Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallye Monte Carlo: Letos jako divák, za rok za volant

  16:39aktualizováno  21. ledna 19:26
Leckoho při sledování televizních sestřihů ze závodů mistrovství světa v rallye napadne, že by si rychlou jízdu mimo běžné silnice rád vyzkoušel. Kdo by se nechtěl naučit projíždět zatáčku na hlíně smykem stejně jako Jan Kopecký při rallye Monte Carlo, brzdit až v posledním možném okamžiku po vzoru Sebastiena Loeba, a prožít tak adrenalin soutěžního vozu?

Jako v každém sportu platí i v tom motoristickém, že zdokonalení přichází s tréninkem a nejlépe v rukou odborníka.

Než ničit auta, zdraví a přírodu, je lepší usednout do školních lavic. Taková škola se jmenuje rallyeová.

A stejně jako platí, že lepší univerzity najdete pro své vzdělání spíše v zahraničí, u školy rallye vám ani nic jiného nezbývá.

V Česku se základy fyziky chování automobilu, správná volba stopy, rychlý průjezd zatáčkou a ideální brzdění levou nohou v rallye nevyučuje. „Taková škola vyžaduje vhodné instruktory, je drahá a náročná na zajištění prostorů a aut,“ říká Jiří Patera, který provozuje školu bezpečné jízdy, především v Mostě a Vysokém Mýtě.

Nezbývá tak než do školy rallye dojíždět, cesta ale nemusí být tak dlouhá. Nabízejí se Rakousko i Německo. Připravte si ale peníze na školné. Například základní kurz německého autoklubu ADAC přijde na 100 eur. Za zhruba tři tisíce korun strávíte den až den a půl na tréninku rallyeové jízdy pod vedením zkušených instruktorů. Podmínkou je vlastní vůz s výkonem nejméně 90 koní.

Podobně jako na školách bezpečné jízdy, které se v hojném počtu rozšiřují i po Česku, je i rallyeový výcvik vždy dvoufázový. Nejdříve se skutečně sedí v lavicích a učitelé-instruktoři teoreticky přednesou zásady správné jízdy. Po několika hodinách v učebně začíná praktická část.

Například rallyeová škola na německém závodním okruhu Sachsenring nabízí školení jízdy v soutěžním voze ve dvou krocích. Zatímco první fáze probíhá ve vlastním voze nebo školou zapůjčeném BMW 320i (za příplatek), ve druhém cyklu usedají frekventanti do ostrého Mitubishi Evo s pohonem všech kol a výkonem 280 koní, které z klidu na 100 km/h zrychlí za 4 sekundy.

Propagační materiály školy ze Sachsenringu slibují, že kurs povede vicemistr svět v automobilových soutěžích kategorie N Uwe Nittel. Celé rallyeové školení tu přijde na 1400 eur. První praktická fáze se odehrává na asfaltu, kde se na kluzkých fóliích vyučuje rychlé zvládání vozu v zatáčkách. Ve druhém dni vyjíždějí studenti školy rallye do terénu, jezdí na různých površích včetně šotoliny a vedle sebe mají instruktora, který je terénem vede.

Kurs rallyeové jízdy je možné absolvovat i pod křídly rakouské společnosti Raimunda Baumschlagera. Ta se technicky stará o tým Red Bull Škoda, jenž se letos účastní mistrovství světa. Do nabídky školy nazvané No limits patří i svezení na místě spolujezdce, když za volantem sedí třeba přímo pilot Raimund Baumschlager.

Tento druh zábavy se rozšířil i do Česka. Některé firmy si nechávají podobné akce uspořádat jako formu odměny pro své zaměstnance. Za volant rallyeových vozů, i těch nejlepších se specifikací WRC, usedají zkušení jezdci a na místo spolujezdce odměnění pracovníci. „Byl to super zážitek, svezli nás na trati dlouhé asi 1,5 kilometru. Těžko se to s něčím srovnává, je to něco velmi zvláštního,“ říká Marián Veselý, zaměstnanec telekomunikační firmy, který takové svezení zažil.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.