Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallye Dakar je hlavně byznys. I státy platí za propagaci, říká Jan Říha

  11:00aktualizováno  11:00
První etapa dakarské rallye startuje 6. ledna 2018. Na start kromě 40 Čechů míří také Jan Říha. Novinář, který jako jediný z Česka jezdí na oficiální akreditaci od organizátorů závodu, jel Dakar poprvé v roce 2005 a od té doby nikdy nechyběl. Jan Říha byl hostem diskuzního pořadu Rozstřel.

Jan Říha ještě zažil Dakary, které se jezdily v Africe a napsal o svých zážitcích z nejtěžšího motoristického závodu světa několik knížek. „Rallye Dakar je dnes hlavně byznys, až potom sport. Státy přes které se jede platí za propagaci,“ prozradil Jan Říha. 

Novinář Jan Říha v diskusním pořadu Rozstřel. (30. listopadu 2017)

Novinář Jan Říha v diskusním pořadu Rozstřel. (30. listopadu 2017)

„V půl čtvrté ráno vstávám a sedám do letadla, které mě převeze do dalšího bivaku do cíle další etapy, tam sledujeme a monitorujeme průběh závodu. Když dorazí závodníci do cíle točíme rozhovory,“ popisuje svůj denní režim po tři týdny závodu. 

Říha popsal, že se na Dakar dostal vlastně díky šťastné náhodě v roce 2005, po Novém roce odjede na slavný závod po třinácté. 

Naposledy mu při cestě na start ukradli všechna zavazadla, v tom byl pro Říhu ročník 2017 nejhorší, myslí si také, že právě letošní devětatřicátý ročník nebyl zrovna povedený. Pořadatelům nepřálo počasí, kvůli tomu se rušily některé etapy, byly záplavy. „Někteří závodníci odjížděli naštvaní. Někdo přešel na jiný závod jménem Africa Ecorace,“ dodává. Ten nadcházející, jubilejní čtyřicátý ročník organizátoři vracejí do písečných oblastí, což je podle Říhy z pohledu atraktivity závodu dobře.

Fotogalerie

„Když se člověk podívá na Dakar, jsou jen dvě možnosti. Buď si řekne ´už nikdy!´, nebo ´musím jet znovu´,“ vypráví. „Je to závislost, diagnóza,“ říká. Dakar v člověku podle Říhy nastartuje pud sebezáchovy. „Vždycky si tam říkám ´co tu dělám´ a dva Dny po Dakaru si zas říkám, že bych opět jel.“

O život šlo Říhovi jednou na poušti za písečné bouře v Africe. Dánský pilot přistával asi na čtyřikrát, skoro nic neviděl. „Byli jsme v klidu, pak jsme viděli při vystupování, jak je pilot bílý a říkal ostatním, že nic podobného ještě nezažil,“ líčí. Aby pustili účastníka či novináře na Dakar, je třeba splnit určitá kritéria, důležité je zdraví, to organizátoři pečlivě kontrolují. Více sledujte v záznamu celého pořadu na iDNES.cz.

V jubilejním 40. ročníku Rallye Dakar se začátkem ledna 2018 postaví na start osm českých motocyklistů, čtyři jezdci na čtyřkolkách, tři posádky automobilů a šest posádek kamionů. I s jedním mechanikem, který usedne do zahraniční posádky kamionu, by se na startu legendární soutěže mělo představit 40 Čechů na jednadvaceti strojích, což je rekordní účast. 

Účast jednoho motorkáře vyjde podle Říhových informací na dva až dva a půl milionu korun, u kamionu je to na hranici deseti milionů korun. Velkým úkolem týmů je tedy shánět peníze. „Ne nadarmo se říká, že nejtěžší na Rally Dakar je postavit se na start,“ dodává Říha, podle kterého je dnes závod takovou formulí 1 v terénu.

Startovní listinu uzavřeli organizátoři minulý týden. Závodní speciály už jsou na cestě do Jižní Ameriky.

Nadcházející ročník přetěžké dálkové rallye startuje v Peru a pokračuje přes Bolívii do Argentiny. Účastníky čeká celkem 14 etap. Právě úvodní část v Peru bude podle všeho opravdu velmi náročná.

Celý záznam pořadu Rozstřel s Janem Říhou:




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Německá organizace podezřívá BMW z manipulací s emisemi

BMW řady 3

Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe podezřívá automobilku BMW, že využívá software...

OBRAZEM: Tuneři, šílenosti, legendy - to nejlepší z Essen Motor Show

Essen Motor Show 2017

Desítky světových úpravců předvádějících žhavé novinky pro nadcházející sezonu, stovky vystavených automobilů čítající...

Fiat Chrysler jedná s Hyundai o technologickém partnerství

Fiat 124 Spider

Italsko-americká automobilová skupina Fiat Chrysler Automobiles (FCA) jedná s jihokorejskou automobilkou Hyundai o...



Najdete na iDNES.cz