Kia Sportage

Kia Sportage | foto: Kia

Nová Kia Sportage láká na to, že nemá start-stop systém

  • 57
Čtrnáct světelných let od Země leží planeta Wolf 1061c. Skalnatá a chladná, tak nepodobná naší zeměkouli. A stejně daleko k sobě mají první a nejnovější generace modelu Kia Sportage.

Když před 14 lety opouštěla stará Kia Sportage scénu, nikdo ji nelitoval: kvůli papírové karoserii měla tragické výsledky nárazových testů, krabicoidní design, prehistorický interiér i ergonomii a žravé motory. Raketa Kie však za tu dobu doletěla opravdu na jinou planetu: ještě před premiérou novinka exceluje v testech EuroNCAP, sbírá designové ceny a technicky je na světové úrovni. Už dávno to není korejský otloukánek, kterého si koupí jen šetrní motoristé.

Však také automobilka dobře ví, že úspěch Sportage je pro ni klíčový. V Evropě je to její nejprodávanější model. Navíc se tu na rýsovacím prkně narodil (v designovém centru ve Frankfurtu) a také se tu vyrábí (v Žilině).

Kia Sportage

Sportage je důležitá i pro Čechy, loni byla šestým nejprodávanějším tuzemským SUV (1 900 kusů, třeba v roce 2010 se jich prodalo jen 747). Pro značku Kia je to prodejní dvojka hned za modelem Cee’d. A šéfové firmy čekají, že tato generace bude ještě úspěšnější než minulá.

Zvlášť když značce se v Česku momentálně hodně daří. Loni postoupila už na osmé místo se 7 606 prodanými auty (+900 oproti 2014), a porazila tak spoustu zavedených značek jako třeba Fiat, Citroën, Seat, Mazdu, Toyotu, Nissan či Hondu.

Benzin

První zkušenosti s novinkou jsme získali v okolí Barcelony, kde Kia uspořádala opravdu obří mezinárodní prezentaci. Na zdejších klikatých a poměrně dost rozbitých silničkách jsem mohl vyzkoušet dvě motorizace, jež budou na českém trhu nejprodávanější: základní benzin a naftu.

Přímovstřikový benzinový čtyřválec 1.6 GDI (97 kW) jede hezky, ale žádné nadšení ve vás nevyvolá. Oproti dnes už téměř standardním turbomotorům nemá výkonovou špičku, táhne až nevzrušivě konstantně, nenechá se vytáčet - nahoře už prostě žádný výkon není. Sportovní výkony od něj nečekejte, při předjíždění si připravte prostorovou rezervu, v kopcích čekejte podřazování až na trojku. Ale to všechno se dá bez problémů skousnout. Při normální, klidné jízdě vám výkon bude chybět jen málokdy. Ani spotřeba neohromí na žádnou stranu: 8,4 litru na 100 kilometrů v mixu kopcovitého terénu a dálnice je tak akorát, při klidném plachtění po okreskách se dostanete o litr níže.

Kia Sportage

Nafta

Přestože je základní nafťák 1.7 CRDi označený stejně jako předchůdce, je to úplně jiný motor. Díky snížení kompresního poměru si poradí s normou Euro 6 i bez močoviny (stačí mu katalyzátor a filtr DPF) a dostal také nové elektricky ovládané turbo i vysokotlaké vstřikovače Bosch. Výsledkem je jízda bez turboefektu a nadprůměrná pružnost, v kopcích si nechá líbit opravdu hodně. A spotřeba 6,7 litru na trati bez jediné rovinky mě rozhodně potěšila. Tento motor můžu jen doporučit, jízda s ním je vysloveně příjemná.

Kromě této základní dvojice bude v nabídce i dvoulitrové CRDi ve dvou výkonových varietách: 100 a 135 kW, a také „oturbená“ už zmíněná benzinová 1.6 GDI. Ta má také 130 kW, a přestože jsem se s ní nesvezl, mám už zkušenosti Hyundaie Tucson. V něm si vedla výkonově velmi dobře, minusem ovšem byla velmi proměnlivá spotřeba, citlivá na jízdní styl řidiče. Průměrně jsem jezdil kolem hranice deseti litrů na 100 km.

