Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakousko ruší povinné svícení aut ve dne jako neúčelné

  12:45aktualizováno  12:45
Rakousko ruší celodenní povinné svícení automobilů po celý rok. Vídeňská vláda na svém dnešním zasedání schválila návrh novely zákona o silničním provozu, včetně vyšších trestů za volání mobilním telefonem za jízdy.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ladislav NěmecMF DNES

Lze předpokládat, že parlament navržené změny bez problémů schválí, takže od 1. ledna 2008 v Rakousku nebudou muset řidiči ve dne za jízdy povinně svítit, zůstane to na jejich uvážení.

"Studie profesora Pflegera z institutu Epigus došla k závěru, že povinné svícení nepřináší žádný nárůst bezpečnosti, spíše naopak. Jednostopí účastníci provozu a zejména chodci jsou (při svícení aut) hůře bráni na vědomí," píše se ve zdůvodnění.

Podle některých názorů také celodenní svícení zvyšuje nároky na provoz alternátoru v autech, a tím zvyšuje jak spotřebu, tak emise skleníkových plynů. Významným argumentem proti svícení se také staly výrazně zhoršené statistiky úmrtnosti na rakouských silnicích za poslední období.

Rakouský ministr dopravy Werner Faymann se chce zasadit o to, aby Evropská unie vydala předpis nakazující výrobcům montovat do aut speciální reflektory pro svícení ve dne.

Ty by byly o něco slabší než klopená světla předepisovaná dosavadním nařízením, a vedly by proto ke snížení spotřeby benzinu.

Řidiči, kteří za jízdy používají mobilní telefon, by měli napříště v Rakousku zaplatit dvojnásobně vyšší pokutu. Místo dosavadních 25 eur (asi 675 Kč) by to od Nového roku mělo být 50 eur (asi 1350 Kč).

Rakouské autokluby ARBÖ, ÖAMTC a VCÖ v první reakci rozhodnutí uvítaly.

Uspokojuje je také to, že není prosazován opak, tedy povinné ježdění bez světel ve dne, protože řada řidičů si v uplynulém období dala zamontovat do svých vozů takzvaná Daytime Running Lights.

Ta se automaticky rozsvěcují po nastartování, ale nespotřebovávají tolik proudu jako klopená. Nyní toto zařízení není nutné odstraňovat.

Představitel ÖAMTC Mario Rohracher dnes uvedl, že jeho klub bude podporovat ministra Faymanna v jeho snaze prosadit v Bruselu povinnost vybavovat těmito světly všechny nové vozy.

Podle VCÖ je potěšitelné, že "zdravý rozum zvítězil" a povinné svícení ve dne bylo zrušeno.

Klub poukázal na to, že letos zahynulo při dopravních nehodách zatím 577 lidí, proto cíl nepřekročit za rok 2007 počet 621 mrtvých v dopravě se zřejmě nepodaří splnit, nehledě na celodenní svícení, které mělo mít výrazný bezpečnostní aspekt.

V Česku platí povinnost celodenního svícení bez ohledu na roční dobu od loňského 1. července. Hlasy pro jeho zrušení se sice v médiích objevily, ale nic podobného se zatím nepřipravuje.

Odborné studie v zahraničí přinesly protichůdné výsledky. Například Dánsko tvrdí, že se za dobu platnosti povinného svícení ve dne dokonce zvýšil počet nehod s účastí chodců, podle EU zase zachrání denní svícení v celé unii za rok až 2000 životů

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.