Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallyový sprinter Peugeotu má 600 koní. Na stovce je za 2 sekundy

aktualizováno 
Peugeot 208 s výkonem 600 koní a pohonem všech kol, to je rallycrossový speciál týmu Peugeot Hansen. Ten s ním již získal titul mistra světa v hodnocení týmů, přestože sezona ještě není u konce.

Roztáčena jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev, kterou jezdec ovládá pákou u volantu. | foto: Milan Jiroušpro iDNES.cz

Rallycross jsou takové sprinty rallyových aut. Jezdí se na uzavřených okruzích, kde se střídají povrchy. Velmi populární je v severských zemích, v Beneluxu, Francii a Velké Británii. Podívejte se, jak takový rallycrossový speciál vypadá.

Rallycross je disciplína při níž se utkávají jezdci ve vozech přímo vycházejících nebo se hodně blížících rallyovým speciálům. V minulosti bylo absolutním vrcholem Mistrovství Evropy, od loňska se však jezdí ještě prestižnější soutěž - Mistrovství světa.

O titul nejvyšší bojují speciály s pohonem všech kol a výkonem atakujícím 600 koní. Jedním z nich je i vůz Peugeot 208 WRX vyvinutý týmem Peugeot Hansen ve spolupráci s továrním týmem Peugeot Sport.

Zázemí rallyecrossového týmu Peugeot Hansen

Peugeot 208 WRX má se sériovým vozem jen málo společného. Používá jeho karoserii, i když rozšířenou a s vevařeným bezpečnostním rámem, který dokáže jezdce ochránit i když by šel několikrát přes střechu. A že v rallycrossu nejsou takové zběsilé nehody výjimkou. Motor musí podle regulí vycházet z pohonné jednotky nabízené v sériovém voze, je však zcela přepracovaný, stejně jako podvozek. Ten využívá špičkové závodní tlumiče Öhlins.

Pod kapotou vozu najdeme turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr s výkonem až 600 koní a maximálním točivým momentem blížícím se hranici 900 Nm. Vše řídí elektronika Magneti Marelli. Roztáčena jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev, kterou jezdec ovládá pákou u volantu.

Průměr brzdových kotoučů je 343 mm.

Průměr brzdových kotoučů je 343 mm.

Dravost jen 1130 kilogramů vážícího speciálu pak krotí brzdy se čtyřpístkovými třmeny na obou nápravách. Průměr brzdových kotoučů je 343 mm. Právě výkonné brzdy jsou velkou zbraní nejen Peugeotu 208 WRX, ale všech závodních speciálů. Vždyť čím později může jít jezdec na brzdy, tím déle drží plyn u podlahy. U vozu, který zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za 2 sekundy, musejí brzdy fungovat naprosto precizně.

Rallyecrossový přeborník

Šéf týmu Kenneth Hansen je vůbec nejúspěšnějším rallycrossovým jezdcem, když za svou kariéru nasbíral 14 titulů evropského šampiona. Nyní ale už nezávodí, věnuje se však týmu, v němž působí i jeho syn Timmy, který má letos ještě stále šanci na zisk světového titulu v hodnocení jezdců. Ten týmový už letos patří právě Hansenově týmu.

Fotogalerie

Poslední závod v Itálii nedopadl pro Timmyho Hansena nejlépe, když zůstal jeho vůz po nárazu soupeřova speciálu nehybně stát na trati. Do finále tak nepostoupil.

Náskok v hodnocení jezdců má před Timmym Petter Solberg, loňský vítěz a tedy i historicky první mistr světa v rallycrossu a současně držitel titulu světového šampiona v rallye, který získal již v roce 2003. Do konce sezony přitom zbývá poslední závod v Argentině. Vzhledem k bodové ztrátě na Solberga jsou Hansenovy šance malé, ale v rallycrossu se může stát cokoli.

Solberg nastupuje se speciálem Citroën DS3, který dosahuje výkonu 600 koní stejně jako Peugeot 208 Timmyho Hansena. Jedná se přitom už o druhou evoluci tohoto speciálu. S první „dvěstěosmičkou“ totiž tým Peugeot Hansen vyjel už loni. „Jde o zcela jiné auto. Sami jsme jej vyvíjeli, některá řešení jsme však konzultovali či testovali ve spolupráci s Peugeot Sportem,“ vysvětlil šéf týmu Kenneth Hansen.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz