Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklamace ojetiny: co dělat, když koupíte špatné auto

  12:00aktualizováno  19:06
Podzimní "výprodej" aut je v plném proudu, hlavně ojetiny jsou tak levné, jako ještě nikdy v historii České republiky. Při koupi i prodeji ojetého auta je nejdůležitější mít dobře sepsanou kupní smlouvu, která by kryla hlavní rizika. Když vás prodávající "napálil", máte možnost auto v určitých případech reklamovat.
Vrak - ilustrační foto

Vrak - ilustrační foto | foto: Otto Ballon MiernyMF DNES

Na převod ojetin a problémy, které mohou vzniknout, se ptejte ve středu 26.  listopadu od 10:00 právníka Tomáše Berana - ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Jak se domoci reklamace při problémech s ojetým vozem? Je nutné říci, že slovo "záruka" ve spojení s ojetým vozem neexistuje. "Prodávající odpovídá v podstatě jen za skryté vady, které auto mělo v okamžiku prodeje a na něž kupujícího neupozornil," vysvětluje specialista na spotřebitelské právo Tomáš Pelikán.

Neexistuje žádná záruční doba tak jako u věcí nových – pouze dvouletá lhůta, v níž se dá reklamace vady uplatnit. To platí u bazarů; pokud auto koupíte třeba od souseda, zkracuje se lhůta na půl roku od převzetí vozidla.

"Jedinou výhodou je, že když se vada objeví během prvního půlroku po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak." Když se závada ukáže později, zůstává takzvané důkazní břemeno na kupci.

U odstranitelné vady má prodávající nárok na její bezplatné odstranění nebo na slevu. U neodstranitelné vady má právo odstoupit či žádat slevu z ceny. Žádný bazar však neodpovídá za vady způsobené používáním nebo opotřebením věci. "Takže třeba ojeté pneumatiky nebo ošoupané sedačky se reklamovat nedají," říká Tomáš Pelikán.

Jak postupovat při reklamaci

Jestliže se na autě objeví vážná závada, kterou hodláte reklamovat, musíte svůj nárok nejdříve písemně uplatnit u prodávajícího. Tam, kde se jedná o prodej od podnikatele (např. bazar), je prodávající povinen sepsat reklamační protokol.

"Na tom je třeba trvat. Jednu kopii si vezměte, neboť s okamžikem uplatnění reklamace běží třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace. Jestliže do té doby prodejce problém nevyřeší, máte právo od smlouvy odstoupit," vysvětluje správný postup expert na dopravní právo Tomáš Beran.

KE STAŽENÍ
* KUPNÍ SMLOUVA - stáhněte ZDE
* PLNÁ MOC - stáhněte ZDE

Prodávající však může reklamaci odmítnout. Pak je nejlepší nechat si zpracovat znalecký posudek a v jednání o reklamaci "přitlačit". Pokud to nepomůže, nezbývá než se obrátit na soud, nejlépe se znaleckým posudkem. Náklady na advokáta lze potom v rámci oprávněné reklamace také uplatnit.

Smůla je, že auto může být po celou dobu sporu nepojízdné. Jestliže prodejce s reklamací souhlasí, je třeba sepsat, na jakém způsobu nápravy se s vámi dohodl (oprava, sleva z ceny, odstoupení od smlouvy). "Teprve potom můžete nechat auto třeba opravit. Bohužel, spousta lidí už při odmítnutí reklamace vůz odveze do jiného servisu, protože chce jezdit, a potom začne vymáhat cenu opravy na původním prodejci. To ale nejde, takto vymáhat svá práva není možné," říká Tomáš Beran.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Kompletního průvodce při koupi či prodeji auta najdete ve středeční MF DNES.

.
Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.