Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češka v cíli Dakaru: Nejvíc se bála, když jí čtyřkolku přejel kamion

  15:00
Rallye Dakar (Od zpravodaje iDNES.cz) - Ollie Roučková se stala historicky první českou závodnicí startující na čtyřkolce v nejtěžším motoristickém závodu planety. Nejenže se dokázala dostat na start, ale svůj premiérový ročník navíc také dokončila. Mnoho lidí jí nevěřilo, ale ona dobře rozvrhla síly a svou vytrvalostí a odhodláním se dostala až do cíle.
Ollie Roučková je historicky první Češkou, která dakarskou rallye dokončila.

Ollie Roučková je historicky první Češkou, která dakarskou rallye dokončila. | foto: Jan Altner

Ke své premiéře si Ollie Roučková vybrala extrémně silný ročník, ve kterém vypadával jeden favorit za druhým. Do cíle každé etapy přesto vjížděla s úsměvem na tváři a plná optimismu. I když dorazila do bivaku v pozdních nočních hodinách, nikdy si nestěžovala a nikdy to nehodlala vzdát. A nakonec z ní je první Češka, která dakarskou rallye dokončila.

Po finále v Cordobě jsme společně cestovali do Buenos Aires. Cestou vznikl tento vůbec první rozhovor s Ollie Roučkovou po dojetí Dakaru.

Ollie, jak dlouho jezdíte na čtyřkolkách?
Jezdím už dvanáct let. Hned od začátku mě to strašně chytlo. Samozřejmě jsem ještě tenkrát netušila kam až to zajde.

Hned od začátku to byly sportovní čtyřkolky?
Ano. Moje první čtyřkolka byla dvoutaktní Yamaha 250 Blaster. Postupně jsem přešla na silnější stroje. Teď už mám deset let Yamahu YFM 700 R.

A to jezdíte deset let na stejném stroji?
To ne, postupně jsem ji obměňovala. Teď už mám pátou.

Kdy jste začala se závoděním?
Začala jsem poměrně brzy, asi před deseti lety. Začátky byly těžké a v podstatě co závod, to pád. Dost často jsem cestovala domů i sanitou.

A to vás neodradilo?
Naopak, o to víc jsem se do toho zakousla a začala jsem na sobě pracovat. Postupně to začalo přinášet ovoce.

Jak jste se dostala k myšlence startovat na Dakaru?
Zkusila jsem rallye a celkem se zadařilo. Povedlo se mi vyhrát FIM Europe Baja series. Dakar z toho přirozeně vyplynul. Ta myšlenka se mi honila v hlavě už asi tři roky. Chtěla jsem startovat už předloni, ale ASO mi kvůli nedostatku zkušeností nevzalo přihlášku. Další rok jsem nedala dohromady finance. Rok na to jsem zkusila podat znovu přihlášku. Trochu mě překvapilo, že mi ji pořadatelé přijali, a v tu chvíli se začalo všechno podřizovat přípravě na Dakar.

Spolupráce se zkušeným týmem byla evidentně dobrým rozhodnutím. Jak došlo ke spojení s týmem MRG?
Hodně jsem sledovala scénu rallye a čtyřkolek. Na několika soutěžích jsem mluvila s Tomášem Kubienou. Myslím si, že v rallye motocyklů nemáme v ČR zkušenější a profesionálnější tým. Sešla jsem se s Ervínem Krajčovičem a domluvili jsme na tom, že zkusíme společně Merzouga rallye. Mně se spolupráce hned od začátku moc líbila a jsem ráda, že jsme pokračovali i Dakarem a pevně doufám, že v takové spolupráci budeme pokračovat i dál.

Co se vám na letošním Dakaru líbilo nejvíc?
Líbila se mi rozmanitost terénu. Každý den to bylo jiné. Bavili mě i duny, ale bylo těžké sžít se se strojem, protože je o 60 kilogramů těžší než čtyřkolka, na které běžně závodím.

