Zvýšená maximální rychlost bude povolena na "širokých" úsecích dálnic se třemi pruhy v každém směru, pokud budou příznivé povětrnostní podmínky a provoz plynulý, řekl médiím šéf kabinetu ministra dopravy Hartwig Hufnagel.
Na příslušných úsecích budou motoristy o povolení vyšší rychlosti informovat světelné panely nad vozovkou.
Cílem opatření je "zvýšit plynulost provozu" na poměrně vytížených rakouských dálnicích.
Pokud se však ukáže, že opatření nepřispělo k plynulosti provozu nebo dokonce zvýšilo počet nehod, bude po zkušební době ukončeno a nebude zavedeno trvale, uvedl Hufnagel.
ITÁLIE |
Na dálnicích se třemi jízdními pruhy platí 150 km/h, za nepřiznivých povětrnostních podmínek, zejména za deště je snížena povolená rychlost na 110 km/h. |
Zkušební zvýšení rychlosti kritizoval šéf rakouské organizace pro bezpečnost silničního provozu Othmar Thann. Podle jeho názoru tento krok podkope snahu vlády snížit počet mrtvých v důsledku silničních nehod na nanejvýš 500 ročně k roku 2010. Kromě toho je opatření v rozporu se snahou Evropské unie standardizovat v celém společenství maximální dálniční rychlost na 130 kilometrech za hodinu.
NĚMECKO |
Na německých dálnicích je maximální rychlost 130 km/h pouze DOPORUČENA. |
Rakouský parlament schválil ve středu novelu zákona, podle níž budou všechna silniční vozidla povinna od 15. listopadu svítit tlumenými světly i při jízdě ve dne. V první, záběhové fázi však nemá být řidič, který to opomene, za přestupek trestán.
Podle dopravních odborníků může toto opatření snížit počet mrtvých na silnicích o 25 ročně a zabránit až 2000 nehodám.
***
Příspěvek z diskuze: Zvýšení rychlosti plynulosti provozu nepomůže
Určitě to plynulosti nepomůže, alespoň ne za našich podmínek. Aby to pomohlo, musely by být dálnice jednak na to stavěné (dnes jsou stavěné u nás na 120 km/h) a hlavně téměř prázdné.
Jednoduchý modelový příklad, proč to na naplněných dálnicích fungovat nebude: představme si dvě dálnice, na jedné jedou všechna auta rychlostí 100 km/h, přičemž dodržují bezpečné odstupy a na druhé jinak stejné dálnici, jedou auta rovnoměrně rychlostí 200 km/h, přičemž také dodržují bezpečné odstupy. Jak jistě všichni víme, tak brzdná dráha roste se čtvercem vzdálenosti a tím rostou i bezpečné odstupy. Konkrétně při 200 km/h je to čtyřikrát více než při 100 km/h.
Jinými slovy to znamená, že auta, která jedou 200 km/h sice projedou úsekem dálnice dvakrát rychleji, ale bude jich při naplnění dálnice čtyřikrát méně. Podtrženo a sečteno, pomalejší dálnice má při naplnění dvakrát větší propustnost než dálnice rychlá!
Autor: davexx
***
Rychlostní limity v evropských zemích
obec |
mimo obec |
dálnice | |
Belgie |
50 |
90 |
120 |
Bulharsko |
50 |
90 |
120 |
Dánsko |
50 |
80 |
110 |
Finsko |
50 |
80-100 |
120 |
Francie |
50 |
90-110 |
130 |
Chorvatsko |
50 |
90-100 |
130 |
Itálie |
50-70 |
90-110 |
130-150 |
Lucembursko |
50 |
90 |
120 |
Maďarsko |
50 |
90-110 |
130 |
Makedonie |
50-60 |
80-100 |
120 |
Německo |
50 |
100 |
130 doporučeno |
Nizozemí |
50 |
80-100 |
120 |
Norsko |
50 |
80 |
90 |
Polsko |
60 |
90-110 |
130 |
Portugalsko |
50 |
90-100 |
120 |
Rakousko |
50 |
100 |
130 |
Rumunsko |
50 |
90 |
120 |
Řecko |
50 |
90-110 |
120 |
Slovenská republika |
60 |
90 |
130 |
Slovinsko |
50 |
90-100 |
130 |
Srbsko a Černá Hora |
60 |
80-100 |
120 |
Španělsko |
50 |
90-100 |
120 |
Švédsko |
50 |
70 |
90-110 |
Švýcarsko |
50 |
80 |
100-120 |
Velká Británie |
48 |
96 |
112 |
Zdroj:ABA |