Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jeho Veličenstvo Range Rover: terénní limuzína se valí v nové generaci

Je dobojováno. Milovníci pevností na čtyřech kolech, příznivci britské automobilové šlechty a vlastně všichni nadšení motoristé si mohou konečně oddychnout. Konec odzvonil spekulacím, pochybnostem i zaručeně ověřeným zprávám. Range Rover s číslem 4 přijíždí, víme, jak vypadá a co ukrývá jeho majestátní pětimetrová karoserie.
Premiéra nového Range Roveru

Premiéra nového Range Roveru | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Po akvizici Land Roveru indickou automobilkou Tata v červnu roku 2008 se o budoucnosti vrcholného modelu Range Rover vedly bouřlivé diskuse. Fanoušci tradiční britské značky se obávali, aby nástupce pod novým vedením nesklouzl do šedého průměru a zelení ekoaktivisté by pětadvacet metráků těžkého drobečka nejraději vymazali z povrchu Země.

Premiéra nového Range Roveru
Premiéra nového Range Roveru
Premiéra nového Range Roveru

Po úniku prvních špionážních fotek se zase ozvali škarohlídi, kterým nová vlajková loď přišla zženštilá a málo vznešená. Nic z toho se naštěstí nepotvrdilo.

Zvenčí se nový rangerover od předchůdce příliš neliší, tedy na první pohled. Až v přímé konfrontaci s odcházející generací zjistíte, že tu jde o změny masivní, nikoliv pouze kosmetické.

Krabicové tvary, tělo jako vytesané z jednoho kusu kamene, to je asi vše, co novinka podědila. Hlavní změny se odehrály na přídi. Ta je teď oblejší, uhlazenější a dost možná i ohleduplnější při střetu s chodci. Světlomety nyní zasahují hluboko do boků, dostaly diodovou techniku a modernější tvary. Z boků zmizel prolis ve spodní polovině dveří, který opticky snižoval jejich velikost, přibyly tu však jiné detaily.

Přední dveře ozdobili návrháři vertikálními linkami ve tvaru žraločích žáber, podobnými těm, které měl už předchůdce před faceliftem. Úplnou novinkou je zde ozdobná lišta protínající spodní část boků od předních dveří až po zadní světla. Na zádi prošly nejvýraznější proměnou světlomety. Po vzoru těch předních zasahují do boků a mají o poznání modernější tvary i grafiku.

Nový Range Rover

Nový rangerover prostě neztratil nic ze své majestátnosti, navenek působí propracovanějším dojmem a jeho silueta je o poznání dynamičtější.

Čtvrtá generace se nepatrně změnila i v rozměrech. Do délky narostl rangerover o zanedbatelných 23 mm, o 20 mm je teď dokonce nižší a rozvor byl prodloužen o 42 mm.

To nejpodstatnější na nové vlajkové lodi je ale ukryto po kabátem. Jako základní stavební kámen použili konstruktéři výrazně upravenou platformu Jaguaru XJ. Masivním použitím hliníku na karoserii, nosných částech vozu i na podvozku se jim podařilo radikálně snížit pohotovostní hmotnost, a to v rozsahu 318 až 420 kilogramů podle motorizace.

Významná redukční dieta dovolila nastěhovat pod kapotu moderní šestiválcový turbodiesel TDV6 3,0l s výkonem 258 koní. Ten podle slov výrobce slibuje srovnatelnou dynamiku jako motor TDV8 v útrobách předchůdce. Ve sprintu na stovku je totiž jen o desetinu pomalejší, zvládne jej za 7,9 vteřiny. Dvakrát přeplňovaný osmiválec TDV8 4,4l, který teď doplňuje nabídku vznětových motorů, je na stovce o vteřinu rychleji.

Zbylou část nabídky tvoří rovněž vidlicové osmiválce, důvěrně známé a zážehové. Oba mají shodný zdvihový objem 5,0 litru, ale rozdílný výkon a apetit. Atmosférické provedení se chlubí výkonem 375 koní, kompresorem dopovaný "Supercharged" slibuje díky 510 koním opravdovou řidičskou nirvánu ale i městskou spotřebu 20,6 litru.

V průběhu příštího roku přibude v nabídce i první hybridní model značky. Ten bude složen z dieselové pohonné jednotky TDV6 a elektromotoru o výkonu 35kW (47 koní). Elektrická energie se bude ukládat do lithium-iontových bateriích o celkové kapacitě 1,7 kW/h. Kombinovaný pohon by měl údajně nabídnout o několik desetin lepší zrychlení, o více než litr nižší průměrnou spotřebu a emise CO2 s hodnotou 169 g/km.

Nový rangerover při testech v průběhu vývoje

Všechny pohonné jednotky jsou standardně spojeny s osmistupňovým automatem ZF, který rovněž přispívá ke snížení spotřeby. O zpomalení všech verzí se stará bohatě dimenzovaná brzdová soustava Brembo s kotouči o průměru 380 mm vpředu a 365 mm vzadu.

Přenos točivého momentu na všechna čtyři kola je řízen systémem Terrain Response druhé generace. Ten má na rozdíl od předchůdce i inteligentní, plně automatizovaný systém, který svými senzory neustále sleduje povrch a v závislosti na adhezi volí některý z pěti programů. Samozřejmostí je tu i možnost manuální volby jízdních režimů, stejně jako redukční převodovka. Pro vybrané motorizace bude za příplatek k dispozici i zadní diferenciál s uzávěrkou.

Výtečnou prostupnost terénem zajišťuje mimo sofistikovaného pohonu kol také velká světlá výška. Ta může být v závislosti na nastavení vzduchového podvozku až 303 mm. V mimořádně velkém rozsahu lze měnit také výšku na obou nápravách, vpředu 260 mm a na zadní nápravě dokonce až 310 mm.

