Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ladislav Němec, MF DNES

Rakousko ruší povinné svícení aut ve dne jako neúčelné

  • 359
Rakousko ruší celodenní povinné svícení automobilů po celý rok. Vídeňská vláda na svém dnešním zasedání schválila návrh novely zákona o silničním provozu, včetně vyšších trestů za volání mobilním telefonem za jízdy.
Lze předpokládat, že parlament navržené změny bez problémů schválí, takže od 1. ledna 2008 v Rakousku nebudou muset řidiči ve dne za jízdy povinně svítit, zůstane to na jejich uvážení.

"Studie profesora Pflegera z institutu Epigus došla k závěru, že povinné svícení nepřináší žádný nárůst bezpečnosti, spíše naopak. Jednostopí účastníci provozu a zejména chodci jsou (při svícení aut) hůře bráni na vědomí," píše se ve zdůvodnění.

Podle některých názorů také celodenní svícení zvyšuje nároky na provoz alternátoru v autech, a tím zvyšuje jak spotřebu, tak emise skleníkových plynů. Významným argumentem proti svícení se také staly výrazně zhoršené statistiky úmrtnosti na rakouských silnicích za poslední období.

Rakouský ministr dopravy Werner Faymann se chce zasadit o to, aby Evropská unie vydala předpis nakazující výrobcům montovat do aut speciální reflektory pro svícení ve dne.

Ty by byly o něco slabší než klopená světla předepisovaná dosavadním nařízením, a vedly by proto ke snížení spotřeby benzinu.

Řidiči, kteří za jízdy používají mobilní telefon, by měli napříště v Rakousku zaplatit dvojnásobně vyšší pokutu. Místo dosavadních 25 eur (asi 675 Kč) by to od Nového roku mělo být 50 eur (asi 1350 Kč).

Rakouské autokluby ARBÖ, ÖAMTC a VCÖ v první reakci rozhodnutí uvítaly.

Uspokojuje je také to, že není prosazován opak, tedy povinné ježdění bez světel ve dne, protože řada řidičů si v uplynulém období dala zamontovat do svých vozů takzvaná Daytime Running Lights.

Ta se automaticky rozsvěcují po nastartování, ale nespotřebovávají tolik proudu jako klopená. Nyní toto zařízení není nutné odstraňovat.

Představitel ÖAMTC Mario Rohracher dnes uvedl, že jeho klub bude podporovat ministra Faymanna v jeho snaze prosadit v Bruselu povinnost vybavovat těmito světly všechny nové vozy.

Podle VCÖ je potěšitelné, že "zdravý rozum zvítězil" a povinné svícení ve dne bylo zrušeno.

Klub poukázal na to, že letos zahynulo při dopravních nehodách zatím 577 lidí, proto cíl nepřekročit za rok 2007 počet 621 mrtvých v dopravě se zřejmě nepodaří splnit, nehledě na celodenní svícení, které mělo mít výrazný bezpečnostní aspekt.

V Česku platí povinnost celodenního svícení bez ohledu na roční dobu od loňského 1. července. Hlasy pro jeho zrušení se sice v médiích objevily, ale nic podobného se zatím nepřipravuje.

Odborné studie v zahraničí přinesly protichůdné výsledky. Například Dánsko tvrdí, že se za dobu platnosti povinného svícení ve dne dokonce zvýšil počet nehod s účastí chodců, podle EU zase zachrání denní svícení v celé unii za rok až 2000 životů

,