Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hodiny před Dakarem: bingo a vykradené závodní stroje

  18:00aktualizováno  18:00
Lima (Od zpravodaje iDNES.cz) - Do startu dakarské rallye zbývají dva dny. Závodní týmy se přesunuly do Peru a přebraly si od pořadatelů závodní i asistenční vozy a stroje. Vyzvednutí techniky probíhalo v přístavu v Limě.

Toto není bingo, ale logistický systém předávání techniky. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Dostal jsem za úkol vyzvednout jedno z týmových vozidel. Po formálních přejímkách nás naložil mikrobus a převezl přímo na skladovou plochu uvnitř přístavu. Že to nebude jednoduché, naznačilo už to, že jsem měl najít vozidlo s pořadovým číslem 1070. 

DAKAR 2018

Dakar 2018 startuje 6. ledna, nadcházející ročník je čtyřicátý. Na start se tentokrát postaví čtyřicet Čechů, což je rekordní účast.  Zpravodajství z Dakaru sledujte ZDE

Očekával jsem počítač a sofistikovaný logistický systém, ale skutečnost byla mnohem jednodušší. Na karton byla fixem sepsána čísla všech vozidel v řadách a v pořadí tak, jak byla zaparkována na ploše. Na první pohled to neznalému připomíná bingo, možná je to primitivní, ale funguje to.

Přestože byly všechny vozy zaplombovány, během měsíce v přístavech a na moři nedokázali organizátoři dostatečně ochránit techniku před drobnými krádežemi. 

S vozy totiž nenajíždějí na trajekt přímo samotné týmy, ale včetně klíčů je předají organizátorům, kteří veškerou techniku nalodí. 

Podle Ervína Krajčoviče, manažera týmu Moto Racing Group téměř ve všech vozech ubylo palivo a v jednom z vozů se ztratil panel navigace a audia. 

Fotogalerie

„Podobné problémy se objevovaly i v minulých ročnících a náhrady se nikde nedočkáte. V jedné z doprovodných dodávek zase pustil někdo elektriku a ta se během cesty vybila,“ líčí Krajčovič. „Spediční firma dodávku vytáhla z trajektu na laně, což není bez patřičných opatření u vozu s náhonem na všechna kola ideální stav a zřejmě byla poškozena spojka.“ 

U jedné ze závodních čtyřkolek týmu ukradli kryt úložného prostoru na nářadí. „Jedná se o příslušenství vyrobené na míru, takže náhrada není snadná a bude ji potřeba složitě vyrobit,“ dodává.

Po vyzvednutí techniky v přístavu se týmy přesouvají skoro přes celé město do bivaku, kde má na velké ploše každý z týmů přesně dané místo, na kterém rozbalí svůj tábor. „Je to dobrá příležitost naposledy před startem secvičit celý tým a rozdělit všem jejich role,“ doplňuje Ervín Krajčovič.

„Asistenční auta, která jsou plná nářadí a náhradních dílů, jsou přeorganizována týmem mechaniků tak, aby měli vše po ruce a především si usnadnili každodenní manipulaci, která je kvůli přejezdům z místa na místo nezbytná.“

Tentokrát na to je dost času a relativně dobré podmínky, ale v následujících dvou týdnech to bude mnohem náročnější. V tomto prvním depu budou všechny týmy bivakovat pět dnů, během kterých musí pečlivě zkontrolovat techniku, secvičit se jako tým, napravit škody způsobené přepravou techniky, projít technickými a administrativními přejímkami se závodní i doprovodnou technikou a akreditací musí projít osobně i všichni členové týmu. 

Není toho sice úplně málo, ale proti ostrému režimu během samotného závodu je to prý procházka růžovým sadem. 

Autoři:


Nejčtenější



Další z rubriky

Test pojízdné kavárny. Legendu italských cest jsme opatrně projeli

Podoba kabinky pochází od velmistra automobilového designu Giorgetto Giugiaro a...

Na základě italských skútrů Vespa („vosa“) vznikly hned po válce i malé tříkolové křížence mezi skútrem a náklaďákem. A...

Carving na třech kolech: Když si motorka půjčí to nejlepší od auta

Přibrzdit si v zatáčce přední brzdou není u Nikenu problém, na rozdíl od...

Co motorkáři nejvíc závidí autům? Kromě bezpečí ochranného rámu je to jisté vedení stopy v zatáčkách, možnost prudce...

Nové GS naučí řádit v terénu i začátečníka. První jízda s novým BMW

Test motorky BMW F 850 GS

To zvládneš. Stoupni si na stupačky, zařaď dvojku a hraj si se spojkou. Když přidáš plyn, buď lehce v předklonu. Na...

Piaggio Sfera 50
Piaggio Sfera 50

r.v. 2003, naj. 7 500 km
19 220 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz