Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallyový sprinter Peugeotu má 600 koní. Na stovce je za 2 sekundy

aktualizováno 
Peugeot 208 s výkonem 600 koní a pohonem všech kol, to je rallycrossový speciál týmu Peugeot Hansen. Ten s ním již získal titul mistra světa v hodnocení týmů, přestože sezona ještě není u konce.

Roztáčena jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev, kterou jezdec ovládá pákou u volantu. | foto: Milan Jiroušpro iDNES.cz

Rallycross jsou takové sprinty rallyových aut. Jezdí se na uzavřených okruzích, kde se střídají povrchy. Velmi populární je v severských zemích, v Beneluxu, Francii a Velké Británii. Podívejte se, jak takový rallycrossový speciál vypadá.

Rallycross je disciplína při níž se utkávají jezdci ve vozech přímo vycházejících nebo se hodně blížících rallyovým speciálům. V minulosti bylo absolutním vrcholem Mistrovství Evropy, od loňska se však jezdí ještě prestižnější soutěž - Mistrovství světa.

O titul nejvyšší bojují speciály s pohonem všech kol a výkonem atakujícím 600 koní. Jedním z nich je i vůz Peugeot 208 WRX vyvinutý týmem Peugeot Hansen ve spolupráci s továrním týmem Peugeot Sport.

Zázemí rallyecrossového týmu Peugeot Hansen

Peugeot 208 WRX má se sériovým vozem jen málo společného. Používá jeho karoserii, i když rozšířenou a s vevařeným bezpečnostním rámem, který dokáže jezdce ochránit i když by šel několikrát přes střechu. A že v rallycrossu nejsou takové zběsilé nehody výjimkou. Motor musí podle regulí vycházet z pohonné jednotky nabízené v sériovém voze, je však zcela přepracovaný, stejně jako podvozek. Ten využívá špičkové závodní tlumiče Öhlins.

Pod kapotou vozu najdeme turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr s výkonem až 600 koní a maximálním točivým momentem blížícím se hranici 900 Nm. Vše řídí elektronika Magneti Marelli. Roztáčena jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev, kterou jezdec ovládá pákou u volantu.

Průměr brzdových kotoučů je 343 mm.

Průměr brzdových kotoučů je 343 mm.

Dravost jen 1130 kilogramů vážícího speciálu pak krotí brzdy se čtyřpístkovými třmeny na obou nápravách. Průměr brzdových kotoučů je 343 mm. Právě výkonné brzdy jsou velkou zbraní nejen Peugeotu 208 WRX, ale všech závodních speciálů. Vždyť čím později může jít jezdec na brzdy, tím déle drží plyn u podlahy. U vozu, který zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za 2 sekundy, musejí brzdy fungovat naprosto precizně.

Rallyecrossový přeborník

Šéf týmu Kenneth Hansen je vůbec nejúspěšnějším rallycrossovým jezdcem, když za svou kariéru nasbíral 14 titulů evropského šampiona. Nyní ale už nezávodí, věnuje se však týmu, v němž působí i jeho syn Timmy, který má letos ještě stále šanci na zisk světového titulu v hodnocení jezdců. Ten týmový už letos patří právě Hansenově týmu.

Fotogalerie

Poslední závod v Itálii nedopadl pro Timmyho Hansena nejlépe, když zůstal jeho vůz po nárazu soupeřova speciálu nehybně stát na trati. Do finále tak nepostoupil.

Náskok v hodnocení jezdců má před Timmym Petter Solberg, loňský vítěz a tedy i historicky první mistr světa v rallycrossu a současně držitel titulu světového šampiona v rallye, který získal již v roce 2003. Do konce sezony přitom zbývá poslední závod v Argentině. Vzhledem k bodové ztrátě na Solberga jsou Hansenovy šance malé, ale v rallycrossu se může stát cokoli.

Solberg nastupuje se speciálem Citroën DS3, který dosahuje výkonu 600 koní stejně jako Peugeot 208 Timmyho Hansena. Jedná se přitom už o druhou evoluci tohoto speciálu. S první „dvěstěosmičkou“ totiž tým Peugeot Hansen vyjel už loni. „Jde o zcela jiné auto. Sami jsme jej vyvíjeli, některá řešení jsme však konzultovali či testovali ve spolupráci s Peugeot Sportem,“ vysvětlil šéf týmu Kenneth Hansen.

Autoři:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Do Česka zamíří ve velkém ojeté diesely ze západní Evropy

(Ilustrační snímek)

Stejně jako roste poptávka po nových autech, zvyšuje se i prodej ojetin. Klesá však prodej nových aut s dieselovými...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Další z rubriky

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Na autosalonu v Detroitu začíná čínský útok na Ameriku

Čínská automobilka GAC Motor potvrdila vstup na americký trh.

Auromobilka GAC Motor, jedna z nejrychleji rostoucích v Číně, se na autosalonu NAIAS v Detroitu představila Americe....

Specialisté v Poličce vyrobí hasičskou cisternu odolnou proti detonacím

Firma THT Polička, která vyrábí různé modifikace požárních automobilů, navázala...

Společnost THT Polička letos vyrobí pro hasiče dvě speciální cisterny, které budou odolné i proti detonacím. Hasiči si...

Najdete na iDNES.cz