Bylo něco, co se vám naopak nelíbilo?
Na Dakaru je všechno velmi přísně střežené. Okamžitě přicházejí penalizace a pokuty. Jezdec obdrží nejen časovou penalizaci, ale i finanční pokutu v řádech stovek eur.

dakar

Vaší taktikou bylo sbírat zkušenosti a dojet, nebo byl ve hře i agresivnější plán?
Od začátku jsem přistupovala k Dakaru s velkou pokorou. Mým cílem bylo zdolávat etapu za etapou a dostat se co nejdál. Vím, že mi hodně lidí nevěřilo, ale mě to paradoxně pomohlo, protože jsem v tu chvíli potřebovala dokázat něco nejen sobě, ale i všem těm, co mi nevěřili. Ale ráda bych řekla, že mě i mnoho lidí podporovalo a věřilo mi, a tím bych moc ráda poděkovala za podporu.

Často jste dojížděla mezi auty a kamiony, nebyl to pro vás problém?
Byl to velký problém a někdy jsem měla i opravdu strach. Navíc jet cestou, kde přede mnou projely auta a kamiony, bylo komplikované, protože byla naprosto přeoraná a zničená.

Vím, že došlo i k jednomu střetu. Co se stalo?
Zapadla jsem mezi dunami a než se mi povedlo můj stroj vyprostit, přiřítil se kamion a přejel mi přes přední kolo. Byla to složitá situace, sám nechtěl ztratit rychlost a uváznout, ale byla to asi chvíle, kdy jsem se bála na Dakaru nejvíc. Naštěstí se to odehrálo v měkkém písku a díky tomu nebylo poškození fatální a se strojem bylo možné pokračovat dál.

Co vaše technika? Jak moc jste opravovali a v jakém stavu jste ji dovezla do cíle?
Opravovali jsme jen jednou, a příčinou nebyla žádná porucha, ale byl to důsledek kotrmelce, který se mi povedl se čtyřkolkou udělat. Poškodila jsem držák roadbooku, který se musel přes noc opravit a předělat. Moje yamaha fungovala skvěle a kromě běžné údržby jsme s ní nemuseli dělat vůbec nic. Je to skvělý a spolehlivý stroj. Velké poděkování patří i mému mechanikovi. Václav Hucl se o ni trpělivě staral během soutěže, a hlavně ji na Dakar výborně připravil.

Jak se k vám stavěli ostatní závodníci? Funguje mezi jezdci čtyřkolek velká rivalita, nebo se navzájem podporují?
Všichni se maximálně podporují. Pokud má někdo problém, všichni u něj zastaví a pomáhají si. Je to jedna velká rodina, která mě skvěla přijala.

Ollie Roučková
Ollie Roučková
Ollie Roučková

Ollie Roučková na Dakaru

Je výhodou být ženou na Dakaru?
Vůbec ne, spíš naopak. Pro holky je to náročné po všech stránkách. Je to obrovský nápor na psychiku a fyzičku. Navíc se musíte na Dakaru hodně omezit s hygienou a pohodlím, a to taky není jednoduché.

Prokop skončil na Dakaru sedmý, Macík řídil pátý nejrychlejší kamion

Kompletní výsledky Dakaru 2018

Martin Prokop na Rallye Dakar 2018.
Kolomý se svým kamionem na Dakaru.

Nakonec jste Dakar nejen dojela, ale získala jste i Beduína za třetí místo mezi ženami.
Jsem šťastná, že jsem Dakar dokončila. To samo o sobě beru jako velký úspěch. S tím třetím místem to nechci přeceňovat. Dojela jsem sice třetí, ale víc žen nedojelo.

To sice nedojelo, ale i o tom Dakar je. Startovalo šest žen a vy jste právě jedna z těch tří, kterým se podařilo dostat do cíle.
To je pravda. Jsem za to opravdu šťastná. Nechápu to ale pouze jako svůj úspěch, je to zásluha celého týmu MRG. Stáli za mnou a připravili mi skvělé podmínky a pomohli vše zvládnout. Patří jim mé velké poděkování.

16. listopadu 2017

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...