Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Registrační značky budou mít tři známky

  9:35aktualizováno  9:35
Nejen tradiční červenou známku ze stanice technické kontroly a zelenou z emisní kontroly budou mít v příštích letech vylepenu všechna tuzemská vozidla na zadních poznávacích značkách. Přibude k nim ještě známka stříbrná, která je potvrzením o absolvování evidenční kontroly. Tu předepisuje zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích už od poloviny loňského roku, ale teprve v posledních týdnech se na tabulkách začínají objevovat známky potvrzující její absolvování. Známku mají také vozidla uvedená do provozu poprvé.

Vylepují ji evidenční oddělení vozidel a řidičských průkazů okresních úřadů nebo magistrátů, která od loňska vedou evidenci namísto dřívějších inspektorátů dopravní policie. "První stříbrné známky jsme dostali až koncem loňského roku, a tak je vozidla, která prošla evidenční kontrolou dříve, vylepené nemají. Jejich vlastníkům ji ale nalepíme, pokud k nám s vozidlem přijedou nebo přinesou zadní poznávací značku vozidla, které má evidenční kontrolu za sebou," vysvětluje Jan Vavřík, šéf evidence motorových vozidel a řidičských průkazů plzeňského magistrátu.

Evidenční kontrola, kterou zákon od loňska nově předepisuje, čeká postupně na každého vlastníka vozidla, a to jak motorového, tak třeba přívěsného vozíku. Zákon stanoví, že povinností provozovatelů vozidel je uvést doklady od vozidla do souladu se skutečností do poloviny roku 2004. Kromě toho také projde evidenční kontrolou každé vozidlo při změně vlastníka. Bez protokolu o jejím absolvování úřad, který evidenci v okrese vede, držitele nezmění. Kontroly dělají na přání majitele vozidla všechny stanice technické kontroly.

"Je to, zjednodušeně řečeno, náhražka dřívějších technických prohlídek, které dělali dopravní policisté při převodech automobilů nebo jiných vozidel. Kontroluje se při ní, jak vozidlo odpovídá dokladům. Tedy zda je číslo karoserie shodné, zda je použit stejný druh pohonu, zda má namontované závěsné zařízení a podobně. Pokud technik při kontrole zjistí, že se vozidlo neshoduje s doklady, tak nastává majiteli problém. Úřad totiž udělá změnu držitele jen v případě, že protokol o evidenční kontrole konstatuje, že je všechno v pořádku," říká Jan Vavřík.

Jan Vavřík proto doporučuje všem, kdo kupují ojeté auto nebo jiné vozidlo, aby od majitele vyžadovali už při koupi protokol o evidenční kontrole. "Kupující tak předejde případným problémům při přihlašování auta. Stačí totiž, aby prodávající z vozu třeba odmontoval tažné zařízení nebo zařízení na plynový pohon a změnu v dokladech neudělal.

Nový majitel už bude mít potíže s přihlášením. Nezbude mu pak nic jiného než se vydat opět za dřívějším majitelem a žádat po něm nápravu." Každého držitele vozidla tedy čeká do poloviny roku 2004 návštěva na příslušném okresním úřadu nebo magistrátu. Tam předloží protokol o evidenční kontrole vystavený stanicí technické kontroly a technický průkaz vozidla. Pracovníci evidenčního úřadu mu následně vylepí stříbrnou známku s hologramem. Evidenční kontrola se netýká vozidel uváděných do provozu poprvé.

"Hlavní nápor čekáme těsně před vypršením termínu, jak je v Česku tradiční. Ten, kdo s doklady přijde dřív, určitě neprohloupí. Doporučuji motoristům, aby přišli třeba hned po absolvování pravidelné technické kontroly, při níž si nechají současně udělat evidenční kontrolu. Nápor na úřadech pak nebude, jako obvykle na poslední chvíli," domnívá se Jan Vavřík. Za evidenční kontrolou se motorista vydá do jakékoliv stanice technické kontroly.

Technici mu ji provedou buď samostatně, nebo v rámci pravidelné technické kontroly a vystaví o tom protokol, s nímž pak cesta povede na evidenční úřad. Evidenční kontrola však není v ceně běžné technické prohlídky - majitel vozidla za ni platí zvlášť. Cena se pohybuje od 50 do 200 korun. "Pokud děláme evidenční kontrolu v rámci pravidelné STK, tak účtujeme jen padesátikorunu. Pokud přijede řidič na samostatnou evidenční kontrolu, tak zaplatí 150 korun. Ovšem ceny nejsou po celé republice stejné," doplňuje šéf stanice technické kontroly v Blovicích na Plzeňsku Jiří Červený.



Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Najdete na iDNES.cz