Premiéra nového Range Roveru

Premiéra nového Range Roveru | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Jeho Veličenstvo Range Rover: terénní limuzína se valí v nové generaci

  • 67
Je dobojováno. Milovníci pevností na čtyřech kolech, příznivci britské automobilové šlechty a vlastně všichni nadšení motoristé si mohou konečně oddychnout. Konec odzvonil spekulacím, pochybnostem i zaručeně ověřeným zprávám. Range Rover s číslem 4 přijíždí, víme, jak vypadá a co ukrývá jeho majestátní pětimetrová karoserie.

Po akvizici Land Roveru indickou automobilkou Tata v červnu roku 2008 se o budoucnosti vrcholného modelu Range Rover vedly bouřlivé diskuse. Fanoušci tradiční britské značky se obávali, aby nástupce pod novým vedením nesklouzl do šedého průměru a zelení ekoaktivisté by pětadvacet metráků těžkého drobečka nejraději vymazali z povrchu Země.

Premiéra nového Range Roveru
Premiéra nového Range Roveru
Premiéra nového Range Roveru

Po úniku prvních špionážních fotek se zase ozvali škarohlídi, kterým nová vlajková loď přišla zženštilá a málo vznešená. Nic z toho se naštěstí nepotvrdilo.

Zvenčí se nový rangerover od předchůdce příliš neliší, tedy na první pohled. Až v přímé konfrontaci s odcházející generací zjistíte, že tu jde o změny masivní, nikoliv pouze kosmetické.

Krabicové tvary, tělo jako vytesané z jednoho kusu kamene, to je asi vše, co novinka podědila. Hlavní změny se odehrály na přídi. Ta je teď oblejší, uhlazenější a dost možná i ohleduplnější při střetu s chodci. Světlomety nyní zasahují hluboko do boků, dostaly diodovou techniku a modernější tvary. Z boků zmizel prolis ve spodní polovině dveří, který opticky snižoval jejich velikost, přibyly tu však jiné detaily.

Přední dveře ozdobili návrháři vertikálními linkami ve tvaru žraločích žáber, podobnými těm, které měl už předchůdce před faceliftem. Úplnou novinkou je zde ozdobná lišta protínající spodní část boků od předních dveří až po zadní světla. Na zádi prošly nejvýraznější proměnou světlomety. Po vzoru těch předních zasahují do boků a mají o poznání modernější tvary i grafiku.

Nový Range Rover

Nový rangerover prostě neztratil nic ze své majestátnosti, navenek působí propracovanějším dojmem a jeho silueta je o poznání dynamičtější.

Čtvrtá generace se nepatrně změnila i v rozměrech. Do délky narostl rangerover o zanedbatelných 23 mm, o 20 mm je teď dokonce nižší a rozvor byl prodloužen o 42 mm.

To nejpodstatnější na nové vlajkové lodi je ale ukryto po kabátem. Jako základní stavební kámen použili konstruktéři výrazně upravenou platformu Jaguaru XJ. Masivním použitím hliníku na karoserii, nosných částech vozu i na podvozku se jim podařilo radikálně snížit pohotovostní hmotnost, a to v rozsahu 318 až 420 kilogramů podle motorizace.

Významná redukční dieta dovolila nastěhovat pod kapotu moderní šestiválcový turbodiesel TDV6 3,0l s výkonem 258 koní. Ten podle slov výrobce slibuje srovnatelnou dynamiku jako motor TDV8 v útrobách předchůdce. Ve sprintu na stovku je totiž jen o desetinu pomalejší, zvládne jej za 7,9 vteřiny. Dvakrát přeplňovaný osmiválec TDV8 4,4l, který teď doplňuje nabídku vznětových motorů, je na stovce o vteřinu rychleji.

Zbylou část nabídky tvoří rovněž vidlicové osmiválce, důvěrně známé a zážehové. Oba mají shodný zdvihový objem 5,0 litru, ale rozdílný výkon a apetit. Atmosférické provedení se chlubí výkonem 375 koní, kompresorem dopovaný "Supercharged" slibuje díky 510 koním opravdovou řidičskou nirvánu ale i městskou spotřebu 20,6 litru.

V průběhu příštího roku přibude v nabídce i první hybridní model značky. Ten bude složen z dieselové pohonné jednotky TDV6 a elektromotoru o výkonu 35kW (47 koní). Elektrická energie se bude ukládat do lithium-iontových bateriích o celkové kapacitě 1,7 kW/h. Kombinovaný pohon by měl údajně nabídnout o několik desetin lepší zrychlení, o více než litr nižší průměrnou spotřebu a emise CO2 s hodnotou 169 g/km.

Nový rangerover při testech v průběhu vývoje

Všechny pohonné jednotky jsou standardně spojeny s osmistupňovým automatem ZF, který rovněž přispívá ke snížení spotřeby. O zpomalení všech verzí se stará bohatě dimenzovaná brzdová soustava Brembo s kotouči o průměru 380 mm vpředu a 365 mm vzadu.

Přenos točivého momentu na všechna čtyři kola je řízen systémem Terrain Response druhé generace. Ten má na rozdíl od předchůdce i inteligentní, plně automatizovaný systém, který svými senzory neustále sleduje povrch a v závislosti na adhezi volí některý z pěti programů. Samozřejmostí je tu i možnost manuální volby jízdních režimů, stejně jako redukční převodovka. Pro vybrané motorizace bude za příplatek k dispozici i zadní diferenciál s uzávěrkou.

Výtečnou prostupnost terénem zajišťuje mimo sofistikovaného pohonu kol také velká světlá výška. Ta může být v závislosti na nastavení vzduchového podvozku až 303 mm. V mimořádně velkém rozsahu lze měnit také výšku na obou nápravách, vpředu 260 mm a na zadní nápravě dokonce až 310 mm.

