Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakousko možná ustoupí od celodenního svícení aut

aktualizováno 
Rakousko by po poměrně krátké zkušenosti s celodenním povinným svícením automobilů po celý rok mohlo od tohoto nařízení zase ustoupit.

Svícení aut | foto: Siemens

Záměr zrušit povinnost celodenního svícení vyhlásili na společné tiskové konferenci ministři dopravy a vnitra Werner Faymann a Günther Platter. Návrh má být předložen ke schválení parlamentu ještě letos.

Podle tohoto návrhu by mělo být zachováno povinné svícení za zhoršené viditelnosti, tak jak to bylo v minulosti.

Celodenní svícení zároveň nemá být zakázáno a má být ponecháno na rozhodnutí každého řidiče, zda bude svítit, či ne. Zatím není jasné, zda zůstane v platnosti požadavek svítit po celý den v zimním období.

Povinné celodenní svícení po celý rok bylo v Rakousku zavedeno v listopadu 2005 a teprve od jara loňského roku je vymáháno pod hrozbou pokuty.

V zemi vyvolalo rozporné reakce, přičemž velká většina řidičů - podle průzkumů plné tři čtvrtiny - se postavila proti.

Kritiku vyvolalo opatření i mezi ekology, podle nichž celodenní svícení znamená zvýšení spotřeby pohonných hmot v průměru zhruba o 25 litrů na každé auto za rok. To představuje jen v Rakousku kolem 300 000 tun emisí kysličníku uhličitého ročně navíc.

Nejednoznačně vyznívají i dosavadní studie o vlivu svícení na bezpečnost dopravy. Právě s cílem zvýšit bezpečnost na silnicích bylo celoroční svícení zavedeno, jeho příznivý dopad se však zatím nepodařilo jednoznačně prokázat.

Dnešní návrh obou ministrů se opírá o nejnovější z řady studií, která naopak dochází k závěru, že svítící auta za bílého dne bezpečnost spíše zhoršují, protože odpoutávají pozornost řidičů od menších objektů na silnici - chodců, cyklistů, motocyklů a případných překážek.

Významným argumentem proti svícení se pak staly bilance úmrtnosti na rakouských silnicích v posledních měsících, které se výrazně zhoršily.

Existují však i studie, podle nichž svícení bezpečnost na silnicích zvyšuje.

První kritické reakce předhazují ministrům nejen populismus, ale i postup, který je v rozporu s celkovým vývojem v Evropě, kde se celodenní svícení po celý rok postupně zavádí.

Rozpornost rakouského postoje pak podtrhuje skutečnost, že samo sice svícení hodlá zrušit, ale na úrovni EU údajně podpoří celoevropskou směrnici ve prospěch celoročního svícení.

V České republice platí povinnost celodenního svícení bez ohledu na roční dobu od loňského 1. července.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.