Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opel Astra je z půlky nový, vypadá ale stejně

  15:26
Frankfurt (Od zpravodajů iDNES.cz) - Opel přestavěl jeden ze svých nejdůležitějších modelů: vyvinul úplně nové motory, upravil podvozek a vylepšil aerodynamiku. O to víc překvapí, že zvenku vypadá Astra v podstatě pořád stejně, na pohled se změnil jen přední nárazník. Navíc je to novinka na nějaké dva roky.
Opel Astra

Opel Astra | foto: Opel

Vedle zcela nové Corsy, kterou šéfové PSA nařídili postavit na francouzské technice, se na frankfurtském autosalonu představuje i důkladně modernizovaná Astra. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby nedostala zcela nové motory, které nemají nic společného ani s těmi dosavadními, ani s těmi od PSA.

Letos šesté nejprodávanější auto v Evropě se představuje v nové generaci, jako...
Letos šesté nejprodávanější auto v Evropě se představuje v nové generaci, jako...
Šéf Opelu Michael Lohscheller představuje elektrické provedení corsy.

Krok je o to překvapivější, že modernizovaná Astra vydrží ve výrobě jen dva roky. Navíc musí francouzský koncern PSA, kterému Opel od roku 2017 patří, za použití platformy i motorů vyvinutých GM platit licenční poplatky, což auto zbytečně prodražuje.

Obvykle se automobilky snaží modely inovovat hlavně zvenčí, aby před publikem působily stále občerstvovaným, aktuálním dojmem. Postavit vlastně z velké části znovu auto, které je na pohled úplně stejné jako předtím, je tedy velmi neobvyklé. Na druhou stranu to skvěle ukazuje, v jak „nelogické“ době se dnes automobilky v Evropě nacházejí. Předpisy se mění a tlak na emisní způsobilost spalovacích motorů je tak extrémní, že veškeré síly a finance míří do boje za nižší emise. Opel v tomto případě ještě musí platit za licence použité techniky původnímu majiteli (GM), což jsou utracené peníze navíc. 

Někdy prostě selská logika nefunguje. Corsa a Astra jsou dva nejdůležitější modely Opelu, každý z nich se na celkových prodejích podílí zhruba čtvrtinou. Vyvinout nové auto je otázka miliardových investic, a tak se noví majitelé automobilky Opel rozhodli nejprve sjednotit s technikou PSA menší Corsu. U ní totiž nutnost platit licenční poplatky představuje větší problém než u dražší Astry.

Opel Astra
Opel Astra

Motory jak od PSA, ale úplně jiné

Nové motory v Astře navíc přináší takové výsledky, že se v PSA rozhodli pokračovat v nastoupené cestě. Z celkových sedmi variant jich totiž hned pět vykazuje emise CO2 pod 100 g/km. Zajímavé je, že se nové motory svými parametry téměř shodují s pohonnými jednotkami PSA, konstrukčně s nimi ale nemají nic společného a všechny jsou tříválcové.

Opel Astra

Kdo chce benzinový motor a manuální řazení, bude mít v Astře nově k dispozici turbomotor o objemu 1,2 litru a výkonu 81, 96 nebo 107 kW. Opel tak po necelých pěti letech končí s litrovým tříválcem, na který původně tolik sázel. Stávající čtyřválcovou čtrnáctistovku pak nahrazuje tříválec stejného objemu, který má totožných 107 kW, jako nejsilnější provedení menšího motoru. Standardně se však dodává s bezstupňovým automatem CVT.

Ještě větším překvapením jsou změny v nabídce turbodieselů. Stávající čtyřválec 1.6 CDTI, jehož nejsilnější verzi biturbo Opel speciálně zkonstruoval jen pro Astru, se stává také minulostí. Na jeho místo nastoupí tříválec 1.5 Diesel ve výkonových stupních 77 a 90 kW. Oba dostanou manuální převodovku, silnější motor volitelně i devítistupňový automat.

Opel také upravil naladění podvozku, který je poddajnější a doplněný o strmější převod řízení. A vypiloval aerodynamiku – se součinitelem odporu 0,26 patří Astra na špičku, je v tomto ohledu nejlepším hatchbackem a jedním z nejlepších kombi v kategorii kompaktních vozů. Novinky ve výbavě zahrnují bezdrátovou nabíječku telefonů, vyhřívání čelního skla a audiosystém Bose.

Opel Astra

Chystá se výrobní rošáda

V této podobě však vydrží Astra pouhé dva roky. Na konci roku 2021 má být zahájena výroba zbrusu nové generace využívající techniku PSA. Její produkce se přesune z Británie a Polska, kde se vyrábí stávající model, do hlavního závodu Opelu v německém Rüsselsheimu.

Automobilka tím chce podpořit továrnu ve svém sídelním městě – ta je totiž dnes závislá jen na výrobě modelu Insignia, který ji nedokáže plně vytížit. Ze stejného důvodu bude mezitím do Rüsselsheimu umístěna produkce některých verzí velkoprostorové Zafiry Life.

Německá média přesto spekulují, že v mezičase bude muset Opel přikročit k zavedení zkrácených úvazků. Co bude s továrnami v Británii a Polsku, které jsou na výrobě Astry závislé, momentálně není zřejmé.

Insignia každopádně zůstane posledním dědictvím GM v portfoliu Opelu. Automobilka by se chtěla zbavit všech technických celků GM, musí ale pečlivě zvažovat výhodnost těchto kroků – tak jako teď u Astry. Na zahájení vývoje nové Insignie proto dojde nejdříve za dva roky. Opel chce sledovat situaci na trhu a podle toho v budoucnu rozhodnout o dalším osudu Insignie.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...