Range Rover Velar: interiér mu navrhovali nadvakrát kvůli moderní technice

aktualizováno 
Ženeva (Od zpravodajů Auto.iDNES.cz) - Automobilka Range Rover ukázala na autosalonu v Ženevě své nové SUV Range Rover Velar. Auto bylo představeno již s předstihem na samostatné akci v Londýně, ale Ženeva je místem světové výstavní premiéry. Velar vyplňuje mezeru mezi modely Evoque a Range Rover Sport, ze všech modelů značky vsadil na zatím nejdynamičtější pojetí.

Nový Range Rover Velar se stal tak trochu překvapením, krátce po uvedení nového modelu Land Rover Discovery je tu jeho velikostní ekvivalent od luxusnější divize Range Rover. Velar je pro značku zcela nové auto, v mezeře mezi malým Evoqem a už docela velkým Range Rover Sportem zatím firmě konkrétní vůz chyběl. Otázkou je, nakolik Velar uzme zákazníky právě provedení Sport, které přeci jen není fyzicky o moc větší. Charakterově jde ale o odlišná auta, Sport upřednostňuje i přes svůj název mohutnost a luxus, zatímco Velar je auto, které je i dle slov zástupců automobilky tím nejdynamičtějším v jeho dosavadní historii.

Fotogalerie

Velar je navíc soupeřem i pro další koncernový vůz – Jaguar F-Pace, který stojí na stejné hliníkové platformě a používá v podstatě shodné motory. Obě auta však mají být podle zástupců Land Roveru výrazně odlišná a značky si nemají konkurovat. Každopádně je jasné, že koncern Jaguar Land Rover teď má ve třídě středně velkých SUV opravdu bohatou nabídku, které jen tak někdo konkurovat nemůže – sestava Jaguar F-Pace, Land Rover Discovery, Range Rover Sport a Range Rover Velar je opravdu silnou čtveřicí.

Velar se má od svých příbuzných lišit nejen dynamičtějším profilem (je nejnižší z těchto vozů), ale také novým důrazem na digitalizaci interiéru. „Tohle auto se vyvíjelo velmi dlouho, v podstatě asi osm let,“ prozradil nám v Ženevě Michal Kačmár, slovenský designér, který u Land Roveru pracoval a jehož některé detaily najdeme i na Velaru (v Praze nedávno představoval nový Land Rover Discovery). Tvrdí, že auto bylo již dlouho připraveno, ale Land Rover čekal právě na to, až budou k dispozici vhodné technologie pro nový multimediální koncept interiéru. „Ten původně navržený se tak v podstatě vyhodil a vnitřek vozu se navrhoval znovu,“ prozrazuje zákulisí.

hlavička Autosalon Ženeva 2017

Velar je tak uvnitř nejen nejmodernějším vozem koncernu JLR, ale patří k nejmodernějším autům vůbec. Interiéru dominují dva obří displeje. Jeden veliký dotykový v podstatě tvoří celou středovou konzoli a integruje v sobě i neobvyklé otočné ovladače, jejichž funkce se mění podle toho, co uživatel na dotykové obrazovce navolí. Zní to možná komplikovaně, ale zdá se, že Land Rover tu na něco kápnul, tohle by mohla být funkční kombinace dotykových displejů a mechanických ovladačů.

Druhý displej je pak umístěn vedle volantu a ovládá klasické funkce infotainmentu a navigace. Díky tomuto konceptu má Velar zcela nový interiér, který příliš neodkazuje na ostatní vozy značky. Opět ale působí opravdu velmi luxusně. Zajímavostí může být nový ekologický materiál potahů sedadel. Jde o speciální látku, která je alternativou ke kůži. Tu Velar samozřejmě také nabídne.

Range Rover Velar zaujme krom luxusu i svým prostorem. Díky dlouhému rozvoru (2 878 mm) je v něm v podélném směru hodně místa a ani nad hlavou nehrozí nedostatek, a to i přes v dané kategorii relativně nízkou siluetu vozu. Obří je i zavazadlový prostor, který pojme 673 litrů nákladu.

I přes své značné rozměry nebude Range Rover Velar příliš lézt do zelí modelu Sport podobné velikosti. Důvodem jsou možnosti konfigurace vozu. „Liší se to, jak si může zákazník vůz naspecifikovat,“ říká Michal Kačmár a pokračuje: „Velar má čtyřválce a šestiválce, Range Rover Sport začíná na šestiválcích a objednat lze i osmiválce.“ Velar tedy přebírá nabídku motorů z Jaguaru F-Pace, základem jsou dvoulitry, ať už benzínový, nebo naftový. Benziňák má 184 kW a 1 804 kg těžké SUV s ním na stovku zrychlí za 6,7 sekundy. Nafťák je k dispozici v provedeních s výkonem 132 a 177 kW, tady se pro změnu hraje na kombinovanou spotřebu, která činí 5,4 a 5,8 litru na 100 kilometrů. Akcelerace na stovku trvá 8,9 nebo 7,3 sekundy. Vrcholem nabídky jsou šestiválce. Výborný třílitrový turbodiesel se dvěma turbodmychadly a výkonem 221 kW dovolí autu zrychlit na stovku za 6,5 sekundy a spotřeba by se měla držet na 6,4 litrech na 100 kilometrů. A třílitrový benzínový šestiválec s přeplňováním kompresorem dává 280 kW, což znamená stovku za 5,7 sekundy a spotřebu 9,4 litru benzínu na 100 kilometrů.

Všechna provedení mají sériově pohon všech kol a osmistupňovou automatickou převodovku. Range Rover Velar už zná i své české ceny. Základ s benzinovým čtyřválcem je za 1 559 085 korun, diesel je o necelých 500 korun dražší. Šestiválce vyjdou v základu na 1 835 812 korun v případě dieselu a 1 856 745 korun v případě benzínového motoru. Cena provedení Velar HSE s benzínovým šestiválcem se pak šplhá až na 2 419 637 korun, přitom stále zůstává prostor pro další příplatkovou výbavu.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Najdete na iDNES.cz