Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakousko a USA: Rychleji po dálnici

  13:50aktualizováno  13:50
Dupni na to a jedeme! A to do rakouských Korutan nebo do západního Texasu. Na tamějších dálnicích nedávno zkušebně zvýšili rychlostní limity.
DOBRÁ ZPRÁVA PRO SILNÉ VOZY. Mnoho majitelů výkonných aut v USA přísné rychlostní limity na superdlouhých dálnicích doslova deprimují.

DOBRÁ ZPRÁVA PRO SILNÉ VOZY. Mnoho majitelů výkonných aut v USA přísné rychlostní limity na superdlouhých dálnicích doslova deprimují. | foto: Chevrolet

Jistě, tak daleko nemusíte. Kdo chce mermomocí jezdit se sešlápnutým plynem, může kdykoliv zamířit na německé autostrády, kde žádná omezení neexistují.

A k tomu mají Korutany a Texas nadále daleko. V jižní rakouské zemi se na dvanáctikilometrovém úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem momentálně smí po dobu dvou měsíců jezdit až 160 kilometrů za hodinu. A na dálnicích v rovinatém, málo obydleném západním Texasu zvedli limit ze 75 mil (121 km/h) na 80 mil (129 km/h). Nikde jinde v USA se tak rychle jezdit nesmí.

Debata o tom, jestli lze Německo mít za vzor a která rychlost je na dálnicích ideální, se vede už desítky let. V Československu se za komunismu smělo jezdit stodvacetikilometrovou rychlostí, v 90. letech byl limit zvýšen o deset kilometrů.

Experti sice tvrdí, že čím rychlejší jízda, tím je větší hluk, spotřeba paliva a menší šance na přežití při nehodě, ale moderní automobily mohou hravě dosáhnout vysoké rychlosti, a navíc jsou stavěné bezpečněji než dříve. Pokušení je silné, a jak ukazuje německá zkušenost, počet nehod je i bez limitů zhruba stejný.

Rychlost na dálnicích je jednou z věcí, kterou evropské země nikdy nesvěřily do kompetencí Bruselu. Když se před rokem ministři dopravy EU sešli v Lucemburku, aby si pohovořili o limitech rychlosti, český zástupce Milan Šimonovský navrhl sjednocení rychlosti na 120 nebo 130 km/h. "Určitě by bylo dobré pokusit se harmonizovat pravidla v jednotlivých státech, aby se řidiči cestující po Evropě nemuseli stále adaptovat na odlišné podmínky,“ řekl tehdy ministr. Německo na tento návrh ani nereagovalo.

Každý stát si zkrátka řeší limity po svém. V Rakousku se iniciativa dopravního ministra Huberta Gorbacha setkala s odporem Zelených a ekologistů z hnutí Greenpeace. V den, kdy byl limit zvýšen, vtrhli na dálnici a zablokovali jeden její směr. Na tom druhém musela být rychlost dočasně omezena na 80 km/h.

Organizace Greenpeace uvedla, že podobnou neohlášenou blokádu možná brzy provede znovu. A veřejnost? V Korutanech zvýšení limitu podle serveru Austria Today, citujícího jeden průzkum, odmítá 58 % obyvatel, zbytek je pro.

Rakouský příklad rezonoval jinde po Evropě. Mnohdy kladně. Ve Skotsku, kde se smí jezdit rychlostí 70 mil, tedy 112 km/h, se ozval Paul Smith z organizace Safe Speed, bojující za bezpečnost v dopravě. "Většina řidičů přizpůsobuje rychlost podmínkám,“ řekl listu Evening Express a dodal, že na rovných úsecích dálnice A90 v Aberdeenshiru by se mohlo bez problémů jezdit až devadesátkou, tedy rychlostí 144 km/h.

V Texasu o korutanském experimentu a evropské debatě nejspíše ani nevědí, na nápad přišli zjevně sami. "Studovali jsme to, v těchto částech státu je rychlejší jízda stále bezpečná,“ podotkl agentuře AP RicWilliamson z texaského dopravního inspektorátu. Rychlost byla zvýšena o pět mil za hodinu na dvou úsecích v rovinaté, málo obydlené části země, kde jezdí po dálnicích jen málo vozů. Ale jsou to dlouhé úseky. Jeden měří téměř sedm set kilometrů.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Najdete na iDNES.cz