Reklama na auta v Česku preferuje cenu

-
Jaký je hlavní rozdíl mezi reklamou na auta v tuzemských médiích a v cizině? Až na televizní reklamu, která je v drtivé většině jen česky namluvenou verzí mezinárodní kampaně, inzerují zdejší noviny, rádia i billboardy hlavně cenu nabízeného modelu, zatímco v západní Evropě útočí automobilky na city zákazníků jak v televizi a rádiu, tak i v novinách, časopisech a na plakátech.

"V Česku nákupu auta předchází většinou dlouhé plánování - je to přece značná investice. Proto inzeráty ukazují výhodné ceny, slevy a výbavy aut," říká Jindřich Fremuth z pražské reklamní agentury Euro RSCG. "To na Západě reklama buduje image značky, inzeráty jsou plné emocí." Budování image značky znají zdejší lidé z televizních šotů, které kvůli vysokým výrobním nákladům automobilky jen přeloží do češtiny, obraz a význam zůstává. Image musí být vždy pozitivní. Proto diváci na obrazovkách vidí manekýny a manekýnky, jak usedají do aut, ta jezdí pěknou krajinou, vše podmaluje příjemná muzika... Reklamu nelze vždy jen doslovně přeložit z cizí řeči. "Začátkem devadesátých let jsme dělali kampaň na Opel Corsa, která ho v Německu propagovala jako jedinečné studentské vozítko. Protože studenti v Česku ještě dlouho nebudou mít na takový luxus peníze, museli jsme reklamní texty dost pozměnit a z corsy udělat auto pro začínající podnikatele," vzpomíná Jiří Mikeš, šéf Asociace reklamních agentur. Když Opel po revoluci přišel na český trh, znalo značku jen málo lidí. "Podle tehdejších průzkumů byl Opel na žebříčku nejznámějších automobilek až šestnáctý. Dobrá reklamní kampaň udělala z opla do roku a půl třetí nejznámější značku na trhu," tvrdí Mikeš. Podobným příkladem je rychlý zlom v pohledu na škodovky v Anglii. Před rokem 1989 tam byly terčem posměchu, dnes už o nich Angličané nevtipkují. "Pomohlo, že se v kampani na mladoboleslavské vozy po boku okřídleného šípu objevilo logo Volkswagenu," říká Vladimír Mikeš. Málokdo si při prohlížení inzerátů uvědomí, kolik peněz a času ve skutečnosti vyžaduje příprava reklamy. "Natočení exteriérové televizní reklamy stojí miliony korun, proto se převážně dabují zahraniční spoty. Ale ani pouhé fotografování auta do reklamy není levné," konstatuje Fremuth. "Zažil jsem práci, při níž se auto na jeden záběr připravovalo osm hodin a stejně dlouho trvala příprava na další záběr." V Česku tak vzniká převážně jen rozhlasová a tisková reklama. Ta má - aniž si to čtenáři uvědomují svá pravidla. "Auta jsou většinou vyfotografována tak, jako by jela zleva doprava. Tím působí akčně a otevřeně vůči světu. Opačná orientace zase navozuje dojem bezpečí," uvádí psycholog Radovan Bahbouh. Výběr auta přirovnává ke koupi zvířete: stejně jako lidé pořizují takové zvíře, které jim odpovídá, dávají také autem najevo své postavení. To však funguje také opačně - svého pána může změnit auto. "Když někdo přesedne ze škodovky do sportovnějšího vozu, najednou porušuje předpisy častěji než dříve," informuje Bahbouh. Se složitostí lidské duše souvisí i pravda, že po koupi auta sledují čerství majitelé ještě nějakou dobu reklamu na své auto, aby se ujistili, jak dobře si vybrali. A fakt, že důraz na cenu má v české reklamě opodstatnění, dokazuje třeba úspěch korejské značky Daewoo. "Ta ani s nízkou cenou na Západě neprorazila, ale rychle získala dobrou pozici na východoevropských trzích," říká Mikeš. I reklama má své hranice. Neměla by například navádět k přestupkům. "Když se objevila reklama na auto a říkala, jak výborné je při předjíždění, doporučil jsem, aby ji stáhli. Velká rychlost je lákavá, může navádět k dopravním přestupkům," tvrdí Mikeš. Od dubna zažije Evropa změnu: bude povolena srovnávací reklama, která je velmi populární ve Spojených státech. V tamní televizi není výjimkou, když se mezi reklamami objeví taková, která řekne, že auto jedné značky není tak dobré jako jiný model. "V Česku to asi nebude tak útočné, nepředpokládám, že by se na obrazovce nebo v novinách objevila tři auta, z nichž jedno by zadavatel reklamy chválil jako nejlepší. I takové tvrzení totiž bude muset být dokazatelné," sděluje Jiří Mikeš.

Slogany, které v reklamě zaujaly

Mazda
Motor, který neslyšíte (ČR)

Rolls Royce
Jediný zvuk, který uslyšíte, bude tikot palubních hodin (USA)

Citroën 2CV
jede ve čtyřicetikilometrové rychlosti stejně rychle jako Ferrari (Francie)

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...