Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reflexní prvky budou povinné, noste je na nohou

  16:14aktualizováno  16:14
Chodci budou muset na silnicích mimo obec nosit za tmy či mlhy reflexní prvky. Sankce v zákoně, který nyní budou posuzovat poslanci, je navržena od 1 500 do 2 500 korun. Experti radí mít svítivé plochy na nohou.

S reflexními prvky, které umí odrážet dopadající světlo od lamp vozidla, je chodec pro řidiče viditelný až na 200 metrů. Naopak pokud má oblečení černé nebo modré barvy, je to jen 18 metrů. Reflexní prvky ovšem příliš nefungují za mlhy, deště nebo sněžení.

V některých zemích se povinným užíváním reflexních vest pro chodce zmenšil počet úmrtí. Reflexní prvky mohou za zhoršené viditelnosti snížit účast chodce na smrtelné nehodě až desetkrát. Kromě vesty je vhodným řešením například batoh nebo bunda s reflexními prvky.

„Zjistili jsme, že je lepší, když se světlá plocha hýbe,“ říká Robert Šťastný ze Škody Auto. „Reflexní prvky je tedy lepší mít na končetinách, kterými hýbeme, než na těle nebo batohu,“ dodává.

Tabulka viditelnosti chodců v noci

Tabulka viditelnosti chodců v noci

Novelu schválila vláda

Za snížené viditelnosti budou výrazné reflexní prvky povinné mimo obce. Ministerstvo dopravy původně chtělo, aby povinnost platila i uvnitř obcí, ale na legislativní radě vlády tato povinnost z navržené novely vypadla.

„Měli bychom chodcům vysvětlovat, že je to pro jejich bezpečnost, nicméně naši legislativci mě přesvědčili, že je třeba sankci mít,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Po schválení vládou jde novela do parlamentu - více čtěte zde.

Nejohroženější jsou chodci v listopadu

„Každý chodec by měl vědět, že v tmavém oblečení je ve tmě na silnici téměř neviditelný. Řidič, který včas chodce neuvidí, nedokáže rychle zareagovat a chodci se bezpečně vyhnout,“ vysvětluje Katarína Ardová z Goodyearu.

K nejčastějším střetům automobilů s chodci dochází v podzimním a zimním období v důsledku snížené viditelnosti. Podle statistik je pro chodce nejrizikovějším měsícem listopad.

I když řidiči ujedou v noci jen pětinu z celkově najetých kilometrů, stane se téměř 50 procent všech těžkých dopravních nehod v noci, nebo za šera.

Zářící lak

Reflexní barva je ve dne viditelná, v noci zachrání život

Volvo představilo barvu, která odráží světlo. Je určena hlavně pro cyklisty, ale dá se nastříkat kamkoliv, na oblečení, na kolo. Bojují tím proti úrazům cyklistů, kterých je třeba v Británii až 19 tisíc ročně.

Reflexní lak ve spreji lze nastříkat na jakýkoliv povrch

Reflexní lak ve spreji lze nastříkat na jakýkoliv povrch





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.