Italská sportovní značka Aprilia patřící do konsorcia Piaggio už nějaký pátek svým sestrám v oblasti skútrů nekonkuruje a slabší stroje na cestování do města za prací u ní pár let nenajdete.
Jenže skútry, obzvláště ty do objemu 125 ccm, které se dají řídit s řidičským oprávněním skupiny B, zažívají své roky slávy a je po nich obří poptávka. A tak letos i Aprilia vytáhla své eso z rukávu a představila skútr SR GT 125 a 200 ccm – sportovní dravou divošku, která má zvládnout město i lehčí terén, třeba při cestě na chalupu. My jsme novinku o kubatuře 125 cc otestovali a Aprilii se sluší smeknout: tento kousek se povedl.
Na první pohled dračice
Už vzhled nové aprilie na první pohled zaujme. Skútr se drží úzké sportovní linie a po vzoru silnějších endur nese ostré rysy, jednoduchou siluetu a agresivnější vzezření. Na první pohled se tváří jako silná motorka a vám se z ní z respektu lehce rozklepou kolena. Zepředu zaujme výrazné odpružení, vyšší štít a také dva oddělené striktně řezané LED světlomety – tato dáma zkrátka vypadá lehce naštvaně, což se může na cestách v husté dopravě hodit.
Příď je kratší, vyvýšená. Přední vidlice má nadprůměrný zdvih 122 mm. Mám z ní dobrý pocit.
Drsný vzhled motorky podporuje i kvalitní zpracování plastů, kompaktní linie, velká kola, pneumatiky s výrazným vzorkem pro odvod vody, středový panel s nádrží mezi koleny a sportovnější sedlo, které se ukáže jako velmi pohodlné.
Kamarádka, co nezradí
Otáčím klíčkem a nová Aprilia mě po pár kilometrech překvapuje. Nakolik se mi z ní při prvním seznámení rozklepala kolena, natolik mne uklidňuje její předvídatelnost a agilita během jízdy. Naštvaný výraz byl jen póza, skútr se na silnici chová dokonale přátelsky.
V zatáčkách oceňuji tužší rám a dovolím si s ní větší náklon. Nerovnosti na cestě nádherně zahladí přední vidlice, vzadu dva tlumiče s vinutými pružinami, a také ta velká kola. Světlá výška skútru je 175 mm, a tak hravě zvládáte sjezd z chodníku či menšího obrubníku. Necítíte zkrátka téměř nic, žádné natřásání zadku, vibrace v řídítkách: jízda je plavná a plynulá, chování předvídatelné.
Přístrojovka z mobilu a šetření benzinu. Yamaha vylepšila svůj městský hit |
Tento skútr je všude zdejší a mne při jízdě napadají jen samé superlativy. Skvělé jízdní vlastnosti prokazuje při na cestě mezi městy, při kličkování hustou dopravou, kdy si užívám svižné rozjezdy z křižovatek, ale i o víkendu, když jej vytáhnu za město a zkouším s ním projet lehčí terén. Odpružení, síla 11 kW a větší kola s drsnějším reliéfem na gumách mne podržely.
Ve srovnání s konkurentkami Hondou PCX či Yamahou NMax je tato dravější. Rysy sportovních motorek Aprilia nezradila a i výkon oproti devítikilowattovým strojům citlivější (nebo těžší) jezdec velmi rychle pozná. Rozjezdy jsou rychlé a dávkování síly plynulé. Žasnu z brzd – aprilka má totiž centrální brzdový systém: levou páčkou ovládám současně přední i zadní brzdu.
Užije si i dlouhán
Aprillia SR GT má velký prostor na nohy, takže se na ní pohodlně sveze i větší chlap, aniž by se krčil nebo musel protahovat nohy. Řídítka jsou široká jako na motorce, zrcátka jsou výborně řešená – ano, něco v nich vidíte. Stroj je velmi stabilní, tvarované sportovnější sedlo mi bylo velmi pohodlné.
Přístrojovka je přehledná, kromě klasických kontrolek jí dominuje velké digitální číslo indikující rychlost, po stranách najdete všechny další důležité informace jako čas, stav nádrže, najeté kilometry, teplotu vzduchu, motoru nebo třeba aktivaci blinkrů...
Deník začínající skútrařky: Honda PCX je skvělý sexy učitel |
Pod sedlo, které otevíráte tlačítkem u spínací skříňky, údajně vložíte dvě otevřené přilby nebo třeba tašku s notebookem. Nám se pod zadek do prostoru o 25 litrech hravě vešla jedna přilba a menší nákup. Co nevměstnáte tam, nemáte kam dát, bude potřeba batoh (nebo za příplatek 33litrový hliníkový kufr). U aprilie nenajdete žádný háček, ani přední kapsu. Vepředu jezdci nabízí pouze přihrádku na mobil, kde zároveň najdete připojení na USB kabel.
Technické údaje
|
Ten se ostatně bude hodit, protože pokud využijete konektivitu a spojíte telefon s aplikací Aprilia Mia, musíte mít nabito. Za odměnu se dozvíte informace o příchozích zprávách nebo hovorech, můžete si nastavit jejich přijímání, přehrávání hudby. Doma na telefonu pak podrobně prostudovat trasu, rychlost, náklony a podobně. Speciální bluetooth jednotka je však pouze v příplatkové výbavě.
Pozor na telefon a na stojan!
Přihrádka na telefon mě však během dní s aprilkou několikrát zradila, když se mi během jízdy otevřela. Po prvním infarktu jsem zjistila, že v ní telefon drží, a byla jsem při dovírání pečlivější, ovšem situace se párkrát zopakovala.
Další horká chvilka přišla, když krásná Italka nechtěla nastartovat. Po půlhodině zkoušení, přemlouvání, kontroly a studia manuálu se ukázalo, že nebyl zcela zaklapnutý boční stojan skútru – a v takovém případě s vámi stroj neodjede.
Nový gamechanger?
Aprilia SR GT má skvělé jízdní vlastnosti a je to jeden ze strojů, na kterém se budete cítit skutečně jistě. Motor 11 kW a čtyřtaktní jednoválec i-get od Piaggia vám promění dojíždění v radost. Skútr má devítilitrovou nádrž a slibovanou spotřebu 2 litry na 100 kilometrů, takže na jedno natankování s ní ujedete pěkně dlouhou štreku, což je příjemné.
Mnohem větší radost však dle mého způsobí cena, skútr v základní výbavě totiž pořídíte do sto tisíc, konkrétně za 99 900 korun, což možná změní pořadí hráčů na poli sportovnějších stopětadvacítek. SR GT se dodává v barvách Aprilia Black, Street Grey a Infinity Blue, přičemž ráfky kol a sedlo jsou černé, zatímco stupačky, boky a madla spolujezdce jsou ve stříbřitě šedé barvě.