Komfort a jízda

Sportage jezdí jako každé moderní auto, takže stabilně, jistě a nevzrušivě. Od SUV nelze čekat nic jiného. Přední i zadní kola jsou nezávisle zavěšena, vepředu je McPherson v pomocném rámu, vzadu multilink také v pomocném rámu, uloženém v pouzdrech pro lepší tlumení vibrací. Stabilizační systém umí v zatáčkách přibrzdit i zadní kola kvůli hladšímu průjezdu, takže jízdní vlastnosti jsou na úrovni, stejně jako komfort.

S oběma motorizacemi jsem jezdil na velkých 19palcových kolech, které přitvrdily jinak pohodlné odpružení, ale ne dramaticky. U nafťáku je podvozek díky těžšímu motoru o něco měkčí hlavně na krátkých ostrých zlomech, kde si lehký benziňák koly víc „práskne”. Ale i tak je podvozek stále hodně pohodlný, třeba klasickou roztrhanou okresku zvládne na jedničku. Celkově je odpružení nadprůměrně komfortní, což Kia vždycky uměla dobře. Motor a nápravy izolují větší silentbloky, v čelním skle je odhlučňovací fólie a všude přibylo tlumicích hmot. Hluk a vibrace se snížily na volnoběh i při jízdě, Sportage v nové generaci lze nazvat tichošlápkem. Oba motory jsou výtečně utlumené, nešetřilo se ani na izolaci podběhů a podlahy.

Kia Sportage
Kia Sportage

Ani v zatáčkách není masa karoserie příliš znát, řízení s novým elektrickým posilovačem přímo na nápravě vůz vede vcelku přesně. K tomu posilovači jedna zajímavost. České zastoupení Kie si na automobilce vymohlo specialitu: zbytek světa dostává v základní výbavě u motoru 1.6 GDI elektrický posilovač na sloupku řízení (stejně jako končící Sportage), pro Česko ovšem i tato verze dostává dražší, ale přesnější posilovač na převodce řízení. Jen pro zajímavost: nový posilovač už neumožňuje měnit nastavení citlivosti odezvy řízení jako dosud, ale beztak jsme pokaždé o tomto systému psali, že je celkem zbytečný a samoúčelný, nejlépe použitelnou polohou byla jen jedna (sport). A novinkou je také propojení posilovače se stabilizací podvozku (VSM), což pomáhá při brzdění na rozdílných površích.

Špičkové je řazení po krátkých drahách, a chválím šest rychlostí i u základní 1.6.

Mimo asfalt jsme se nepustili, přestože Sportage si určitě s lehčím terénem poradí díky světlé výšce 172 mm (stejně jako u současného modelu) a automatickému pohonu všech kol. Novinka od rakouské Magny slibuje „proaktivitu”, tedy připojení zadních kol ještě dřív, než se začnou protáčet ta přední, a také přenos síly i na jediné kolo, které je právě v záběru. To vše díky sofistikovanému systému Active Torque.

Navíc je na rozdíl například od většinově rozšířeného systému Haldex možné pohon 4x4 zařadit i manuálně, ovšem jen do rychlosti 40 km/h, pak se přepne do automatického režimu.

Design

Sportage má zřejmě vypadat dravě, ale na mě působila jako hodný hrošík Nigbwe, který v Libérii nosí domorodcům štěstí. Má podobně vykulené „oči” světlometů a širokou „tlamu” chladiče, takže celek působí dobrácky. Snad tento sympatický kukuč přinese autu štěstí a přiláká mladší zákazníky. Otázka totiž je, jak zapůsobí na starší konzervativní klientelu.

Design se určitě povedl s žádným jiným autem SUV třídy si ho nespletete. Konstruktéři zachovali charakteristický tygří nos na masce chladiče a pro Sportage typický negativní sklon zadního C sloupku, který měla už současná generace. Jen ho zúžili o šest centimetrů, ostatně stejně jako přední A sloupek. Proč? Zaprvé už takovou šířku díky použití vysokopevnostních ocelí (51 procent oproti současným 18 procentům) nepotřebovali, zadruhé byl kvůli nim z auta výhled jak z tanku, za což to kia v recenzích taky schytávala.

Teď je to mnohem lepší, i když taková viditelnost jako ze starých aut tady už nikdy nebude. To je zkrátka daň za špičkovou pasivní bezpečnost. Tady Sportage exceluje: v nárazových testech EuroNCAP dostala plných pět hvězd za 90% ochranu pasažérů.

