Rallye Dakar je hlavně byznys. I státy platí za propagaci, říká Jan Říha

  11:00aktualizováno  11:00
První etapa dakarské rallye startuje 6. ledna 2018. Na start kromě 40 Čechů míří také Jan Říha. Novinář, který jako jediný z Česka jezdí na oficiální akreditaci od organizátorů závodu, jel Dakar poprvé v roce 2005 a od té doby nikdy nechyběl. Jan Říha byl hostem diskuzního pořadu Rozstřel.

Jan Říha ještě zažil Dakary, které se jezdily v Africe a napsal o svých zážitcích z nejtěžšího motoristického závodu světa několik knížek. „Rallye Dakar je dnes hlavně byznys, až potom sport. Státy přes které se jede platí za propagaci,“ prozradil Jan Říha. 

Novinář Jan Říha v diskusním pořadu Rozstřel. (30. listopadu 2017)

Novinář Jan Říha v diskusním pořadu Rozstřel. (30. listopadu 2017)

„V půl čtvrté ráno vstávám a sedám do letadla, které mě převeze do dalšího bivaku do cíle další etapy, tam sledujeme a monitorujeme průběh závodu. Když dorazí závodníci do cíle točíme rozhovory,“ popisuje svůj denní režim po tři týdny závodu. 

Říha popsal, že se na Dakar dostal vlastně díky šťastné náhodě v roce 2005, po Novém roce odjede na slavný závod po třinácté. 

Naposledy mu při cestě na start ukradli všechna zavazadla, v tom byl pro Říhu ročník 2017 nejhorší, myslí si také, že právě letošní devětatřicátý ročník nebyl zrovna povedený. Pořadatelům nepřálo počasí, kvůli tomu se rušily některé etapy, byly záplavy. „Někteří závodníci odjížděli naštvaní. Někdo přešel na jiný závod jménem Africa Ecorace,“ dodává. Ten nadcházející, jubilejní čtyřicátý ročník organizátoři vracejí do písečných oblastí, což je podle Říhy z pohledu atraktivity závodu dobře.

Fotogalerie

„Když se člověk podívá na Dakar, jsou jen dvě možnosti. Buď si řekne ´už nikdy!´, nebo ´musím jet znovu´,“ vypráví. „Je to závislost, diagnóza,“ říká. Dakar v člověku podle Říhy nastartuje pud sebezáchovy. „Vždycky si tam říkám ´co tu dělám´ a dva Dny po Dakaru si zas říkám, že bych opět jel.“

O život šlo Říhovi jednou na poušti za písečné bouře v Africe. Dánský pilot přistával asi na čtyřikrát, skoro nic neviděl. „Byli jsme v klidu, pak jsme viděli při vystupování, jak je pilot bílý a říkal ostatním, že nic podobného ještě nezažil,“ líčí. Aby pustili účastníka či novináře na Dakar, je třeba splnit určitá kritéria, důležité je zdraví, to organizátoři pečlivě kontrolují. Více sledujte v záznamu celého pořadu na iDNES.cz.

V jubilejním 40. ročníku Rallye Dakar se začátkem ledna 2018 postaví na start osm českých motocyklistů, čtyři jezdci na čtyřkolkách, tři posádky automobilů a šest posádek kamionů. I s jedním mechanikem, který usedne do zahraniční posádky kamionu, by se na startu legendární soutěže mělo představit 40 Čechů na jednadvaceti strojích, což je rekordní účast. 

Účast jednoho motorkáře vyjde podle Říhových informací na dva až dva a půl milionu korun, u kamionu je to na hranici deseti milionů korun. Velkým úkolem týmů je tedy shánět peníze. „Ne nadarmo se říká, že nejtěžší na Rally Dakar je postavit se na start,“ dodává Říha, podle kterého je dnes závod takovou formulí 1 v terénu.

Startovní listinu uzavřeli organizátoři minulý týden. Závodní speciály už jsou na cestě do Jižní Ameriky.

Nadcházející ročník přetěžké dálkové rallye startuje v Peru a pokračuje přes Bolívii do Argentiny. Účastníky čeká celkem 14 etap. Právě úvodní část v Peru bude podle všeho opravdu velmi náročná.

Celý záznam pořadu Rozstřel s Janem Říhou:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Najdete na iDNES.cz