Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakouské dálnice zrychlí, řidiči pojedou až 160 km/h

  10:45aktualizováno  10:45
Rakousko od jara zkušebně povolí na některých svých dálnicích nejvyšší rychlost 160 kilometrů za hodinu, oproti 130 kilometrům za hodinu platným v současnosti. Již od podzimu, konkrétně od 15. listopadu, naproti tomu zavede povinné svícení aut přes den. Oznámilo to rakouské ministerstvo dopravy ve Vídni.
Dálnice

Dálnice - Doprava na dálnici. Ilustrační foto. | foto: David Votruba, iDNES.cz

Zvýšená maximální rychlost bude povolena na "širokých" úsecích dálnic se třemi pruhy v každém směru, pokud budou příznivé povětrnostní podmínky a provoz plynulý, řekl médiím šéf kabinetu ministra dopravy Hartwig Hufnagel.

Na příslušných úsecích budou motoristy o povolení vyšší rychlosti informovat světelné panely nad vozovkou.

Cílem opatření je "zvýšit plynulost provozu" na poměrně vytížených rakouských dálnicích.

Pokud se však ukáže, že opatření nepřispělo k plynulosti provozu nebo dokonce zvýšilo počet nehod, bude po zkušební době ukončeno a nebude zavedeno trvale, uvedl Hufnagel.

ITÁLIE

Na dálnicích se třemi jízdními pruhy platí 150 km/h, za nepřiznivých povětrnostních podmínek, zejména za deště je snížena povolená rychlost na 110 km/h.
Na třípruhovou v každém směru je v současnosti přebudována například určitá část Západní dálnice A1 v okolí Lince, a to jak ve směru na Salcburk, tak na Vídeň.

Zkušební zvýšení rychlosti kritizoval šéf rakouské organizace pro bezpečnost silničního provozu Othmar Thann. Podle jeho názoru tento krok podkope snahu vlády snížit počet mrtvých v důsledku silničních nehod na nanejvýš 500 ročně k roku 2010. Kromě toho je opatření v rozporu se snahou Evropské unie standardizovat v celém společenství maximální dálniční rychlost na 130 kilometrech za hodinu.

NĚMECKO

Na německých dálnicích je maximální rychlost 130 km/h pouze DOPORUČENA.
Rakousko tuto rychlost na svých dálnicích zavedlo roku 1974. O 30 let později, tedy v roce 2004, zahynulo v alpské republice při dopravních nehodách 771 osob, z toho 108 na dálnicích (14 procent). Na druhé straně řidiči v zásadě zvýšení rychlostního limitu podporují. V sondáži jich ostatně 42 procent přiznalo, že limit překračují.

Rakouský parlament schválil ve středu novelu zákona, podle níž budou všechna silniční vozidla povinna od 15. listopadu svítit tlumenými světly i při jízdě ve dne. V první, záběhové fázi však nemá být řidič, který to opomene, za přestupek trestán.

Podle dopravních odborníků může toto opatření snížit počet mrtvých na silnicích o 25 ročně a zabránit až 2000 nehodám.

***

Příspěvek z diskuze:  Zvýšení rychlosti plynulosti provozu nepomůže

Určitě to plynulosti nepomůže, alespoň ne za našich podmínek. Aby to pomohlo, musely by být dálnice jednak na to stavěné (dnes jsou stavěné u nás na 120 km/h) a hlavně téměř prázdné.

Jednoduchý modelový příklad, proč to na naplněných dálnicích fungovat nebude: představme si dvě dálnice, na jedné jedou všechna auta rychlostí 100 km/h, přičemž dodržují bezpečné odstupy a na druhé jinak stejné dálnici, jedou auta rovnoměrně rychlostí 200 km/h, přičemž také dodržují bezpečné odstupy. Jak jistě všichni víme, tak brzdná dráha roste se čtvercem vzdálenosti a tím rostou i bezpečné odstupy. Konkrétně při 200 km/h je to čtyřikrát více než při 100 km/h.

Jinými slovy to znamená, že auta, která jedou 200 km/h sice projedou úsekem dálnice dvakrát rychleji, ale bude jich při naplnění dálnice čtyřikrát méně. Podtrženo a sečteno, pomalejší dálnice má při naplnění dvakrát větší propustnost než dálnice rychlá!

Autor: davexx

***

Rychlostní limity v evropských zemích

obec

mimo obec

dálnice

Belgie

50

90

120

Bulharsko

50

90

120

Dánsko

50

80

110

Finsko

50

80-100

120

Francie

50

90-110

130

Chorvatsko

50

90-100

130

Itálie

50-70

90-110

130-150

Lucembursko

50

90

120

Maďarsko

50

90-110

130

Makedonie

50-60

80-100

120

Německo

50

100

130 doporučeno

Nizozemí

50

80-100

120

Norsko

50

80

90

Polsko

60

90-110

130

Portugalsko

50

90-100

120

Rakousko

50

100

130

Rumunsko

50

90

120

Řecko

50

90-110

120

Slovenská republika

60

90

130

Slovinsko

50

90-100

130

Srbsko a Černá Hora

60

80-100

120

Španělsko

50

90-100

120

Švédsko

50

70

90-110

Švýcarsko

50

80

100-120

Velká Británie

48

96

112

Zdroj:ABA

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.