Karoserie je svalnatá a kulatější než u jiných SUV, byť zachovává jejich typické linie. Někdy je ovšem design trochu samoúčelný. Jako u zadního blinkru, který „kresliči” umístili do zadního nárazníku (jako jsme to kdysi znali u velkých offroadů), přestože by se krásně vešel do sdružených svítilen. Vypadá to možná hezky, ale je to příliš nízko nad silnicí, takže když budete za „sportáží“ blízko v jiném SUV, můžete směrovku přehlédnout. Šéf českého zastoupení značky Kia Vlastimil Čepička na prezentaci řekl, že výhradu postoupí „výše”, tedy do Koreje, ale lze pochybovat o tom, že by se do faceliftu za nějaké tři roky něco změnilo.

Interiér

Uvnitř přibylo místa díky tomu, že kabina je o čtyři centimetry delší než u současného modelu. Rozvor narostl o tři centimetry, přibylo tak místa pro nohy (ne že bychom si na něj u minulé generace stěžovali). Na zadních sedadlech sedíte výše o tři centimetry, což je znát hlavně na přirozenější pozici, který jsme chválili už u sesterského Tucsonu. Opěradlo zadních sedaček se dá naklápět plynule a i vzadu najdeme dvoustupňové vyhřívání (vepředu třístupňové). Žádné výhrady jsem neměl ani k předním sedadlům.

Kabina je v nové generaci úplně přepracovaná, multimediální systém se sedmi nebo osmipalcovým displejem je o 7,5 stupně natočený k řidiči, což zvyšuje pocit útulnosti. V horní části palubní desky jsou sice použity měkčené plasty, ale níže už mnohde najdeme klasické tvrdé, byť bezchybně dílensky zpracované. Někteří kolegové si během prezentace stěžovali na stávkující navigace, jimž pomohl až velký restart, já jsem však nic podobného nezažil. Navigace fungovala zcela bezchybně, trochu mi vadil snad jen plechový zvuk hlasových povelů. Software navigace je od TomTomu a při napojení (přes vaši vlastní SIM kartu) na internet umí i předávat informace o počasí v cílové destinaci nebo vyhledávat cíle i s nápovědou.

Kia Sportage

Kufr se také zvětšil ze 465 na 503 litrů (bez dojezdové rezervy, 491 s rezervou). V Česku bude možné objednat i plnohodnotné náhradní kolo, pak ovšem přijdete o dvoupatrový kufr. Ten nejenže má dvojitou podlahu, což je už dnes standard, ale také schránku pod podlahou na uložení krytu kufru.

A další praktickou věcí je zvětšení nádrže z 58 na 62 litrů. To je u nafťáku dalších třeba 60 kilometrů bez tankování k dobru.

Výbava

Kdo chce dnes tvrdit, že vyrábí moderní auto, musí do něj implementovat všechny dostupné bezpečnostní technologie a asistenční systémy. Některé, například adaptivní tempomat, ovšem Sportage nedostane, aby nekonkurovala Tucsonu (podobný princip jako Volkswagen versus Škoda), ale ty hlavní uvnitř najdeme (za příplatek). Kia tak umí sama brzdit před překážkou, držet se mezi čarami v jízdním pruhu, hlídat při couvání z parkovacího místa, jestli někdo nekříží jízdní dráhu, kontrolovat slepé úhly při předjíždění nebo zaznamenávat a zobrazovat dopravní značky. Funkce honosně nazvaná High Beam Assist zase automaticky přepíná dálková a potkávací světla a naklápí čočky v zatáčkách. Není to ovšem nic takového jako dnes „prvoligové“ Matrix světlomety, u nichž dálková světla svítí pořád, a přesto neoslňují protijedoucí řidiče.

Zajímavé je, že ani jedna výbava v Česku nedostane start-stop systém. „Čeští zákazníci ho nemají rádi, nechtějí ho. Navíc pro nás je to komplikace, verze se S&S systémem musí mít svoji vlastní homologaci. Takže kdo chce vůz bez start-stopu, ať si jde pro Sportage,” říká šéf českého zastoupení Kie Vlastimil Čepička.

