Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rámy seženete i na yetiho, hlavně ale nesmí ublížit chodci

aktualizováno 
Trubkové rámy, oblíbené mezi teréňáky a vozy do lehkého terénu (SUV), musí od roku 2007 plnit bezpečnostní předpisy stanovené evropskou legislativou. V případě střetu nesmí ohrožovat chodce. Normované je jejich tvarování i připevnění na auto a předpisy jsou nyní ještě přísnější. Rámy z aut však úplně nezmizí.

Škoda Yeti s ozdobným rámem a dalšími doplňky | foto: Cobra - SOR

Automobilky investují obrovské peníze do návrhu a konstrukce co "nejměkčí" přídě auta. Deformační zóny mají ochránit chodce v případě, že dojde ke střetu. Když si pak na auto majitel namontuje mohutný rám, je kouzlo všech deformačních zón s přesně spočítanou tuhostí pryč. Trubkový rám plnící nové evropské normy tedy nesmí být především nebezpečný pro chodce.

"Už více než dva roky platí, že kdo si chce nechat zapsat to technického průkazu tento "okrasný" doplněk, musí doložit, že zohýbaná trubka mířící před chladič vozu neodporuje zákonu," uvádí server AutemBezpečně.cz.

"Rámy musí mít absorpční schopnost při střetu s chodcem. Dříve mohl člověk skončit při nárazu rámu pod autem, které ho ještě přejelo. Dnešní výrobky nebrání tomu, aby se tělo převalilo přes kapotu jako při nárazu bez rámu," vysvětlil pro AutemBezpečně.cz Karel Dvořák, majitel firmy Luxor, která dováží do Česka doplňky německé značky Cobra.

Trubkové rámy jsou tak od roku 2007 mnohem menší, nižší, nepřesahují šířku auta. Změnilo se také jejich upevnění. "Spodní část je uchycena pevně, ale horní díl je na pružinách. Díky tomu se rám při střetu posune nahoře až k nárazníku a není tolik nebezpečný," tvrdí Karel Dvořák.

Na konci listopadu letošního roku vstoupila v Evropské unii v platnost nová přísnější norma. Říká, že čím je auto bezpečnější bezpečnější pro chodce, tím lepší musí být rám.

"Majitelé starších aut si mohou pořídit jakýkoliv rám schválený podle legislativy z roku 2007. Ale u nových vozů jsou požadavky nyní ještě přísnější. Hlavně u těch aut, které plní nejtvrdší kritéria pro bezpečnost chodců," vysvětluje Bohuslav Kovanda ze společnosti TÜV SÜD Czech, která auta a jejich doplňky homologuje.

Například fabia druhé generace, roomster nebo yeti už splňují náročnější kritéria pro bezpečnost chodců, a musí proto dostat bezpečnější rám než octavia první generace z roku 1996. Ta se sice stále ještě prodává jako nový vůz, ale vzhledem ke stáří tohoto modelu už tak vysoké nároky na bezpečnost chodců plnit nemusí.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.