Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reálná spotřeba se tabulkám stále vzdaluje. Výrobci si pomáhají fintami

  13:00
Rozdíl mezi reálnou a udávanou spotřebou je v průměru 42 %. Podle ekologické organizace ICCT „podvádějí“ automobilové koncerny stále více. V roce 2013 byl rozdíl jen 25 %.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

„Ještě před deseti lety se přitom údaje lišily dokonce jen o deset procent,“ píše německý Spiegel. Lidé z výzkumného ústavu ICCT (International Council for Clean Transportation) vycházejí z údajů dalšího nizozemského institutu TNO. Ten neprováděl vlastní měření, ale s „továrními“ údaji porovnal data z webových stránek spritmonitor.de, honestjohn.co.uk a Fiches-Auto.fr, kde svoji spotřebu měří běžní řidiči, a přidal ještě výsledky nezávislých testů německých motoristických časopisů Autobild, Auto Motor und Sport a švýcarského autoklubu TCS.

Dvě třetiny zjištěného rozdílu přitom vycházejí z toho, že výrobci stále více využívají skulinky, které jim otevírají předpisy pro měření emisí (jaké finty výrobci aut používají, čtěte zde). Pro testy lze předem speciálně připravit pneumatiky, plně se také nabije baterie. „Takové věci sice nejsou výslovně zakázány, ale v žádném případě neodrážejí podmínky běžného provozu,“ vysvětluje šéf ICCT pro Evropu Peter Mock. Zbytek rozdílů pak mají na svědomí technologie, jejichž přínos je nejvyšší právě při laboratorním měření. Příkladem je systém vypínání motoru při zastavení vozidla stop-start (u některých aut ovšem tento systém může být zdrojem problémů - čtěte zde).

I když je to nefér, výrobci mají k podobným praktikám dobrý důvod. Musí totiž postupně plnit stále ostřejší a ostřejší limity pro emise CO2, které jsou přímo úměrné naměřené spotřebě. Pokud je nesplní, hrozí jim velké pokuty (více čtěte zde). Ruku v ruce s tím jde rostoucí poptávka po vozech kategorie SUV, ty jsou větší, těžší a mají větší odpor vzduchu než klasické kompaktní vozy. To vše se podepisuje na jejich vyšší spotřebě.

Automobilky údaje z laboratoře navíc obhajují. Jsou podle nich nezbytné pro porovnání aut za stejných podmínek. Skuliny v předpisech, které využívají, nejsou zakázané a hlavně: spotřeba závisí především na řidiči a jeho jízdním stylu.

Podle posledních zjištění německých úřadů však někdy uváděné hodnoty nesouhlasí ani s těmi, které byly zjištěny při opakovaných laboratorních měřeních. Ekologové proto budou určitě ověřovat i hodnoty zjištěné podle nového cyklu stanovení emisí RDE (bude platný od 1. září 2017), který zkoumá emise v podmínkách reálného provozu. Volají také po oficiálním měření spotřeby v běžném provozu na silnici.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...