Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rámy seženete i na yetiho, hlavně ale nesmí ublížit chodci

aktualizováno 
Trubkové rámy, oblíbené mezi teréňáky a vozy do lehkého terénu (SUV), musí od roku 2007 plnit bezpečnostní předpisy stanovené evropskou legislativou. V případě střetu nesmí ohrožovat chodce. Normované je jejich tvarování i připevnění na auto a předpisy jsou nyní ještě přísnější. Rámy z aut však úplně nezmizí.

Škoda Yeti s ozdobným rámem a dalšími doplňky | foto: Cobra - SOR

Automobilky investují obrovské peníze do návrhu a konstrukce co "nejměkčí" přídě auta. Deformační zóny mají ochránit chodce v případě, že dojde ke střetu. Když si pak na auto majitel namontuje mohutný rám, je kouzlo všech deformačních zón s přesně spočítanou tuhostí pryč. Trubkový rám plnící nové evropské normy tedy nesmí být především nebezpečný pro chodce.

"Už více než dva roky platí, že kdo si chce nechat zapsat to technického průkazu tento "okrasný" doplněk, musí doložit, že zohýbaná trubka mířící před chladič vozu neodporuje zákonu," uvádí server AutemBezpečně.cz.

"Rámy musí mít absorpční schopnost při střetu s chodcem. Dříve mohl člověk skončit při nárazu rámu pod autem, které ho ještě přejelo. Dnešní výrobky nebrání tomu, aby se tělo převalilo přes kapotu jako při nárazu bez rámu," vysvětlil pro AutemBezpečně.cz Karel Dvořák, majitel firmy Luxor, která dováží do Česka doplňky německé značky Cobra.

Trubkové rámy jsou tak od roku 2007 mnohem menší, nižší, nepřesahují šířku auta. Změnilo se také jejich upevnění. "Spodní část je uchycena pevně, ale horní díl je na pružinách. Díky tomu se rám při střetu posune nahoře až k nárazníku a není tolik nebezpečný," tvrdí Karel Dvořák.

Na konci listopadu letošního roku vstoupila v Evropské unii v platnost nová přísnější norma. Říká, že čím je auto bezpečnější bezpečnější pro chodce, tím lepší musí být rám.

"Majitelé starších aut si mohou pořídit jakýkoliv rám schválený podle legislativy z roku 2007. Ale u nových vozů jsou požadavky nyní ještě přísnější. Hlavně u těch aut, které plní nejtvrdší kritéria pro bezpečnost chodců," vysvětluje Bohuslav Kovanda ze společnosti TÜV SÜD Czech, která auta a jejich doplňky homologuje.

Například fabia druhé generace, roomster nebo yeti už splňují náročnější kritéria pro bezpečnost chodců, a musí proto dostat bezpečnější rám než octavia první generace z roku 1996. Ta se sice stále ještě prodává jako nový vůz, ale vzhledem ke stáří tohoto modelu už tak vysoké nároky na bezpečnost chodců plnit nemusí.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Najdete na iDNES.cz