Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklamace ojetiny: co dělat, když koupíte špatné auto

  12:00aktualizováno  19:06
Podzimní "výprodej" aut je v plném proudu, hlavně ojetiny jsou tak levné, jako ještě nikdy v historii České republiky. Při koupi i prodeji ojetého auta je nejdůležitější mít dobře sepsanou kupní smlouvu, která by kryla hlavní rizika. Když vás prodávající "napálil", máte možnost auto v určitých případech reklamovat.
Vrak - ilustrační foto

Vrak - ilustrační foto | foto: Otto Ballon MiernyMF DNES

Na převod ojetin a problémy, které mohou vzniknout, se ptejte ve středu 26.  listopadu od 10:00 právníka Tomáše Berana - ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Jak se domoci reklamace při problémech s ojetým vozem? Je nutné říci, že slovo "záruka" ve spojení s ojetým vozem neexistuje. "Prodávající odpovídá v podstatě jen za skryté vady, které auto mělo v okamžiku prodeje a na něž kupujícího neupozornil," vysvětluje specialista na spotřebitelské právo Tomáš Pelikán.

Neexistuje žádná záruční doba tak jako u věcí nových – pouze dvouletá lhůta, v níž se dá reklamace vady uplatnit. To platí u bazarů; pokud auto koupíte třeba od souseda, zkracuje se lhůta na půl roku od převzetí vozidla.

"Jedinou výhodou je, že když se vada objeví během prvního půlroku po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak." Když se závada ukáže později, zůstává takzvané důkazní břemeno na kupci.

U odstranitelné vady má prodávající nárok na její bezplatné odstranění nebo na slevu. U neodstranitelné vady má právo odstoupit či žádat slevu z ceny. Žádný bazar však neodpovídá za vady způsobené používáním nebo opotřebením věci. "Takže třeba ojeté pneumatiky nebo ošoupané sedačky se reklamovat nedají," říká Tomáš Pelikán.

Jak postupovat při reklamaci

Jestliže se na autě objeví vážná závada, kterou hodláte reklamovat, musíte svůj nárok nejdříve písemně uplatnit u prodávajícího. Tam, kde se jedná o prodej od podnikatele (např. bazar), je prodávající povinen sepsat reklamační protokol.

"Na tom je třeba trvat. Jednu kopii si vezměte, neboť s okamžikem uplatnění reklamace běží třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace. Jestliže do té doby prodejce problém nevyřeší, máte právo od smlouvy odstoupit," vysvětluje správný postup expert na dopravní právo Tomáš Beran.

KE STAŽENÍ
* KUPNÍ SMLOUVA - stáhněte ZDE
* PLNÁ MOC - stáhněte ZDE

Prodávající však může reklamaci odmítnout. Pak je nejlepší nechat si zpracovat znalecký posudek a v jednání o reklamaci "přitlačit". Pokud to nepomůže, nezbývá než se obrátit na soud, nejlépe se znaleckým posudkem. Náklady na advokáta lze potom v rámci oprávněné reklamace také uplatnit.

Smůla je, že auto může být po celou dobu sporu nepojízdné. Jestliže prodejce s reklamací souhlasí, je třeba sepsat, na jakém způsobu nápravy se s vámi dohodl (oprava, sleva z ceny, odstoupení od smlouvy). "Teprve potom můžete nechat auto třeba opravit. Bohužel, spousta lidí už při odmítnutí reklamace vůz odveze do jiného servisu, protože chce jezdit, a potom začne vymáhat cenu opravy na původním prodejci. To ale nejde, takto vymáhat svá práva není možné," říká Tomáš Beran.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Kompletního průvodce při koupi či prodeji auta najdete ve středeční MF DNES.

.
Autor:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.