Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Registrační značky budou mít tři známky

  9:35aktualizováno  9:35
Nejen tradiční červenou známku ze stanice technické kontroly a zelenou z emisní kontroly budou mít v příštích letech vylepenu všechna tuzemská vozidla na zadních poznávacích značkách. Přibude k nim ještě známka stříbrná, která je potvrzením o absolvování evidenční kontroly. Tu předepisuje zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích už od poloviny loňského roku, ale teprve v posledních týdnech se na tabulkách začínají objevovat známky potvrzující její absolvování. Známku mají také vozidla uvedená do provozu poprvé.

Vylepují ji evidenční oddělení vozidel a řidičských průkazů okresních úřadů nebo magistrátů, která od loňska vedou evidenci namísto dřívějších inspektorátů dopravní policie. "První stříbrné známky jsme dostali až koncem loňského roku, a tak je vozidla, která prošla evidenční kontrolou dříve, vylepené nemají. Jejich vlastníkům ji ale nalepíme, pokud k nám s vozidlem přijedou nebo přinesou zadní poznávací značku vozidla, které má evidenční kontrolu za sebou," vysvětluje Jan Vavřík, šéf evidence motorových vozidel a řidičských průkazů plzeňského magistrátu.

Evidenční kontrola, kterou zákon od loňska nově předepisuje, čeká postupně na každého vlastníka vozidla, a to jak motorového, tak třeba přívěsného vozíku. Zákon stanoví, že povinností provozovatelů vozidel je uvést doklady od vozidla do souladu se skutečností do poloviny roku 2004. Kromě toho také projde evidenční kontrolou každé vozidlo při změně vlastníka. Bez protokolu o jejím absolvování úřad, který evidenci v okrese vede, držitele nezmění. Kontroly dělají na přání majitele vozidla všechny stanice technické kontroly.

"Je to, zjednodušeně řečeno, náhražka dřívějších technických prohlídek, které dělali dopravní policisté při převodech automobilů nebo jiných vozidel. Kontroluje se při ní, jak vozidlo odpovídá dokladům. Tedy zda je číslo karoserie shodné, zda je použit stejný druh pohonu, zda má namontované závěsné zařízení a podobně. Pokud technik při kontrole zjistí, že se vozidlo neshoduje s doklady, tak nastává majiteli problém. Úřad totiž udělá změnu držitele jen v případě, že protokol o evidenční kontrole konstatuje, že je všechno v pořádku," říká Jan Vavřík.

Jan Vavřík proto doporučuje všem, kdo kupují ojeté auto nebo jiné vozidlo, aby od majitele vyžadovali už při koupi protokol o evidenční kontrole. "Kupující tak předejde případným problémům při přihlašování auta. Stačí totiž, aby prodávající z vozu třeba odmontoval tažné zařízení nebo zařízení na plynový pohon a změnu v dokladech neudělal.

Nový majitel už bude mít potíže s přihlášením. Nezbude mu pak nic jiného než se vydat opět za dřívějším majitelem a žádat po něm nápravu." Každého držitele vozidla tedy čeká do poloviny roku 2004 návštěva na příslušném okresním úřadu nebo magistrátu. Tam předloží protokol o evidenční kontrole vystavený stanicí technické kontroly a technický průkaz vozidla. Pracovníci evidenčního úřadu mu následně vylepí stříbrnou známku s hologramem. Evidenční kontrola se netýká vozidel uváděných do provozu poprvé.

"Hlavní nápor čekáme těsně před vypršením termínu, jak je v Česku tradiční. Ten, kdo s doklady přijde dřív, určitě neprohloupí. Doporučuji motoristům, aby přišli třeba hned po absolvování pravidelné technické kontroly, při níž si nechají současně udělat evidenční kontrolu. Nápor na úřadech pak nebude, jako obvykle na poslední chvíli," domnívá se Jan Vavřík. Za evidenční kontrolou se motorista vydá do jakékoliv stanice technické kontroly.

Technici mu ji provedou buď samostatně, nebo v rámci pravidelné technické kontroly a vystaví o tom protokol, s nímž pak cesta povede na evidenční úřad. Evidenční kontrola však není v ceně běžné technické prohlídky - majitel vozidla za ni platí zvlášť. Cena se pohybuje od 50 do 200 korun. "Pokud děláme evidenční kontrolu v rámci pravidelné STK, tak účtujeme jen padesátikorunu. Pokud přijede řidič na samostatnou evidenční kontrolu, tak zaplatí 150 korun. Ovšem ceny nejsou po celé republice stejné," doplňuje šéf stanice technické kontroly v Blovicích na Plzeňsku Jiří Červený.



Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.