Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Patří vůbec na silnici? BMW HP4 jede přes tři sta

aktualizováno 
Kdybyste před deseti lety tuhle motorku ukázali lidem v mistrovství světa superbiků, utrhli by vám ruce. Pokrokovou elektroniku, neuvěřitelný výkon i hmotnost doplňovaly technologie, které v té době byly experimentem pro pár vyvolených závodníků. To vše teď může sedlat každý smrtelník, který má řidičák na motorku.

BMW HP4 | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Označení HP4 není na světě jen tak. Značí zkratku High Performance a číslo 4 pak počet válců. V minulosti tu byl model HP2, který byl osazen vyladěným dvouválcovým boxerem.

Může se hodit

Hledáte rychlejší nebo pomalejší motocykl? Vyberte si z naší nabídky různých typů motorek na Automodul.cz.

Pod karbonovými kapotami HP4 je umístěn řadový čtyřválec o objemu jednoho litru, který má výkon 193 koní ve 13 tisících otáčkách. Pro lepší průběh je osazen výfukovým systémem Akrapovič.

Tím to ale nekončí. Na HP4 najdete také nejsofistikovanější podvozek, jaký si lze představit. Nese označení DDC a dokáže v reálném čase měnit své vlastnosti tak, aby optimálně vyhovoval aktuální jízdní situaci.

BMW HP4

Na přehledné palubní desce si jezdec může zvolit ze čtyř různých režimů. Na běžné silnice se hodí režimy RAIN (snižuje výkon a jeho nástup, ideální na mokré silnici) a SPORT. Na okruh jsou tu pak mody RACE a SLICK.

K tomu můžete nastavit i kontrolu trakce v každém režimu tak, aby motorka optimálně odpovídala vašemu stylu a schopnostem. Ve spolupráci se závodním ABS je to pak naprosto ideální kombinace pro pokročilé jezdce i pro závodníky.

Buďte nejrychlejší

Po usednutí za nízká řídítka si musíte zvyknout na hodně nevybíravou jízdní pozici, která je přizpůsobena především ideálnímu rozložení váhy na motorce a aerodynamice. Zkrátka pohodlí cestovní motorky tu nečekejte.

Po stisku startéru okamžitě poznáte, že máte čest s něčím výjimečným. Čtyřválec zlověstně bručí do laděné koncovky a čeká jen na povel vyrazit.

BMW HP4

Jednička na přesné převodovce zapadne jakoby nic a vy tak můžete stádo koní konečně vyhnat na silnici. Zrychlení je až neuvěřitelné, za kapotáží můžete vidět, jak se svět okolo zpomalil a vnímat jen ječící motor a superpřesné řízení HP4.

Bohužel pokud se chcete pohybovat v legálních rychlostech, moc si toho neužijete. HP4 umí na jedničku jet přes 150 km/hod a maximální rychlost překračuje třístovku. Když si ale najdete zakroucenou okresku, můžete si užít alespoň přesné řízení a dokonale fungující podvozek, který změkne na nerovnostech a podrží vás v rychlých zatáčkách.

BMW HP4
BMW HP4

I v provozu vám hodně pomohou elektroničtí pomocníci. Když přijedete na špinavou silnici, nebo neopatrně přidáte plyn, kontrola trakce okamžitě zasahuje a nenechá motorku, aby se dostala do smyku. Podobné je to i s ABS, která zasahuje až v krizovém momentu a jezdce jinak neobtěžuje.

S HP4 jsme ale měli možnost se svézt i na závodním okruhu, kde můžete naplno využít jeho kvality a užít si opravdovou závodní motorku se vším, co k ní patří.

Fotogalerie

Při akceleraci nemusíte mačkat spojku a díky rychlořazení jen řadíte převodové stupně, závodní mód pak přesune výkon do nejvyšších otáček a dostane ze čtyřválce vše, co v něm vězí.

Verdikt je tedy jasný. BMW HP4 je naprosto nekompromisní motorka, která má v sobě to nejlepší, co je v současné době k dispozici. Pokud z ní sundáte světla a zrcátka, můžete se vrhnout rovnou na startovní rošt.

Překvapivě dobře se ale svezete i na běžné silnici, i když sem tahle motorka prostě tak nějak nepatří.

Technické údaje

Motor: řadový, kapalinou chlazený čtyřválec
Objem: 999 ccm.
Výkon: 193 HP/ 13 000 ot./min.
Točivý moment: 112 Nm. / 9750 ot./min.
Hmotnost bez náplní: 169 kg
Objem nádrže: 17,5 l
Cena: 615 000,- Kč

Autoři:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Další z rubriky

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.