Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přes Rakousko pomaleji, omezují rychlost a intenzivněji měří

  13:29aktualizováno  13:29
Rakousko omezilo kvůli ekologii rychlost na dalších dálničních tazích. Rychlost klesla ze 130 km/h na 100 km/h, případně až na 80 km/h. Na dálnicích také přibyl systém úsekového měření rychlosti.
Rakouský dopravní policista při kontrole rychlosti na dálnici A1 (ilustrační...

Rakouský dopravní policista při kontrole rychlosti na dálnici A1 (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Úseky se sníženou rychlostí kvůli snížení emisní zátěže nejsou na rakouských dálnicích novinkou. S koncem roku ale přibyly další. V Tyrolsku se mění maximální povolená rychlost ze současných 130 km/h na 100 km/h na dálnici Inntal A12 mezi Kufstein a Zirl (cca 87 km) a mezi Karrösten a Zams (18,5 km) a také na Brennerské dálnici A13 mezi Innsbruckem a Schönbergem (asi 16 km).

Nutno však dodat, že z Kufsteinu do Innsbrucku platilo omezení 100 km/hod po většinu dne už několik let, takže většina řidičů změnu ani nezaregistruje.

„Celé omezení rychlosti budou aktivně kontrolovat tamní policejní hlídky a je stanoveno kvůli ekologii a hluku na roční zkušební období,“ uvádí Ústřední autoklub (ÚAMK). Na dálnici A1 na objezdu Salzburgu mezi exity Salzburg-Nord a Knoten Walserberg bude snížena rychlost z dosavadních 130 km/h až na 80 km/h v závislosti na kvalitě ovzduší a počasí v okolí této komunikace. ÚAMK varuje řidiče, že na výše vypsaných komunikacích budou také velice často měřit maximální rychlost hlídky policie.

Toto opatření má snížit množství emisí z projíždějících vozidel (Immissionsschutzgesetz-Luft, zkratka IG-L). Pokud v daném úseku pojedete rychleji, kromě pokuty za překročení rychlosti hrozí ještě další pokutu za znečišťování životního prostředí, která je až dva tisíce eur.

Na některých úsecích rakouských dálnic se také od listopadu 2014 začalo objevovat úsekové měření rychlosti. „Instalovány jsou na dálnici A8 mezi městy Weibern a Haag, na dálnici A7 u města Linz, na Pyhrnské dálnici A9 v tunelu Bosruck a v tunelu Plabutsch, na dálnici A2 v tunelu Ehrentalerberg a na dálnici A22 v tunelu Kaisermuehle,“ upozorňuje autoklub. Policii se tento systém osvědčil a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %. V Itálii je systémem úsekového měření (nazývají ho tam Tutor) protkána většina dálniční sítě. Úsekové měření rychlosti znají také čeští řidiči. Úsekové (nebo také „poměrové“) měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

Ekoplakety

Rakušané rovněž už v průběhu loňska zavedli systém ekologických plaket pro vjezd užitkových vozidel (přesněji vozidel kategorie N bez ohledu na hmotnost) do některých měst podobně jako v Německu. Opatření platí ve všech městech Dolního Rakouska a od Nového roku ve Vídni. Ekologické plakety se zatím vydávají za 25 eur jen v některých pobočkách rakouského autoklubu nebo větších STK na základě technického průkazu. Ekologická známka se vydává dle Euro normy daného vozidla a od 1. 1. 2015 mají do zón zákaz vozidla s normou EURO 1 a nižší. Od 1. 1. 2016 se mění zákaz na normu EURO 2. 





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.