Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallye Dakar je hlavně byznys. I státy platí za propagaci, říká Jan Říha

  11:00aktualizováno  11:00
První etapa dakarské rallye startuje 6. ledna 2018. Na start kromě 40 Čechů míří také Jan Říha. Novinář, který jako jediný z Česka jezdí na oficiální akreditaci od organizátorů závodu, jel Dakar poprvé v roce 2005 a od té doby nikdy nechyběl. Jan Říha byl hostem diskuzního pořadu Rozstřel.

Jan Říha ještě zažil Dakary, které se jezdily v Africe a napsal o svých zážitcích z nejtěžšího motoristického závodu světa několik knížek. „Rallye Dakar je dnes hlavně byznys, až potom sport. Státy přes které se jede platí za propagaci,“ prozradil Jan Říha. 

Novinář Jan Říha v diskusním pořadu Rozstřel. (30. listopadu 2017)

Novinář Jan Říha v diskusním pořadu Rozstřel. (30. listopadu 2017)

„V půl čtvrté ráno vstávám a sedám do letadla, které mě převeze do dalšího bivaku do cíle další etapy, tam sledujeme a monitorujeme průběh závodu. Když dorazí závodníci do cíle točíme rozhovory,“ popisuje svůj denní režim po tři týdny závodu. 

Říha popsal, že se na Dakar dostal vlastně díky šťastné náhodě v roce 2005, po Novém roce odjede na slavný závod po třinácté. 

Naposledy mu při cestě na start ukradli všechna zavazadla, v tom byl pro Říhu ročník 2017 nejhorší, myslí si také, že právě letošní devětatřicátý ročník nebyl zrovna povedený. Pořadatelům nepřálo počasí, kvůli tomu se rušily některé etapy, byly záplavy. „Někteří závodníci odjížděli naštvaní. Někdo přešel na jiný závod jménem Africa Ecorace,“ dodává. Ten nadcházející, jubilejní čtyřicátý ročník organizátoři vracejí do písečných oblastí, což je podle Říhy z pohledu atraktivity závodu dobře.

Fotogalerie

„Když se člověk podívá na Dakar, jsou jen dvě možnosti. Buď si řekne ´už nikdy!´, nebo ´musím jet znovu´,“ vypráví. „Je to závislost, diagnóza,“ říká. Dakar v člověku podle Říhy nastartuje pud sebezáchovy. „Vždycky si tam říkám ´co tu dělám´ a dva Dny po Dakaru si zas říkám, že bych opět jel.“

O život šlo Říhovi jednou na poušti za písečné bouře v Africe. Dánský pilot přistával asi na čtyřikrát, skoro nic neviděl. „Byli jsme v klidu, pak jsme viděli při vystupování, jak je pilot bílý a říkal ostatním, že nic podobného ještě nezažil,“ líčí. Aby pustili účastníka či novináře na Dakar, je třeba splnit určitá kritéria, důležité je zdraví, to organizátoři pečlivě kontrolují. Více sledujte v záznamu celého pořadu na iDNES.cz.

V jubilejním 40. ročníku Rallye Dakar se začátkem ledna 2018 postaví na start osm českých motocyklistů, čtyři jezdci na čtyřkolkách, tři posádky automobilů a šest posádek kamionů. I s jedním mechanikem, který usedne do zahraniční posádky kamionu, by se na startu legendární soutěže mělo představit 40 Čechů na jednadvaceti strojích, což je rekordní účast. 

Účast jednoho motorkáře vyjde podle Říhových informací na dva až dva a půl milionu korun, u kamionu je to na hranici deseti milionů korun. Velkým úkolem týmů je tedy shánět peníze. „Ne nadarmo se říká, že nejtěžší na Rally Dakar je postavit se na start,“ dodává Říha, podle kterého je dnes závod takovou formulí 1 v terénu.

Startovní listinu uzavřeli organizátoři minulý týden. Závodní speciály už jsou na cestě do Jižní Ameriky.

Nadcházející ročník přetěžké dálkové rallye startuje v Peru a pokračuje přes Bolívii do Argentiny. Účastníky čeká celkem 14 etap. Právě úvodní část v Peru bude podle všeho opravdu velmi náročná.

Celý záznam pořadu Rozstřel s Janem Říhou:




Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

VW hlásí úspěšný vstup do nového roku, odbyt vzrostl o desetinu

Volkswagen T-ROC

Německý automobilový koncern Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto, zažil nejlepší vstup do nového roku ve...

Génius Giugiaro má 80 let, maloval Uno, Golf, Polonez i čínská auta

Škoda 720

Jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob slaví letos osmdesátiny, přesně před padesáti lety, v únoru...

Génius Ledwinka, otec nejslavnějších tatrovek, se narodil před 140 lety

Zadní pohled na Tatru 77

Rakouský automobilový konstruktér Hans Ledwinka, který se narodil před 140 lety, 14. února 1878, v dolnorakouském...

Ford Focus 1,4 i  Trend Plus
Ford Focus 1,4 i Trend Plus

r.v. 2010, naj. 87 343 km, benzín
154 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz