Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Recyklace aut je v tuzemsku zatím neznámým pojmem

  12:00aktualizováno  12:00
- Co z toho, že převážná většina nově vyrobených automobilů je už alespoň ze dvou třetin recyklovatelná, když se na nějakou automobilovou ekologii v tuzemsku nehledí. V lepším případě končí vrak starého automobilu ve šrotu nebo na vrakovišti, v tom horším zůstane stát někde na ulici, soukromém pozemku nebo černé skládce. Na ekologickou likvidaci vraků nejsou peníze. Tři recyklační linky v republice, které si umějí se starým automobilem poradit, jsou nevyužité.
"Když někdo přiveze staré nebo havarované auto, může si být jist, že za něj dostane zaplaceno," říká Petr Henych, majitel velkého pražského vrakoviště. "Záleží na typu auta, jeho stáří a poškození, ale dá se říct, že vykoupíme skoro všechno. Auto kompletně rozebereme a rozprodáme na náhradní díly." K likvidaci ojetých pneumatik, plastů, nefunkčních akumulátorů, starých olejů a jiných provozních náplní se Petr Henych moc vyjadřovat nechce. "Likvidujeme je jako odpad, víc vám k tomu neřeknu." Je však veřejným tajemstvím, že neprodejné věci končí na veřejných nebo černých skládkách. Přistavení kontejneru a vývoz na skládku totiž přijde přibližně na tisíc korun.
"Právě autovrakoviště by měla být noční můrou ekologů," varuje Ondřej Sýkora z pražského Kovošrotu. "Dřív fungovaly v republice tři linky, kde automobily procházely ekologickou likvidací, a ty fungovaly naplno. Nyní mají všechny problémy s tím, aby se vůbec uživily, protože všechno spolknou vrakoviště." Jen pražský Kovošrot v letech 1993 až 1995 bezplatně zlikvidoval na šestnáct tisíc autovraků, nyní je to jen zlomek tohoto čísla. Málokterý řidič totiž auto k likvidaci přistaví, na sešrotování se tak dostanou jen ta auta, které jsou odtažena z ulic a veřejných prostranství.
Správná ekologická likvidace by měla vypadat tak, že by se z vozu měly vypustit všechny kapaliny, odstranit plasty a pryže, karoserie by měla být rozdrcena. "Tak to funguje třeba v Německu, které může jít v oblasti likvidace automobilů příkladem," tvrdí ekolog Jiří Plešička z Brna. "Kapaliny projdou chemickou úpravou nebo se za vysokých teplot spálí, plasty, pryže, pneumatiky, skla se rozemelou na prášek, který se většinou používá k výrobě tepelných a zvukových izolací. Vybrané plasty se někdy zpracovávají samostatně. Sešrotované kovy procházejí tepelnou úpravou a pak jsou opět využity."
Podle Jiřího Plešičky nejen Německo připravuje zákony, podle kterých se budou muset automobily likvidovat. Automobilka bude odpovědná za ekologickou výrobu vozu, motorista za jeho ekologický provoz a oba společně pak za jeho ekologickou likvidaci. V praxi to bude vypadat tak, že pro odhlášení vozidla z provozu bude muset mít motorista v ruce doklad o tom, že nechal automobil recyklovat.
V tuzemsku zatím žádná podobná nařízení neexistují. Samo odhlášení automobilu z provozu je jednoduché, majiteli auta stačí dojít na dopravní inspektorát, odevzdat malý a velký technický průkaz, státní poznávací značky a ústřižek složenky o zaplaceném povinném ručení. Nikdo se o automobil dál nestará, doklady o likvidaci či dalším prodeji vozu nikoho nezajímají. Motorista by měl sice automobil do dvou měsíců odklidit z veřejné komunikace, když to však neudělá, nemusí se bát postihu. U auta bez značek totiž nelze zjistit majitele, obecní úřad tak může jen ve své veřejné vývěsce uveřejnit výzvu k odstranění vraku a pak nechat vrak odklidit na vlastní náklady.

Převážná část vrakovišť je totálně přeplněná.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.