Rakeťák má 450koňový osmiválec: superkombík Audi RS 4 Avant

  11:33aktualizováno  17:38
Audi RS 4 Avant, to je raketa na kolech, která povyšuje kombík na sportovní náčiní už ve třetí generaci. Nový superkombík pohání 450koňový osmiválec. Stále ale umí odvézt přes 1 400 litrů nákladu.

Audi RS4 Avant | foto: Audi

První RS 4 se ve své době stala kultem, ta nejnovější doburácí na začátku března na premiéru na ženevský autosalon. Vidlicový osmiválec s červeně lakovaným krytem hlavy válců rozjede tenhle superkombík na stovku za 4,7 sekundy.

Audi RS4 Avant

"První zákazníci dostanou své vozy Audi RS 4 na podzim 2012. Cena pro český trh nebyla dosud stanovena," uvádí Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení Audi.

Audi RS 4

První generaci RS 4 představilo Audi v roce 1999 jako nástupce jednoho z kultovních kombíků devadesátých let Audi RS 2 Avant vycházejícího z vajíčkovitého Audi 80. První RS 4 byla k mání výhradně v kombiverzi a poháněl ji dvěma turby přeplňovaný šestiválec 2,7 litru vyráběný v Anglii. Vzniklo jich jen něco málo přes šest tisíc.

Druhá generace představená v roce 2006 už dostala osmiválec 4,2 litru a byla k mání kromě kombíku i jako sedan a kabriolet.

Audi RS 4 Avant je o 20 mm delší a o 24 mm širší než obyčejný kombík A4. Samozřejmostí jsou úpravy vzhledu karoserie i interiéru, to nejdůležitější je ale pod kapotou.

Audi RS 4 Avant totiž dostává stejný osmiválec, který pohání také model RS 5 Coupé. Ze zdvihového objemu 4 163 cm³ dosahuje atmosféricky plněná jednotka nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) při 8 250 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 430 Nm je dostupný v rozpětí od 4 000 do 6 000 otáček. Sílu 450koňové kavalerie přenáší na všechna kola sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, na přání lze limit posunout na 280 km/h. Tabulky slibují jedenáctilitrovou spotřebu, reálnější bude hodnota tak o polovinu vyšší.

Audi RS4 Avant
Audi RS4 Avant

Start s parádičkou, ale nepoužívat příliš často

Parádičkou je funkce Launch Control, která zajistí start s minimálním prokluzem pneumatik sepnutím spojky při otáčkách motoru, jež jsou optimální pro dynamický rozjezd. Je to efektní, i sami výrobci ale doporučují tuto funkci nepožívat často, motor a převodovka totiž dost trpí.

Fotogalerie

Trvalý pohon všech kol quattro obsluhuje u RS 4 Avant  mezinápravový diferenciál s talířovými koly. Až 70 procent točivého momentu může být přiděleno přední nápravě, nebo maximálně 85 procent zadní nápravě. Za běžných podmínek putuje k zadním kolům 60 procent síly.

Samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly spolupracuje s elektronickým systémem, který má řídit přenos točivého momentu na jednotlivých kolech jejich přibržďováním. Stejný systém dostává i Škoda Fabia RS. "Jestliže dojde při dynamickém průjezdu zatáčkou k příliš silnému odlehčení vnitřního kola, přibrzdí ho tento systém dřív, než se začne protáčet," popisuje Audi. Za příplatek bude sportovní diferenciál, který prostřednictvím dvou převodových soukolí aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola.

Audi RS4 Avant

Aby podvozek osmiválci stačil, dočkalo se Audi RS 4 Avant úprav v konstrukci. Mnoho komponentů pětiprvkové přední nápravy i té zadní s lichoběžníkovým spodním ramenem a samořídicí kinematikou je vyrobeno z hliníku.

Podvozek RS má sníženou světlou výšku o 20 mm oproti obyčejnému avantu. Nová devatenáctipalcová kovaná kola z hliníku s leštěným povrchem patří k sériové výbavě a jsou obuta do pneumatik s rozměrem 265/35, za příplatek budou "dvacítky" s pneumatikami 265/30

Kotouče předních brzd mají průměr 365 mm. Ocelové třecí plochy kotoučů se zvlněnými vnějšími okraji jsou odvrtávané a spojené s hliníkovými středy kotoučů dutými čepy. "Tato koncepce snižuje pnutí, odvádí rychle teplo a zabraňuje přenosu teplotních špiček. Nové tvarování třecích ploch kotoučů přináší snížení neodpružených hmot ve výši přibližně tři kilogramy," vysvětluje Audi.

Brzdové třmeny jsou lakovány leskle černou barvou, vpředu jsou vybaveny osmi pístky. Za příplatek mohou zájemci o superkombík dostat brzdové kotouče vyztužené uhlíkovými vlákny s průměrem 380 mm, do kterých se zakusují šestipístkové třmeny, lakované antracitově šedým odstínem.

Audi RS4 Avant

V sériové výbavě má RS 4 Avant systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select, s nímž může řidič přepínat charakteristiky činnosti řízení, sedmistupňové převodovky a škrticí klapky.

Za příplatek bude třeba podvozek s dynamickým systémem tlumení. V něm jsou dvojice tlumičů vzájemně diagonálně propojeny olejovými kanály a centrálním ventilem. Například při rychlém průjezdu zatáčkou zvyšuje systém tuhost tlumiče vnějšího předního kola a potlačuje tak naklánění karoserie.

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Re.volt: Sdílenou elektrickou myš neprohánějte ostrými zatáčkami

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Potkáte je na ulici a můžete si je půjčit, ale není to hned. Cena je docela rozumná a jízda je silný zážitek....

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Najdete na iDNES.cz