Jako v každém sportu platí i v tom motoristickém, že zdokonalení přichází s tréninkem a nejlépe v rukou odborníka.
Než ničit auta, zdraví a přírodu, je lepší usednout do školních lavic. Taková škola se jmenuje rallyeová.
A stejně jako platí, že lepší univerzity najdete pro své vzdělání spíše v zahraničí, u školy rallye vám ani nic jiného nezbývá.
V Česku se základy fyziky chování automobilu, správná volba stopy, rychlý průjezd zatáčkou a ideální brzdění levou nohou v rallye nevyučuje. „Taková škola vyžaduje vhodné instruktory, je drahá a náročná na zajištění prostorů a aut,“ říká Jiří Patera, který provozuje školu bezpečné jízdy, především v Mostě a Vysokém Mýtě.
Nezbývá tak než do školy rallye dojíždět, cesta ale nemusí být tak dlouhá. Nabízejí se Rakousko i Německo. Připravte si ale peníze na školné. Například základní kurz německého autoklubu ADAC přijde na 100 eur. Za zhruba tři tisíce korun strávíte den až den a půl na tréninku rallyeové jízdy pod vedením zkušených instruktorů. Podmínkou je vlastní vůz s výkonem nejméně 90 koní.
Podobně jako na školách bezpečné jízdy, které se v hojném počtu rozšiřují i po Česku, je i rallyeový výcvik vždy dvoufázový. Nejdříve se skutečně sedí v lavicích a učitelé-instruktoři teoreticky přednesou zásady správné jízdy. Po několika hodinách v učebně začíná praktická část.
Například rallyeová škola na německém závodním okruhu Sachsenring nabízí školení jízdy v soutěžním voze ve dvou krocích. Zatímco první fáze probíhá ve vlastním voze nebo školou zapůjčeném BMW 320i (za příplatek), ve druhém cyklu usedají frekventanti do ostrého Mitubishi Evo s pohonem všech kol a výkonem 280 koní, které z klidu na 100 km/h zrychlí za 4 sekundy.
Propagační materiály školy ze Sachsenringu slibují, že kurs povede vicemistr svět v automobilových soutěžích kategorie N Uwe Nittel. Celé rallyeové školení tu přijde na 1400 eur. První praktická fáze se odehrává na asfaltu, kde se na kluzkých fóliích vyučuje rychlé zvládání vozu v zatáčkách. Ve druhém dni vyjíždějí studenti školy rallye do terénu, jezdí na různých površích včetně šotoliny a vedle sebe mají instruktora, který je terénem vede.
Kurs rallyeové jízdy je možné absolvovat i pod křídly rakouské společnosti Raimunda Baumschlagera. Ta se technicky stará o tým Red Bull Škoda, jenž se letos účastní mistrovství světa. Do nabídky školy nazvané No limits patří i svezení na místě spolujezdce, když za volantem sedí třeba přímo pilot Raimund Baumschlager.
Tento druh zábavy se rozšířil i do Česka. Některé firmy si nechávají podobné akce uspořádat jako formu odměny pro své zaměstnance. Za volant rallyeových vozů, i těch nejlepších se specifikací WRC, usedají zkušení jezdci a na místo spolujezdce odměnění pracovníci. „Byl to super zážitek, svezli nás na trati dlouhé asi 1,5 kilometru. Těžko se to s něčím srovnává, je to něco velmi zvláštního,“ říká Marián Veselý, zaměstnanec telekomunikační firmy, který takové svezení zažil.