Promyšlenost nové generace dokazuje i výrazně zvýšená brodivost (+ 20cm). Díky sání, které konstruktéři důmyslně integrovali do kapoty motoru, teď může rangerover projíždět vodou až 900 mm hlubokou.

Kromě lepší dynamiky a nižší spotřeby u všech verzí výrobce slibuje ještě komfortnější jízdní vlastnosti a větší obratnost vozu.

Podvozek dostal nejen novou architekturu s lehkými hliníkovými závěsy, ale i přepracované odpružení, kombinující vzduchové pružiny s aktivními tlumiči. Toto řešení má přinést podstatně kratší reakční dobu a zajistit tak lepší stabilitu při vyšších rychlostech a současně omezit náklony karoserie při prudkých změnách směru. Vrcholné osmiválce dostaly navíc aktivní stabilizátory a systém Dynamic Response.

Zcela samostatnou kapitolu sehrál při vývoji nové generace interiér. Že je díky prodlouženému rozvoru zase o trochu prostornější se dalo očekávat. Cestujícím na zadních sedadlech ale mezigeneračně přibylo úctyhodných 118 milimetrů pro kolena, a to výběhový model v tomto ohledu ani nijak nezaostával. Nový "range" je schopný vyhovět mimořádně vysokým nárokům na prostor i v příčném směru.

Volitelným doplňkem Executive Class majitel získá dvě samostatná sedadla ve druhé řadě, tedy opravdu luxusní čtyřmístné uspořádání interiéru.

Ještě větší proměnou prošlo ovládání. Pracoviště řidiče, poseté ovládacími tlačítky a přepínači roztodivných tvarů a velikostí, je zapomenuto. Funkce téměř poloviny ovladačů byly přesunuty do multimediálního centra s obří dotykovou obrazovkou. Kokpit tím ztratil vzhled dopravního letadle a získal na eleganci, otázkou zůstává, jak efektivní bude takový způsob ovládání v praxi.

Pozornosti konstruktérů neunikla ani akustická pohoda na palubě. Díky velkému množství izolačních materiálů má být nová vlajková loď v tomto ohledu srovnatelná s těmi nejlepšími limuzínami.

Premiéra nového Range Roveru

Luxusní interiér využívá i nadále designové prvky charakteristické pro rangerovery, ovšem v modernější úpravě a v ještě elegantnější formě. Společným jmenovatelem je tu prvotřídní kvalita všech použitých materiálů a tradičně špičkové řemeslné zpracování.

V rámci individualizace nabízí výrobce  nepřeberné množství možností. K dispozici bude 17 barevných provedení interiéru, tři druhy dřevěného dekoru, 37 odstínů laku karosérie, dva druhy kontrastního lakování střechy nebo osm designů litých kol v rozměrech od devatenácti do dvaadvaceti palců.

Nadílkou luxusu hýří i seznam standardní a příplatkové výbavy. Kromě obvyklých prvků tu najdeme třeba čtyřzónovou klimatizaci s funkcí programovatelného vychlazení nebo vyhřátí interiéru nebo třeba elektricky ovládané dvoudílné dveře zavazadlového prostoru.

Za příplatek si bude moci budoucí majitel dopřát třeba panoramatické střešní okno s posuvnou přední částí, elektricky ovládané boční schůdky usnadňující nastupování a vystupování, elektricky ovládané tažné zařízení pro přívěs do hmotnosti 3,5 tuny, zábavní centrum pro zadní sedadla a další technické finesy.

Z elektronických systémů jmenujme například adaptivní radarem řízený tempomat, systém sledování mrtvého úhlu, systém nouzového brzdění,  automatický parkovací asistent, nebo kamerový systém pro sledování taženého přívěsu.
Třešničkou na dortu je audiosoustava od high-endové značky Meridian, která obsahuje 29 komponentních reproduktorů s celkovým hudebním výkonem 1 700 wattů.

Nový rangerover si zachoval unikátní charakter svých předchůdců. Geniální mix luxusu, výkonnosti a schopnosti jízdy v jakémkoliv terénu jej ale posouvá zase o kus blíže k dokonalosti.

Range Rover čtvrté generace se veřejnosti poprvé představí na právě začínajícím pařížském autosalonu. Na český trh dorazí první kousky v lednu příštího roku. Objednávat se však dá už nyní.

Vše podstatné o novém rangeroveru už víme, teď zbývá zjistit to nejdůležitější, tedy jak jezdí...

Nový Range Rover v číslech
Motorizace3,0 V64,4 V85,0 V85,0 Supercharged
Palivonaftanaftabenzinbenzin
Válců/ventilů6/248/328/328/32
Zdvihový objem (cm³)2 9934 3674 9994 999
Výkon( kW/koní)190/258250/339276/375375/510
Točivý moment (Nm)600700510625
Zrychlení 0–100 km/h (s)7,96,96,85,4
Maximální rychlost (km/h)209217209225 (250 na přání)
Průměrná spotřeba (l/100 km)7,58,712,813,8
Délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4 999/2 073/1 835/2 922
Objem nádrže (l)85105105105
Zavazadlový prostor (l)550–2 030
Pohotovostní hmotnost (kg) 2 1602 3602 2002 330
Brodivost (mm) 900
Nájezdový / sjezdový úhel (°) 26,0–34,7*/24,6–29,6*
Přechodový úhel (°)20,1–28,3*
Cena (Kč) včetně DPH2 293 6802 757 360 ** 2 925 000
* v režimu off-road
** nebude dostupný na českém trhu