Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Recept na asfaltový ementál: za výtluk může voda, na škodu je pojistka

  13:00aktualizováno  13:00
Víc než polovina řidičů si myslí, že české silnice jsou v horším stavu než minulý rok a výmolů je čím dál více. Vznikají v prasklinách vozovky, do kterých nateče voda, zmrzne a roztrhá povrch.

Výtluky na Radlické ulici v Praze | foto:  Dan Materna, MAFRA

Nejčastěji si na výtluku poškodíte podvozek, disky a pneumatiky, tlumiče, výjimkou nejsou ani rozsáhlejší poškození například při nárazu do motoru. Václav Bálek z pojišťovny Allianz vzpomíná i na nehodu, při které kvůli malému kráteru v silnici nakonec řidič skončil s autem ve stromě.

V souvislosti s najetím do výmolu se řidiči nejčastěji obávají proražení pneumatiky či jiného poškození vozidla, cituje výsledky vlastního průzkumu Direct pojišťovna.

Recept na ementál

"Za výtluky obecně může hlavně historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na dnešní zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony," vysvětluje dopravní projektant Josef Filip.

"Stačí nekvalitně napojit záplatu a dovnitř se dostane voda. Pak přijde mráz, led, sůl a provoz a vozovka se poničí," dodává.

Když mrzne a sněží, dělají silničáři jen nejnutnější provizoria. Výtluky zalijí asfaltem bez frézování a válcování. Životnost je pak mnohem menší, než u klasických oprav. Když mrzne, mnohdy nezbývá než rozbité místo vydláždit.

"Osobní zkušenost s vjetím do výmolu má 84 % majitelů řidičského oprávnění. V praxi má motorista šanci na úhradu škody od správce komunikace velmi malou, vymoci likvidaci škody bývá velmi obtížné. Je nutné co nejlépe zdokumentovat okolnosti události, nejlépe za asistence policie, a poté dokázat, že byla přizpůsobena rychlost jízdy stavu vozovky," říká Pavel Hašek, manažer technické likvidace pojistných událostí Direct Pojišťovny.

"Hlavní podmínkou uplatnění nároku na náhradu škody je 'nepředvídatelnost' závady," dodává nezávislý expert na dopravní právo, advokát Michal Dlabola. Celý rozhovor o vymáhání náhrad čtěte zde

Z ankety vyplývá, že čtyři z 10 řidičů by zkoušeli náhradu škody na vozidle vymoci po správci komunikace. Náhradu škody způsobené najetím do výmolu může pokrýt havarijní pojištění, není ale všemocné. Jeho výhodou je, že jsou v něm zahrnuty asistenční služby, které řidiči pomohou vyřešit složitou situaci. Na druhou stranu téměř u­ všech pojistek máte spoluúčast, často 5 či 10 tisíc korun. A škoda při vjetí do výtluku bude často nižší.

Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz dodává, že ne všechno se dá hodit na pojišťovnu. "Likvidátor pojišťovny bude pečlivě zkoumat, jestli například zničený tlumič nebyl už předtím poškozen běžným opotřebením. Pak může odmítnout úhradu škody, když zjistí, že tlumič už byl natolik unavený, že díra v silnici pro něj byla tou poslední kapkou."

Co dělat, když si poškodíte auto

  • Postupujte stejně jako při každé nehodě – zastavte na bezpečném místě, zapněte varovné blikačky, oblékněte reflexní vestu a za auto umístěte výstražný trojúhelník.

  • Zajistěte co nejvíce důkazů – vyfoťte (alespoň mobilem) místo nehody a okolí, vezměte si kontakty na svědky.
  • Volejte policii, abyste měli oficiální záznam o nehodě a fotografie z místa.
  • Zkuste žádat náhradu škody na majiteli komunikace, kde se nehoda stala.
Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.