Promyšlenost nové generace dokazuje i výrazně zvýšená brodivost (+ 20cm). Díky sání, které konstruktéři důmyslně integrovali do kapoty motoru, teď může rangerover projíždět vodou až 900 mm hlubokou.

Kromě lepší dynamiky a nižší spotřeby u všech verzí výrobce slibuje ještě komfortnější jízdní vlastnosti a větší obratnost vozu.

Podvozek dostal nejen novou architekturu s lehkými hliníkovými závěsy, ale i přepracované odpružení, kombinující vzduchové pružiny s aktivními tlumiči. Toto řešení má přinést podstatně kratší reakční dobu a zajistit tak lepší stabilitu při vyšších rychlostech a současně omezit náklony karoserie při prudkých změnách směru. Vrcholné osmiválce dostaly navíc aktivní stabilizátory a systém Dynamic Response.

Zcela samostatnou kapitolu sehrál při vývoji nové generace interiér. Že je díky prodlouženému rozvoru zase o trochu prostornější se dalo očekávat. Cestujícím na zadních sedadlech ale mezigeneračně přibylo úctyhodných 118 milimetrů pro kolena, a to výběhový model v tomto ohledu ani nijak nezaostával. Nový "range" je schopný vyhovět mimořádně vysokým nárokům na prostor i v příčném směru.

Volitelným doplňkem Executive Class majitel získá dvě samostatná sedadla ve druhé řadě, tedy opravdu luxusní čtyřmístné uspořádání interiéru.

Ještě větší proměnou prošlo ovládání. Pracoviště řidiče, poseté ovládacími tlačítky a přepínači roztodivných tvarů a velikostí, je zapomenuto. Funkce téměř poloviny ovladačů byly přesunuty do multimediálního centra s obří dotykovou obrazovkou. Kokpit tím ztratil vzhled dopravního letadle a získal na eleganci, otázkou zůstává, jak efektivní bude takový způsob ovládání v praxi.

Pozornosti konstruktérů neunikla ani akustická pohoda na palubě. Díky velkému množství izolačních materiálů má být nová vlajková loď v tomto ohledu srovnatelná s těmi nejlepšími limuzínami.

Premiéra nového Range Roveru

Luxusní interiér využívá i nadále designové prvky charakteristické pro rangerovery, ovšem v modernější úpravě a v ještě elegantnější formě. Společným jmenovatelem je tu prvotřídní kvalita všech použitých materiálů a tradičně špičkové řemeslné zpracování.

V rámci individualizace nabízí výrobce  nepřeberné množství možností. K dispozici bude 17 barevných provedení interiéru, tři druhy dřevěného dekoru, 37 odstínů laku karosérie, dva druhy kontrastního lakování střechy nebo osm designů litých kol v rozměrech od devatenácti do dvaadvaceti palců.

Nadílkou luxusu hýří i seznam standardní a příplatkové výbavy. Kromě obvyklých prvků tu najdeme třeba čtyřzónovou klimatizaci s funkcí programovatelného vychlazení nebo vyhřátí interiéru nebo třeba elektricky ovládané dvoudílné dveře zavazadlového prostoru.

Za příplatek si bude moci budoucí majitel dopřát třeba panoramatické střešní okno s posuvnou přední částí, elektricky ovládané boční schůdky usnadňující nastupování a vystupování, elektricky ovládané tažné zařízení pro přívěs do hmotnosti 3,5 tuny, zábavní centrum pro zadní sedadla a další technické finesy.

Z elektronických systémů jmenujme například adaptivní radarem řízený tempomat, systém sledování mrtvého úhlu, systém nouzového brzdění,  automatický parkovací asistent, nebo kamerový systém pro sledování taženého přívěsu.
Třešničkou na dortu je audiosoustava od high-endové značky Meridian, která obsahuje 29 komponentních reproduktorů s celkovým hudebním výkonem 1 700 wattů.

Nový rangerover si zachoval unikátní charakter svých předchůdců. Geniální mix luxusu, výkonnosti a schopnosti jízdy v jakémkoliv terénu jej ale posouvá zase o kus blíže k dokonalosti.

Range Rover čtvrté generace se veřejnosti poprvé představí na právě začínajícím pařížském autosalonu. Na český trh dorazí první kousky v lednu příštího roku. Objednávat se však dá už nyní.

Vše podstatné o novém rangeroveru už víme, teď zbývá zjistit to nejdůležitější, tedy jak jezdí...

Nový Range Rover v číslech
Motorizace3,0 V64,4 V85,0 V85,0 Supercharged
Palivonaftanaftabenzinbenzin
Válců/ventilů6/248/328/328/32
Zdvihový objem (cm³)2 9934 3674 9994 999
Výkon( kW/koní)190/258250/339276/375375/510
Točivý moment (Nm)600700510625
Zrychlení 0–100 km/h (s)7,96,96,85,4
Maximální rychlost (km/h)209217209225 (250 na přání)
Průměrná spotřeba (l/100 km)7,58,712,813,8
Délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4 999/2 073/1 835/2 922
Objem nádrže (l)85105105105
Zavazadlový prostor (l)550–2 030
Pohotovostní hmotnost (kg) 2 1602 3602 2002 330
Brodivost (mm) 900
Nájezdový / sjezdový úhel (°) 26,0–34,7*/24,6–29,6*
Přechodový úhel (°)20,1–28,3*
Cena (Kč) včetně DPH2 293 6802 757 360 ** 2 925 000
* v režimu off-road
** nebude dostupný na českém trhu
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...