Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Recept Evropy na hluk: mýtné a obchvaty

  11:48aktualizováno  11:48
Obyvatelé některých částí Prahy si stěžují na neúměrný hluk, nápravy se snaží dosáhnout dokonce za pomoci soudů. Město má už roky stejnou odpověď: Ticha se dočkáte s výstavbou obchvatů. Jak stejný problém řeší nebo vyřešily jiné evropské metropole?
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Čeněk TřečekiDNES.cz

Pokud bydlíte v bytě, kde vám pod okny drnčí auta, máte několik možností, jak se proti hluku bránit. Buď vyměníte okna, nebo přestěhujete ložnici do jiného pokoje.

Další pomoc už je na radnici, která může hledat inspiraci i v Evropě. Tak třeba Londýn - ucpané silnice tady vyřešili tak, že řidiči platí za vjezd do centra.

"Zpoplatnění vjezdu do centra plně podporuji, je to jeden ze způsobů, jak hlukovou zátěž snižovat,“ říká prezident Národní hlukové observatoře České republiky Ivo Vaněk.

Kdo v Londýně nezaplatí mýtné, může přijít o auto
Pokud se řidičům v Londýně nechce platit, čekají je vysoké pokuty. Má to být motivace k tomu, aby Londýňané platili - a především, aby nechávali auta raději doma.

Systém placení se v britské metropoli obejde bez automatů nebo budek s výběrčími, které jsou běžné například na francouzských nebo italských dálnicích. Řidiče totiž kontrolují kamery. 

Ty jednoduše přečtou poznávací značku auta, které vjíždí do placené zóny, a porovnají ji s databází vozidel. Pokud má auto zaplaceno, může se po centru pohybovat bez omezení. Pokud ne, hrozí jeho řidiči pokuta ve výši stovky liber. Časem může ještě narůstat a skončit odtahem provinilcova auta na zvláštní parkoviště. Když majitel nezaplatí ani poté, skončí jeho vozidlo v dražbě. Nebo v lisu. - více zde

Analýza v Londýně zjistila, že zavedení poplatku vede k poklesu dopravy až o 15 procent a že se až o třetinu zmenšily dopravní zácpy. Když teď spočítáte auta v centru, vyjde vám podobné číslo jako kdysi o letních prázdninách.

Podobný model zavedlo například i norské Oslo. Kromě toho potírá londýnská radnice nadměrný hluk i jinak. Britští radní dopřáli obyvatelům metropole na Temži klidnější spaní i tím, že omezili noční provoz letadel nad městem.

"Magistrála je omyl“
Lidem, kteří zažalovali magistrát kvůli hluku, se prezident observatoře nediví. Říká však, že hluk z magistrály zmizí až ve chvíli, kdy budou kolem Prahy hotové obchvaty.

"Vést hlavní dopravní tepnu středem města byla chyba od samého začátku, která zmizí až ve chvíli, kdy se podaří odklonit dopravu na okruhy. Pak se lidem uleví,“ myslí si Vaněk a dodává, že podobně se to povedlo i v Plzni nebo v Paříži.

Přesto Paříž trpí dál. Podle webu pařížské radnice obtěžuje hluk nad sedmdesát decibelů stále asi sto padesát tisíc obyvatel města.

Proto chce francouzská metropole zavést v centru města zóny, ve kterých by byla rychlost omezena na 30 kilometrů v hodině, a vyměnit stávající povrchy silnic za méně hlučné. Plánuje také, že postaví protihlukové tunely na periferii.

Praha už chystá změny - co nejdříve chce jmenovat protihlukového koordinátora, který bude posuzovat nové stavby.

Pro začátek by se metropole na radu prezidenta Vaňka mohla inspirovat dalším londýnským zákazem: "Do Londýna například nesmí po desáté hodině večer vjet ani jeden nákladní vlak. Podobné by to mělo být i v Praze. Tranzitní doprava zkrátka nemá v centru co pohledávat,“ tvrdí Vaněk.


Zatímco Londýn si může odlehčit lodní dopravou, která je tišší, v Praze přesun nákladu na hladinu řeky problém rozhodně nevyřeší.

"Vltava totiž nemůže takový objem zboží nikdy pojmout, nemá na to kapacitu,“ přiznává Vaněk.

Jak na hluk?
Jak se brání v Evropě
Londýn

Řidiči musí při vjezdu do centra platit mýto. Používání nových, méně hlučných povrchů na silnicích a při stavbách. Přeprava zboží se přesouvá na méně hlučné lodě.

Paříž

Zavedení zón s rychlostí sníženou na 30 km/h. Stavba speciálních protihlukových tunelů na vybraných místech. Příspěvek na odhlučnění bytů.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.