Jedním z důvodů odmítnutí systému, který při každém zastavení vypne motor, je i jeho očekávaný konec. Od roku 2017 by měl totiž platit nový, podstatně realističtější systém měření spotřeby WLTC, v němž už je jízdy na volnoběh velmi málo. Nebude tedy mít takový vliv na měření a automobilky se rády zbaví komplikovaného systému, který vyžaduje posílený startér i baterii a ušetří v reálném provozu jen pár deci paliva.

Kia Sportage
Kia Sportage
Kia Sportage

I zabudované autorádio v základní výbavě umí přehrávat z USB disku. A ty USB porty jsou v autě hned dva. Ten druhý je na konzoli před zadními sedadly a má dostatečný výkon na nabití tabletů a čteček. V nejvyšších specifikacích (výbavy DeLuxe a GT Line) pak Sportage umí nabídnout i audiosystém JBL s osmi reproduktory a 320W zesilovačem.

Sympatickým příslušenstvím je bezdrátová nabíječka telefonů (známá už z modelu Optima) o výkonu 5W. Je integrovaná do podložky před řadicí pákou a umí také upozornit na zapomenutý mobil při vystupování z auta a stav nabíjení dokonce ukazuje na budíku na palubní desce. Skvělá věc, jen je škoda, že zdaleka ne všichni výrobci mobilů bezdrátové nabíjení podporují.

Sportage umí také automaticky otvírat zadní páté dveře. Stačí se před ně postavit s klíčem v kapse a vydržet tři sekundy. Není nutné mávat nohou jako u německé konkurence.

Ceny

Cenové srovnání vyznívá pro Sportage velmi příznivě. Základní cena 1.6 GDI (97 kW) ve výbavě Comfort je 460 tisíc korun a má už vše potřebné: litá 16“ kola, šest airbagů, manuální klimatizaci, rádio s USB vstupem a CD, palubní počítač, přední i zadní elektricky ovládaná okna, dálkový centrál. Naftová verze stojí minimálně 530 tisíc.

S koncernovým sourozencem Hyundai Tucson sdílí Sportage podvozkovou platformu i motory, cenově však kia vítězí na celé čáře: Tucson 1.6 GDI je o 70 tisíc dražší, nafťák 1.7 CRDi pak o sto tisíc. Z dalších konkurentů srovnatelné velikosti je kia levnější než Honda CR-V, VW Tiguan či Renault Kadjar, je na tom tedy v poměru cena/výkon velmi dobře. V českých poměrech bude Sportage jistě srovnávána s nejprodávanějším SUV, Škodou Yeti. Jenže to není fér: základní yeti je sice o 80 tisíc levnější, ale také má o 26 centimetrů kratší karoserii. Je to prostě o kus menší auto.

Ještě výrazněji než běžná sportage vypadá paket GT Line se sportovně stylizovanými nárazníky, LED denním svícením ve tvaru „ledových kostek“ a většími koly. Paket je vlastně nejvyšší výbavou, dostupnou jen se dvěma nejsilnějšími motory: 1.6 T-GDI 130 kW a 2.0 CRDi 135 kW. Má také jiný, o něco luxusnější interiér. Ovšem cenovka je také pořádně vysoko. Nejlevněji GT line dostanete za 780 tisíc korun, nafťák je minimálně za 825 tisíc. V Česku nebude k mání verze 1.6 T-GDI s dvoukolkou. Podle šéfů značky by stála stejně jako čtyřkolka, tento motor je totiž spojen výhradně s výbavou GT Line.

Lepidlo místo svářečky

Nová Sportage používá nejen více vysokopevnostních ocelí, ale také za tepla lepených spojů. Výsledkem je větší bezpečí při nárazu, karoserie je tužší než ta dosavadní. Drobnou nevýhodu to ovšem přece jen má: po takovém nárazu bude výrazně dražší oprava. Lepené spoje se totiž musejí nahrazovat celé, což není jen případ Kie, nýbrž všech automobilek.

Tedy například při poškození prahu už nebude možné uřezat jen kousek B sloupku nad prahem a navařit práh nový, bude se muset vyměnit i celý sloupek. Pojišťovny se asi prohnou, ale horší budou asi šetrní majitelé, kteří v garážových servisech nechají opravu udělat “postaru”.

Tuhost karoserie pak bude násobně nižší, což se při případné další havárii může vymstít.