Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallye Monte Carlo: Letos jako divák, za rok za volant

  16:39aktualizováno  21. ledna 19:26
Leckoho při sledování televizních sestřihů ze závodů mistrovství světa v rallye napadne, že by si rychlou jízdu mimo běžné silnice rád vyzkoušel. Kdo by se nechtěl naučit projíždět zatáčku na hlíně smykem stejně jako Jan Kopecký při rallye Monte Carlo, brzdit až v posledním možném okamžiku po vzoru Sebastiena Loeba, a prožít tak adrenalin soutěžního vozu?

Jako v každém sportu platí i v tom motoristickém, že zdokonalení přichází s tréninkem a nejlépe v rukou odborníka.

Než ničit auta, zdraví a přírodu, je lepší usednout do školních lavic. Taková škola se jmenuje rallyeová.

A stejně jako platí, že lepší univerzity najdete pro své vzdělání spíše v zahraničí, u školy rallye vám ani nic jiného nezbývá.

V Česku se základy fyziky chování automobilu, správná volba stopy, rychlý průjezd zatáčkou a ideální brzdění levou nohou v rallye nevyučuje. „Taková škola vyžaduje vhodné instruktory, je drahá a náročná na zajištění prostorů a aut,“ říká Jiří Patera, který provozuje školu bezpečné jízdy, především v Mostě a Vysokém Mýtě.

Nezbývá tak než do školy rallye dojíždět, cesta ale nemusí být tak dlouhá. Nabízejí se Rakousko i Německo. Připravte si ale peníze na školné. Například základní kurz německého autoklubu ADAC přijde na 100 eur. Za zhruba tři tisíce korun strávíte den až den a půl na tréninku rallyeové jízdy pod vedením zkušených instruktorů. Podmínkou je vlastní vůz s výkonem nejméně 90 koní.

Podobně jako na školách bezpečné jízdy, které se v hojném počtu rozšiřují i po Česku, je i rallyeový výcvik vždy dvoufázový. Nejdříve se skutečně sedí v lavicích a učitelé-instruktoři teoreticky přednesou zásady správné jízdy. Po několika hodinách v učebně začíná praktická část.

Například rallyeová škola na německém závodním okruhu Sachsenring nabízí školení jízdy v soutěžním voze ve dvou krocích. Zatímco první fáze probíhá ve vlastním voze nebo školou zapůjčeném BMW 320i (za příplatek), ve druhém cyklu usedají frekventanti do ostrého Mitubishi Evo s pohonem všech kol a výkonem 280 koní, které z klidu na 100 km/h zrychlí za 4 sekundy.

Propagační materiály školy ze Sachsenringu slibují, že kurs povede vicemistr svět v automobilových soutěžích kategorie N Uwe Nittel. Celé rallyeové školení tu přijde na 1400 eur. První praktická fáze se odehrává na asfaltu, kde se na kluzkých fóliích vyučuje rychlé zvládání vozu v zatáčkách. Ve druhém dni vyjíždějí studenti školy rallye do terénu, jezdí na různých površích včetně šotoliny a vedle sebe mají instruktora, který je terénem vede.

Kurs rallyeové jízdy je možné absolvovat i pod křídly rakouské společnosti Raimunda Baumschlagera. Ta se technicky stará o tým Red Bull Škoda, jenž se letos účastní mistrovství světa. Do nabídky školy nazvané No limits patří i svezení na místě spolujezdce, když za volantem sedí třeba přímo pilot Raimund Baumschlager.

Tento druh zábavy se rozšířil i do Česka. Některé firmy si nechávají podobné akce uspořádat jako formu odměny pro své zaměstnance. Za volant rallyeových vozů, i těch nejlepších se specifikací WRC, usedají zkušení jezdci a na místo spolujezdce odměnění pracovníci. „Byl to super zážitek, svezli nás na trati dlouhé asi 1,5 kilometru. Těžko se to s něčím srovnává, je to něco velmi zvláštního,“ říká Marián Veselý, zaměstnanec telekomunikační firmy, který takové svezení zažil.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz