Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé stále nenosí reflexní prvky, nebo je mají nasazené špatně

aktualizováno 
Lidé za snížené viditelnosti na oblečení stále nenosí reflexní prvky, nebo je nemají správně umístěné, a nejsou tak ze všech směrů viditelní, říká vedoucí Besipu Martin Farář. Povinnost nosit mimo obec reflexní prvky přitom platí od letošního února.

Pokud se v noci musíte pohybovat po vozovce, noste reflexní vestu a co nejsvětlejší oblečení. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Právě neoznačení a špatně viditelní chodci tvoří významnou část lidí usmrcených na silnicích letos v říjnu. Ten se podle dosavadních statistik jeví jako nejhorší měsíc za posledních šest let.

K pondělku tohoto týdne si říjen na silnicích vyžádal 56 mrtvých lidí, z toho policie eviduje 13 usmrcených chodců. „Aktuální číslo usmrcených na tuzemských silnicích je o tři smrtelná zranění vyšší než celkový počet ve stejném období loni,“ uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Viditelnost při těchto nehodách sehrála velmi důležitou roli.

„V roce 2015 zemřelo při dopravních nehodách 131 chodců, z toho 72 za tmy. Mimo obec zemřelo v nočních hodinách 38 chodců, ovšem dalších 34 přišlo o život v obci. Dalších 11 chodců bylo usmrceno za svítání či soumraku. Dvě třetiny chodců tak zemřely za snížené viditelnosti,“ cituje z policejních statistik Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Nejrizikovější období pro chodce je přitom podle Lercha teprve před námi, statisticky nejvíce nehod chodců připadá na listopad. Důvodů je hned několik, nejdůležitější roli hraje proměnlivé počasí. Řidiči si tak například neuvědomují, že přilnavost vozovky se během dne výrazně mění. Ráno na ní mohou být lokální námrazy, nebo nemusí být dobře viditelné dopravní značení, částečně zakryté sněhem či blátem.

Fotogalerie

Chodci případným nehodám mohou předejít mimo jiné i tím, že je řidiči včas uvidí. Reflexní prvky je podle Faráře vhodné nosit zejména na spodní polovině těla. Světla aut svítí klopeně, nejdříve ozáří nohy chodce. Tím se prodlužuje doba, kterou má řidič na reakci od chvíle, kdy uvidí zářící reflexní pásek nebo jiný předmět.

Reflexní pásku je podle Romana Budského Nejlépe umístit nad zápěstí, případně i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky. Za zhoršené viditelnosti totiž řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla.

„V mlze je pak vhodné mít s sebou ještě zdroj světla, například elektrickou baterku,“ doplnil Farář. Není to povinné, jde jen o bezpečnostní doporučení podobně jako nošení světlého oblečení, které je výrazně lépe viditelné než tmavé barvy.

Spolu s příchodem podzimu přestala podle Lercha policie tolerovat, když chodci mimo obce za snížené viditelnosti nejsou viditelně označení. Lidé si například mylně myslí, že reflexní prvky musí mít pouze za tmy. Ale není to přesné. “Povinnost být označen tak platí nejen za tmy, ale i například za svítání, soumraku, mlhy, sněžení či silného deště,“ upozorňuje Roman Budský.

Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. „Chodci by ale měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou. Jaká bude vlastní praxe, to ukáže budoucnost,“ uzavírá Roman Budský.

Autoři: ,




Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.