Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakousko a USA: Rychleji po dálnici

  13:50aktualizováno  13:50
Dupni na to a jedeme! A to do rakouských Korutan nebo do západního Texasu. Na tamějších dálnicích nedávno zkušebně zvýšili rychlostní limity.
DOBRÁ ZPRÁVA PRO SILNÉ VOZY. Mnoho majitelů výkonných aut v USA přísné rychlostní limity na superdlouhých dálnicích doslova deprimují.

DOBRÁ ZPRÁVA PRO SILNÉ VOZY. Mnoho majitelů výkonných aut v USA přísné rychlostní limity na superdlouhých dálnicích doslova deprimují. | foto: Chevrolet

Jistě, tak daleko nemusíte. Kdo chce mermomocí jezdit se sešlápnutým plynem, může kdykoliv zamířit na německé autostrády, kde žádná omezení neexistují.

A k tomu mají Korutany a Texas nadále daleko. V jižní rakouské zemi se na dvanáctikilometrovém úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem momentálně smí po dobu dvou měsíců jezdit až 160 kilometrů za hodinu. A na dálnicích v rovinatém, málo obydleném západním Texasu zvedli limit ze 75 mil (121 km/h) na 80 mil (129 km/h). Nikde jinde v USA se tak rychle jezdit nesmí.

Debata o tom, jestli lze Německo mít za vzor a která rychlost je na dálnicích ideální, se vede už desítky let. V Československu se za komunismu smělo jezdit stodvacetikilometrovou rychlostí, v 90. letech byl limit zvýšen o deset kilometrů.

Experti sice tvrdí, že čím rychlejší jízda, tím je větší hluk, spotřeba paliva a menší šance na přežití při nehodě, ale moderní automobily mohou hravě dosáhnout vysoké rychlosti, a navíc jsou stavěné bezpečněji než dříve. Pokušení je silné, a jak ukazuje německá zkušenost, počet nehod je i bez limitů zhruba stejný.

Rychlost na dálnicích je jednou z věcí, kterou evropské země nikdy nesvěřily do kompetencí Bruselu. Když se před rokem ministři dopravy EU sešli v Lucemburku, aby si pohovořili o limitech rychlosti, český zástupce Milan Šimonovský navrhl sjednocení rychlosti na 120 nebo 130 km/h. "Určitě by bylo dobré pokusit se harmonizovat pravidla v jednotlivých státech, aby se řidiči cestující po Evropě nemuseli stále adaptovat na odlišné podmínky,“ řekl tehdy ministr. Německo na tento návrh ani nereagovalo.

Každý stát si zkrátka řeší limity po svém. V Rakousku se iniciativa dopravního ministra Huberta Gorbacha setkala s odporem Zelených a ekologistů z hnutí Greenpeace. V den, kdy byl limit zvýšen, vtrhli na dálnici a zablokovali jeden její směr. Na tom druhém musela být rychlost dočasně omezena na 80 km/h.

Organizace Greenpeace uvedla, že podobnou neohlášenou blokádu možná brzy provede znovu. A veřejnost? V Korutanech zvýšení limitu podle serveru Austria Today, citujícího jeden průzkum, odmítá 58 % obyvatel, zbytek je pro.

Rakouský příklad rezonoval jinde po Evropě. Mnohdy kladně. Ve Skotsku, kde se smí jezdit rychlostí 70 mil, tedy 112 km/h, se ozval Paul Smith z organizace Safe Speed, bojující za bezpečnost v dopravě. "Většina řidičů přizpůsobuje rychlost podmínkám,“ řekl listu Evening Express a dodal, že na rovných úsecích dálnice A90 v Aberdeenshiru by se mohlo bez problémů jezdit až devadesátkou, tedy rychlostí 144 km/h.

V Texasu o korutanském experimentu a evropské debatě nejspíše ani nevědí, na nápad přišli zjevně sami. "Studovali jsme to, v těchto částech státu je rychlejší jízda stále bezpečná,“ podotkl agentuře AP RicWilliamson z texaského dopravního inspektorátu. Rychlost byla zvýšena o pět mil za hodinu na dvou úsecích v rovinaté, málo obydlené části země, kde jezdí po dálnicích jen málo vozů. Ale jsou to dlouhé úseky. Jeden měří téměř sedm set kilometrů.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.