Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reálná spotřeba se tabulkám stále vzdaluje. Výrobci si pomáhají fintami

  13:00aktualizováno  13:00
Rozdíl mezi reálnou a udávanou spotřebou je v průměru 42 %. Podle ekologické organizace ICCT „podvádějí“ automobilové koncerny stále více. V roce 2013 byl rozdíl jen 25 %.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

„Ještě před deseti lety se přitom údaje lišily dokonce jen o deset procent,“ píše německý Spiegel. Lidé z výzkumného ústavu ICCT (International Council for Clean Transportation) vycházejí z údajů dalšího nizozemského institutu TNO. Ten neprováděl vlastní měření, ale s „továrními“ údaji porovnal data z webových stránek spritmonitor.de, honestjohn.co.uk a Fiches-Auto.fr, kde svoji spotřebu měří běžní řidiči, a přidal ještě výsledky nezávislých testů německých motoristických časopisů Autobild, Auto Motor und Sport a švýcarského autoklubu TCS.

Dvě třetiny zjištěného rozdílu přitom vycházejí z toho, že výrobci stále více využívají skulinky, které jim otevírají předpisy pro měření emisí (jaké finty výrobci aut používají, čtěte zde). Pro testy lze předem speciálně připravit pneumatiky, plně se také nabije baterie. „Takové věci sice nejsou výslovně zakázány, ale v žádném případě neodrážejí podmínky běžného provozu,“ vysvětluje šéf ICCT pro Evropu Peter Mock. Zbytek rozdílů pak mají na svědomí technologie, jejichž přínos je nejvyšší právě při laboratorním měření. Příkladem je systém vypínání motoru při zastavení vozidla stop-start (u některých aut ovšem tento systém může být zdrojem problémů - čtěte zde).

I když je to nefér, výrobci mají k podobným praktikám dobrý důvod. Musí totiž postupně plnit stále ostřejší a ostřejší limity pro emise CO2, které jsou přímo úměrné naměřené spotřebě. Pokud je nesplní, hrozí jim velké pokuty (více čtěte zde). Ruku v ruce s tím jde rostoucí poptávka po vozech kategorie SUV, ty jsou větší, těžší a mají větší odpor vzduchu než klasické kompaktní vozy. To vše se podepisuje na jejich vyšší spotřebě.

Automobilky údaje z laboratoře navíc obhajují. Jsou podle nich nezbytné pro porovnání aut za stejných podmínek. Skuliny v předpisech, které využívají, nejsou zakázané a hlavně: spotřeba závisí především na řidiči a jeho jízdním stylu.

Podle posledních zjištění německých úřadů však někdy uváděné hodnoty nesouhlasí ani s těmi, které byly zjištěny při opakovaných laboratorních měřeních. Ekologové proto budou určitě ověřovat i hodnoty zjištěné podle nového cyklu stanovení emisí RDE (bude platný od 1. září 2017), který zkoumá emise v podmínkách reálného provozu. Volají také po oficiálním měření spotřeby v běžném provozu na silnici.

Autoři:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

Renault Fluence 1.6 16v 2012 ·...
Renault Fluence 1.6 16v 2012 ·...

r.v. 2012, naj. 85 410 km, benzín
163 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz