu, reálnější bude hodnota tak o polovinu vyšší.

Audi RS4 Avant
Audi RS4 Avant

Start s parádičkou, ale nepoužívat příliš často

Parádičkou je funkce Launch Control, která zajistí start s minimálním prokluzem pneumatik sepnutím spojky při otáčkách motoru, jež jsou optimální pro dynamický rozjezd. Je to efektní, i sami výrobci ale doporučují tuto funkci nepožívat často, motor a převodovka totiž dost trpí.

Fotogalerie

Trvalý pohon všech kol quattro obsluhuje u RS 4 Avant  mezinápravový diferenciál s talířovými koly. Až 70 procent točivého momentu může být přiděleno přední nápravě, nebo maximálně 85 procent zadní nápravě. Za běžných podmínek putuje k zadním kolům 60 procent síly.

Samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly spolupracuje s elektronickým systémem, který má řídit přenos točivého momentu na jednotlivých kolech jejich přibržďováním. Stejný systém dostává i Škoda Fabia RS. "Jestliže dojde při dynamickém průjezdu zatáčkou k příliš silnému odlehčení vnitřního kola, přibrzdí ho tento systém dřív, než se začne protáčet," popisuje Audi. Za příplatek bude sportovní diferenciál, který prostřednictvím dvou převodových soukolí aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola.

Audi RS4 Avant

Aby podvozek osmiválci stačil, dočkalo se Audi RS 4 Avant úprav v konstrukci. Mnoho komponentů pětiprvkové přední nápravy i té zadní s lichoběžníkovým spodním ramenem a samořídicí kinematikou je vyrobeno z hliníku.

Podvozek RS má sníženou světlou výšku o 20 mm oproti obyčejnému avantu. Nová devatenáctipalcová kovaná kola z hliníku s leštěným povrchem patří k sériové výbavě a jsou obuta do pneumatik s rozměrem 265/35, za příplatek budou "dvacítky" s pneumatikami 265/30

Kotouče předních brzd mají průměr 365 mm. Ocelové třecí plochy kotoučů se zvlněnými vnějšími okraji jsou odvrtávané a spojené s hliníkovými středy kotoučů dutými čepy. "Tato koncepce snižuje pnutí, odvádí rychle teplo a zabraňuje přenosu teplotních špiček. Nové tvarování třecích ploch kotoučů přináší snížení neodpružených hmot ve výši přibližně tři kilogramy," vysvětluje Audi.

Brzdové třmeny jsou lakovány leskle černou barvou, vpředu jsou vybaveny osmi pístky. Za příplatek mohou zájemci o superkombík dostat brzdové kotouče vyztužené uhlíkovými vlákny s průměrem 380 mm, do kterých se zakusují šestipístkové třmeny, lakované antracitově šedým odstínem.

Audi RS4 Avant

V sériové výbavě má RS 4 Avant systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select, s nímž může řidič přepínat charakteristiky činnosti řízení, sedmistupňové převodovky a škrticí klapky.

Za příplatek bude třeba podvozek s dynamickým systémem tlumení. V něm jsou dvojice tlumičů vzájemně diagonálně propojeny olejovými kanály a centrálním ventilem. Například při rychlém průjezdu zatáčkou zvyšuje systém tuhost tlumiče vnějšího předního kola a potlačuje tak naklánění karoserie.



Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

Suzuki Jimny

Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším...

Terénní král městských bulvárů přijíždí v novém. S hvězdami na stropě

BMW X5 4. generace

BMW X5 je za 19 let své existence už v podstatě ikona. Na silnici stále běžně potkáváme i modely první generace, nyní...

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Najdete na iDNES.cz