Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakousko se soudí o smrtící auto...

  10:43aktualizováno  10:43
VÍDEŇ - V Rakousku se schyluje ke kurióznímu soudnímu sporu o vlastnictví více než 90 let starého automobilu, ve kterém 28. června 1914 atentátník zastřelil následníka rakouského trůnu Františka Ferdinanda d'Este. Majetková práva si nárokuje dcera hraběte Františka Harracha, který dal svůj vůz k dispozici arcivévodovi na osudnou cestu do Sarajeva.

Veterán byl nedlouho po atentátu, který nakonec zavdal příčinu k první světové válce, převezen do Vojenského historického muzea ve Vídni, kde stojí dodnes. Dcera původního majitele, 86letá baronka Alice Dreihannová-Holeniaová, ale před
dvěma lety požádala státní úřady o jeho vrácení. Dostala zamítavou odpověď, a tak se rozhodla pro soudní vymáhání.  Právníci se přou o skutečný status vozu. Zástupci baronky tvrdí, že její otec auto pouze půjčil císařskému majestátu.
"Rodina žalobkyně se vozu v žádném případě nevzdala, když ho císař v roce 1914 nechal převézt do muzea," argumentují. Druhá strana ale namítá, že vůz byl určen do trvalé držby státu.

Spor má rozhodnout vrchní zemský soud ve Vídni. Potomci hraběte Harracha ubezpečují, že automobil chtějí nadále vystavovat pro veřejnost. "Jde nám pouze o vyjasnění majetkových vztahů," vysvětlují. Ve hře je ale nejspíš hlavně hodnota slavného veterána. Model značky Gräf&Stift z roku 1910 se čtyřválcovým motorem, výkonem 32 koňských sil a dosud uchovanou poznávací značkou A III 118 sice nebyl oficiálně oceněn, ale auto stejné značky, v němž se vozil poslední rakouský císař Karel, znalci ohodnotili na 4,4 milióny eur (134 miliónů Kč). 

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.